Kattoverhouksen korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Jii-Jii, 7.12.2008.

  1. Jii-Jii

    Jii-Jii 1st gear

    Mites ootte noita roikkuvia kattoverhouksia korjannu? kyseinen auto on buick electra stw
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Pahvi ulos kangas irti - sitten raaputa se hajonnut vaahtomuovi irti, joka aiheuttaa sen kankaan riippumisen. Sitten levitä liima ja liimaa pahviin uusi kangas, jossa on vaahtomuovi pohjana. Pistä pahvi uusine kankaineen autoon. Se vaahtomuovi estää alla olevien epätasaisuuksien näkymisen. Jos sitä ei ole, niin verhoilunäyttää pakanamaan kartalta.

    Kaverini teki ko. metodilla rempan Berettan kattoon pari-kolme vuotta sitten. On yhä siisti.
     
  3. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Mä oon tehny kanssa noin, liimana spray epoksi, jota saa monista vara-osa liikkeistä.
     
  4. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä oon tehny kanssa noin, liimana spray epoksi, jota saa monista vara-osa liikkeistä.[/quote]


    Lieneekö em. spray epoxia olla olemassakaan? :-? Mulle ei ole ainakaan tullu sellasta ikinä vastaan. Epoksiinhan tarvitaan kovettaja. Miten se sinne spraypulloon laitetaan? Spray kontaktiliimoja olen nähnyt ja pari kertaa käyttänytkin, mutta ruiskuverhoiluliima on kyseisissä kohteissa lyömätöntä. Sitä saa täälläpäin ainaski muovi ja kumialan kaupasta. levitetään normaalilla maaliruiskulla molemmille limattaville pinnoille ja liimattavat kohteet voi asetta paikoilleen lähes samantien. Vinyyliä liimatessa olen antanu kuivua vähän kauemmin.
     
  5. KJii

    KJii Gearhead

  6. textex

    textex 1st gear

    Lähettäiskö alusta...

    Millainen homma moparissa(70-luvun lopun) irroittaa kyseinen verhoilu katosta ja onnistuuko homma ilman auttavia käsiä? Paikalleen laitto onnistuuko ihan kahdella kädellä takas kattoon? Kevääl tässä olis tuo projekti edessä.
    Liimana kai tuo siveltävä tai spray bostik käy? Sit ku vielä löytäis sopivaa kangasta vaahtomuovilla tai miks ei keinonahkaa...
     
  7. Buddy

    Buddy 1st gear

    Sellasta reijitettyä vinyyliä on olemassa, joka on tarkoitettu kattoon. Siinä on vaahtomuovi takapuolella. Löytyy ainaski mustana ja valkoisena. Kyl se pensseliliimoilla häärääminen on vähän pelleilyä kattoverhousprojekteissa. Sitähän kuluukin aivan perkeleesti.
     
  8. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Mahtuuko verhouspahvi 4d tai stw-jenkistä ulos? Pitääkö irrottaa penkit tai jotain muuta?
     
  9. kuokka

    kuokka 2nd gear

    Verhoomosta hain plyyssiltä näyttävää kangasta jossa oli ohut vaahtomuovi valmiiksi mukana. On oikein hyvää.

    Itse suosin liimauksessa spryliimaa jossa on etuna nopeus ja se, että liimaan ei tule kokkareita. Siveltävään liimaan tuppaa noita kokkareita tulemaan. Kokkareet näkyy ikävästi verhoilumateriaalin läpi.

    Aloita liimaus keskeltä ja etene reunoja päin.

    Työ opettaa tekijäänsä.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Meinasin ottaa Buikin (farkku) roikkuvan takakaton irti ja yllätys kun otin varovasti sen takimmaisen pellin jolla katto on kiinni niin kaikki kolme muovi klipsua hajos. Mistähän noita sais uusia? Klipsu on sellainen T mallinen. T yksittäinen sakara lykätään karmissa olevaan reikään (sivuilla hakaset jotka lukitsee osan paikalle) ja ne sivut pitää sen pelti listan paikoilla.
    Selasin nippelitepon kuvia mutta niissä ei ollut oikean näköistä osaa.
     
  11. Odd88

    Odd88 1st gear

    Toistan itseäni....
    "Ei tuo kattopahvin irroitus kovin kummoinen homma ollut, pääasiassa listojen takana reunoista kiinni ja kattovalon alla. Metallisella lastalla läks kivasti ohkanen vaahtomuovimuju irti, tai se mitä siitä oli jäljellä... Itse nappasin duunista ylijäämäpalan plyyshiä jossa 5mm vaahtomuovilaminaatti ja sen lykkäsin kiinni Neofix ruiskukontaktiliimalla (Tetrakem). Hyvin on kattorätti pysynyt kun tuo liimaa pysyy ovipahveissakin.
    Älä tuhoa alkuperäistä kattoverhoilua ihan heti irroittaessa, saat hyvän kaavan siitä.
    Itselläni kun kattorätti olikin isompi kuin runkopahvi, reunoissa 4cm pärpäkkeet taitteella jotka sullottiin pilarien verhoilun väliin..." Sedanista tarttee vähän tetris taitoja ehjänä pahvin ulostamiseen, mut farkusta kontinkautta tulee kivasti. Pikku tipsinä voisin vinkata, että jos on paskempaa liimaa, niin kannattaa se kattoverhoilu tehdä useammasta, toisiinsa ommelluista soiroista (poikittais suunnassa). Ommellessa jättää pienet narukujat nurjalle puolelle jonne voi pujottaa rautalangan. Rautalanka sitten muutamasta kohtaa kattopahvin läpi ohuemmalla langalla kiinni, rautalanka kujissa on syytä olla pahvin mittainen... Tai sitten saumojen kohtaan voi lykätä niitit tai vaikkapa kivat ledit... Saumojen ansiosta menevät linjaan ja sauma piilottaa ohkaset rautalankalenkit joilla "ankkuroi" sen verhouksen sinne kattopahviin... No mutta tämä oli vain minun ehdotukseni....
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Äsken hain Sirel oy firmasta sitä verhoilun alle laitettavaa 4mm vaahtomuovi (tai joku) + kangas jutskaa. Reilu 3€/neliö http://www.sirel.fi/products/view/35 eli suht asiallisen hintaista! Nyt kun vaan keksiis jostain noi klipsit niin nyppäis katon irti ja laittais kuntoon.
     
  13. H-V

    H-V 2nd gear

    Tuttu oli verhoillut oman autonsa kattopahvin motonetin liimapintaisella verhoiluhuovalla. Ihan siisti tuli, ja ainakin pari vuotta on nyt pysynyt paikoillansa.
     
  14. spinneri

    spinneri Gearhead

    Ammattilaisten olen nähnyt käyttävän 3M 74 sprayliimaa, joka on tarkoitettu vaahtomuovin ja tekstiilin liimaamiseen. Tekee seittimäisen liimakalvon.


    Oman kommentin keskusteluun liimasi

    Jari Sjöman
    ex-Spinneri Magazine
     
  15. Pate

    Pate Gearhead

  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Miten tuo menee sedanmallissa kattoverhoilun irroitus, onko mahdollista ja mitä kautta jos ei etu- tai takalasia käytä pois? Eli minkälaisia venäläisen palikkatestin taitoja tarvitaan.
     
  17. Odd88

    Odd88 1st gear

    Ei tartte kumoisiakaan tetristaitoja. Jalkatila ja hattuhylly vaan tehokkaasti käyttöön. Pahvi kyllä kestää taivutteluakin ja sitä joutuukin tekemään. Ovet vaan levälleen nii saat lisätilaa katon kulmille.
     
  18. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    kattoverhoilu on yhtä huonossa kunnossa kuin jeesuksen käärinliina.
    tekisin uuden, mutta kun joku maestro on tonkin tehnyt joskus, eikä ole kattopahvia. eli alkuperäistä ei ole edes mallina.

    toi roikkuu sellaisissa metallitangoissa, jotka menee verhoilun takapuolelle tehdyissä taskuissa.

    ei taida olla mitään helppoa konstia millä sais tehtyä uuden?
     
  19. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Eipä siihen muuta konstia ole kuin ommella uusi verhoilu kaikkineen niihin tankoihin. Ammattilainen tekee sen melko näppärästi verhoomossa eikä ihan älyttömiä maksa.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Missähän summissa karkeasti voisi olettaa semmoisen olevan? Siis tankoihin ommeltavan verhoilun.
     

Kerro tästä muillekin!