TH700 linjapaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Naturstein, 28.4.2009.

  1. Naturstein

    Naturstein 3rd gear

    Moron.

    Törmäsin jossain taulukkoon, jossa oli lootan linjapaineet eri vaihteella ja kaasun asennoilla. Nyt en löydä sitä mistään. Onko jollain tietoa? Mittailisin pikkasen painehia... Niistä kai sais selville toimiiko tuo TV-valvehässäkkä.

    Tutkin tapausta, jossa oireet seuraavat:

    -Ei vaihda 1-2. Joskus sitten loppujenlopuksi vaihtaa nykäisten, kun on jonkin aikaa huudattanu ykkösellä.
    -Vaihtaa myöhään 2-3. Kuitenkin vaihtaa.
    -OD uupuu
    -Pakki toimii
    -Ykkönen toimii
    -Vaihtaa alaspäin 3-2 ja varsinkin 2-1 aika hanakasti

    -Kuvernööriä olen ihmetelly ja TV-kaapelia säätäny. Kaapeli vaikuttaa ihan ehjältä eikä ole hervoton ja on säädetty oikein.

    -Luultavasti kuitenkin kuvernöörissä jumittumaa, vaikka oon sen monta kertaa putsannu ja herkistäny.

    -Lueskelin alan oppaasta, että kuvernöörin inlet-reikä ja myös exhaust-reikä kuuluisi olla 5.1mm auki. Siis painojen eri asennoissa. Omassani ei millään ilveellä ole näin paljoa. Kara liikkuu ja stoppaa toisessa päässä rattaaseen ja toisessa päässä painoihin. Järkeni ei kyllä sano, kuinka nuo reijät voivat pienentyä...

    -Öljyt ja suodatin vaihdettu nyt jo pari kertaa parin viikon aikana. Sitä ennen edellisen omistajan toimesta ei kai aivan äskettäin...

    Auto on Van 6.2D+TH700R4
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Luulen että TV-valve elikkä venakoneistossa TV-tsydeemin alin venttiili on jumissa lähes täyskaasuasennossa!! Se lähtee joskus liikkeelle kun irrotat kaapelin yläpäästä, vedät sen niin ulos kuin saat ja päästät siitä irti. Ton kun tekee parikolme kertaan niin jos on lähteäkseen niin irtoo. Jos ei niin koneisto käteen. Noi kyllä yleensä jumiutuu sen takia että joku laakeri on pikkuhiljaa hajoamassa ja siitä irtoaa mujua joka tukkii pikkuhiljaa muitakin venttiileitä mm keskipakosäätimen.
    Painetta pitäis olla sellaiset 4bar D päällä tyhjäkäynnillä ja vaijeria kiristämällä pitäis nousta johonkin 6bariin ja pakilla reilusti yli 10bar.

    Ja sen kuvernöörin venttiilin ei pidä aueta mitään 5.1mm mutta 1.5mm on aika lähellä oikeaa!!
     
  3. Naturstein

    Naturstein 3rd gear

    Okei. Kiitosta.

    Ihmettelin itekkin kun siinä manuaalissa puhuttiin kuvernöörin 5.1mm:stä.

    Voi olla, että tosta on joku laakeri menossa, mutta toivon vielä kuitenkin, että sieltä on joku sontakasa lähteny liikkeelle kun olen nyt vaihdellu niitä öljyjä ja suodattimia.

    Eilen laitoin mittarin kiinni ja paineet on kyllä aika kovat. Siis jumalattomasti yli tuon 4bar jokatapauksessa. Lähempänä viittätoista... Pumppu mulla kai on ainakin kunnossa. Eli tuo TV-sydeemikö tuota painetta pelkästään säätää? Vaikuttaako kuvernööri vain vaihtokohtiiin auton liikkuessa?

    Olekko koskaan törmänny sellaseen taulukkoon interwebissä, jossa on lueteltu kaikkien kepin asentojen paineet tyhjäkäynnillä ja jarrua vasten luukutettaessa?

    Koitan tänään perehtyä tuohon TV-valveen.
     
  4. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Asiaa sivuten, mistähän löytäis halvalla painemittarin jolla vois mittailla noita laatikon paineita? Kun en särkinäistä th350iä avattaessa löytänyt mitään mikä olisi kovin huolestuttavalta näyttänyt, muutama kytkinlevy oli huonossa kunnossa mutta mielestäni olisi pitänyt toimia noinkin ja ajattelin ihan varmuuden välttämisen ehkäisemiseksi mitata nuo paineet.
     
  5. Panze

    Panze 3rd gear

    Itse hommasin paikalliselta hydrauliikka pajalta. Tekivät halutun mittaisella letkulla ja päällä mikä sopii askin kylkeen. Tais mittarieneen päivineen olla joku 50€ luokkaa.
     
  6. Panze

    Panze 3rd gear

    Toi linjapainekkin viittaa juuri tuohon Mudracerin sanomaan vikaan. Eli aski luulee että sulla on lappu lattiassa kokoajan siksi linjapainekkin on maksimissa.
    Mulla löytyy ne kaaviot paperilla mut korjaa nyt ensin se tv-valve.
     
  7. Naturstein

    Naturstein 3rd gear

    Noniin... Loota on vielä autossa kiinni, mutta venttiilipaketti pöydällä. TV-valve oli tosiaan aika naheen tuntuinen. Sitä kai öljynpaine työntää toisesta suunnasta ja jousi toisesta.

    Liikuttelin niitä muitakin venttiileitä joita pääsi helposti ronkkimaan ja moni venttiili tuntui olevan hiukan ahdas reikäänsä. Vähäpikkusen niinku ahdistaa. Kuinka herkkäliikkeisiä noiden venttiilien kuuluu olla? Öljynpaine joka niitä liikuttelee on kuitenkin aika kova, mutta nuo mun venttiilit kyllä vaikuttais pikkasen liian jäykiltä. Ei ole ns. herkkä kuin kakstoistkesäsellä...

    Mitähän tuolle nyt osais tehdä? Venttiilihärdellin varmaan voi purkaa osiksi ja putsata, mutta voiko loppulootaa jotenkin "huuhdella" painamalla jotain liuosta, huuhteluainetta esim. lauhduttimen paluuletkusta sisään ja toivoa että sonnat poistuu? Onko venttiilikoneistossa yleensä ollut jotain ihan varsinaista vikaakin lian lisäksi? Miten muuten sitä voi korjata kuin hoonaamalla venapesiä ja laittamalla "ylikokokarat"?

    En vielä ottanut irti venakoneiston takana olevaa tiivistettä enkä sen takana olevaa levyä kun en tohtinut. Näkeekö ne poistamalla jotain uutta?

    Sitten vielä, onko laatikkopajoilla yleensä joku "testipenkki", jossa lootan pystyy testaamaan asentamatta sitä autoon?
    :D
     
  8. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Ei ne venttiilit pitäis ahtaita olla kun peset ne puhtaaks. Holkittamallahan noita voi korjailla mutta koska se koneisto on valua niin sen ei pitäisi niin helposti kulua. Toki kannattaa kokeilla että tuntuuko poikittaisvälystä. Venttiilit liikkuu niin jäykästi kuin jouset niitä painaa, ne jouset ei varmasti ole ajan myötä jäykistyny, pikemminkin veltostunu jos laatikko on joskus käyny erittäin kuumana. Pressure regulator venttiili pitäis ainakin olla aika jäykkä. Kato vaan että se venttiilikoneiston tiivistepinta on suora, samoin kun otat sen tiivisteen ja peltilevyn pois niin putsaamattomassa pellissä pitäis näkyä kanavien kohdalla tummat juovat eli mistä se ölppä on kulkenu ja seinämien kohdat pitäis olla kirkkaammat, jos jokakohta on yhtä musta niin joko venakoneiston pultit on ollu löysällä tai tiivistepinnat on kierot niin että öljy on päässy hyppimään kanavista toisiin miten sattuu. Mut sieltä pellin takaa tosiaan tippuu varmaankin niitä pieniä jumppakuulia, ylösalasin ne tietysti tippuu mutta niiden paikat kyllä näkee eli ohuessa kanavassa on sellainen pyöreä levennys missä se kuula pysyy paikallaan.

    Siitä tulikin mieleen että tietääkö/ muistaako kukaan että montako kuulaa th350 lootassa pitäisi olla?? Uuden tiivistesarjan mukana on 6kpl mutta paikkoja niille ei ole kuin 4 ja venakoneistosta löysin viidennen paikan jossa on mahdollisesti joskus ollut kuula, muttei ollut enää. Korjauskirja sanoi että niitä on joko 4 tai 5 mutta ei sen tarkemmin asiasta kertonut.
     
  9. Naturstein

    Naturstein 3rd gear

    Okei. Joo.

    Kai se venakoneisto tarvii levittää pitsiliinalle ja puhallella puhtaaks. En ottanut tiivistettä ja levyä irti juuri putoilevien kuulien/sinkoilevien jousien pelossa. Taidan tehdä niin, että putsaan venttiilit ja laitan nippuun. Jos toimii ni hyvä, jos ei toimi ni joku alan ammattilainen saa potilaan. Lamaelvytystä...

    Noniin, nyt kuitenkin tulitipu tulille ja naru kireelle.
     
  10. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    Pura siitä tv valvesta jousi pois ja laita se pelkkä kara kanavaan ja etsi kohta jossa jumittaa.Kara jumituskohdassa pääset siitä yhdestä öljykanavasta(näet kyllä)taputtamaan vasaralla ja tuurnalla sitä karaa sivusuunnassa ja ihme tapahtuu vena alkaa taas toimimaan...
     
  11. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Nyt on sitten alkanut TV-valve jumittaa ja kun muutaman kerran nykäiseen vaijerista, niin vapautuu. Pitää tarkistaa, kuinka venttiili liikkuu ja jumittaako se kanavassa jossakin kohdassa. Saako ton valven irt ilman, että ottaa venttiilikoneiston irti? Eli mitä pitäs ottaa huomioon, kun irroittaa kyseinen TV -valve:n, jotta sen taas taas kasattua takaisin lähtötilanteeseen? Koskaan, kun en ole kyseistä TV -valvea irroittanut. Laatikko on '85 Pontiac Firebird:stä.
     
    Muokattu: 9.7.2018

Kerro tästä muillekin!