5-25 Nm MOMENTTIAVAIN 19.90

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja rauta ja romu, 5.7.2009.

  1. rauta ja romu

    rauta ja romu 3rd gear

    Huomasin Kärkkäisellä kyseisen momenttiavaimen.
    Ostin sellaisen ja kyselin takuuta.
    Infopisteessä oleva neitokainen "I" tutki asiaa, soittikin jonnekin.
    " jos särkyy ensimmäisellä kerralla, vaihdetaan uuteen.
    Muuten takuuta ei ole, koska on niin halpa."

    Mitäs mieltä porukka on ?

    Sch 1/4", 5-25Nm momenttiavain
    Pienille ja tarkkaan kiristettäville pulteille!
    Tuotenumero: 101031897
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Kuinkahan hyvin pitää paikkaansa?
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei oo kokemusta kyseisestä avaimesta, mutta muista avaimista on ja epäilen että noissa voi olla aika rajuja laatueroja. Eli voi olla hyviäkin avaimia, mut milläs tiedät ellet testauta avainta ja sehän maksaa jo tuplasti tollasen avaimen hinnan. Ja huonolaatuista avainta ei saa hyväks kalibroimalla ja säätämälläkään, joten mä ostasin kyllä suoraan jonku laatumerkin tuotteen. Tulee äkkiä kalliiks säästää tollasessa paikassa kuin momenttiavain.
     
  4. vanha herra

    vanha herra 1st gear

    Tengtoolsilla on vastaavan alueen 3/8 vääntiöllä varustettu momenttiavain, hintataso noin 50e. Olen tallaiselle tehnyt 2t koneita muutaman vuoden ajan, noin puoli tusinaa koneen avaamista/kesä. Kahdella kympillä ei saa kelvollista momenttiavainta, viidellä kympillä saa välttävän. Hyvät on juttu erikseen.
     
  5. tanari

    tanari 1st gear

    kannattaako ostaa tarkkuustyökalua, millä ei ole takuuta.. kerrotaankin vielä että on niin halpa että jos ekallakerralla hajoaa, niin saa uuden :rotfl:

    mielummin sijoittaa vaikka 100e että saa ne pultit oikeeseen momenttiin, kuin 20e ja säästää 80e ja hajottaa jotain kalliimpaa.
     
  6. Buick55

    Buick55 Gearhead

    On tullut rutistua aiemmin noista hylsysarjoista ym työkaluista,jotta ei aina tarvii olla ns.hitekki vehkeet ym mahollisimman kallista,mutta nyt pitäis muistaa että momenttiavain on tarkkuustyökalu ja hyvin pitkälti sen takia koneet kestää tai sitten ei,joten ei kannata siinä kohtaa säästää,mutta kukin tietysti tekee tyylillään...
     
  7. Gutless

    Gutless Gearhead

    juuri näin. Momenttiväännin on se lenkki voimaketjussa, johon kannattaa hieman satsata. Hylsy ja mahdollinen jatkovarsi ei tarvitse olla Stahlwillen tms tuotteita, kun sillä ei saavuta mitään etua. 10vuoden takuulla olevat biltsun hylsyt ihan ok perus harrastajalle. Mutta siitä se hyvä mieli lähtee, kun voi luottaa momenttiin eikä ainakaan sen takia mene pultteja poikki tai korkkaa alumiiniosista kierteet. Itse olen käyttänyt 60eur biltsun momenttiväännintä, oliko se 30Nm-> hmm... Kaipa se on ihan ok satunnaisiin moottorinkasauksiiin ja vuosittaiseen rengasrulettiin.
     
  8. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Oulun Motonetista ostin pikkumomentin, 5-25 nm. 1/4" vääntiöllä 29.90€.Tehtaan paketissa ja muovit päällä.Laatikko auki,avain käteen ja tutkimaan :eek: avaimessa valmiiksi 15 nm kiristettynä. :poff: Mahtaa olla kalibroinnit kohdallaan :poff:
     
  9. hannux

    hannux 1st gear

    Kalibrointi

    Vanhat miehet kertovat, että laittaa momentin karan ruuvipenkkiin, mittaa varren pituuden ja varren päähän vesikanisterin. Momenttiarvo tulee varsi(m)*9.81*vesilitrojen määrä. Kun naksahtaa, katsotaan paljonko vettä on ja lasketaan tulos.
    Onko kokeiltu?
     
  10. freeride

    freeride Gearhead

    ostin aikoinaan moponetistä kans ton 5-25 Nm avaimen,joku king tools tai mikä olikaan.makso muistaakseni alta kolmekymppiä.hieno muovinen säilytysloota ja oikein tarra avaimen varressa notta OK tarkistettu ja kalibroitu on...just..
    siskon äijä on tamrockilla duunissa (tai mikä lienee sandviikki nykyään)ja sielä on kalibrointivehkeet momenteille.no heitinpä avaimen sille mukaan ja kun tulokset tuli niin ei oikein tienny olisko pitäny itkee vai nauraa :poff:

    ensin asetusluku ja sitten todellista

    2Nm--6,5Nm
    5Nm--9,6Nm
    10Nm--14,3Nm
    15Nm--19,4Nm
    20Nm--23,9Nm
    25Nm--28,7Nm
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Nostetaas vähän. Mulla on joku samanlainen ritsa itellä ja tarttis semmoisen, mikä ihan oikeasti näyttäis edes sinnepäin. Toi oma naksahtaa 25Nm asetuksella, kun pitää kädellä hylsystä kiinni. Voi jäädä vähän löysäks noi keinuvipujen mutterit jos tolla vetelee kiinni :poff:

    Eli onko tiedossa hyvää, kohtuuhintaista (ei tartte olla ilmainen, mutta en ala montaa sataakaan maksamaan) momenttiavainta, jonka sais vielä kalibroituakin? Stahlville on vissiin ihan jees, mutta aikasen arvokas...
     
  12. VesQ

    VesQ 1st gear

    Re: Kalibrointi

    Ite olen käyttänyt noita "halpoja" momenttiavaimia ja kun on joku tarkempi paikka niin niin hylsy ruuvipenkkiin ja avain hylsyyn (ei hajoa kara niin nopeasti). Tarkalla keittiövaaalla tai isommissa kalavaaalla varren päästä vaakatasossa eli varren paino ei häiritse

    Tuo vesikanisterilla roikottaminen toimii myös ihan yhtä lailla mutta täytyy huomioida kanisterin paino sekä avaimen varren paino kun kerran on "kyljellään" roikkumassa

    Jos avain on edes sielläpäin momenteiltaan niin oleellisempana itse kuitenkin pidän sitä että naksahdus tulisi joka kerta mahdollisimman
    samalla voimalla, yleensä kaikki missä tarvii momenttia käyttää on sellaisia paikkoja jossa pulttien pitää olla samalla kireydellä
     
  13. Heko

    Heko 1st gear

    Re: Kalibrointi

    Tuossa systeemissä vaan sitten tulee seuraavaksi virhelähteeksi se keittiövaaka/kalavaaka. Tietenkin saattaa auttaa toistettavuuden todentamisessa, mutta absoluuttista tarkkuutta haettaessa olisin varovainen. Sikäli vesikanisteri olisi tarkempi.
     
  14. Pecan

    Pecan Gearhead

    Joskus tarkistin oman Bilteman 1/2" avaimen ja se kyllä näytti just eikä melkeen läpi koko alueen.. en sitte tiiä onko noissa paljonkin hajontaa laadussa, ja sattunu vaa hyvä tuuri.
     
  15. Gerball

    Gerball Gearhead

  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Onkos tällä saralla mitään uutta, vai onko hyvät ja halvat edelleen eri hyllyssä? ;)

    Pitäs purkaa lähiaikoina rätkän öljypumppu ja kasatessa olis hyvä olla momenttiavain, tässä tapauksessa 13Nm olis momentti.....

    Jos esim satkulla ei saa kelvollista niin pitää lainata avainta jostain, käyttö on näin pienille momenteille tosi vähäistä.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Olenko sokea vai eikö tuolla ole tuloksia missään? Melko paska vertailu jos näin on...
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Toi on tiivistelmä niinkuin ylempänä kerrottiin. Täysversio makso muistaakseni euronpari, mä sen joskus maksoin ja sillä perusteella ostin pilikkalaisen avaimen ja se on toiminutkin hyvin, tosin enhän mä voi sitä sanoo onko vielä luvatuissa arvoissa. Vähän on silläkin käyttöä ollut, enkä ole sitä kenellekään lainannut.

    Mutta nyt siis snadimpi haussa.
     
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    En usko et hyvää ja halpaa on mut mulla on 6-50nm stahlwille manoskop jota ei tarvi löysätä eikä se mikään tolkuttoman kallis ollu. Oisko vajaa pari satkua ollu.
     
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo, teräsville oliskin pop.
     

Kerro tästä muillekin!