Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. Le Mans

    Le Mans 1st gear

  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Jo tämän takia topicin jatkaminen on kulttuuriteko. Ei näillä hemmoilla ole mitään valehdeltavaa
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Entäs vastaava livetarina suomalaisesta italiassa Lamborghini Miurallaan... toki reissun tulkki on jo heittänyt veivinsä Miurakin on ulkomailla ja tarinan olen ennenkin kertonut... nää välttys sakoilta kun vaan esitteli auton Carabiniereille ja lupasivat kiihdyttää täysillä paikalta että nämä saa vaan kuunnella Lambon V12n aariaa....

    Ja Clarkson kiteyttää autotehtaan erinomaisesti...
    http://youtu.be/vSj7GFLDhew
     
  4. ata

    ata Gearhead

    Joo, se oli silloin yhden kaverini auto. Tällä hetkellä kyseinen yksilö on yhden toisen kaverin omistuksessa, jolla on useampiakin noita Lotus-Opeleita ja kolmas kaveri on sitä korjannut... vähän offtopic, mutta ovat ihan hienoja laitteita vaikkakin vähän eri aikakaudelta. Onhan niissä Lotus Omegoissa ja Carltoneissa Opelin tai Vauxhallin logo keulalla, vaikka auton merkki onkin virallisesti Lotus ja VIN-koodikin on Lotuksen, ei Opelin/Vauxhallin. Mutta ei sellainen ainakaan vakiona 300 kulje, tehtaan huippunopeusilmoituskin on vain 283 km/h. Joka nyt sinänsä oli ihan kunnioitettava lukema sarjavalmisteiselle 4-oviselle rivikuutoskoneiselle sedanille 90-luvun alussa.
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jos vastassa olisi ollut 3000 Caprillaan Marketta Oksala niin voipi olla että Nascar kuski olisi suomalaisella soratiellä saanut kattella takavaloja ja rajusti koska hävisi Ronnie Petersonkin tälle kerran radalla...
     
  6. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Juu joskus 90 luvulla näihin lotuksiin hurahtaneena luin lehdestä tarinan englannissa, missä pankkirosvot pakeni moisella otuksella. Poliisi ehdotti autolle myyntikieltoa kun sitä ei virkavalta saa kiinni. Ne jopa kiusasi coppeja: oli videoo kun päästi lähelle ja sitten polki karkuun..vanishing point
     
  7. unknown

    unknown 3rd gear

    Oliko niitä autoja vielä 70-luvulla vai alkaako aihepiiri olemaan käsitelty ja voidaan siityä uudelle vuosikymmenelle?
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    eiköhän nää kovat rassit ole jo koko 70 luvun osalta ja osa 80 luvun myös jo käsitelty mitä maasta löytynyt. ..
     
  9. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Joo

    OT:nä menee loput vaikka kiva olisi saada aikalaisten tarinoita. Palaan kun haastattelen Gt40 lähteeni.
    Siis Jagge voitti?
     
  10. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Tollasen kun olisi vuonna 1970 kolmilitraisen Caprin omistaja nähnyt tai kokenut kotimaan maanteillä, niin kyllä siitä varmaan juttua olisi ollut tarjolla paikallisella Shellillä. Sitä odotellessa.
    ------------
    Koska Capri näyttää olevan kivi kengässä lisään tämän urban legendan, etenkiin kun se saattaa olla totta:
    Oulun lähellä, Kylmälänkylässä, on pitkiä suoria. Kuin tehty nopeuskisaan ja autojen kehitykseen.
    Sielläpäin tehdään kahta asiaa; juodaan viinaa ja viritetään :lol:
    Tunnettu rallihemmo ja erinomainen rakentaja, Veijo Korva, teki 300km/t kulkevan Caprin.
    Onko Muhos/Kylmälänkylän akselilla olevia jotka vois vahvistaa tai ampua alas väitetyn tuloksen?
     
  11. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    tätä odotellessa 8)
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Joo eiköhän tässä melkein kaikki ole jo. Pikanttina yksityiskohtana voin luvata, että parin viikon päästä on tarjolla myös isolohko-Corvetesta Euroopassa tehty mittaustulos (kiihtyvyys, huippunopeus, kulutus jne.).

    80-luvun autot tarvitsevat mielestäni oman ketjun ja hieman toisenlaisen lähestymistavan. Muuten homma menee tylsän toteavaksi eli vaikkapa nyt Callaway Corvette Sledgehammer: 412 km/h. Se on niinkuin siinä ja muut tulee perässä. Ja ei tällainen toteava tyyli ole mistään kotoisin.

    No josko lauantaina saisi jotain aikaiseksi..
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Ei viitsi edes kokeilla Suomen nopeimmalla, sillä se tarjoaa kuitenkin jotain 11 sekunnin pikajouksijaa nopeimmaksi. :poff: :poff:
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Sattumoisin tuli pari kuvaa vastaan netissä. En linkitä enempää, käykää katsomassa varsinaisilta nettisivuilta lisää.

    BFK-10, Kinnunen 1969:

    [​IMG]

    http://ralli.verkkonen.net/kuvat/matti/ ... olari.html

    Tuntematon:

    [​IMG]

    http://ralli.verkkonen.net/kuvat/matti/ ... 032-1.html

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tässä ilmeisesti osviittaa...:

    [​IMG]

    http://ralli.verkkonen.net/kuvat/matti/ ... oitus.html

    Tässä linkki pääsivulle:

    http://ralli.verkkonen.net/

    Ai niin, tää meinasi unohtua, tainnut tosin olla jo Overdrivella:

    [​IMG]
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Ohoh , ompas eksoottista menoa!
     
  16. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tuo on kyllä todella hieno kuva, muistelen jostain kuulleeni että se olisi kuvattu Puijon metsissä...
     
  17. TopiCa

    TopiCa 1st gear

  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    Britteihin tuli motareille nopeusrajoitukset kun AC Cobria testattiin valtateillä....eli niitten syytä jopa.
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Sano vielä että on L72/L71 jotka on sisäkaluiltaan samoja patoja...

    Mun mielestä 80 luku on juuri noin helppoa-. Sledghammer.. ihan kuten 60 luvulla oli L-88 Vette, 70 luvulla myös etc.. paitti suomessa....
    Eli maailmalla tahtipuikkoa heilutti Kuutiotuumat Aina...mutta tästä on normi Crovettejen vessojen omistajien turha heitellä popcorneja ilmaan ja juhlia. Vapukis riittää kun puhaltelee kolaröyhtäsyilla vappupalloja ja kaunistaa ittensä serpentiineillä ja nasse nenällä.
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    ulkomaisen testin perusteellako... Ei mun kirjassa.

    Harmi ettei Corveten eikä E-typen omistajilta ilmeisesti voida kysyä mikä oli nopein..ja paljonko omistaja itse uskalsi vetää ylikierroksille. Tosin ripeämpi Jagge maassa oli vuonna 65 vielä jonnimuotoisessa kunnossa 3.8 jaggen tehtaan kisapadalla.
    Ja Vaikka molemmista kotimaiset testit löytyisikin niin riivattiinkos kumpaakaan loppuun asti.. Suomessa Tuskin koska yksinkertaiesti latu loppuu..ainoat radat missä näitä nopeuksia voi testata Euroopassa edelleen ja silloin on Monthléry, Balocco ja Nardò.
    Muuten nää autolehtien testit on aika merkityksettömiä kun testeissä loppuu ladut kesken. Esim Brittien Rockingham jossa olen ollut testaamassa on vielä ovaali jossa ei huippuja saada esille. Muuten on kyllä aika PRO. Lausatzring onkin nyky-ovaaleista ehkä myös yksi lisää tai korvaa Brooklandsin ja Monzan.
     

Kerro tästä muillekin!