Paras tapa tehdä bensalinjastot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja theloial, 20.9.2012.

  1. theloial

    theloial 1st gear

    Mikä on paras tapa tehdä harrasteautoon bensalinjastot/polttoaineputket?

    Tässä ajatuksia:

    Kupariputki
    - kankeaa taivutella, vaatii aikaa että tulee siisti
    - helmikiristys bensan kanssa tahtoo vuotamaan herkästi
    - vaatii paljon liittimiä että saa kupariputkesta vaihdettua letkukaraan

    Nailonletku
    - tukiholkilla tai ilman, kiinnitys jää epäselväksi
    - tuntuu että helmi leikkaa helposti letkusta läpi
    - klemmarilla joutuu vetää varalta 5-10 cm letkua putken päälle ja laittaa varalta kaksi klemmaria että pitää
    - ilman korotusta putken päässä, voi vetäytyä ajan kanssa, etenkin ruiskuautoissa kovemmilla paineilla

    Teräsputki
    - kuten kuparikin, ehkä helpompi muotoilla, tulee siistimmät mutkat
    - samat ongelmat helmiliittimissä kuin kuparissakin
    - hankala tehdä pitkää vetoa auton alla ja pujotella samaan aikaan, vaikeaa saada menemään korin mukaisesti

    Polttoaineletku
    - kestääkö kiinnioton vaikka talvella jäiseen lumipenkkaan auton alla (aurauspolanne)? Tai sitten ajellaan vain kesäisin...
    - helppo asennus

    Teräspunosletku
    - sisäosa teflonia vai kumia? Kumista ei näe kuntoa, sama kuin kangaspäällysteisellä letkulla
    - AN-päät kalliita mutta taitaa olla pitkällä juoksulla vuotokestävin?
    - helppo ja siisti asennus

    Entäs kiinnitykset runkoon?
    - alkuperäiset kiinnitykset? Ruosteessa, ei lähde auki ja hajoilevat
    - poraatko ruuvin juuri hitsattuun ja maalattuun koriin ja jätät reiän suojaamatta? Ruostuu vaikka miten suojaa, ruuvi vetää mennessään maalit pois. Vai onko mitään väliä jos ajelee vain kesäisin ja säilyttää autoa lämpimässä tallissa?
    - hitsaatko jonkinlaiset kiinnikkeet ennen maalausta?
    - laitat nippusiteillä kiinni jarruputkiin?
     
  2. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Itse tein kuparista kun on työsuhde kuparit ja liittimet käytössä.Hehkutettu putki helppo taivuttaa,kerran taipuu samasta kohtaa käsin,sitten menee kovaksi,vaatii pokkarit.Helmiliitos pitää hyvin kun ei kiristä liian tiukalle,vesijohto puolella noissa on kovemmat paineet käytössä,kuin bensalinjoissa tulee olemaan.Hydrauliikka firmoista saa letkulähtöjä milli mitoilla,eli käy suoraan puserrusliittimeen.Kiinnikeitä joissa on kumi sisäpuolella saa vaikka nippeli Tepolta.Ääni kuparille,muista ei kokemusta.
     
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Rosteriputki helmiliitoksin ykkösenä, tokana tuo kupari. Muilla en alkais edes väsäämään. rosteriin jos päädyt ni kiristä ne helmet irrallaan ennen asennusta ku vaatii enemmän momenttia puristuakseen putkeen. eli koekasaus ja sitten kiristys esim ruuvipenkissä.
     
  4. Raggy

    Raggy 3rd gear

    Tein omaan autooni alkukesästä kumi teräspunosletkusta linjat. Kallistahan se oli liittimineen, mutta noita on helppo ja hauskaa kasata.
    Seuraavalla kerralla kun uusin linjoja teen joko teflon letkusta tai rst-putkesta helmiliitoksilla. Teflon ainakin kestää paremmin e85:sta, jos aikoo sen kanssa läträtä.
    Jos päätyy putkeen niin itse laittaisin lisäksi koneen ja rungon väliin punosletkua.
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Yksi vaihtoehto on raskaan kaluston jarruputki (nailon / vast.). Kestää bensat, pakkaset sekä paineet.
    Kiinnitys helppo "P" klemmareilla ja itseporautuvilla ruuveilla rungon sivuun.

    Liittimet myös asialliset ja helpommat tehdä vaikka ovatkin helmi liitoksia.
     
  6. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Automaattilaatikon jäähdyttäjän putkista tullut melkein aina tehtyä. Jäykempää kuin kupari , niin saa tehtyä siistit mutkat jne... Uspartsista saa sopuhintaan...
     
  7. 69

    69 Gearhead

  8. jake81

    jake81 Gearhead

    Nyt on pakko kysyä että mihin perustuu tää että esim. teräs/rst putkeen saa siistimmät kulmat kun löijattuun kupariin? Työn puolesta on kaikenlaisia tullut taivuteltua ja kyllä samanlaiset kulmat saa tehtyä joka laatuun jos vaan haluaa, vai onko ideana pokata ihan vaan polvea vasten? Ite en kyllä helmiliitoksia käyttäis kun aina on se löystymisen mahdollisuus.
     
  9. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ite väänsin valluun Jegsiltä hommatusta puolen tuuman aluputkesta, jonka päihin ruuvasi "tuninkiliittimet" helmiliitoksilla. Oli helppo asentaa eikä hinnalla pilattu.
     
  10. Raggy

    Raggy 3rd gear

    Tosiaan, olihan sitä aluputkeekin olemassa. Niinkuin edellä mainuttu, ei ole hinnalla pilattu parikymppii 7m kieppi. Saa suomen vauhtiputkistakin.
     
  11. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Mikäli alkuperäinen ulkonäkö ja "pulttaa kiinni" sopivuus on tärkeä kriteeri niin suosittelen valmiin bensalinjan ostamista, jos omaan automalliin sellaisen saa. Tämä on tietysti kovasti tylsä tapa ja tekemisen ilokin jää vähiin...
    http://www.inlinetube.com/
    Tuolta tuli valmiit putket omaan autoon, bensalinja $65,00, paluulinja saman verran. Ruostumattomana olisi maksanut $99,00 per putki. Automaattivaihteiston lauhduttimen putket oli $ 50,00. Jarruputket täydellisenä $ 150,00. Tuli konttirahtina aika läjä muutakin sälää samassa tilauksessa ja kerroin oli silloin aika tasan 1/1 eli euroina sama kuin taaloissa. Muutenkin kaikin puolin suositeltava firma.
     
  12. T.

    T. 3rd gear

    Miten on linjat pelanneet? Kävin katselemassa biltemassa niin tuo olikin ulkomitaltaan 8mm. Luulin että se on sisä, mutta jäähän tuossakin yli 6mm sisähalkaisijaa. Ajattelin jos olisi kolvannut päähän vielä kuparia stoppariksi klemmarille, mutta miten juotostinalla tehty pehmytjuotos mahtaa kestää ajan kanssa bensaa? Kiinitystä ajattelin tämmöisillä.
     
  13. 69

    69 Gearhead

    Hyvin, ei ole mitään ollu. Klemmarit pitänyt ilman mitään toppareita. Bensaletku sitten jotain laadukasta ei biltema/motonet. +400 hv autossa riittää tuo koko. Sama kiinnitys mulla.
     
  14. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    En tiedä parhaasta, mutta minä käväisin K-Raudasta vyyhdin tuollaista mitä lie 8-10mm kupariputkea ja taittelin siitä komiat linjat. Klemmareiden kohdille laitoin putken päälle pehmusteeksi kumiletkua.
    Paluuputken tein abouttiarallaa 6,5mm jarruputkesta ja kun hyllyssä oli vielä tuota suojavieteriä, niin laitoin sen siihen päälle että näyttää prolta.

    [​IMG]
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Normi vesijohtokupari ei kestä välttämättä tärinää, että pidäs silmällä sitä putkea....
     
  16. T.

    T. 3rd gear

    Sitten käyn itsekin biltemassa kaupoilla. Tuollaisista tehoista kun ei tule minulle edes puolta niin riittää virtaukset varmasti. Ja jäähän siihen jo varaakin.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Mulle sanovat LVI firmassa että se vaan jäykistyy tärinästä kun kävin hakee jarruputkeks kupariputkee sieltä.
     
  18. rodhot

    rodhot Gearhead

    Nyt on vanhemmassa kulkineeessa ollut kuparit 12 vuotta,kait ne kohta katkee.
     
    jariha tykkää tästä.
  19. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tästä mulla ei ole tietoa, mutta toivoakseni kestävät tuossa mun pussihousumobiilissani edes parin kesän ajot :)
     
  20. 401

    401 2nd gear

    Lieppä ollu varmaan 20 vuotta kupariputki mutta oon kyllä koittanukkii olla tärisemättä.
     

Kerro tästä muillekin!