Olds 307 (Y) käyntiongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maverick999, 11.9.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En noista R johdoista tiiä. Mulla on tulpissa häiriösuoja ja copercore piuhat. Ei ole radiometeliä yhtään fm puolella ja am puolella ei ole sen enempää mitä muissakaan autoissa. Ja on hei jakaja. Eikä tule suttua kuvaputkitelsuun vaikka pihalla käyttää ja telsu on seinän takana. Moposta tuli ja saabista missä ei ollut mitään suojauksia.

    Hiilijohdot on ainakin näissä ihan perseestä, 80-luvun bmw:n tyylisissä ratkaisuissa toimii kun piuhat menee kourussa eikä pääse tärräämään.

    Tuleeko sieltä johdosta edes sillä taajuudella häiriötä että toi hei häiriintyisi?
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Sama myös täällä HEI-jakaja, Accelin coppercoret ja R-tulpat, ei mitään häiriöitä ja kone lähtee kelillä kuin kelillä heti tulille kun vähän avainta näyttää kun tulee kunnon kipinä tulpille.
     
  3. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Nyt oli aikaa jatkaa tämänkin tutkimista. Sen verran raotin virranjakajaa, että pyörijä on ihan silppuna siellä sisällä. No, uusi tilaukseen ja katsotaan paranisikohan käynti...
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tilaa samalla se virranjakajan kansikin ja tulpanjohdot jos huonot
     
  5. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Jotain muutakin tuossa vielä on. Nyt on pyörijä vaihdettu, kansi oli ok mutta vaatii vielä puoli ryyppyä auki että kestää käynnissä D:llä. Sillä se myös vatää kivasti kun ajossa ottaa jalan pois kaasulta niin joutuu jarruttamaan vauhtia pois. Pitää vielä tarkistaa ajoitus sekä bensan syöttö.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onkohan ne kaasarin tyhjäkäyntisäädöt jotenkin vinksallaan tai tyhjäkäyntipiiri tukossa?

    Toi että auto suostuu käymään isoilla kierroksilla voisi viitata siihen että se auto ei suotu käymään tyhjäkäyntipiirillä laisinkaan.

    Käykö muuten nätisti ilman ryyppyä tyhjää? Edelissä on ne säätöruuvit mukavasti esillä, niistä on kiva säätää ja hakea paras kohta. VEdä eka molemmat ruuvit kiinni ja siitä joku 3 kierrosta auki molempia niin tiedät että ne on samassa säädössä molemmat. Sitten pistä auto käyntiin ja jollei käy, käy aina säätämässä välillä lisää jenkaa sieltä kaasarin säätöruuvista ja koita uudestaan tai ota kaveri käynnistämään ja kaasulla pitämään käynnissä että saat ne kierrokset säädettyä niin että se auto käy siinä paikallaan-

    Sitten alat vähentämään kierroksia ja kun käynti muuttuu huonoksi, säädä niistä seosruuveista molempia saman verta johonkin suuntaan että käynti muuttuu paremmaksi, sitten taas laske kierroksia, säädä seokset, laske kierrokset, säädä seokset....Mulla oli edelillä tyhjäkäynti jossain 650rpm ja D-päällä joku 500rpm. Nyt quadrajetillä vähän korkeemmat.

    Jollei onnistu niin sitten siellä on jotain muuta vikaa, jossain.
     
  7. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ei se oikein pysy käynnissä ilman ryyppyä. Hetken jaksaa ja sitten alkaa hyytymään. Tosiaan noin 5-6 kierrosta on jo neulat auki. Voiko vaihteisto tai turbiini jumittaa siihen malliin että pudottaa kierrokset liian alas vaihteella?
    Alkaa mennä hermo ja laitan atomeiksi koko paskan tässä talven aikana. Saa nähdä mitä sisältä löytyy...
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Imuvuoto.

    Ihan samaa teki itellä alkukesästä Parisienne.
    Enkä vuotoa edes löytänyt mistään suihkimalla.

    Imusarjan tiivisteen vaihoin ni ongelmat hävis samantien.

    EDIT: Kappas olin jo aikasemmin kirjottanu saman asian :poff:
    Ääni edelleen imusarjan tiivisteelle, voi olla vaikea tai mahoton nähdä ulospäin sitä vuotoa.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ennen kun lähtee purkamaan voisi koittaa ruuvata seosruuvit irti ja varovasti suhauttaa paineilmaa sinne. Aukeisi tyhjäkäyntikanava varmasti auki.

    Sitten jos alkaa olemaan kaikki koitettu niin se imusarjan tiiviste kannattaa vaihtaa

    Sellanen tuli mieleen että onko autossa EGR? Tod näk. ei mutta jos on niin sekin voi tehdä kaikkea tyhmää.
     
  10. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tulpattu Kempillä näköjään.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No sitten se ei aiheuta mitään ongelmia :D
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jakopää kannattaa tsekata, eli pyörittele konetta edestakaisin vaikka hihnoista kiskomalla. Jakajan pyörijän pitäisi muuttaa suuntaa ilman kovin pitkää viivettä koneen pyöristyssuunnan muutoksen mukaisesti.

    Vielä noista hiilijohdoista, se on höpöhöpöä se että ne ei kestäisi näissä vehkeissä, "kaikissahan" ne on. Ja 36 000 voltin sytytysjärjestelmä jaksaa kyllä kipinää potkia, onhan Oldsissakin jopa 1,8mm kärkiväliä vastusjohdoilla ja vastustulpilla varustetuissa moottoreissa.
     
  13. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Päivitetäänpä tätä. Nyt on kone purkuvaiheessa.
    Tulpat siis vaihdettu, johdot vaihdettu

    Virranjakaja: Pyörijä vaihdettu, kansi ok
    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Bensapumppu: Ainakin käsin ruuttaillessa näytti toimivan hyvin
    [​IMG]

    Imusarja:
    Tiiviste oli aika entinen vesikanavien kohdalta. Ei kuitenkaan ollut vuotanut laaksoon vettä. Ilmakanavien kohdalta paha mennä sanomaan, uusin sen kuitenkin niin katsotaan
    [​IMG][​IMG]

    Kaasari on vielä pöydällä ja odottaa kolmatta purkua. Tyhjäkäyntipiiri kiinnostaa kovasti.

    Kokeilin pyörittää kampiakselia ja kastoin onko nokka-akselissa löysää. Ajoitusmerkkien mukaan tiirasin damperista että 3-5 astetta antaa löysää ketju. Kuulostaako normaalilta vai pitääkö alkaa avata jakopäätä? Siinä oli tiivistemassaa ainakin eli joku on jossain vaiheessa tehnyt rempan ainakin kerran?
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Äkkipäätään voisi olettaa että tuossa jakopäässä on ihan normi välys.
     
  15. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Mietin myös että kun käy tyhjää puolella ryypyllä hyvin, niin sehän avaa myös kaasua jonkin verran sen lisäksi että sulkee läppää. Joten varmaan sen kaasun lisäyksen takia käy hyvin. Samoin jos nostaa ruuvilla tyhjäkäyntikierrokset isolle, niin käy hyvin. Mahtaisiko vika olla bensansaannissa tai tyhjäkäyntiennakossa? Tosiaan bensapumppu vaikutti toimivan ja filtterikin on tuoreen näköinen.
     
  16. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Puhaltelin kaasarin bensaletkusta filtterin läpi tankkiin. Hyvä porina kävi, eli ei ole tukossa. Samoin bensapumpun paluulinja on auki.

    Kaasari on nyt kolmannen ja viimeisen kerran käytetty osina. Puhaltelin paineilmalla kaikki auki eikä missään ollut tukoksia. Ainoastaan toisen kohokammion se neula, mikä antaa bensaa kammioon, jumitteli hieman, mutta kun puhaltaa bensalinjasta niin sekin aukeaa. Jos vika olisi se, luultavasti rötäisi kaasun kanssa eikä tyhjäkäynnillä...

    Jakoketjussa ei ole kauheita löysiä, joten oikeastaan ainut vika voi enää olla imuvuoto?
     
  17. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Otin pitkän tauon jälkeen savut ulos koneesta kun sain kasaan.
    Imusarjan tiiviste ja kaasarin laipat on RTV:llä kiinni, eli imuvuoto eliminoitu, pyörijä, johdot ja tulpat vaihdettu, mutta tyhjäkäynti on edelleen samaa paskaa. Tyhjäkäynti vaatii puoli ryyppyä auki että jaksaa heti kun vaihteen laittaa päälle ja kierrokset putoaa, hyytyy. Samoin jos yrittää ryyppyä ottaa pois niin hyytyy niinkun ei saisi tarpeeksi ainetta. Kaasua annettaessa pelaa hyvin.

    Kaasarin kun purin, huomasin tosiaan että toisen kohokammion "täyttöventtiili" jumittaa kiinni aika helposti, ei siis putoa kohon laskiessa itsestään alas, mutta luulisin että bensan paineesta kyllä tulee alas ja kammio täyttyy.

    Olisiko jotain kuningasideoita tietoviisailla, kun alkaa omat ideat loppua.
     
    Muokattu: 31.3.2016
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Katsoitko pyörijää vaihtaessasi keskipakosäätimen jousien kuntoa, tai miten se keskipakoennakko yleensäkin käyttäytyy jos ajoituslampulla katsoo?
    Liian herkkä keskipakosäädin voi sotkea käyntiä juuri kuvailemallasi tavalla vaihteen kytkemisen yhteydessä.

    Katsoin sen videon ja alipainesäätimen letku taisi olla siinä ylemmässä, ported vacuumissa niinkuin pitääkin, eikä näin pitäisi vaikuttaa tyhjäkäynnillä. Projekti-tarinoissa kerroit kuitenkin että jos letkun irrottaa niin ennakko menee pieleen...
    Läpät lienee siis jouduttu jostain syystä säätämään tyhjäkäyntiruuvista niin auki että ported vacuumiinkin tulee alipaine, näin ei saisi olla.

    Tyhjäkäyntiennakko pitäisi säätää kohdalleen ilman alipainesäädintä, eikä se keskipakoennakkokaan saisi vaeltaa kovin paljoa siellä alle tuhannen kierroksilla tai kone pyrkii sammumaan kun vaihteen kytkee.

    Yksi asia joka pisti silmään niin sulla ei ollu kytketty minkäänlaista huohotusletkua kaasarin etupuolella olevaan isoon alipainelähtöön. Siihen letku PCV-venttiilin kautta niin kaasuläppiäkin saa pyöräyttää hieman pienemmälleen.

    Jos ne tyhjäkäyntipiirit on auki ja bensapinnat MOLEMMILLA PUOLILLA tarpeeksi korkeella niin pitäis kyllä alkaa pelaamaan kun kattelet nuo kuntoon.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kattos miten vaikka v70 volvoissa tai bemareissa on hiilipiuhat. Ne menee kourussa niin ettei ne pääse tärrämään. Samoin myös tojotissa taitaa olla. Mun muistaakseni huolto ohjelmassa on oikein km määrä koska hiilipiuhat tulee vaihtaa uusiin koska kuluvat mitä kupariset ei tee.

    Mulla ollut yhdessä v4 koneessa jotkut varmaan orggis kuparipiuhat joissa ei muuta vikaa 40 vuoden aikana kun se että suojat oli niin kovettuneet ettei ennakkoa saanut säädettyä joten oli pakko alistua vaihtamaan. Tulpan hatut vaihdoin kun siinä oli jotkut häiriösuojatut jotka oli aikansa eläneet ja väljät.
     
  20. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kiitos, olet oikein ajatuksella tutkinut! Mietin tuota huohotusta myös, mutta kun se huohotti ulos jo "toimiessaan"... Vedän kuitenkin kaikenvaralta vielä molemmat huohotukset "ylä-mummoon" jos vaikka auttaisi. Pitääkö olla venttiili välissä vai riittääkö suoraan?

    Tosiaan tuo tyhjäkäynti oli ruuvattu niin ylös että avaa kaasuläppää joten sen takia ilmeisesti vakuumi alkoi vaikuttaa. Lampun kanssa en katsonut. Täytyy katsoa.

    Keskipakosäädön kokeilin vain näppituntumalla. Ei ole käsitystä miten paljon sen pitäisi vastustaa mutta ei se pyörijä ihan tyhjää helissyt kuitenkaan.

    Pahin vaihtoehto voisi olla hypännyt jako? Jos siirtoajossa hyppäsi pykälän myöhemmälle, niin eikö silloin venat avaudu vähän myöhässä ja vaatisi näin lisää hönkää että pysyy tyhjällä käynnissä, onko kokemusta? Ei MILLÄÄN huvittaisi aukoa tuota jakopäätä. Ja tosiaan ehkä 5 astetta löysää on virranjakajan ja kampuran välissä. Sytkää on helppo ruuvailla mutta jos nokka-akseli on pykälän myöhässä niin tekeekö se tämmöistä oiretta?
     
    Muokattu: 1.4.2016

Kerro tästä muillekin!