Huhuako ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Raider Japa, 2.3.2016.

  1. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Sellasta kuulin että 50 vuotta vanhemmat museokatsastetut ajoneuvot saattaisi päästä katsastusvapauden piiriin.
    Liekkö huuhaata koko juttu.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sehän ois jo 66 [​IMG]
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    nykyauto! Voi ei! Uudempi wartburg esim pääsee tuohon ikään
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kyllä mun mielestä olisi hyvä, että edes muutaman vuoden välein myös museoautot pitäisi katsastaa. On kuitenkin harrastajia, jotka eivät piittaa esim. jarruletkujen kunnosta yms.
    Ei liene suuri kustannuserä viedä kärry syyniin esim. kerran kolmessa vuodessa.
     
    cdv70 ja mallasviski tykkäävät tästä.
  5. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Voi vittu että näitä wbbcn kaltaisia vajakkeja löytyy harrastajien joukoistakin. Taitaa kyllä olla trafin kätyri audirunkkari.
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mikäs vittu sinua vaivaa?
    Miten voi olla niin vaikeaa kerran muutaman vuoden välein viedä museoautoa katsastukseen???
    Henkilökohtaisesti kyseinen reissu ei poikkea hammaslääkäristä tai suutarin reissusta.
    Olen 25 vuoden aikana vienyt syyniin vanhoja maastureita, Swingerin, pari Corvettea, Mustangin ja Minin.
    Joskus on tullut hylky aiheesta. Mikä siinä katsastuksessa on ongelma joillekkin?

    Tai no joo. jos joku hönö, joka yrittää tapettiliisterillä ja sanomalehdillä peitellä ruostereikiä, ja sit vituttaa kun ei mennyt leimasta läpi.
     
    cdv70, Rotten, belair54 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Chevette

    Chevette 3rd gear

    En halua olla mikään mainituista mutta kyllä WBBC asiaa kirjoittaa.Kun vain vähän ajetaan niin vielä vähemmän korjataan,kyllä leimastakin aika pommeja läpi mennyt kun katselee tälläkin foorumilla juttuja joissa on vedetty katsatus firmojakin oikeuteen.Kas WBBC ehti vastailla niin huomasin että samoilla merkeillä menty,itelläkin ollu Swingeri ja pari Corvettea(toinen edellen työn alla)
     
    cdv70 tykkää tästä.
  8. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    museoautoille riittäisi se viiden vuoden välein tehtävä tarkistus/katsastus jossa todetaan auton olevan yhä museokuntoinen ja ajokelpoinen.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Näin juuri tarkoitin ensimmäisessä viestissäni.
     
    cdv70 ja raaseriruiseri tykkäävät tästä.
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Itse näen katsastukset aina turhana rahanmenona, kun leimasta selviää huomautuksitta, ja näin hän se on aina mennyt (raha on tiukemmassa, kuin monilla muilla). Pidän autoni silti aina ajokelpoisena, ilman katsastustakin, ihan oman, ja toisten turvallisuuden vuoksi. Korjaan turvallisuuteen vaikuttavat viat heti ilmetessä, enkä odota katsastusta. (katsastus on mielestäni mennyt rahan keruu linjalle)
    Eikä nuo nykyiset katsurit tahdo tuntea vanhoja autoja (ei niitä sais ihan kuka tahansa katsastaakkaan).
    Jos niillä ajelee, niin jonkinlainen museokuntoisuuden tarkistus voisi olla paikallaan viiden, tai kymmenen vuoden välein.
    Eli vapautus olisi mielestäni ihan oikea linja.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Suomalaiset tykkää siitä että heitä holhotaan. Eli ei mitään vapautuksia saa tulla, päästömittaus pakolliseksi (rajat määriteltävä yhteistyössä trafin ja etujärjestöjen kesken, ml autontuojien liitto), ja harrasteajoneuvovero valmisteluun. Mielellään iso.
    Sitten suomalainen tuntee olonsa tutuksi ja turvalliseksi.
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei se katsatus ookkaan niitä varten ketkä autostansa pitää huolta, vaan niitä " kovaa ajoa, huonoa huoltoa" - tyyppejä varten. Rupeappa sitten erittelemään ihmisiä tuosta.

    Ja kyllä- oon nähny monia museoautojakin jotka on vähintäänkin sanottuna ollu hiukan epäilyttävässä kunnossa.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Pitäisi olla joku poonusjärjestelmä tuossa. Jos ei tule hylsyä, niin seuraava katsastusväli vähän pidempi, jos tulee niin lyhyempi.
     
    bottipoika ja raaseriruiseri tykkäävät tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sehän on palvelu! Siellähän ne viran puolesta parilla kympillä etsii pahimmat puutteet jotka saan ajan kanssa korjata kuntoon.
     
  15. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    Talkoilla vaan talousrattaat pyörimään, museautoillekin vaan joka vuosi katsastus... tai ei perkele, saman tien kaks kertaa vuodessa. Ja hylsy lähtökohdaks, se on kassarin huonoutta jos ei vikaa löydy. Autoilijan kukkaroa voi keventää loputtomasti... [♡♡ tässä saatto olla vähän ironiaa ]
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No ei se vielä liian kallista näytä olevan ku näitäkin lotjia tuolla teillä kesällä kovasti pyörii, kyllä näihin harrastevärkkeihin jonku ylellisyysveron vois vielä päälle lyödä..
     
  17. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Tässä olis harrasteautojen kohdalla ideaa..
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jossain oli puhuttu et pitäis saada harrasteauto luokka ja leimaaminen harvemmaksi olikohan kolmivuotiseksi

    Mutta tätä jo itekkin kannattaisin

    Jos on vikaa joka johtaa korjauskehoitukseen, niin ens vuonna uudestaan, mutta jos menee puhtaasti läpi niin välivuosi ja jos sittenkin kelpaa suoraan niin 3vuoden välein ja kun hylsy tulee niin uudestaan ensvuonna

    Tästä kiittäisi ne jotka pitää kalustoa tallissa, mutta haluaa kuitenkin jos säät sallii ajella aktiivisemmin ja jos tulee joku kiva kesäpeli laiteltua, niin tympeetähän se sitä avo challea on leimata vaikka edellisen leiman jälkeen on ajettu kotiin ja juhannuksena käyty anoppilassa kun pakollinen vuosipäivä puisto kierros kuitenkin pitää ajella kun niin on tehty aina
     
  19. spinout

    spinout Gearhead

    Mä luulin, että v:n 1960 museoautojen 2/4v. katsastusvälin rajapyykki olisi voimassa vielä v. 2060. Olisi mielenkiintoista tietää kuka se siihen alunperin heitti ja minkä takia tuoreemmat pitää useimmin katsastaa, vaikka niillä ei saa ajaa enempää päivissä kuin vanhemmillakaan..
     
  20. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ostin pari kesää sit museo Fairlanen. Eikä muuta moittimista ollu katsastuksessa ku kaks pikku reikää ja jarru letku murtunu.

    Mut oli iha umpilaho ja lasikuidusta rakennettu suurilta osin.

    Et ei ne kaikki museo koneet ole ihan priimoja.

    Tuohonkaan ei olisi ikinä pitänyt museo leimaa koskaan saada.

    Hitsattuani kasaan muutin normi kilpiseksi kunnon takia.
    Olis saanu jättää museo kilpiseksi konttorin puolesta.
     

Kerro tästä muillekin!