1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Heti kättelyssä mainittakoon että tässä ketjussa ei löydä ammattilaismaista restaurointia tai maata mullistavaa rakentelua, vaan lähinnä aloittelevan harrastajan ihmettelyä ja fiilistelyä harrasteen parissa.

    Ja asiaan: Pari vuotta takaperin alkoi autokuume nousta pahemman kerran muutamissa cruisingeissa vierailtuani. Vaikka korttia ei vielä ollut, oli nettiauton selaaminen aloitettava. Suunitelma oli selvä: ensimmäisen auton olisi oltava Dodge Aspen. Sopivan yksilön löytyessä sitä olisi lähdettävä katsomaan. Jotenkin kyseisen automallin laatikommainen rujous on vaan aina viehättänyt. Syynä saattaa olla Kultakuume, jossa esiintyvä "Dillen Aspen" teki kymmenisen vuotta sitten pieneen miehenalkuun lähtemättömän vaikutuksen.

    Muutaman viikon selailtuani bongasin Haminassa sijaitsevan budjettiin sopivan yksilön: juuri leimatun kutoskoneisen kasikymppisen. Puhelu omistajalle ja viikonloppuna katsomaan. Livenä nähtynä auto oli hieman patinoituneempi kuin kuvat antoivat ymmärtää, mutta auto toimi ja sisusta oli hyvässä kunnossa, joten kaupat lyötiin lukkoon. Vaikka kotimatkalla ei valoja voitu pitää päällä toimimattoman laturin takia, mankkaa ei ollut ja bensa haisi, ei se saanut tuoreen autonomistajan hymyä hyytymään.

    Alla pari kuvaa Lähtötilanteesta keväältä 2014:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lähtötilanteessa autossa lähestulkoon ainoat toimivat sähkölaitteet olivat valot, ovien saranat narisivat kuivuuttaan ja punainen väri oli hieman kulahtanut. Ensiapuna uusi laturi sekä jännitteensäädin, jonka jälkeen auto pystyikin toimimaan päivittäisenä käyttöautona.

    Alla muutama kuva viime kesältä / syksyltä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Takakontin pohjan rakentelin uusiksi vanerista ja päällystyshuovasta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mitään suurta remonttia ei tähän mennessä ole tehty. Perus huoltoja, useita kerroksia glymiä ja pisteosia vaihdeltu sieltä täältä. Kirjoitushetkeen mennessä auto on toiminut tätä talvea lukuunottamatta päivittäisenä käyttöautona ja kilometrejä kerynyt noin 20-tuhatta.

    Tänä talvena löydettyämme pienen vuokratallin on ollut mahdollista laittaa auto seisontaan lämpimään paikkaan ja edistää projektia vähän eri asteella. Näistä tarinaa myöhemmin kunhan saan kuvat siirreltyä koneelle.




    Projektiketjua päivittelen vähän sen mukaan miten homma etenee. Ajoittain voi olla aika hidastakin, sillä reilu parikymppisen opiskelijan budjetti rajoittaa hieman osien ostelua ja tietotaito on luokkaa Google ja korjausopas. No, tekemällä oppii.

    Pahoittelen kuvien huonoa laatua, suurin osa otettu pikaisesti tekemisen ohessa.
     
    Muokattu: 27.6.2020
  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    on sitä kiiltoakin tosiaan löytynyt kuluneisuuden alta ihan hyvin kuvasta päätellen. hyvältä näyttää ja erinomaista että löysit ja ostit itsellesi heti aluksi juuri sellaisen auton jonka haluat.. eli et "tyytynyt vähempään". lisäksi myös hyvä homma että se on ollut nimenomaan käyttöautonakin vielä tähän saakka.
     
  3. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiitos kiitos. Tosiaan kiiltoa löytyi yllättävän hyvin paikanpäälläkin katsottuna. Vaikutti siltä ettei maalipinta ollut saanut rakkautta vuosiin.

    Päivityksenä mitä autoon tehty viime kevään ja kesän aikana:

    - Öljyt ~6tkm välein
    - Tulpat
    - Venttiilien säätö
    - Pakoputki uusittu kokonaan
    - Helmaan hitsattu paikka
    - Laturi + jännitteensäädin vaihdettu
    - Sähköt vedetty tupakansytyttimelle ja radiolle, mittariston ja kojelaudan polttimot vaihdettu (jokainen oli pimeänä)
    - Valokytkin vaihdettu (ei toiminut mittariston valot edellisen kanssa ollenkaan)
    - Pisteosia laiteltu, kuten konepellin "dodge"-teksti, koristelista takavalojen väliin, uusi antenni, etupuskurin muovilista jne.
    - Kerros glymiä muutaman viikon välein
    - Kovaa ajoa :D


    Tämän hetkisenä projektina joulun aikoihin aloittettu sisustan korjailu. Alunperin piti vain kurkistaa takasohvan alle ja katsoa pari ruostepaikkaa, mutta homma eskaloitui ja paria tuntia myöhemmin olikin koko sisusta purettu pelleille saakka. Positiiviseksi yllätykseksi etu-jalkatilasta ei löytynyt kuin pintaruostetta, pari suurempaa reikää olivat takapenkkien alla.

    Lattian hioin puhtaaksi poistaen pienetkin pintaruosteen jämät ja vetelin mustan ruosteenestomaalin. Ensimmäistä kertaa tällaista tehdessä huomasi kyllä kuinka työlästä ruosteen pois hiominen on.
    Pahimmat reiät joutuu hitsaamaan keväällä kun auton saa taas ajoon, vuokratallissa kun ei tulitöitä saa tehdä eikä toisaalta siihen hommaan itsellä ole taitojakaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanhaa lattiamattoa koitin parsia kasaan, mutta oli paikoittain revennyt aika pahastikin joten siitä ei tullut oikein mitään. Ajattelin säästää hermoja ja sijoittaa kerralla ihan uuteen mattoon. Sopiva löytyikin ameriikan maalta Auto Custom Carpets - nimiseltä firmalta. Paketin saapuessa positiivisena yllätyksenä värikin oli juuri kohdillaan. Parikymmentä senttiä sai trimmailla reunoista, jonka jälkeen se asettui nätisti paikalleen.


    Vanha kulahtanut matto
    [​IMG]

    Uusi matto paikoillaan
    [​IMG]


    Samalla valkoiseksi kulahtanut reikiä täynnä oleva hattuhyllykin sai vähän kittiä ja punaista väriä.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Etusohvaa lukuunottamatta rupeaa sisätilat olemaan kuosissa. Sohvassa repeämä kuskin persiin kohdalla, joka olisi kiva saada kuntoon. Muutenkin kangas vähän kauhtunut. Ehkä se täytyy viedä verhoiltavaksi jahka tässä joskus rikastuu...

    [​IMG]


    Tähän asti on siis nyt päästy. Viimeisen puolentoista vuoden aikana tapahtunut sähellys tiivistetty "kätevästi" kahteen viestiin. Katsotaan mitä seuraavaksi keksitään... :)
     
    Muokattu: 27.6.2020
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Astetta komiampi ensauto, erottunee kyllä parkkipaikalla edukseen koulussa.
    Peukkua tähän.
     
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Hieno Aspeni.
    Noi penkit on vaan mun mielestä törkeen rumat.
    Itse ostaisin jostain purku-Aspenista SE-mallin plyysipenkit. Varmasti tulee halvemmaksikin, kun lähteä verhoilemaan.
    Ja ne punaiset penkit sopisi tuohon, kun on uusi hieno mattokin.
     
  6. passerby

    passerby Gearhead

    hyvähyvä, mullakin ensimmäinen jenkki menossa.
     
  7. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiitos vinkistä. Myönnettään että onhan toi raitakuvio aika hirmuinen.
    Miettinyt joskus samaa mutta ei vaan ole ainakaan itsellä tullut punaisia vastaan missään.
    Tai sitten en ole etsinyt tarpeeksi aktiivisesti.

    Ei kellään sattuis olemaan ylimääräsiä...?
    Alkuperästä radiota kaipailisin myös, tosin siitä onkin ostoilmoitus pyörinyt jo jonkin aikaa.
     
  8. mupe

    mupe 2nd gear

    Todella siisti ja fiksu Aspeni! Itsekin rakentelen aspenia, joka on ensimmäinen isompi projektini!
     
  9. Lohis

    Lohis 3rd gear

    Mulla olisi punaiset penkit. Väri sopisi aikas mojovasti tuohon maton väriin. Penkit on ihan ok-kuntoiset mutta kuskin kohdalta tietysti vähän sanomista, mutta ei pahasti. Ei maksa mitään jos haet täältä Ruovedeltä.
     
  10. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Laittelin Lohis yksityisviestiä.

    Hyvä että näitäkin rakennellaan :)
     
    ilei tykkää tästä.
  11. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    hyvä näköne tuo uus lattiamatto amerikanmaalta..paljonko tulee rahteineen, tulleinee päivinee kokonaisuudessa maksaa tuomosen tilaus suomen kamaralle?
    mihinkä hintaa postitteleisit tuon vanhan parsetöitä vaativan mattos kalakukkokaupunkii kohti vai joko kerkersit viskata sen kaatopaikalle?
     
  12. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear


    Ostin ebayn kautta niin matto oli ~150e ja postit siihen jotain 70e luokkaa. Noita mattoja myyviä liikkeitä oli aika paljon, mutta suurimmassa osassa rahdit oli ihan järkyttävät.

    Ja ehdin jo heittää vanhan pois, oli sen verran mädät ne eristemuhvat siellä maton pohjassa.
    Oli se pohja myös niin kovettunut että mureni vaan kun neulalla koitti.
     
  13. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    yeh. oma musta lattiamattoni oli myös samalla tavalla "hapan" ja joutui kaatikselle.
    kokeeksi tempasin aspiin talven yli sit iha olohuoneen belgialaisen karvalankamaton:D.
    ikkunat kivasti huurtuu näin talviajossa tuola belgialais matolla ja saa nähä kevään tullen mitä se sit on tehnyt sisäpohjalle:confused:.
     
  14. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Pientä puuhastelua on tässä tapahtunut nyt parin päivän aikana. Hieman hitaammin on talvella edennyt kuin oli tarkoitus, sillä tuo marraskuussa talveksi hankittu kaksnelikymppinen Volvo on vienyt osansa huomiosta. Nyt kuitenkin viime päivien aurinkoinen keli on saanut rakentelumotivaation heräämään.

    Penkit sain autoon paikalleen jokunen aika sitten. Vielä toistaseksi mennään näillä alkuperäisillä sohvilla, täytyy katsella niitä plyysipenkkejä myöhemmin. Ilmeisesti tulevat autoon kiinni vähän erilaisilla kiinnikkeillä, joten olisi tarve tehdä pohjaan lisää reikää?
    Ja onhan näissä raitasohvissa sitä tietynlaista fiilistä.

    Projektin seuraavaana askeleena on kojelaudan siistiminen ja mittariston irroitus. Kertaalleen homman tehnyt polttimoita vaihtaessa, joten palikat irtoilivat suhteellisen sutjakkaasti. Tästä huolimatta mittariston kanssa saa kyllä temppuilla, niin irroittaessa kuin takaisin laittaessakin..

    Kojelaudasta putsaillaan valokatkaisijat yms. laitteet.
    Nopeusmittarin vaijerin öljysin samalla sillä se on pitänyt pienillä nopeuksilla pientä natinaa ja neula pomppii ~10km/h välillä. Josko tuo sitten auttaisi.

    EDIT: ( Kuvat kadonneet )

    Mittaristossa on ollut jonkinlaista kosketushäikkää, sillä vasemman puolen vilkun merkkivalo palaa välillä jatkuvasti ja pienellä näpäytyksellä oikeaan kohtaan se sammuu. Hieman koitin asetella polttimoita paremmin ja puhdistella kontaktipintoja, mutta nyt kun laittaa virrat päälle niin palaa oikeanpuoleinen o_O
    Olisiko vika johdoissa, maadoituksissa vai itse mittaristossa...?

    Pientä tapahtunut myös konehuoneen puolella:
    Alkuperäisen bensafiltterin sain revittyä irti, eikä sitä ole kukaan ulkonäöstä päätellen hetkeen vaihtanutkaan. Ajattelin että olisi ollut suurempikin työmaa alkaa sitä irroittelemaan, joten kesken ajokauden ei kehdannut alkaa irroittelemaan.

    Siistimistä aloittelin hiomalla ja maalaamalla uusiksi tuon ilmanputsarin pöntön. Sopivasti auton mukana oli tullut iskemätön "super six" - tarrakin.

    Pönttö ehtinytkin jo hieman pölyttyä :)
    Kuvassa vasemmalla alhaalla näkyvä toinen bensafiltteri ei taida olla tehtaalta peräisin? Kertaalleen senkin jo vaihtanut kun edellisten omistajien letkuviritelmä puhkesi kesken ajon..

    [​IMG]

    Suunitelmissa olisi tulevana viikonloppuna vähän siistiä konehuonetta lisää ja sukeltaa tuohon sähköhelvettiin. Joitain juotos + jeesusteippi-viritelmiä sieltä on tullut siistittyä oman omistuksen aikana, mutta nyt olisi tarkoitus tutkailla näitä vähän tarkemmin.

    Jaahas, tulihan taas jaariteltua. Joku voisi jopa olla sitä mieltä että näissä viesteissä on liikaa tekstiä kerralla :D
     
    Muokattu: 27.6.2020
    Zandmann tykkää tästä.
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ei tässä liikaa tekstiä oo, mukavaa luettavaa.
     
    duster70blower ja Zandmann tykkäävät tästä.
  16. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Tarinoidaas taas:

    Viikonloppuna saatiin kuin saatiinkin aloitettua tuo sähköjen läpikäyminen. Olihan siinä työmaata, kun edellisten omistajien väkerryksiä lähti selvittelemään ja purkamaan. Aikaisemminkin on pieniä korjauksia tehty tupakansytyttimelle sekä radiolle, mutta nyt oli tarkoituksena käydä koko konehuone läpi.

    Metrikaupalla sähköteippiä auki piuhojen ympäriltä, olivat ne sitten tehtaalta peräisin tai eivät. Sähkökaaviot esiin ja piuha kerrallaan seurailemaan mikä kuuluu mihinkin. Enemmän tai vähemmän turhaa, mutta oppiipahan samalla...

    Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa:

    Kuvaa alkutilanteesta. Vasemmalla puolella teippien purkaminen aloitettu.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Joidenkin jesariviritelmien alta löytyi aika mielenkiintoisia liitoksia. Pahimmissa piuhat olivat vain kierretty yhteen ja vedetty teippi päälle.
    [​IMG]


    Vanhat happetuneet akkukengät saivat kyytiä samalla kertaa.
    [​IMG]


    Tee-se-itse autosähkärin aloituspakkaus :D
    [​IMG]

    Tähän mennessä suurinpiirtein jokaisen piuhan kotiosoite on löydetty ja juotoksia aloitettu etulamppujen osalta. Tässä vaiheessa kello alkoi käymään vastaan joten tarina jatkuu kunhan taas seuraavan kerran löytää aikaa valua tallille..
     
    Muokattu: 27.6.2020
  17. DX

    DX Double Gearhead

    ton etusohvan saa elvytettyä vielä ihan soivaksi kun laittaa tukikangasta alle, mun mielestäni tuo aspenin "ruma" sohva on just sitä mikä tekee aspenista aspenin.
     
  18. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kuulostaa aika tutulta nuo sähköjutut Capricestani. Onko tässäkin mittariston takana sellainen "piirikalvo". Kannattaa katsoa onko maapiiri ehjä. Jos se on jostain kohtaa vähän niin ja näin, menee mittarivalojen maa toista kautta jolloin ainakin Capricessa kävi juuri tuota vilkkuvalojen palamista (mittariston flood-valot eivät silloin palaneet). Jaksamista sähkötöihin. Ei ole kivaa =)
     
  19. juha745

    juha745 Gearhead

    Kun noi akunkengät vaihtaa, nii samalla on hyvä siistiä vähän niitä johdon päitä. Ite yleensä myös tinaan nuo päät "umpeen", niin voi tulla vähän pidempi-ikäisetkin siinä samalla. Meinasit varmaan kyllä uusia tuon miinuskaapelin kokonaan? :D
     
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Aika ehjän ja räpeltämättömän/laulamattoman näkönen Aspen! Huomattavasti siistimmän näköinen kun maalipinta sai vähän huomiota, ei mennyt hukkaan! Mä luulen että tommonen jatko /haaroitus missä piuhat on vaan surrattu yhteen ja pantu vähän tinaa saattaa olla ihan tehtaan tekosia...? Muistaisin nähneeni vastaavia muissakin usa-autojen johdotuksissa...
     

Kerro tästä muillekin!