Vedetön jäähyneste

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Karck, 23.2.2013.

  1. ido59

    ido59 Gearhead

    +1
     
  2. Pertura

    Pertura Gearhead

    Jostain muistelisin lukeneeni VW:n käyttävän vuosittain 19 miljoonaa litraa jäähdytysnestettä, tuon 19 miljoonaa kun kertoo vaikka vitosen kalliimmalla litrahinnalla, niin nopealla matematiikalla se tekis 95 miljoonaa euroa vähemmän viivan alle. Siinä saa olla melkoinen markkinamies että vajeen paikkaa myymällä lisää autoja, joiden kulutus olisi puoli litraa pienempi satasella. Jälkimarkkinointikin tuosta uudesta ihmelitkusta kärsisi, kun edullista ja halpaa marmoritiskin jäähdytysnestettä ei enää huolto-ohjelman mukaisesti lutrattaisi kahden vuoden välein.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Meinaatko että sen nesteen hinta pysyy vakiona jos sitä ostetaankin 19 miljoonaa litraa kerralla?
    Uskoisin jotta päästöverot sun muut helpottuisivat jos jonkun valmistajan autot alkaisivat kuluttamaan 10% vähemmän polttoainetta.

    Jos uskot moisen taikalitkun autuaaks tekemiseen, anna mennä, sitä voi kuka tahansa ostaa..Huolto-ohjeet saat siitä kirjasta mikä löytyy monien hotellien yöpöydän laatikoista.
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Itse voisin tuota hankkia myös, tosin en kulutuksen säästön kannalta.
    Tuohan taitaa olla sallittua kamaa kiihdytys käytössä, myöskään se ei höyrysty moottorin ylikuumetessa ja varmaan on korroosion kannalta parempi kuin pelkkä vesi.
     
  5. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei varmaankaan, tuskin kuitenkaan nykyisistäkään litkuista motonetin hintoja maksavat. Eli erotus varmaan aika lailla pysyy samana kuin kuluttajallekin. Mutta vaikka erotus olisi vain euron per litra, tekisi tuo tuolla menekillä 19 miljoonaa euroa vuodessa. Siinä saa myydä Kolffin jos toisenkin, että oltaisiin tasoissa.

    Enkä ole missään välissä väittänyt että tuo jäähdytysneste kulutusta radikaalisti laskisi, kunhan pohdiskelin syitä miksi autonvalmistajat pysyttelevät nykyisissä nesteissään.
     
  6. msvihervuori

    msvihervuori 1st gear

    Volkswagen kehitti sen punaisen nesteen juuri alumiinimoottoreita varten. Ja miksikö se piti kehittää erikseen? Siihen vaikuttaa moni seikka. Voi olla että markkinoilla ei ole ollut sopivaa nestettä silloin kun VW aloitti alumiinilohkojen valmistuksen. Se alkuperäinen neste tehtiin siis suojaamaan alumiinimoottoreita hapettumiselta. Neste sisältää korroosiosuoja-aineita, inhibiittejä nimeltään. Neste pitää vaihtaa määräajoin, että korroosiosuojaus pysyisi vahvana. Sitä alkupåeräistä nestettä ei saanut sekoittaa valurautamoottoreissa käytettyyn vihreään Volkswagenin nesteeseen.
    Alkuperäisen punaisen nesteen tilalle on sitten kehitelty korvaava neste, joka sekoittuu myös vihreään nesteeseen. Taitaa purkissa lukea G12++ nykyään.
    Koskaan ei kannata käyttää "raakaa" nestettä moottorissa. Siitä ei ole mitään hyötyä. Jos ei suoranaista haittaakaan. Raaka neste tulee kyllä ulos pienemmästä reiästä kuin lantrattu neste. Ehkä tuo on se suurin haittapuoli.
    Jäähdytysnesteen pääasialline tarkoitushan on jäähdyttää moottoria. Optimaalinen jäähdytysteho saavutetaan ainakin Volkswagenin nesteillä 50/50 sekoitussuhteella. Ja suositusten mukaan pitäisi lantraamiseen käyttää vielä tislattua vettä. Tuolla saadaan vähennettyä taas jonkin verran epäpuhtauksia moottorissa.
    Jos joku väittää jollain nesteellä saavutettavan 10% polttoainesäästöjä, voisin melkein väittää että valehtelee. Ainakaan minä en usko. Jos nesteellä saavutettaisiin noin hirveitä polttoainesäästöjä, mä luulen että autotehtaat olisi tuon nesteen kehittäneet jo viime vuosisadalla.

    Kannattaa varmaan tässäkin noudattaa sitä yleisohjetta: "Jos jokin tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se ei sitä silloin ole.".
     
  7. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Joko ois käytännön kokemusta vedettömästä jäähdytinnesteestä ? , jos löytyis kokemuksia niin mielenkiinnolla kuunnellaan ......:)
     
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    eikös tuossa litkussa ollut huomattavasti korkeampi kiehumispiste, joka mahdollistaisi korkeamman moottorin käyttölämpötilan, joka taas mahdollistaisi hyötysuhteen nousun kautta sen polttoaine säästön. tai jotain sinnepäin. ja volkkarin oli paha kehittää jäähdytysnesteitä aikoinaan:p pahnapuhaltimiin...
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Olisko VWnkin intressi tohon omaan punaseen nesteeseen ollut ihan puhtaasti se että on kiva myydä omaa nestettä ja saada siittä voittoa ja myydä noita lisenssejä nesteen nesteen valmistukseen. Onhan kaikilla muillakin nykysin omat sotkut, PSAlla se keltanen ja jollain oli sininen ja sitten dexcool. Alumiinikoneita on ollut jo ennen kun vw alko edes käyttämään nesteitä.

    Parasjäähdytysteho on 100% vedellä jollon jäähdytysteho pienenee aina kun käytetään pakkasnestettä. Koneen käyttäminen kuumempana lisää hyötysuhdetta, sen vuoksi on koko ajan alettu käyttömään aina vaan kuumempia termareita ja paineellisempia systeemeitä.
     
    gomopar tykkää tästä.
  10. unknown

    unknown 3rd gear

    Älkää käyttäkö G12:sta alumiinimoottoreissa missä on messinki/kupari jäähdyttäjä tai lämppärin kenno, G12 kaikissa muodoissa syö lyijyn millä on juotettu.
     
  11. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    No nythän Volkkari yritti postuumisti kehitellä ilmajäähyjen jäähyainetta (=ilmakehää), mutta siitäkin rangaistiin! :rolleyes:
     
  12. josu

    josu Gearhead

    [​IMG]
    Paras jäähdytys teho ei ole pelkällä vedellä water wetterin ja veden sekoituksella saadaan vielä parempi kestävyys+korroosien suoja moottorille
    tuo on pätevä aine ko hommaan
     
    gomopar tykkää tästä.
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Olikos tämä ihan faktaa vai "Esson Baarissa" kuultua? Meinaan kun mulla on Polarassa juurikin punaiset nesteet ja viime keväänä korjattu jäähdyttäjä alkoi vuotamaan. Mietin vaan onko huonoa duunia tehty korjauksessa, uusi vuotokohta jäähdyttäjässä vai oikeasti nesteiden syy.
    Nyt tilattu uusi jäähdyttäjä ja ihan hupaa ei haluttaisi vaihtaa uusia nesteitä myllyyn. Nuo punaisetkin vasta laitettu viime keväänä.

    Vastaaavsti Waldossa samat punaiset liemet ja ei mitään ongelmia.
     
  14. starsky

    starsky 1st gear

  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Juu tolla saadaan parannettua. Aattelin tossa vaan peruspakkasnesteitä jotka alentaa jäähdytystehoa.
     
  16. unknown

    unknown 3rd gear

    Ihan oikeasti menee noin; voi googlettaa orgaaniset/G12 jäähdytysnesteet ja messinki

    Tuossa muuten on paras riippumaton testi mitä on osunut vastaan.
    http://www.audizine.com/forum/showthread.php/263790-Antifreeze-Experiment-amp-Testing
     
  17. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Tota Evanssia meinasin laittaa Camaron mottiin, mutta, tuon lämmönjohtavuus pitäis olla SELKEÄSTI huonompi kuin pelkällä vedellä, joten annoin olla.

    Redlinen water wetteriä olen itse käyttänyt jo pitkään veden jatkeena, estää korroosion, vaikkei se alumiinimotissa iso ongelma olisikaan. Ja käsittääkseni parantaa hieman lämmönjohtavuutta, ainakin laskee koneen lämpöjä muutaman asteen.
     
    Muokattu: 13.3.2016
  18. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

  19. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Alu moottoria (eikä kyllä mitään muutakaan) ei IKINÄ pitäisi ajaa pelkällä vedellä, se syöpyy rankasti. Mitenhän monta rauta- ja alukonetta on pilattu pelkällä kraanavedellä...

    Tuo homma tehdään aina liian vaikeaksi, ne moottorit on suunniteltu 50/50 vesi/jäähdytysnesteelle. Perinteistä vihreää vanhoihin rautalohkoihin ja punaista uusiin alumoottoreihin. Perinteiset pitää vaan vaihtaa 2-3 vuoden välein, punaiset kai menee 5-10 vuotta. Niin yksinkertaista, miksi pitää alkaa pyörää keksimään...

    Tuo Evans voi olla hyväkin keksintö mutta kallista ja vähän huonotaa jäähdytystehoa. Ja sitten kun joku kuitenkin joskus lirauttaa sinne vettä... ja vesiwetterit jää joskus sinne pakkaseen...
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    Hieno nyrkkisääntö, vaan ei tuo pelkkä väri taida kertoa nesteen ominaisuuksista paljon mitään,
    ainakin mätänetin tarjontaa tutkiessa täsmälleen samoja litkuja on sekä punaisena että vihreänä,
    lisäksi on ne joissa ei riittävän tarkkaan kerrota sisältöä.
     

Kerro tästä muillekin!