Vedetön jäähyneste

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Karck, 23.2.2013.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sitten nyrkkisääntöjä 50/50 ei nykyään kaikkeen litkuun päde paitsi jos haluaa - 15 tms pakkasenkeston. Kokemuksia jo useammalta nestevaihdolta. Ihmisen muisti kun on lyhyt kaupassa.
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    /\ /\ Ilmeisesti ei, koska koneistaja manasi että helmikuu oli kiireistä, kun urakalla sai oikoa tammikuun pakkasilla keitettyjä sylinterinkansia....
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei noita 50/50 sekotuksia muualla taideta käyttää kun täällä kun tarvitaan pakkasenkestoa. 25/75 on sisällä olevissa paikallismoottoreissa aika yleinen ja varmaan lämpymissä maissa autoissakin.

    Tää pakkasnestehomma on nykyään ihan perseestä. En ymmärrä kun nykyään teollisuudessa standardisoidaan kaikkea, miksei autoteollisuudessa voida noita litkuja standardisoida niin että olis yks pakkasneste mikä menee kaikkiin, ja yks tehostajan neste mikä menee kaikkiin.

    Noissa nesteissä kun ei mitään huippuja ominaisuuksia tarvita kuten vaikka jossain automaatti tai moottoriöljyissä niin miks tänkin täytyy olla tällästä takapajusta sekamelskaa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Mutta kisahommissa kun ei glykolia mennä jäähdytysjärjestelmään kaatamaan... ;)
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei se pakollista olisi, et on yks standardisoitu vaan olisi väri koodattua punaista volkkareihin ja muihin jotka punaisen haluaa ja vihreää perus ajeluun ja tiukempaan rääkkiin ois vaikka sit se sininen
    Ja kaikki oranssit violetit sun muut pois euroopan markkinoilta, eikä ois vaikeeta, kun on kyse vaan väriaineesta, eikä se neste ees mihinkään näy

    Nykysellään kun purkkia tutkii on perinteistä vihreää, sinistä ja sit uutena villityksenä vielä pahasti sotkemassa punaista perinteisen vihreän aineksilla
    Ja niissä purkeissa ei sanallakaan sanota, ettei kelpaa volkkarin koneisiin ja on valmiiksi litkua kuten perinteinen punainen​

    Tosin itellä ei ole ongelmaa kun jemmassa on 10litraa raakaa punaista ;)

    Ja sit volkkariin sopivaa löytyy sinisenä ja vihreenä.
    Sit on vastaan tullut sinisenä mainoksestaan molempiin sopivaa ainesta, ja tunnetusti perinteinen punainen ja perinteinen vihreä puuroutuu syövyttäväksi mössöksi, eli kumpaan koneeseen toi sekoitus sininen sit käy [​IMG]


    En tiedä pitääkö paikkaansa, et vag;gi laisista menisi alkuperäiset vesipumput kaljuksi väärällä nesteellä, mutta ei viitsi kokeilla



    Nyt kun luin noista nesteistä niin menin entistä pahemmin sekaisin on. Alkaa tuntumaan, et venäjältä vodkaa ja sitä ominaispaino mittarilla -30°C jäätymisrajalla koneeseen, voi sit ketutukseen paisarista pillillä imeksiä tien varressa [​IMG]
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mitä huonompi lämmönjohde neste on, sitä viileempänä saadaan neste pysymään ja lämpömittari näyttää matalampia lukemia. Lämpöongelmat kerralla ratkaistu. :)

    Lämmönjohtavuus kertoo sen mikä on parempi tai huonompi litku. Noilla lämpöasteilla voi kikkailla loputtomiin. Noiki tulokset jos on otettu termarin jälkeen kertovsat että neste ei pysty siirtämään lämpöä.
    Mitä noi lämpötilat tuossa purkin kyljessä tarkoittaa?
     
  7. josu

    josu Gearhead

    Kuten videolla kerrotaan kovassa kuormituksessa tai racessa on saatu nuo vertausluvut selville

    itse olen mittaillut noin 10-12 asteen viilenemisiä,nämä luvut on mitä tietokoneen anturi antaa
     
    Muokattu: 16.3.2016
  8. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kyseessä ilmeisesti alavesiletkussa oleva anturi eikä moottorin lämpöanturi?

    Voishan tuota itsekkin kokeilla jos se käy alu motille tosin 69 vuosimallin alkuperäinen syyläri tuntuu toistaiseksi riittävän hyvin yli 500hv koneelle.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Just noin, selkeet standardit tarttis olla pakkasnesteissä ja kaikissa nesteissä. En käsitä miten autoteollisuus voi vieläkin olla tollanen villi länsi ihan perus asioissa.

    Puuroutuuko noi eri nesteet oikeesti vai onko se legendaa? Eli onko joku omin silmin nähnyt että tulee puuroa?
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kyllä ainakin ihmiset on varoitellut, et tulee ruskeaa mömmöä
    Ja oon sellaista itekkin syylarissa ja paisarissa nähnyt, mutta merkkiä en muista missä autossa se oli.

    Jos jollain vag;ilaisesta menossa nesteet vaihtoon niin voishan sen kokeilla.

    Sopivaan pönttöön volkkarin punaista ja perus vihreää sekaisin ja vaikka grilliin tulet, kattila siihen ja maalisekoittimella vatkaamaan jos tulee mössöä, niin sit tietää ettei kannata sotkea, mutta jossei tule mössöä, niin ei kait se kielläkkään et ois mahdollista.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Jäähdytysnesteitä on pääasiassa kahta tyyppiä.
    (mono)-etyleeniglygolia ja propyleeniglygolia.
    Näitä ei saa sekoittaa keskenään.
    Oikeasti värillä ei niin väriä. Mutta ruman väristä tulee, jos sekoittelee. Jos kysyy valmistajalta tai myyjältä, niin toki kieltää. Oon muutaman kerran testannut kattilassa, ei puuroudu. Koneeseen en laita punaista ja vihreätä sekaisin, kun ruskea näyttää ruosteiselta.
     
  12. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Jäähdytysnesteessä on glykolia pakkaskeston takia sekä lisäaineita korroosiota ja vaahtoutumista ym. estämässä. Värillä koitetaan kertoa noiden lisäaineiden tyyppi, ja niitä ei pidä sekoitella keskenään koska lisäaineet voi menettää tehonsa. Eri glykolityyppejä voi sinänsä sekoittaa, propyleeniglykolia käytetään vain koska se on myrkytöntä. Pullossa lukee kyllä yleensä autotehtaiden standardit jotka neste täyttää, ja niitä pitäisi noudattaa. Punaiset nesteet on normaalisti longlife tyyppiä ja vihreät perinteisiä, kyllä tämä pitkälti pitää paikkansa mitä olen nähnyt. Mutta se standardi minkä neste täyttää oikeastaan ratkaiseen, ei väri. Ei niitä kannata sotkea keskenään vaikkei ne heti puuroutuisikaan.

    Harvassa asiassa on yhtä paljon mutuilua ja vääriä luuloja kun näissä nesteissä...
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin kun laittas aina vaan saman väristä tilalle.

    Pari kertaa on ollu sen sortin värisiä nesteitä ettei ihan oikeesti oo osannu sanoa että onko siellä punanen vai vihree ollut alunperin. Muutama auto vielä ok huuhtelujen jälkeen veti ruosteenväriseksi nesteen ja olis ollu paha veikata.


    Muutamassa paisari oli pinttynyt ja korkin aukasemallakin näytti että joo vihreetä on. Sitten kun aukas propun niin oho. Huuhtelulla tuostakin selvittiin.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites kun en koskaan ole vaihdellut kuin öljyjä

    Mitä se tekee pakkasnesteille jos samat on koneessa vaikka sen 10v?
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Saattaapi kertyä ruostetta ja pidemmän päälle voi neste hyhmääntyä kovilla pakkasilla.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla oli cadillacissa punasta nestettä missä ruskeita hileitä. Pitäskö mennä pokkana kysymään jostain varaosapuljusta että olisko teillä sellasta ruskeahileistä nestettä?
     
  17. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Emännän -97 maxdassa on keltaista nestettä. Ja kun akkukin oli alkuperäinen, niin en ihmettelisi vaikka olisivat tehdasasennus. Syylärissä ei kumminkaan näy ruostetta, ehkä noi vielä muutaman vuoden menee. Kun en tiedä mitä laittaisi tilalle.

    Sehän se ongelma yleensä onkin, että mitä autossa oleva neste mahtaa olla.

    Autowikstä todettiin
    Se että toista näistä (G12) ei saisi ja toista saisi sekoittaa vanhaan G11-jäähdytysnesteseen näyttää olevan urbaanilegenda. VW/Audi G12 ja G12+ -jäähdytysnesteitä voidaan sekoittaa kaikkien G30-, G33 / Procor 3000- ja G34-jäähdytysnesteiden kanssa. G12 ja G12+ laimennetaan vedellä.

    Toisaalta tämä kommentti eräässä toisessa ketjussa voi valoittaa asiaa ja tätähän ei noissa kotitesteissä oikein huomioitu:
    Oleellisin ero on inhibiitissä. Punaset on silikaattivapaita ja sinne sotkettaessa silikaattipitoista inhibiiittiä aiheutuu metallipinnoilla epämääräinen silikaattisuojaus, joka taas saa aikaan kiihtyvän korroosion. Ongelma ei niinkään ole liuosten keskenään muodostamaa, vaan inhibiittien keskinäisestä vuorvaikutuksesta syntyneen epästabiilin korroosiosuojauksen aiheuttama kiihtynyt korroosio. Tästä luonnollisesti syntyy korroosiosakkaa, joka ensin tukkii paikkoja ja heikentää jäähdytystä ja lopulta syö materiaalit puhki. Älkää nyt missään tapauksessa sotkeko punasta ja vihereeta/sinistä jos ette varmista erikseen niiden yhteensopivuutta.
     
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    hyvä tarkennus tuo silikaattivapaan ja silikaattipitosen ero
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hyvän huuhtelun jälkeenhän sinne voi laittaa mitä vaan.
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Pitää paikkansa. Käytin just kolme tuntia aiheeseen perehtymiseen ja kirjoitin samalla aiheesta artikkelin kerholehteen. Ei noita mitään kannattaisi kauheasti sekoitella, vaan ennemmin huuhtoa koko systeemi. Lisäaineissa on tosi paljon eroja. Mutta ei siltikään punaista eikä varsinkaan täysin silikaattivapaata (oranssi dex-cool) vanhanaikaisen juotetun jäähdyttäjän kanssa.
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!