80-ja 90 lukujen autostereot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja sämpy, 28.7.2014.

  1. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    Mä löysin vanhan kasettisoittimen ja siihen kuuluneen 2x15w (muistaakseni) vahvistimen tuolta romuvaraston perältä. en muista koska ja mistä olen sen saanut.. kai yli 20v aikaa on siitä. (oli sen ikäisen romun keskellä näes "jemmassa".)

    mankan merkki on jps.. eli John Player Special.

    Onko tuo niin harvinainen kuin luulen sen olevan? (Ford Capri, John Player Special erikoismalli.. autoja tehty noin 2000kpl.. voisiko tuo olla sellaisesta vai oliko noita myynnissä "normaali" kuluttajillekin?)
     
  2. Toke

    Toke Gearhead

  3. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Kyllä John Player Specialeja oli ihan "tavallisille tahvoillekkin" myytävänä alan liikkeissä joissa tuo merkki kuului valikoimiin.
    Harvinainen merkki toki Suomessa johonkin Philips-Sony-Blaukkariin tms verrattuna!
    70-80-luvun Tuulilaseissa jos TM:ssäkin oli merkin mainoksia ja kuvia tyyppimerkintöineen+hinnat.
    Tod näköisesti moinen mm tupakka alan jättifirma ei itse tehnyt stereoitaan,alihankintana jostain isommasta pajasta omalla merkillä niinkuin nykyäänkin homma toimii ala kuin ala.
    Muistan toki että hienoja olivat ja omasi F1 statustakin,siihen aikaan JPS mainoksia oli Formuloiden ja ralliautojenkin kyljissä.
    Enempi taidettiin piilomainostaa jotain muuta kuin autostereoita... :D :D :D

    Kirppiksillä+rompetoreilla tulee silloin tällöin vastaan ja Ebaysta toki löytyy jos joku moisen hienouden haluaa veteraaniautoonsa yhä.
    Kunto sitten eri juttu,meinaan nämä Suomi yksilöt yleensä finaalissa ja kolhuisia nauhantuhoajia.
     
  4. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    JPS joo. jonkin verran muistankin ayrton sennan ja nigel mansellin ajelleen john playerillä.

    minusta ne oli tyylikkäimmät autot silloin. musta +kulta koristeet.

    selvä. ei siis mikään huippuharvinaisuus sentään jos on kaupasta voinut ostaa aikanaan. eli enemmän nostalgiaa kuin oikeeta arvoa näillä on.. kun ei ole käyttöarvoakaan enää. jonkin verta harvinainen laite kuitenkin. ei mulle ole toista tullut vastaan.
     
  5. voittol

    voittol 2nd gear

    Taas jotain , mitä meikäläinen tykkää kattella!
     
  6. speedy

    speedy Double Gearhead

    Mulla on vielä tallessa -80 luvulla ostamani Pioneerin "Diskanttisäteilijät" :)
     
    Muokattu: 21.5.2018
  7. kzn

    kzn 1st gear

    Löytyisi kuvan kaltainen setti: Pioneer FX-90, EQ-001, GM-120 ja GM-200. Kaiuttimet on jonnekin hävinneet mutta nämä olleet laatikossa autotallissa jostain -91 alkaen. En ole vielä kokeillut toimiiko :D

    Laita viestiä jos laitteet kiinnostaa.

    [​IMG]
     
  8. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Juuri noin kuukausi sitten oli erään kaverin kanssa puhe JPS poppikoneista, tämä herra nuorempana ajeli madalletuilla bemareilla ja sanoi, että JPS oli silloin "must" juttu autosoittimena.
    On muuten hauska huomata, kuinka vanhemmistakin käyttöautoista on omat soittimet revitty yleensä pois. Moni mun mersun kyydissä istunut on katsonut soitinta ihmeissään ( ja ei muuten tuu mun aikana vaihtumaan toi soitin!). Auto on aikanaan tilattu audiovarustuksella ja soitin on tällainenhttps://www.koenigs-klassik-radios....nic-diversity-for-mb-190-201-1987-89/a-10329/. Moni on ihmetellyt, että mistä sulla vielä noita kasettejakin on jäljellä ja hölmistyneen ilmeen on saanut usein aiheutettua säätämällä etu- ja takakajareiden suhdetta, sitä kun ei säädetä soittimesta, vaan keskikonsolissa vaihdekepin takana olevasta pyöritettävästä nupista :D
     
  9. kerma

    kerma 1st gear

    Juu ajattelin jos täältä sais apua. Eli kuvan mukainen radio mulla buickissa. Mietin tuota takana olevaa mustaa piuhaa että onko se johonki liitettävä ku en löydä paikkaa eikö kyllö radiokaa pelitä. Tulee vaan kellon kuva radioon.
    Kiitos avusta etukäteen!
    Ps. En halua kuulla että asenna uusi. Ainakaan viel. :)
     

    Liitetiedostot:

  10. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    arvaus: ei se radion maatto piuha olisi?
     
  11. kerma

    kerma 1st gear

    Mietin et vois ollakki mutta joku maa piuha sinne kyllä tulee niihin liittimiin muutenki. Uskaltaa tuon varmaan maihin lyödä?
     
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Härvelit 80-luvulta ja kuvat viime vuodelta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Muistan kun ostin -81 vuonna Waldoon mankkaa. Päädyin Knutssoniin. Oli niin komeat punaiset taustavalot..
     
  14. ktech

    ktech 3rd gear

    Ai näitä uudempiakin ihan keräillään? Tommonen Pioneer KE-1080 löyty tallista. En tiedä mistä on tullut, meinasi jo päätyä roskiin. Pihalta löytys kyllä tuohon sopiva 740 Volvo :D

    [​IMG]
     
  15. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Mainostaa ei saa eikä ole fiksua mutta koska juuri tätä voi lukea joku jota asia läheisesti kiinnostaa ns omakohtaisesti ja joku jopa keräilee tai etsii ehkäpä omaan harrastepeliinsä aikakauteen sopivia kunnossa olevia tuon ajan musiikkivehkeitä niin löytyisi "ullakkolöytönä"tehdaspaketeissaan+muoveissa kaikin niihin kuuluvin nippelein(etulevy,ruuvit,raudat,ohjeet..)pari kpl stereoradio kasettisoitinyhdistelmää jostain 80-luvulta varmaankin.

    Onko tuo merkki+malli:Oritron OPC-756QS tunnettu,hyvä-huono,valmistusmaa mikä vai sitä "samaa tavaraa" monella eri merkillä 1 tehtaalta eri tilaajille,en osaa sanoa kun näitähän piisasi joka lähtöön.

    AM/FM,Auto Stop,LO/DX selector,Rotary on-volume control,3-band equalizer lukee paketissa.
    Perinteinen oikea nuppiviristys(ei jumissa),hyvän näköiset eikä tosiaan ikinä käytetty&asennettu mihinkään ja vehkeessä 3 sävysäätimen ekvalisaattori eli paremmat kuin perusvehkeissä ne 2 "kirkkaille&möreille" olevat.
    Jos siis uudet ja kolhuttomat ihmesäilymät kiinnostaa eikä tahdo nauhojaan silputtavan hetikohta jossain vanhassa loppuunsoitetussa romussa niin naurettavaan 20e+postikulut lähtisi uuteen kotiin+elämään..
    Kelpaa varmaan komistukseksi kojelautaan+radion ja C kasettien kuunteluun vanhassa harrastevehkeessä,ei HIFI harrastukseen taatusti jos nyt mikään C kasettivehje kun ne kasetitkin vähän niin ja näin säilynyt näihin päiviin ääneltään..
    Samassa ullakkolöydössä löytyi 3 paria 70/80-luvun uusia,yhä paketeissaan olevia TESS Deluxe Car Stereo Speaker, jotain pieniä Made in Japan, Nom 5w Max 15w 1 tie kaiuttimia sinne hattuhyllylle jotka ei taatusti ole "TM testivoittajia" mutta rekvisiitaksi kuin silloin ennen ja uutisten kuunteluun kuin nenä päähän,10e pari+pk.
    Kuvan saapi sähköpostiin ym infoa kun pyytääpi:) xerxes@netti.fi
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ja noi orggissoittimien repijät ostaa siwasta jonkun 20€ CD soittimen mikä kuulemma on törkeen hyvä vaikka cd pätkii koko ajan yms. Varmaan ne samat tyypit noita soittimia repii pois mitkä noita saastelaitteitakin repii ja tuhoo kaiken...

    CD muutenkin ehkä maailman paskin äänen talletusväline, ei niille edes mahdu niin paljoa mitä kasetille, hajoilee ja pätkii. Olen noista autoista noita paskoja cd soittimia hävitellyt veks ja laittanut kasettisoittimen tilalle, yhdestä ei tarvinnut kun oli usb tikkusoittimen joku pistänyt mikä oli hyvä.

    Muutenkin uudet halvat soittimet liika monimutkasia. Miksi ihmeessä ei bassoa ja muita ääniä voi säätää nupeista? Kui täytyy olla jotain valikkoja....
     
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Vouaava kasettisoitin CD:n tilalle? Ei kai...:eek: Siinä olet kyllä oikeessa että USB-tikku on kätevä tallennusmuoto autossa, tahtoo vaan kansioiden selaaminen olla per***stä noilla perus 1DIN-soittimilla. Uusien autojen keskusohjaimella (iDrive tms.) kansioita on aika näppärä selata.

    Joku keräilijä vois myydä mulle sopivasti Becker Mexico CD-soittimen 2000-luvun taitteesta!
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei kelleen sattus oleen jäänyt niitä 70-80 taitteen aikaisia ja vähän jälkeisiä komponenttisarjan radioita? Roadstarilla oli ainakin, kai jopa ensin. Pioneerillä myös. Naaman koko oli ehkä jotain 2/3 din koosta. Sellaisen voisin ostaa, saa olla rikkikin, jos hinta on sopiva.

    Noihin vanhoihin Pioneereihin löytyy mulla vähän kaikenlaista jemmasta. Osa ehjiä, osa varaosia. Komponenttisarjaan on joku dekki ja taitaa olla parikin aktiivijakosuodinta, sellanen lituska dual-amp balancer tais olla yksi. Pikkuvahvistinta (GM-4?) isolla ja pienellä töpselillä. Johtoja ja adaptereja jotain. Saapi sopivasti, jos on aikakausipakettia kasaamassa ja jotain uupuu. Korjausapuakin saa tarvittaessa kysellä, tosin pistin joku vuos takaperin kolme lihalaatikollista servicemanuskoja selluvillan tekoon, et ihan kaikkeen ei enää pysty.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vouvaava ja vouvaava. Ei ne vouvaa jos käyttää uusia nauhoja eikä 70- luvulta saakka auringonpaisteessa autotallin ikkunanlaudalla olleita. Mieluummin silti tipan huonompaa ääntä kun pätkimistä tyyliin: " man whoVIKVÄK ld the....(reading...please wait)...the worlVÄKVIK world." joka on näille suomi asennus reikä kojetauluun+siwa mankka- asennuksille ominaista. Vielä kun noi CDt ei kestä mitään ja mahtuu vähempi musaa mitä kasetille niin ei tartte kauaa miettiä kumpaa käyttää. Muutenkin mun autojen kajarit on sitäluokkaa että se kasetin äänenlaatu ei ole pullonkaula, eikä CDssäkään se äänenlaatu ole mikään huippu. Oikeestaan en ole koskaan tajunnut ton cdn ideaa musiikintallennus mediana. Siinä on huonompi laatu mitä vinyylissä ja kasetti on autokäytössä mun mielestäni ollut aina kätevämpi. Muussa tallennuksessa se cd olikin huippu verrattuna tiedoston pilkkomiseen 15 korpulle. Mp3 CDt oli ainoo järkevä tapa käyttää CDtä mutta ne soittimet makso sillon joskus ihan pirusti.

    Mulla oli sillon toi kansio ongelma ratkottuna siten että mulla oli muutama noita 2gt tikkuja autossa missä oli aina tietyt "levyt". Oli helpompaa vaihtaa tikku kun alkaa selaamaan kansioita. Sika pitkät hakuajatkin on noissa joissain perseestä.
     
    Muokattu: 21.3.2016
    st. vitus dance tykkää tästä.
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kuka käyttää enää mitään levyjä,en käytä enää edes usb tikkua,puhelimen netillä saat kaikki maailman asemat,voit kuunnella mitä vuosikymmentä,mikä genre jne tökkämällä bluetoothia päälle ja se siitä.
     

Kerro tästä muillekin!