80-ja 90 lukujen autostereot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja sämpy, 28.7.2014.

  1. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Kylläpä nykyään on hyvä! :p Ihan turhaanko vaihdatin vanhan Roadstarin kuoriin uudet "sisukset"?
    (Kerronko, minne voi "äly"puhelimesi bluutuutteineen työntää?)
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    No nyt on kyllä melko erikoisia näkemyksiä äänentallennusjärjestelmistä. Mulla on kasettimankoista kokemusta siltä ajalta kun parempaa systeemiä ei ollut keksitty, eikä ole ikävä tullut pakkasessa hyytyviä ja nauhoja syöviä soittimia. CD-soittimien kanssa ei ole ollut pätkimisongelmia, paitsi tietysti kun johonkin yllättävään terävään monttuun ajaa niin saattaa pätkäistä. Tapahtuu ehkä muutaman tuhannen ajetun kilometrin välein. Ainuttakaan CD-levyä en ole muistaakseni 30 vuoden aikana saanut rikki. Ensimmäisen auto-CD-soittimen ostin joskus 1980-luvun lopulla ja se toimi edelleen muutama vuosi takaperin kun meni auton mukana paaliin. Joku muistitikkusysteemi voisi olla näppärä, mutta en jaksa alkaa vaivautua imuroimaan musaa ja tallentaa tikulle. CD:n äänenlaatu on selvästi parempi kuin kuin jonkun pakatun MP3:n, tosin autokäytössä sillä ole mitään väliä.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla on koko lapsuuden ja nuoruuden tuska noitten CDitten kanssa kun ne ei ikinä toimi ja pätkii jos takapenkillä joku vaihtaa asentoa ja rikkoontuu jos ei ole silkkihanskat kädessä kun noita käsittelee. Ei vaan enää jaksa leikkiä vaikka nuorempana viittikin vaan tahtois vaan kuunnella. Cadillacissa oli kasettimankka kun ostin sen ja huomasin että tollanenkin vaivaton kuuntelu vaihtoehto on nykyään mahdollinen.

    Varmaan vaihdan USBhen kunhan ne mankat tulee sellaseksi että niitä saa ilmaseksi kavereilta. Älyluurilla on käteviä sovelluksia musiikin toistoon, mullakin oli joku vielä vuos sitten kun älyluuria käytin, kyllästyin vaihtamaan alati näyttöjä ja nyt käytän taas 90-luvun puhelinta joka on vaivaton.
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Rockmaplen kanssa samoilla linjoilla, ei mullakaan ole tainnut koskaan mennä CD rikki, pl. itse poltetut jotka ei tunnu välillä kestävän useampaa vuotta autokäytössä (lämpötilaerot?)... Useampi C-kasetti muuttui kyllä nauhasalaatiksi silloin aikanaan, nykyään en taida edes omistaa yhtään kasettia, eikä taida olla soitintakaan... Mut tietty jos kriteeri on se et vehkeet saa kavereilta ilmaseks, sen kasettisoittimet varmasti täyttää :D
     
    Inlinee tykkää tästä.
  5. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Samaa mieltä Rockmaplen ja Bowtien kanssa, ei ole ikävä C-kasetteja.
    Jos kasetin vouvvaamista tulee ikävä, niin kuuntelen koneelta muutaman VBR (Variable Bit Rate) :lla ripatun MP3:n, nin haihtuu nostalgiat hyvin nopeasti.
    Toisinaan radiokanavia surffatessaan tulee kyllä mieleen, että tuo MP3:en ylistys saattaakin johtua siitä, että nyky musiikki on niin kertakaikkista pa__aa, että mitä vähemmän siitä kuuluu, sen paremmalta se kuulostaa... :D
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mp3 ylistetään sen vuoksi että sillä saadaan musiikkia pieneen tilaan. Se on hyvä kännykässä ja matkasoittimessa ja muistitikulla, mutta laatu on ihan shittiä. Tietty se laatu ei ole enää nykymusiikissa mitenkään oleellista kun ainoot soittimet on tietsikka, rummut ja autotune-laulaja.

    Ei mullekkaan varmaan kasetteja ikävä tule kun niistä eroon pääsen mutta kahdesta huonosta vaihtoehdosta se on se parempi. Ei ne enää mitään vouvaa enää nykysin sen kummemmin mitä mikään muukaan. CDtä ei ole ikävä, vinyyliltä on myös hankalempi vetää CDlle musiikkia, kasetille helpompi, kasetille myös mahtuu enemmän mitä cdlle. Ne poltetut cdt on myös jäätävää shittiä toimivuudeltaan. USB olis hyvä jos soittimesta saa selattua kansioita ja latausajat on nopeita.
     
    Muokattu: 24.3.2016
  7. Latvis

    Latvis 2nd gear

    :rolleyes: ...noniin tuli mulla taas vauhkoonnuttua näistä nyky systeemeistä ja musiikeista turhaan. Asioilla kun tuuppaa olemaan monia puolia... :oops:

    Minun mielestäni tosiaan topicin vuosikymmenillä on tehty todella hienoja autosoittimia, ottamatta enempää kantaa äänenlaatu asioihin.

    Itselläni oli ensimäinen soitin Pioneerin FX-K5, upean näköinen laite, mutta harvoin ehjänä.

    Kumpa olisi lompakko siinä kunnossa, että saisi joltakin keräilijältä lunastettua McIntosh:in takaisin tien päälle... :cool:
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se kyllä pitää paikkaansa että nää nykyset soittimet on kauheen persoonattoman näkösiä jos sillä nyt on mitään väliä
     
  9. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Opetteko löytäneet uusia laitteita jotka sopisivat tyylillisesti 80-luvun autoon. Itsellä pari GM valmistetta jotka ovat melko alkuperäisiä. Jos yrittäisi saada edes toisen museokilpiin.
    Itse olen omistanut myös Pioneerin FX-K5:n tosin se Cd-lisäosa oli liian kallis.
     
  10. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    pyleaudio tekee vanhahtavan näköisiä mankkoja. (ei taida löytyä suomesta) ..heillä on näitä nuppiradionkin näköinen halpa laite. pyle plr14 tms se oli. ja pyle plr32 ja plr31 näyttävät myös sopivasti vanhemmalta kanssa.

    ja ainahan on nuo erikseen vanhan näköisiksi tehdyt radiot.. esim. custom autosound, antique automobile radio, retrosound,
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Löytyy sitten vielä tuon aiemmin mainitun Pioneerin lisäksi varhainen JVC:n CD/radio, CD tungetaan erilliseen "muovikoteloon" ja soitin vaatii erillisen vahvistimen , lähes tiiliskiven kokoinen JVC-vahvistin löytyy ko comboon.

    Ja sitten tietty lootallinen -90 luvun vahvistimia, jakareita, kaapeleita, subbasia ym Hi-Fi roinaa.
     
  12. maverick999

    maverick999 Gearhead

  13. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Tuolta Retrosoundilta löytyisi mulle sopiva laite, mutta ei taida olla saatavissa maahantuojilta. Suosivat enemmän noita "nänni" malleja. Tuo nimim. Damned laite olis ok.
    Onko noissa retrolaitteissa myös ns. parilliset taajuudet. Normaalissa jenkkilaitteessa taajuus ei voi olla esim. 100.4 vaan 100.3 tai 100.5
     
  14. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    retrosound model one ja two ainakin väittivät että ne omasivat semmosen kuin "european tuning" radion taajuuden valinta toiminnon. eli luulen että muissakin heidän malleissaan on se.
     
  15. sectoid

    sectoid Gearhead

    Tämä on yllättävän käyttökelpoinen keksintö. Olen testannut Buickin alkuperäisellä kasettisoittimella, sekä jollain random halpis kasettimankalla kaverin isän Hiluxissa. Ei kyllä välttämättä toimi kaikissa nauhureissa kunnolla, mutta kokeilu ei tule kalliiksi.

    Äänenlaatu oli jopa odotettua parempi kun sääti kannettavasta cd-soittimesta volumen sopivaksi. Itse käytän autoissani muistitikulta lukevaa soitinta sen käytännöllisyyden vuoksi. Mp3:sen äänenlaatu on mielestäni riittävän hyvä kun käyttää parasta pakkauslaatua. Cd-soitin on toki myös, koska tykkään laittaa uuden levyn heti soimaan kun pääsen kaupasta autoon.

    http://www.hongkong.fi/fi/koti-ja-a...ja-tarvikkeet/hq-c-kasettiadapteri/p/2031168/
     
    Muokattu: 20.4.2016
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla onm juu tollanen, on ihan kätevä. Vie vaan törkeesti akkua mp3 soittimesta kun täytyy olla voluumi melkein täysillä
     
  17. poikelin

    poikelin Gearhead

    Mä voisin ostaa jonkun aikansa tuotteen jos jollain on kaupan. Nännimalli ja mieluusti sen verran hyvä että kestää kuunnellakin jotain.

    Ja muistaako joku taajuuskorjaimen/vahvistimen nimeä/mallia: musta, taustavalot ja taajuuksia saatiin säädettyä painikkeista kunkin kaistan ylä- ja alalaidasta. 1DIN kokoinen laite kyseessä. Jotenkin haisu että biltemasta olisi aikoinaan myyty 80-luvulla.
     
  18. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

  19. poikelin

    poikelin Gearhead

    Ei ollut tuo mutta hyvin lähelle samannäköinen. Tollanenkin kelpaa.
     
  20. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

Kerro tästä muillekin!