Halpa ja hyvä akkuporakone?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja TopyCa, 16.5.2016.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Hinnat näkyy vaihtelevan 30e ja 150e välillä.
    Entinen, Makita, kesti 10v. Mikä tilalle?
    Kestääkö 50-60e laitteet muutaman vuoden kovassa käytössä ja mikä volttimäärä olis paras?
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No hyvä olisi varmaan se Makita. Mutta mihin tarvit kahta?

    Itsellä ollut Bosch varmaan n. 3 v ja olen tyytyväinen siihen, mutta nyt jos ostaisin niin Makitan melko varmasti, koska siinä on parempi valikoima muita samalla akulla toimivia vehkeitä.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sain jonkun väliaikaisen aivovamman ja ostin tallille taas litlistä 20v Li akulla olevan koneen. Akku kestää helvetin pitkään jatkuvaa porailua ja kun vanhaan litlin 18v vehkeeseen ei uutta akkua löytyny niin piti toi uus ostaa. Vanhasta siis vain akku on hyytyny mutta toimii ja pakko pitää sekin kun siinä pysyy myös alle millin poranterä kiinni. Toi vanha on ollut ~4v lähes jokapäiväisessä käytössä.
     
  4. vahvis

    vahvis 1st gear

    Joskus 5v sitten ostettu Black&Decker. Tuli muovisalkussa ja kahdella akulla. Ihan hyvä reikien poraamiseen puuhun ja ruuvien vääntämiseen mutta ei se betoniin reikiä jaksa tehdä. On kestänytkin ihan hyvin mutta akkuja joutuu jo latailemaan hiukan useammin.

    Betoniin/metalliin olen reikiä poraillut Einhellin johdollisella. Se on jo useammalla ollut sellasissa hommissa missä on surutta painettu kone punaisena ja välillä on hiukan savuakin tullut sisuksista. Se vaan silti jaksaa ja jaksaa..

    Akulliset ruuvien vääntelyyn ja johdollisilla tehdään ne oikeat työt.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Johdollisella ei oikein muuta tee kuin pyöritä jotain kiilloituslaikkaa, ehkä jos on iskevä, voi myös kiviseinään porata.

    Kunnollinen akkukone ja sillä metalliin poraus/ kierteytys/ ruuvaus.

    Milwaukee, Panasonic, Bosch sininen, Makita, Dewalt.

    Halvempia tullut myös testailtua, mutta ei ne oikein käteen istu.

    Omana koneena tosin AEG 12v 3ah kennoilla, reilun satasen maksoi joskus 2010 tienoilla.
    Kerran olen akut uusiksi kennottanut.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    dewalttia ja makitaa saa välillä niin hyvillä tarjoushinnoilla ettei kannata paljo halvempia edes ostaa vaikka olis vähemmänkin käyttöä
     
  8. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Annatko vihjettä mistä saa? Olen kytännyt Makitaa mutta ei ole ollut tarjouksessa.
     
  9. Rockapina

    Rockapina 1st gear

    Etrassa on roadshow meneillään ja siellä tais olla makitan kone 200€ pintaan
    Oli muistaakseni 18v ja jotain 2ah pintaan akkuja 2 kpl.
    Saattas olla hyvä kone harrastekäyttöön
    Käy etran sivuilla kattomassa
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Melkeinpä väittäisin että tohon satasen luokkaan ei kovin hääviä akkukonetta saa, valitettavasti... Toki riippuu siitä mitä koneella meinaa tehdä. Taulun ripustaa sillä viidenkympin koneellakin, mutta jos vähänkään pidempää ruuvia pitää ajaa koolinkiin tai porata rautaan reikää loppuu pikkukoneesta vääntö. Itse löysin IKH:n tarjouksesta Milwaukeen 18V koneen kahdella 5Ah akulla, 13mm istukalla ja 0-1800rpm kierrosnopeudella 200 eurolla, oli mielestäni hyvä ostos. Vielä ei ole loppunut vääntö, melkeinpä varomattomalla otteella taittaa ranteen jos ruuvi lakkaa pyörimästä... Sanoisin että kannattaa kytätä laatumerkkejä, Milwaukee,DeWalt, Hitachi, Makita ym. Edellisessä duunissa joskus aikanaan rikottiin useampia Panasoniceja, tosin käyttökin oli välillä semmosta että 4-5mm vahvaan rosteriin tehtiin 8 tai 10mm reikää ja kierteitä, koneet oli välillä niin kuumia ettei oikein voinut koskea... Eli kamalaa rääkkiä.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Se on totta, että käyttötarkoitus ratkaisee.
    Ainakin Hallini kattokipsilevyjen, ja niiden kiinnityslautojen kiinnitykseen oli paras laite Lidlin 12V pikkunen akkukone, tai oikeestaan kaks, että sain vaihtoakun. 39 Euroa/kone.
    Jos olis ollu isompi kone, niin ei olis jaksanut pidellä konetta katossa. yli 10000 ruuvia tuli väännettyä, eikä akkua jatkuvasti tarvinnu vaihtaa. Koneet, ja akut toimii vieläkin.
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Toi on kyllä totta, mitä isompi kone niin sitä painavampi. Mulla on kans Milwaukee 12V kone, semmonen missä akku menee osittain kahvaan sisään, oon ollut siihenkin tyytyväinen.
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mulla on pari dewaltia ollut useamman vuoden. 18v ja pienempi 10v. Molemmat ovat aivan hemmetin hyvin palvelleet. Pienemmällä olen ruuvannut kymmeniätuhansia terassiruuveja ja edelleen pelaa kuin uusi. Starkissa taitaa tällähetkellä olla tarjouksessa joitakin dewalteja?
     
  14. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Seinäjoen minimanista ostin dewaltin 14.4v 2 akkua laturi ja salkku 140e samassa paikassa oli hetkeä myöhemmin sama kone 18volttisena jotain 170

    En nyt muista missä näin makitan tarjouksen mutta hyvä sekin oli
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Omani hain K-raudasta. 18V kone kahdella akulla ja pikalaturilla. 150€ ja kolmen vuoden takuu. Helvetin näppärä laite ja omiin asennuksiin on vääntöä piisannut ihan konekierretappien ajamiseenkin, eikä paina tonnia. Mutta tietty käyttötarkoitus varmaan ratkaisee. Ryobia on moni kehunut (Bauhaus ainakin myy), mutta ei uskalla itse liittyä joukkoon, kun ei ole oman käden kokemusta. Halpoja ovat kyllä.

    Edit. Lisätään vielä sen verran, että ottaisin ehdottomasti 18v litiumikoneen. Alunperin kiersin kaikki rautakaupat läpi, kun itsellä on jokunen noita Boschin wanhoja koneita, jotka ovat ihan toimivia, mutta akut kypsyneet. Laskin sitten, että parin ni-mh akun hinnalla saa uuden Makitan ja voi jestas mikä ero on tehossa, latausnopeudessa ja painossa. Vielä kun keksisi, että mitä noille sinänsä hyville Boscheille keksisi. Laitteissa ei ole mitään muuta vikaa, kuin että eivät pyöri ja akut maksaa naurettavan paljon.
     
    Muokattu: 18.5.2016
  16. J-peg

    J-peg Gearhead

    Varmaan Makitassa on paras hinta/laatusuhde tällä hetkellä. Noita 18V iskukoneita 3ah akuilla saa välillä 200€.

    Itellä on kolme konetta käytössä Milwaukee 12V, noin kilon painava, joka on kätevä kaikessa ruuvailussa. Milwaukee 18V iskulla, tätä käytän kaikessa voimaa vaativassa. Ja Panasonic 14,4, varakoneena kaikkeen siltä väliltä. Koneet ovat jo vuosia vanhoja ja jos nyt ostaisin koneen niin tuon Makitan. Mitään muutaman kympin konetta en hankkisi jos pitää vähänkään useammin nappuloida.
     
  17. ajomies

    ajomies Gearhead

    Itsellä ollut Boschia, Dewalttia, ja sitten näitä kohtuuhintaisia porakoneita, mutta kun ne akut kestää parhaimmillaan puolitoista vuotta, niin kyllä sylettää, kun sitten uusi akku maksaa yhden halpis koneen verran jolla sen hetkisen tarpeen saa suoritettua, ja kun seuraava tarve osuu kohdalle arvailu riittääkö akuissa puhti vai ei, ja useimmiten ei. Työpaikalla on Makitaa ja Hitachia, ja lähes vuoden välein nekin menee uusiksi. AIG johtokone on kyllä useimmiten porailuja tehdessä käytössä nykyään, tietäs mitä noille akuttomille koneille tekis, kun jätteisiin ei hennoisi heittää.
     
  18. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    jos on hyvä akkukone. mutta huonot akut. niin

    nimh /nicd/ li-ion työkaluakkukennostoja on kyllä myös myynnissä suomessakin.. joko niin että lähettää vanhan akun firmalle kennotettavaksi.. tai että ostaa firmalta kennoston jonka juottaa itse vanhan akkukennon tilalle. olikos se jotain 30-40e luokkaa se uusi t.i. akkukennosto suomesta. (ulkomailta tilaten saattaa tälläinen tee itse kennosto tulla halvemmaksikin kuin suomesta ostaen.)

    ------
    itsellä näppäränä pikku koneina (10.8v) ollut pari vuotta hitatchin ruuviväännin ja iskevä ruuvari sarja. ja hyvin on toiminut.

    ostin sen oikeastaan siksi kun kukaan paikallinen dewalt myyjä voinut antaa akkukonesarjaa heti mukaan. hyvin samanlaiset sarjat olivat hinnoiltaankin. (oisko hitsi ollu hieman halvempi) ja halusin ehdottomasti kapea kahvaisen akkukoneen (kaikki muut, milwaukee, bosch, ryobi jne olivat kuin samasta muotista tehtyjä pullukka kahvaisia tapauksia jotka eivät sopineet mun käteen ei sitten millään) ja vain hitatchi ja dewalt oli sillä hetkellä sekä kapealla kahvalla ja sellaisella "vanhan" tyyppisellä akulla varustettuja joiden avulla koneen voi laskea pöydälle sen varaan pystyyn.

    aiemmin olikin pitkään makitan väännin. (akku loppui siitäkin) pois en ole heittänyt vieläkään, jos vaikka joskus uuden kennon siihen viitsisi hankkia.
     
  19. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Sama vaiva täälläkin, vanhasta 18V NatsiSiwa vehkeest akku kaputt, mutta itse kone pelaa ja lähes väkivahva kapine. Hajalle ei tunnu menevän vaikka rasiaporaa yms vaativampaa laitetta käytetty... Ainoa "vika" että painavahan se on ja iso.
    Harkinnut tuota uutta 20V li mallia, ja nyt ko sanot olevan yhtä hyvän kuin vanhan, haen siis sen kun tulee saataville...
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Moneen laitteeseen olen ostanut esim. Tampereen Paristopisteestä sisustat akkupakettiin. Kun vaan viittii, niin yleensä ne saa liimasaumoistaan purettua.
    Akkukoneet on olleet niin halpoja, että niiden akkuja en ole vielä korjaillut. Led lattiavalaisin, ja kiinalainen otsalamppu (suunnistajan malli) on seuraavana ohjelmassa.
     

Kerro tästä muillekin!