Rata-alustaa kotikonstein

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja sämpy, 3.7.2016.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Eli tulee ajettua rataa n. 1100 kiloisella Fiat Supermirafiorilla harrastemielessä kerhopäivillä.

    Ongelma on jousitus. En haluaisi siirtyä kynäjousiin vaan pärjätä vakiokonstruktiolla. Ongelma on pitkät ulosjoustot, joiden takia nyt on melko löysät jouset, että saa alustan tippumaan tarpeeksi alas. Tällä hetkellä on jo kiinni lyhimmät iskarit mitä tähän malliin suoraan löytyy, sekä tungettu kumia jousen molempiin päihin.

    Kyllähän tämäkin madallus auttaa radalla monta sekuntia, mutta tarvitsisi oikeasti jäykempää jousta varsinkin eteen. Voisin lyhentää jonkin passeliksi katsotun jousen, jos sille vaan saisi kasaan painuvan apujousen kaveriksi. Mutta ei ole löytynyt noin isossa koossa, sisämitta 95mm. Yleensä noita saa vain 60mm kynäjousille tai jotain kai on 76mm koossa.

    Periaatteessa ulosjouston ulkopuoliselle rajoittamiselle ei ole välitöntä tarvetta, mutta sekin on sitten mahdollista jos ei mitään muuta keksi. Hiukan hankala vaan mcpherson-tyyliseen rakenteeseen. Kuinka vahvaa vaijerin pitäisi olla ja mahtaako edes yksi vaijeri riittää. Renkaan puolella ei ole yhtään tilaa.

    Autoa ei ole näillä näkymin tarkoitus katsastaa tälle alustalle.

    Olisiko apujousien saantimahdollisuuksista tietoa tai muita helppoja ideoita. Liikaa ei aleta nyt hifistelemään eikä ole aikaakaan. Ja jotenkin vaan haluaisi toteuttaa tämän "vakio" rakenteelle, ettei ole liian rakennettu kilpa-auto kynäjousitolppineen sun muineen. Jos vaan onnistuu.

    Onko kukaan teettänyt tällaisia apujousia jossain suomalaisessa pajassa? Liekö missään tuollaista litistettyä lankaa.

    rataslicksitkin sain sopimaan vaikoloksuihin ilman ulospäin näkyvää levitystä, tosin ei se helppoa ollut. Sama linja saisi jatkua.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Oletko BC-Racingilta kysynyt? Siellä tehdään mitä tilataan.

    http://www.bcracing.fi

    Pojan B310-datsunin koko etutolpat on nykyversiossa tuolta. Mirafiorin etupää on niin ahdas, ettei sinne mahdu ulosjoustorajoittimeksi esim. kuormaliinaa. Tuollaiset värkättiin samaiseen Datsuniin sen ensimmäiseen matalaan takajousitukseen mersun jousilla ja keltaisilla Koneilla.
     
  3. fenix

    fenix 3rd gear

    Kyselitkö jo Auto Racingistä löytyykö sopivaa kokoa?
     
  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Minäpä kyselen noista, kun saan mitattua tarkat speksit.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jotkuthan on tehty kynäjousia/coilovereita sorvaamalla jousilautasen pois ja sorvaamalla solakemmalle jouselle lautasen siihen iskarin/tolpan yläpäähän

    Oikeen näppärä jossois ja yläpäässä riittävästi tilaa vois tehdä yläkautta vaihdettavat jouset, vaatisi vaan jousikupin vahvistuksen, mutta tuskin nytkään yläpää on vakio pellistä prässätty
    Konehuoneen puolelle lätkä jonka irti päästämällä lähtee jousilautanen ylös päin ja samalla jousi pääsisi nousemaan ylös, sit vaan pidempää tai muuten tarkoitukseen sopivaa jousta tilalle ja mutterit kiinni
    Radalla kun tuskin ajetaan samoilla renkailla kuin fiude trailerilla matkustaa?


    Tää tosin ei ole huomenna ratkaisu jota haettiin, mut onhan se kesä ens vuonnakin
     
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Koko trailerin ideahan on, ettei tarvitse käyttää rata-aikaa rengasjumppaan? Muutenhan auton voisi ajaa paikalle.

    No joo, mutta mitenköhän osaisi jousihommia laskea. Jos halkaisijaltaa 95/120mm jousi jossa yhdeksän kierrosta, pituus vapaana 390mm ja paino päällä 280mm, pitäisi lyhentää niin että mitta olisi painon kanssa 210mm tai jos tulee apujousi niin ehkä... 170mm??

    Niin paljonkohan sitä pitää lyhentää?
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Jos jousissa on kierrosten väli samanmittainen, niin sitten auton alle mittaamaan se 70 mm ja sitten rälläkällä poikki. Noin pojat on niitä pre-1996-autoja madaltaneet tuossa tallilla. Oma lukunsa on sitten jouset, joissa kierosten väli on päissä tiheämpi. Antamani "lineaarimatemaattinen" esimerkki ei välttämättä tuo haluttua tulosta, pitäisi tietää jousivakiot ja jäykkyydet ymym. Mutta kokeilemalla, kierros kerrallaan, sitten puolikas, on hyviin tuloksiin päästy. McPhersonin pura-ja-kokoa-sulkeiset ei tietty ole niin houkuttelevia.

    Tähän pitäs laittaa kuva pojan Granadasta...siihen on käytetty edellä mainittua metodia.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 6.7.2016
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Joo nuo on tasaisilla väleillä. Ajattelin vaan ettei se madallus ihan 1:1 kai mene mittanauhalla laskien vaan siinä on muitakin muuttujia. Pitäisi kumminkin osua kohtuutarkasti tavoitteeseen.

    Jos haluaa päitä taivuttaa lyhennyksen jälkeen, niin jos pillillä kuumentaa punaiseksi tuleeko helposti luotua potenttiaalinen katkeamispaikka?
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Jousien kanssa touhutessa ei tuo 1:1 mittanauhalla aina tuo ennustettua tulosta, siksi kokeilu. (Ja siksi en vieläkään ole madaltanut dodgevania, sitä etupäätä kun ei huvikseen pura ja kokoa joka puolen kierroksen jälkeen. Ja kierros liikaa ainoista jousista on tyhmää, ei pääse ajamaan).

    Jousia ei ole hyvä käsitellä hitsauslaitteistolla. Se poistaa tai muokkaa esijännitystä suuntaan, josta ei ole tietoa. Pojat käyttää vain mekaanisia muokkausvälineitä ja oikeissa jousitehtaissakin valmiita jousia katkotaan vain mekaanisesti. Luin tästä joskus Eibach-opuksen, miten jousia tehdään, mutta nimenomaan ei lämpöä valmiisiin jousiin, voivat muuttua spaghetiksi.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Pikakonsti madaltaa auto on lämmittää pillillä jousta, mutta ei se ajamiseen ole tarkoitettu
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Joo onhan tuo nytkin matala, ja silti jousi pystyy just poteroissaan max ulosjoustolla, mutta ei sellainen alusta vaan toimi radalla. Joko pitää saada ne apujouset tai sitten joutuu rajoittamaan ulosjoustoa, joka tässä mallissa on aika pitkä.

    Ei tunnu valmiita apujousia löytyvän, suunnitelma B kysellä jousipajoille ketä pystyy tekemään. Sielläkään ei välttämättä ole ammattitaitoa sanoa mikä menee kasaan noilla painoilla, eli pitäisi itse tietää. Kun taas joku 8mm naru saattaa muljahtaa kasassa ollessaan pois ryhdistä ja pahimmillaan renkaan kyljestä läpi. Lituskaa jousikamaa tuskin löytyy mutta pitää ensi viikolla kysellä.

    Suunnitelma C mistähän autosta löytäisi löysän jousen josta tekisi apujousen pätkän. Pitäisi olla kevyt auto jossa jouset mahdollisimman ulkona lähellä renkaan keskilinjaa. Eli jousipaksuus max 10mm. Oma haasteensa saada 2 katkaistua jousta pysymään paikoillaan samassa tolpassa, olisi kai pakko saada päät taivutettua, mutta ei taida onnistua ihan käsivoimin viilapenkissä putkipihdeillä.

    Ehkä joku 80-lukuinen hot hatch takajousi. Pikkufiiateissa on aika paksut jouset, koska sijaitsevat puolessa välissä nivelpisteen ja pyörän välillä. Olisko jossain mk1 corsassa tms perssoni takana?
     
  12. GBS

    GBS 3rd gear

    Kysäseppäs Sarlinilta. Eli Sarlin Racing.
    Sieltä jos et tietoa ja/tai apua saa niin :eek:
    Aina saatu noihin rata/crossivehkeisiin palikkaa nopsaan.
    Ja ovat useita ratavehkeitä rakennelleet.

    Toisekseen sun pitäis tietää painot sun autosta jos aletaan hieromaan.
    Eli pyörät puntareille niin on tuo jousien laskeminen hieman helpompaa.
    Puntareita kannattaa kysyä paikalliselta autourheiluseuralta. Tai yleensä tietävät mistä saa vuokrattua.
    Ja sitten laskeskelemaan jousia...:D
    Rajoitinvaijerit kannattaa laittaa. .. Hämmästyt siitä miten ne vaikuttaa.
    Tietenkin lyhyemmät ja jämäkemmät jouset.
    Jostain mersuista tuli jousia laiteltua budjettilaitteisiin aikanaan.
    Hivenen painavemmasta autosta vaan niin kyllä sillä kerhopäivillä pääsee.
    Johonkin laitettiin jopa Nivan jouset. Se oli silloin kun Avk.lle pääsi ite tonkimaan jousia.
     
    Muokattu: 8.7.2016
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Vielä yksi: http://www.mamasan.fi/ Tuolta meidän alustatohtori on kanssa tavaraa saanut mittojen mukaan.

    Poikien tallilla näin just eilen tolpat apujousien kera. Ne oli menossa BMW E28:aan:
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Ei oo corsassa perssoni:

    [​IMG]
    Mutta A-corsan tai D ja E-Kadettin takajousia vois kokeilla. Tosin ne on niin kevyelle kuormalle, että Fiatin etupää saattaa laittaa ne lyttyyn.OT: nuo oli helpot vaihtaa pihassa pienessä räntäsateessa.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Jos orkkis jousta lyhentää, niin se jäykistyy, kun joustavien kierteiden lukumäärä vähenee.
    Jos sen poistetun osuuden tilalle jotakin haluaa, niin esim. Lautamäellä on sellaisia veteliä litteitä jousia, ja välilevyjä, joilla saadaan ulosjoustossa paketti pysymään koossa. Välilevyn voi tehdä its esellaiseksi, kuin katkaistun jousen pää vaatii. Samoin sen ylälautasen voi tehdä sille vetelälle jouselle sopivaksi. Jousien halkaisijat ei tarvi olla samat, kunhan huolehtii, että se kantava jousi saa tukea jostakin.
    Itse tein sen tapaiset, toki tuli samalla tehtyä kynäjousikierre vesijohtoputkesta, kun kaverilla oli sellanen kierrekone. Pelkät jouset Lautamäeltä.
    Kun autoa tontittaa, niin kannattaa katsoa, mihin asentoon menee tukivarret, muut varret, ja pyöränkulmat. Niilläkin on merkitystä varsinkin monttuisessa kaarreajossa.
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Siinä on tosiaan se mahdollinen ongelma, että varsinkin ison jousen katkaistu pää kun vääntää jousta vinoon, niin miten kapeampi apujousi pysyy sen päällä suorassa. Kannattaa tosiaan tehdä kunnon välilautanen joka tukee isoa jousta pitemmältä matkalta, ettei se välilautanen keikahda ja jousi luiskahda paikoiltaan. Varsinkin jos siis käyttää kahta erihalkaisijaista jousta.

    Tuossa corsan jousessahan oli se idea että käyttää siitä pari kierrosta ihan vaan raon täytteenä, pitäisi nimenomaan olla niin löysä että auto tippuu jo omalla painollaan likimain varsinaisen jousen varaan.

    Pari kyselyä on vielä vetämässä tuosta apujousihommasta ja pitää ensi viikolla sitten katsoa miten edetään. Toivottavasti joku kyläsepityshenkinen ratkaisu löytyy, ettei mennä tyystin ostojousitukseen.

    Jos noi alkuperäisiskarit on purettavaa mallia, niin joku sorvari varmaan pystyisi niitä lyhentämään? Paljoa ei muistaakseni ole varaa, sitten pitää putkeakin lyhentää. Tosin jos löydän keltaisiin koneihin uudet varren tiivisteet, niin ne on vielä pidemmät kuin nuo nyt olevan alkuperäiset ja sama ongelma taas edessä.

    Ehkä pitää vaan rajoittaa ulosjoustoa, tosin tuolla on tosi ahdasta ja huolettaa että remmit sitten nappaa kiinni renkaaseen. Ja tietty jo nyt keventää sisempää takatassua vähän liikaa ja sutii tyhjää, siihen ei ulosjouston rajoitus takana ainakaan auta. Siihen toki auttais se etupään jäykennys sitten osaltaan kompensoiden. Nyt on muuten vakaajan yms osalta etu/taka jäykkyys melko kohdillaan ja auto siltä osin tasapainossa.

    Etuvarret on huonossa kulmassa, senkin takia etupään lievä nosto on suunnitelmissa. Alavarsien sisäpään korvakkeiden nosto ei ole ihan helppoa, pitäisi modata runkoaisat.

    Silloin kannattakin jo miettiä jonkun eri kopan rakentamista ihan puhtaasti ratakäyttöön. Tämä nykyinen kun on 20v talossa ollut perhekalleus jolla on riiusteltu emäntä ja ajettu kaikki käyttäajotkin 8 vuoden ja 300tkm verran. Tuo vaan lisää työtä jos on taas yks auto lisää jota pitää kunnossa. Nyt jo 8 ajokunnossa ja nytkin 3 liikennekäytössä.

    Miten tämä netistä löytynyt remmin kiinnitys näyttää mun silmiin vähän heppoiselta??

    [​IMG]
     
  17. BBC

    BBC Guest

    eikö kannattaisi laittaa kunnon säädettävät kallistuksen vakaajat eteen ja taakse.
    Suomalaiset huippukamat ei maksa kovin paljoa--> suoraan valmistajalta.

    Vähän jousia jämäkämmäksi ja kallistuksenvajaajat kiinni. Alkaa nostamaan tassua ja menemään sinne minne haluaa. Sitten vain kelin ja radan mukaan voi helposti ruuvailla vakaajia ja sitten tilata semisliksejä kun nälkä ksavaa syödessä kun huomaa menee,...
     
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    No tuo on just se, että tehdään sitten ihan oma rata-auto jos mennään noille linjoille. Sellainen millä voi ajaa myös jääradalla. Takapää kaipaisi kovasti wattia tai ainakin kovempia puslia Panhardiin ym.

    Nyt vaan pidetään hauskaa ja koitetaan pitää auto mahdollisimman vakiona, eli katotaan mihin asti pääsee ilman virallisia kisa-osia. Jos näillä kotivirityksillä ja kierrätetyillä osilla pääsen affenistolla wanhalla perhemallin Fiatilla siviilikuosilla alle 1.40 niin olen enemmän kuin tyytyväinen. Siihen on vielä muutama sekunti matkaa. 5 vuotta sitten tällä ei päässyt edes alle 1.50, kun oli vakiojarrut ja kaasutin. Nyt olen päässyt kovempaa korkeilla 10 vuotta vanhoilla siviilikumeillakin, kuin vastaava auto kynäjousilla ja matalaprofiilirenkain.

    Ehkä mä otan vaan käsitteen "auton rakentaminen" liian kirjaimellisesti, kun kaikki pitää ihan ite virittää eikä ostaa kaupasta.

    Ja tässähän on nyt 90-lukuiset 200/580 15 ratasliksit alla. Pito ei sinänsä ole ongelma, kun vaan saa takarenkaat pysymään kiinni radan pinnassa. Eli hiukan body rollia pienemmäksi ja perää alemmas. Sitten funtsitaan taas lisää. Eli parannetaan vuorostaan jarruja lisää. Ehkä siinä vaiheessa tulee myös lukollinen taka-akseli levyjarruin. Tän kuun ajoihin sitä ei enää ehdi rakentaa, rumpujarruilla mennään. Casteria voisi shimmata pienemmäksi, jos se auttaisi ettei tarvitsisi olla Bull Mentula että jaksaa pitää ratista kiinni mutkissa. Nyt vaatii todella tiukan 2-käsiotteen eli n. 30-40kg vääntöä että pysyy mutkassa.

    Moottorissa on vakiona huikeat 113hv ja silläkin on ajettu nyt yli 400tkm samoilla alakerran rojuilla. Toki peltisarjat ja tuplat ja hiukan nokan säätöä tehty. Siihen on hyllyssä isoventtiilikansi ja pattimännät, kun olis vaan aikaa ruveta sitä laittamaan.

    Mutta pirun hauskaa tuo moottorirata-ajelu on. Vaikkei olekaan mikään Mika Salo ratin takana.

    Iteltä puuttuu vieläpä lihasmuisti ja nopean liikkeen lihakset melkein kokonaan, joten kaiken joutuu erikseen funtsimaan joka kierroksella mitä tuolla tekee, että tapahtuu oikeaan aikaan ja ajoissa. Polku on vähän kivisempi mitä joillain luonnonlahjakkuuksilla, mutta tämähän on nimenomaan ajoharjoittelua, ei kilvanajoa.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Meinasin linkata sen videon missä joku puolalainen laskee opelilla mutkat takatassu ilmassa, mutta tossahan "haittaa" vetävät pyörät takana

    Mites jos kuitenkin sitä perän nousua hillitsisi kallistuksen vakaajalla, senkin voi tehdä ite

    Sopivaa jousiteräs-kanttiputkea ja siihen sit kynkät, ois ite tehty ja sais sellaisen kun sattuu tulemaan
     
  20. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ei kerennyt huomiseen ratakoitokseen mitään isoja muutoksia, alavarsien sisäpään kiinnityksille sain sittenkin tehtyä reiät 3cm ylemmäs ja shimmasin casteria pienemmäksi jos olisi kevyempi kääntää. Eli ihan fiiliksellä kokeillaan. Auraukset nyt pari-kolme milliä kotimittausten mukaan, katotaan pitääkö laittaa haritukselle. Kun on tuo ackerman vielä kuvioissa mukana..
    Lahdessa saisi teetettyä pyöreestä langasta apujouset, näissä on luonnollisesti jonkun verran jousivoimaa eli ovat jo askel progressiivisiin jousiin. Eivät olisi pahan hintaisetkaan.
    Ajattelin kysellä hintaa, jos tekisikin speksien mukaan koko jouset uusiksi nimenomaan progressiivisina, että pärjäisi yksillä jousilla.
    Jahka nyt nämä ratahuristelut on ohi, seuraavat taisikin olla vasta syksyllä.
    etulokasuojat alkaa olla niin reilusti pullistetut (käsin revityt), että aloin miettiä koko auton levittämistä että saisi tilaa taaksekin. Toki samalla periaatteella eli koko kylki pullistetaan, ei mitään lasikuitulärpöttimiä rumentamaan. Ehkä se on sitten se evo2, jossa tulee jo kynätolpat ja turvakaaret.
     

Kerro tästä muillekin!