350 tbi jäähdytykseen liittyvä kysymys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ajw, 12.7.2016.

  1. ajw

    ajw Gearhead

    Joo eli subessa on siis 350 tbi kone ja nyt tartteis vähän viisaampien opastusta kun ei mene nyt homma jakeluun. Eli jäähdytysnesteen kanssa hiukan haasteita. Täytän järjestelmän, ilmaan, käytän hetken ja päästän ilmaa jäähdyttimen korkin paineenvapautusvivun avulla. Jäähdyttimen korkki vaihdettu uuteen 15LB kuten oli edeltäväkin. > Normaalia ajoa esim. 100km, lämmöt tasaiset, pakokaasu normaalin näköistä. Kuumalla koneella avaan jäähdyttimen korkin paineen alennus vivun ja purkaa painetta paisuntasäiliöön, mutta myös ilmaa tulee perkeleesti. Kun sitten katsoon jäähdytimeen sisään on pinta pudonnut noin 80-100mm eli reilusti ylävesiletkun alapuolelle joka tulee siitä imusarjan päällä olevasta termostaatin palautuksesta. Jäähdytysneste ei mielestäni haise pakokaasuille. Jäähdytysnestettä joutuu lisäämään kyllä, mutta mitä tuossa tapahtuu - onko kannentiiviste menossa vai mistähän pitäisi vikaa paikallistaa? Vai onko jäähdyttimen korkki liian korkean paineen eli pitäisikö vaihtaa alempi paineinen? Kokeilin myös kannentiivisteen sylinteri > jäähdytys suuntaisen vuodon paikallistamista alustavasti siten jotta vedin tuon jäähdyttimen paineenalennuksen auki, paisuntasäiliön korkin auki ja zekkasin pulputtaako käynnistyksessä/käydessä - ei näy mitään. Niin ja voiteluöljyt näyttävät hyviltä (vaihdettu kk sitten) ja pinta ei nouse / putoa. Olenko vain vainoharhainen vai onko jossain jotain mitä en ole kekannut?
     
  2. 3964

    3964 3rd gear

    Tyhmä kysymys,miksi sieltä pitää karkuuttaa kuumana paineet ja nesteet?
     
  3. ajw

    ajw Gearhead

    No kun yrittänyt selvittää miksi sitä nestettä joutuu lisäämään. Eli onko tuo normaalia että paineistuksen laskettua jäähdyttimen sisällä pinta laskee? Mistä ilmaa/kaasu tulee/syntyy - lähinnä tässä yritän välttää moottorivauriota eli pitääkö alkaa tekemään jotain jo nyt vai ei. Joskus lueskelin muistaakseni vähän samanlaista aihetta, mutta en vain löytänyt sitä tähän hätään.
     
  4. ajw

    ajw Gearhead

    Niin siis kun päästän paineet jäähdyttimestä - imeekö tuolloin ilmaa jostain? Olen käsittänyt, että nestejärjestelmä on edelleen suljettu ja vain paine purkaantuu paisuntasäiliööön eli kaasukuplia ei pitäisi syntyä näin suuressa määrin?
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    TBI-koneen imusarjassa siellä plenumin alla on isohko vesitila ja jos sinne jää/joutuu ilmaa, niin sitä on sitten aikas paljon...sen tullessa pois vedenpinta saattaa tipahtaa huomattavasti.
    Ite tykkään tehdä niin että poraan termariin n.0.2-0.3mm reiän, josta suurinosa ilmasta tulee pois jo täyttövaiheessa, muuten se tulee kunnolla vasta kun termari aukeaa.
    Lämpömittarikin saattaa näyttää hetken huimia lukemia ennen kuin termari aukeaa...poratulla reiällä sekin asia paremmin hallinnassa.
    Imusarjan tiivisteethän noista tuppaa vanhemmiten kuivumaan ja ne alkavat vuotamaan vesikanavien kohdilta kansien päistä...usein myös ikävästi sinne nostajalaaksoon koneen sisään :(
    Kuumasta konesta ei parane syylärinkorkkia aukoa, vedet pulpahtaa paisariin ja ulos....anna jäähtyä ja avaa vasta sitten.
    Toisekseen jos sen avaa kuumana, niin järjestelmä ei myöskään enää vedä jäähtyessää nestettä paisarista ja järjestelmä jää jo valmiiksi vajaaksi.
     
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Joskus tuota nesteiden häviämistä ihmettelin omassakin TBI:ssä ja ilmeisesti ne "hävis" juurikin tuonne tyhjään tilaan, kun ongelmat loppui muutaman lämpimäksikäytön aikana.

    Mutta on sulla pieniä poria..:confused::eek: 0.2-0.3mm?!?

    Hällä näkyi olevan tekstistä päätellen paineenvapautuksella oleva syylärin korkki.. Sen kanssa on mahdollista tuollainenkin leikkiminen, että päästää paineet järjestelmästä kuumana. Ja ihan ilman palovammoja..:cool:
     
  7. ajw

    ajw Gearhead

    Okei - elikkäs siis tilanne voipi olla nyt se jotta tuolla on vaan ilmaa niin vitukseen. Hmm - pitääpä hommata uusi termari, porata ilmausreikää ja kokeilla uudelleen. Jos imusarjan tiivisteet vuotavat läpi - liekö silloin öljyssäkin emulsiota?
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Pöh piti laittaa n.2 -3 milliä max....mutta joku millinen varmaan tosi hyvä...sitä se teettää kun puhuu samaan aikaan puhelimessa ja yrittää kirjottaa.
    Kyllä tollasiakin poria on olemassa...

    Miksi sieltä pitää laskea niitä paineita ?

    Itelläkin samanlainen korkki, enkä normaalisti koskaan avaa kuumana.

    [​IMG]

    Joskus erehtynyt avaamaan korkin lämpimänä, eikä se enää oikein vedä sen jälkeen paisarista tarpeeksi vettä koneeseen jäähtyessään ja nesteen tilavuuden kutistuessa.
    Kun avaa korkin tämän jälkeen koneen jäähdyttyä täysin, niin pinta syylärissä on liian alhaalla, sen kun pitää olla aivan korkkiä myöden.
    Olen tällöin valuttanut paisarista nestettä syyläriin kunnes on ihan piri pinnassa kylmänä.
    Kun korkkiin ei koske ja sammuttaa koneen kuumana, niin syyläri on kyllä aivan täynnä kun korkin avaa seuraavan kerran koneen jäähdyttyä täysin.
    Jos sen jättää vajaaksi, niin eihän se vedä enää vettä sieltä paisarista välttämättä myöhemminkään ja toki se vaikuttaa että koneessa ilmaa...ja voihan sen ehkä tulkita niinkin että kone hukkaa vettä.
    Paisarissa on se viiva, COOLANT LOW tai jotain sellaista....pinnan kuuluu olla siinä kylmänä, ei ainakaan paljon päälle eikä yhtään alle.
     

Kerro tästä muillekin!