-73 Dartin korotus??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja keljukojootti, 31.7.2016.

  1. keljukojootti

    keljukojootti 1st gear

    Tuli tehtyä pakosarja remonttia ja nyt sit uudet sarjat raapii huolella keulasta alkukäyrän kohdilta. Asfaltin ja alkukäyrän väliin ei jää kuin n.4cm tilaa. Minkälaisia keinoja löytyy keulan korotuksen suhteen? Tarvis vähän neuvoja ja vinkkejä.. Löytyykö esim korkeampia iskareita jostain tai jonnin sortin korokepaloja tms.. Kaikki vinkit ja neuvot otetaan vastaan.

    Dodge dart -73 318 4door
     
  2. niclas

    niclas Gearhead

    Vääntösauvoista keulaa korkeammalle, etutukivarren sisällä säätöpultti. Sauvan takaosaa saatat joutuu muuttamaan eri asentoon koska jousen esijännitys muttuu pulttia tiukkaamalla... Jotenkin näin...
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tunkkaa auto ilmaan ja ruuvaa sieltä säätöpulteista tiukemmalle, toivottavasti sauvojen takapäät on kiinni korissa jos noin alhaalla on.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sille keulalle on olemassa myös ns "oikea korkeus" missä sen pitäisi olla. Jousitusliike kun muuttaa tarkoituksellisesti pyöräkulmia ja jos keulan korkeus on väärä, muuttuvat pyöräkulmat väärin ja se voi vaikuttaa ajo-omituisuuksiin negatiivisesti. Oikee vastaus olis et laita siihen sellaset sarjat jotka ei tule niin alas, tai tee jotain muuta niin ettei pakosarjat ole ensimmäiset jotka maahan ottaa. Tietty myös hyvät iskarit ja jouset auttaa. 4 cm taitaa olla lainkin mukaan liian vähän.
     
    Muokattu: 1.8.2016
  5. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Mulla tuli sama ongelma vastaan hookerin peltisarjoilla roadrunnerissa. On ihan yleinen vaiva halppissarjoilla mopareissa.
    Tunkkaa keulaa vähän ylöspäin ja kiristä vääntösauvoja, että keula nousee. Aluks vaikka 2 kierrosta kireämmälle. Aja lenkki että asettuu ja mittaa sitten. Itellä on 9 cm maavaralla.
    Uudet iskarit voi olla myös hyvä idea, niin ei kolahtele niin helposti maahan töyssyissä.
    Kun saat maavaran sopivaks, niin käy säädättämässä camperit ja casterit.
     
  6. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    perskuta!
    onko tähänki joku laki?!?
    itellänikää ei jää noitte peltisarjoje ja maan väliin ku ehkä joku 6cm
    hyvin pärjää sillä kaupungissa kuha varoo vaa niitä pirun hidaste töyssyjä
    mökkitiellä saa sitte ollakkin ajelemassa iha ajatuksen kanssa ettei ryykkäiles pahemmin
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Auton maavara minimi on 80mm pykälien mukaan. Noi halpispeltsarit mopsin on aika paskoja kun tyypillisesti menevät ohjauslaitteiden alapuolelta.Yhdessä löysien jousien ja ehkä myös iskarien kanssa osumat tuppaa olee arkipäivää. Mut usein myös keula on nois vehkeis "liian alhaalla".

    Tos ohjeet korkeudesta:

    Korkeus tulee pitää tehtaan ohjervoissa jousituksen toiminnan pyöräkulkmien toiminnan ja rengakulutuksen takia.

    Auton tulis olla tankki täynnä mutta ilman matkatavaroita ja matkustajia tasiasella pinnalla.

    Puhdista kura pois alapalloista ja jousituksen säätösiivistä alatukivarsien sisäpäissä.

    Paina eutpäätä kummaltakin puolelta vapauttaen liikkeen ala-asennossa.

    Mittaa etäisyys jousituksen säätösiivistä maahan (A). Mittaa etäisyys alapallon alta maahan (B). Noiden mittojen välisen eron pitäis olla 5.5 senttiä +-1/2 senttiä. Säädön jälkeen ja ennen mittausta pitäs taas etupäätä "pompottaa" useempia kertoja.

    Tossa asennossa ohjaus ja jousitusgeometria pelaa niinku tehdas on sen suunnitellut. Jos sit haluu keulaa pudottaa niin oikee tapa siihen on vaihtaa olka-akselit sellasiin mis akseli on eri korkeudella.
     
    hantta tykkää tästä.
  8. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    kiitokset C-bargelle näistä ohjeista!
    ite en kuulu tähän tämän pvn auto tonttiin koulukuntaan
    vaan vanhan koulukunnan auto taivaisiin tavalla tai toisella
     
    hantta tykkää tästä.
  9. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Mitä tällä tekstissä mainitulla säätösiivellä tarkoitetaan?
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Muokattu: 2.8.2016
  11. keljukojootti

    keljukojootti 1st gear

    Kiitoksia vastauksista. Itse omistanut auton vasta 2vk ja kaikki tämä aiempi mataluus autossa ollut edellisen omistajan toimesta. Riittävästi sai nostettua mutta huomasin että camperit pitäis käydä vielä säädättää. Ja totta tuokin, että "halvemmissa" pakosarjoissa ilmenee sitä ongelmaa et ottaa ensimmäisenä asfalttiin kiinni. Nyt on about 9cm maavara mut kyllä silti harkitsen uusien ehkä jopa säädettävien iskareiden laittoa. Meinaa jos linnacruisinkeihin meinaa lähtee 4päällä niin tahtoo rupee raapii uudestaan putkista. UsPartsilt vissiin kannattaa kattoo niitä iskareita?? Vai onks varteen otettavia muita sivustoja tms..
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olin kaverin 340 Swingerin kanssa katsastuksessa, ja jäätiin kiinni dynoon peltisarjoista :(
     

Kerro tästä muillekin!