remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    No vaikee täl kokemuksella ja mittausmäärällä sanoo milloin alkaa olee vaikeuksia, mut järkevimmillään noi kombinaatiot tuntuu olevan bensalla jossian puolen barin tienoilla. Sellasilla paineilla ne tuottaa mukavasti lisää ja helposti tulee dynossa tunne et ku se tällä antaa jo ton verran ni mitä sitte jos ahtaa vähän enempi? Ja tuloksena on sit usein pettymys; ei ne oikeen enää vastaa siihen paineen nostoon vaan hyötysuhde huononee koko ajan. Sitä voi vaan arvuutella et missä suhteessa mottiin kohdistuvat raistukset kasvaa. Melkeen väittäisin näin et jos on tarkotus ajaa bensalla niin mikäli haaveissa on käyttää selkeesti yli puol baria kannattaa vähintäänkin harkita polttoaineen vaihtoa, välijäähdyttämistä ja järkevimmillään siinä vaiheessa ahtamismuodon vaihtoa.
     
  2. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Minkälainen ja kokoinen toi itse kattila on, paljonko ruttua ja paljonko olisi tarkoitus laittaa painetta?
     
  3. Hoo

    Hoo 1st gear

    Mieli tekisi vaihtaa bensasta etanoliin joten:
    Kestääkö nämä remmiahtimet hyvin 85e:tä? Kyseessä on bds 871 ahdin.
    Mites edelin kaasuttimet, sulattaako tuo viinaliemi tiivisteet vai vai selviääkö pelkällä suutinjumpalla?
    Meneekö tuota etanolia sitten paljonkim öljynsekaan mäntienläpi?
     
  4. studio57

    studio57 Gearhead

    572 hemi , ruttua 9.5 ja noilla hihnapyörillä pitäis tulla noin 1.7baria jos oo oikein ynnänny

     
    Satellite70 ja bootsi tykkäävät tästä.
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Edel/Carter on ollu mulla 3 vuotta etanolilla eikä mitään ole sulanut. Pelkälle etanolille säätäminen tietysti vähän haasteellista.

    Tuskin tuossa sun ahtimessakaan on mitään joka estäis etanolin käytön. Talviseisontaan kannattaa kuitenkin tehdä sellanen sisäinen suojaöljykäsittely.
    Ja voithan käyttää jotain alkoholipolttoaineen lisäainettakin.

    Kun ahdettua etanolikonetta syötetään oikein rikkaalla seoksella, niin kyllä sitä öljynkin joukkoon menee. Jos sylinterit on pyöreät ja männänrenkaat kunnossa niin ei siitä ongelmia tule, ja voihan niitä öljyjäkin vaihtaa useemmin.
     
  6. Uusissa etanolikäyttöisissä autoissa tehdas suosittelee öljynvaihtoväliksi 20 tkm ja normi 95e autossa vaihtoväli 30 tkm.
     
  7. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Kolme vaparia ja yhden ahdetun olen alkoholisoinut
    Sähköruiskullisia kaikki ja seokset suht hyvin alueella

    Öljy rupeaa haisemaan viinalta ja kuuman koneen öljykorkin avatessa nousee haiku
    Uusi moottoriöljy sisään joka ajokauden päätteeksi tai max 5000km
    Olen käyttänyt Redlinen SI-alkohol lisäainetta, sähköiset PA-pumput alkavat valittaa jos lisä aineen jättää pois. Lisä aineen pitäsi pitää suuttimet puhtaana ja voidella palotiloja

    Toi 5000km öljynvaihto väli ei taida olla major problem jos on varaa rakentaa/hankkia ja ajaa remmiahdetulla VeeKasilla.
     
  8. studio57

    studio57 Gearhead

    viime talvena mulla oli redline lisäaine omassani ja käytin ne pesussa varmuuden varalta ennen ajokautta, mitään muutosta edelliseen kertaan testissä ei havaittu.. kaveri kaasari versioinen turbo motin tuplapumppu otti itteensä talvi seisonnasta kun oli pelkät viinat ja vaati useemman puhdistus kerran ultralla.. enstalvena meinasin kokeilla lisätä pienkone bensaa tyhjään tankkiin siinä pitäis olla hyvä säilyvyys eikä sisällä alkoholia.. en tiiä onko kukaan kokeillu 2T- öljyvä laittaa hivenen säilytyksen ajaksi ? se ainakin voitelis suuttimia.. toinen on tietty ottaa ne irti ja ruiskauttaa voiteluainetta. öljyt oon vaihtanut ajomäärästä riippuen 1-2x kesässä.
     
  9. studio57

    studio57 Gearhead

    [​IMG]
     
    artz1, FuryIII '71, speedy ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei 2T öljyä voi käyttää kuin Carinan moottorissa. Mut onnekseks sulla kuvan venttiilikoneistosta päätellen taitaakin olla just semmonen.
     
    Naumasto ja Herje tykkäävät tästä.
  11. studio57

    studio57 Gearhead

    miksi ei? jotkut on sitä pienkone bentsiiniä käyttäneet talvisäilytykseen menestykkäästi ja siinä on 2T öljy seassa.. polttoaine on myös kokonaan alkoholivapaata.. crc/vb40 etc on monilla noissa kanssa ollu talvisäilytyksessä.
     
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

    Käyttäneet varmaan sitä öljytöntä 4-tahti pienkonebensiiniä. Jossain huoltiksella sitä oli myynnissä pumppu kamana ihan kohtuu hintaan. Toki eihän se öljykään siellä seassa mitään haittaa.
     
  13. Catrik

    Catrik 3rd gear

    studio57 tykkää tästä.
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyseessä oli kompa, kehnohko.
     
    Naumasto, studio57 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    tojotan 2T-moottori..o_O;)
     
    -weikko tykkää tästä.
  16. XJR

    XJR 3rd gear

  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Pikku kaljoissa sitä menee helppoon että heilahtaa. :D

    No nyt vasta luin muutaman viestin taaksepäin. Hehheh.
     
    Muokattu: 27.8.2016
  18. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Saattuisko kellään oleen tallessa 6-71 performance mappeja, "aidon" ja/tai aftermarkettien? Kumma ettei löydy edes valmistajien sivuilta, Weiand ja BDS ainakin tsekkasin. Millä kierrosalueilla paras hyötysuhde noin? Mitä nyt opiskellut niin suurilla kierroksillahan menee tehot lämmöksi, pienillä kierroksilla taas ohivuotoon jonka takia ei suositella pieniin moottoreihin/pienille kierroksille vaan pienempi ahdin isommilla kierroksilla tuo paremman hyötysuhteen. Mutta missään ei kerrota mikä on pieni ja mikä suuri kierrosluku.
     
  19. katajism

    katajism 3rd gear

    Ahtimen hyötysuhdetta voi ihmetellä tuosta, esim paras on kun ahdin pyörii 6000 rpm. ei kovin hyvä kun pörii esim 13500.


    [​IMG]
     
  20. Catrik

    Catrik 3rd gear

    No tuo on M112 ahtimelle. En näkisi ruuviahdinta mitenkään vertailukelpoisena neljä kertaa isommalle rootsille.

    M112 liikuttaa 112 kuutiotuumaa ilmaa kierroksella ja ruuviahdin ahtaa ilman ruuvien välissä.

    6-71 on yleisnimitys ja "aidolla" tarkoitin vanhoja dieselkäytöstä poistettuja pumppuja, mutta niitä on tehty myös suoraan autokäyttöön eri valmistajien toimesta. 6-71 siirtää noin 411 kuutiotuumaa ilmaa kierroksella, ja siis nimenomaan siirtää eli paineen nousu tapahtuu vasta imusarjassa/sylintereissä kun sinne siirretään enemmän ilmaa mitä sinne mahtuu.

    Yhteistä noilla ei siis ole juuri muuta kuin nimitys, remmiahdin.
     

Kerro tästä muillekin!