Museoauton kilvet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja WBBC, 20.8.2016.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Miksi asioista päättävät ihmiset, jotka eivät ymmärrä mistään mitään.

    Esim. 1980 vuosimallin bemariin annetaan mustapohjaiset kilvet. Tai sitten se, että mustapohjaisia kilpiä tehdään kuusimerkkisinä.

    Toisaalta asiakas on yhtä pässi, jos sellaiset autoonsa hankkii.

    http://www.nettiauto.com/bmw/320/8188179
     
    passerby, Pinto ja Peeaa tykkäävät tästä.
  2. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

    Ihan samaa mieltä. Joillakin täytyy kaiken olla orjallisen alkuperäistä, mutta kilvet saa olla mitä vaan, onhan ainakin yhdessä 900 Saabissa mustapohjaiset laatat...
     
  3. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Voisiko yksi syy olla ihan vaan tietämättömyys? Jos on nuorempi harrastaja, ei ehkä tiedä tuota kilpien aikarajaa ja tulee vielä tietämättömämpien katsastusasemien tätien naruttamaksi.Toiseksi haetaanko sillä sitä että auto olisi jotenkin "oikea museoauto". Olen huomannut että monet yksinkertaisetkin asiat on nykyään monelle täysin hepreaa.
     
  4. spinout

    spinout Gearhead

    Joillakin asioiden arvostukset ja motiivit ovat erilaisia kuin toisilla. Kysyin kerran ½-tutulta miksi vaihtoi 70-luvun lopun autoon uutena annetut kilvet mustiin, niin vastaus oli, että "ne ovat hyvännäköisiä" ja haluaa niillä osoittaa autoon saadun museostatuksen.

    Omat motiivit museorekisteröimiseen oli pelkästään ne niille myönnetyt tunnetut edut ja en välitä hölkäsen pöläystä hokaako joku katuyleisöstä auton olevan museoauto vai ei.. Kilvet aikakauden mukaan.
     
    Pinto, Peeaa ja Cilkkis tykkäävät tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä itte ottaisin autoon kun autoon mustat kilvet koska noi valkoset on silmittömän rumia.

    Tohonkin alotuspostauksen bemariin noi mustat sopii paljon paremmin mitä valkoset.
     
  6. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

    Aika hilpeä vois olla jos hommaisin 2006 -vuoden 9-3 Saabiini mustapohjaiset eurokilvet...
     
    Pinto tykkää tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Riippuu väristä. Yleensä vuosimallosta riippumatta valkoset kilvet pilaa minkä tahansa mustan tai tumman auton ulkonäön.

    Eurokilpi on kohtalaisen kuvottava kun siinä on se sininen raita.
     
  8. westfalia

    westfalia 3rd gear

    Kyllä riitelee kun autossa on mustapohjaiset kilvet ja auto on -73->, saatikka sitten kuusimerkkiset. Ei kyllä sovi.
     
    Pinto, Bowtie, signet ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Itsekkin tykkään että kilvet on aikakauden mukaiset, mutta on silti aina parempi että omistaja saa päättää kilpien värin eikä virkamies. Tällöin on suurempi mahdollisuus saada oikeanlaiset kilvet omaan autoonsa. Mitä vapaampaa niin sen parempi harrastajalle.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä ite otan aina mustat jos saan, nuo valkeet on niin helvetin rumat vaan, melkeinpä autossa kun autossa.
     
  11. Holley

    Holley Gearhead

    Entäs nyt, kun lyhyet kilvet on 6-merkkisiä: saako mustapohjaisia kilpiä myös tuolla pienellä fontilla? En ole nähnyt vielä missään. Kun kerran normirahalla ei saa enää alle 6-merkkisiä, niin sitten on mentävä niillä ja alle 1973 on kyllä parempi mustapohjaisena joka tapauksessa.
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Museoautot on museoautoja ja -74 autoon kuin autoon saa mustapohjaiset kilvet kunhan pyytää ja maksaa se muutaman euron. Mustapohjainen kilpi ei ONNEKSi tee autosta museoautoa :p Mustapohjainen kilpi oli se sitten 5 tai 6 merkkinen viestittää "siviileille" että kyseinen kulkuneuvo on vanha. Itte oon hankkinut kaikkiin -74 autoihini mustapohjaiset kilvet ja yksikään autoistani ei ole eikä tule museoautoiksi niin kauan kun minun nimi on rekisteriotteessa. Osassa on viisi merkkiset ja osassa kuusi merkkiset kilvet ja onhan nää super mobilistit vi"#¤#eet vääristä kilvistä. Piäni sialuusta porukkaa.
     
    belair54 tykkää tästä.
  13. mopar72

    mopar72 Gearhead

    Kerro mulle mistä noin uusiin autoihin saa mustapohjaisia kilpiä??
    Mulle on aina sanottu että -72 on vikavuosi.
    Moottoripyörät on sitten asia erikseen.
    Onko mua kusetettu vuosia ton vuosiluvun kassa?
     
  14. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kyllähän se vanha (2007) ohje noin meni, 72 pitäisi olla raja autoilla. Tosin tän kevään ilmoitus trafin sivuilla puhuu, että autoon saa mustat kilvet vaan jos siinä on joskus ollut sellaiset. Se on kylläkin yleisteksti eikä virallinen ohje katsastusmiehille, joten ehkä mikään ei ole muuttunut.
     
  15. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    ´72 se raja käsittääkseni on, mutta siinäkin lienee konttorikohtaisia eroja. Ainakin erään ´72:n Oldsin omistajalta oli evätty muutama vuosi sitten mustat kilvet.
    Eikös se siirtyminen mustista kilvistä valkoisiin mennyt niin, että se alkoi 1972 osittain ja jatkui 1973 niin, että sen lopussa jaettiin jo jokapuolella vain valkoisia.
    Jollain konstilla niitä kuitenkin on uudenpiinkin, jopa 80-lukuisiin museoautoihin (?), saanut.
     
  16. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Niin siis museoautoon saa mustapohjaiset kilvet aina, jos vaan haluaa. Ja yllättävän monet haluavat näihin uudempiinkin. Omaan -81 Mersuun ei olisi tullut mieleenkään hankkia mustapohjaisia kilpiä museorekisteröinnin yhteydessä. Toisaalta siksi, että mielestäni on parempi, etteivät kaikki naapurit ja ketkä tahansa kadunmiehet pysty heti päällepäin näkemään, että kyseessä on museoauto. Ja toisaalta siksi, että ne mielestäni näyttävät aivan stnan typeriltä tuon ikäkauden autossa. Ei sillä, naapurit saisivat kyllä ihan vapaasti laskea mun vuosittaisia ajovuorokausia tuolla autolla, eikä tarvitsisi olla huolissaan siitä, että ajoa tulisi yli sen vakuutuksessa määritellyn 30 vuorokauden. Eikä mun itsetunto kohoaisi kyllä vähääkään sillä, että saisin näytettyä kaikille ohikulkijoille, että mun yli 30 -vuotias auto on nimenomaan MUSEOajoneuvo. Noo, kukin tyylillään.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  17. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Kiitos, tuli tämäkin seikka selväksi.
     
  18. signet

    signet Gearhead

    Kerran yks kaiffari kehui että fury olis museokunnossa,mut ei viitti museokatsastaa,kun on noi alkuperäiset kilvet,eikä halua luopua niistä ja ottaa mr-kilpiä tilalle...
     
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Olipa torvi... ? =)
     
  20. signet

    signet Gearhead

    Mulla on 2 kpl 60-lukulaista autoa joissa on N-kilvet,toinen on Ruotsista tuotu -83 jolloin siihen on tullut N-kilvet,mun aikana siinä on ollut myös J-kilvet sekä tämä N-kilpi mustapohjaisena.Ei vaan sovi jotenkin kuvaan kun alunperin kaikki N-kilvet on olleet valkeita.Kun joskus rekisteröin sen uudelleen, aion tilata siihen alkuperäisen N-kilven valkoisena,vaikka yleensä mustista kilvistä tykkäänkin.
    Toinen taas on vm.-67 joka on 80-luvulla uudelleen rekisteröity korinvaihdon jälkeen, N-kilville.Tämä tunnus on tässä autossa ollut niin kauan etten sitä halua vaihtaa.
    Mun mielestä valkopohjaiset N-kilvet kuuluvat suomalaiseen harrastukseen ja autohistoriaan.
    Ja mustat kilvet on kivat,kunhan ne ovat oikean aikakauden autossa,sekä oikean mittaiset ja max. 5-merkkiset.
     
    Pinto tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!