Ford V6 Turbo Projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vermilion, 30.8.2016.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Haluaisin vähän mielipiteitä

    Onko kokemusta tuosta Harland Sharpista? Pitäisi vissiin saada uuden keinuvipuakselit, olis
    yhdet mistä on pinta pois kokonaan.
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVtVHv-0WboZ7MZdlf
    Riittääköhän tuossa uudet akselit vai tarviskohan laakeritkin? Vähän alle 6000km ajettu kuulemma noilla.

    ARP pulteista, mites noiden kiristys ja uudelleen käyttö? Kuulemma pitäis olla joku 300-400€ hintainen venymämittari, jonka avulla noi kiristetään. Pelkkä momentti ei kuulemma riitä. Elikä kannenpultit ja kiertokangenpultit nyt kyseessä 11mm ja 14mm 12-kantaiset. Kumma kyllä mistään ei saa enään noihin sopivia 12 kantaisia voimahylsyjä. Kait joku täällä tietää ARP pulteista ja niiden käytettävyydestä.

    Nosto nousee tuossa muutoksessa siitä mitä se oli ennen, mitäs tollaisessa 2-venttiilimoottorissa paljos katukäytössä on toimiva nosto? 10-11mm?

    Missä vaiheessa pitää laitta tuplaventiilinjouset, riittäkö yksi hd jousi tuohon 6700-7000rpm alueelle
    asti?

    Saakohan mellingiltä jostain vielä high pressure pumppua, kun tuppaa kaikki olemaan vaan noita high volyme pumppuja.

    Millainen puristusuhde on sopiva 1.5-1.8 bar ahdoilla?

    Kait täällä jollekin on tuttu tollainen CP-Carillo niminen mäntä kuis paljon tollasessa pitää olla tavaraa, että se kestää, pitäis tiputtaa puristus-suhdessa. Jos vedetään sorvilla tasalakiseksi johon jäis noin 3mm tavaraa kuulostaa itsestä liian vähälle kyllä...
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVtU3US1OYxx-UkG20
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVtU6GQm0jglkEPy65
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Vois olla hyvä mainita mitä moottoria rakennat.

    Ainakin ARPin pultit mitä olen käyttänyt, SUOSITELLAAN venymämittarin käyttöä, mutta jos ei ole saatavilla, tarjotaan niille sitten heti perään se suositeltu momentti. Kalibroitu momenttiavain, ja sitä ARPin molyrasvaa niin hyvä tulee.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aloittajalla tais olla vähän aikaa sitten samaan aiheeseen liittyviä kysymyksiä, mutta vastauksia ei siihen tullut...
    Mahtaako kyseessä olla joku Fordin kutonen, laita vaan koneesta specsejä niin eiköhän kommenttejakin ala tippumaan enemmän.

    Männistä sen verran että jos 3mm jää laen paksuudeksi, niin en sitä ainakaan ahtaa uskaltaisi.
    Jos käyttäisit E85:a niin sietäis sitten olla puristustakin, vai paljonko sitä on tuollaisenaan?

    Hi-volume öljypumpusta voit nostaa painetta jousta vaihtamalla tai shimmaamalla.

    Sopivaan venttiilin nostoon vaikuttaa tietysti venttiilin koko ja kanavan ominaisuudet, mutta karkeasti voi heittää että katu-turboon(?) kyllä riittää jos sitä on luokkaa neljäsosa venttiilin halkaisijasta.
     
    Muokattu: 30.8.2016
  4. J.J.

    J.J. Gearhead

    Cp:n mäntiä just itsekin sovittelen turbokoneeseen, eilen viilailin männänrenkaiden päittäisvälykset kohdilleen. Hyviä mäntiä ovat ei siinä mitään. Kannattaa joku muu ratkaisu keksiä kun männänlaen höyläys, ellei ole varmuutta kestosta, jotkut pattipäät tosin kestää ottaa siivua ihan hyvin, tasalakiset ei niinkään.

    Tuohon koneeseen mitä laittelen tulee puristukset 9:1 ja ihan bensalla ajellaan. Ahdot sinne 1,6-1,8 bar nurkille, sitä enempää ei tähän konstruktioon kannata laittaa, loppuu vaan solmusta tuotto kesken.

    Täällä on käytössä venymämittari, tupannut olla kertakäyttökamaa nuo jotkut arpin pultit mitä vedetty avaimella momenttiin, venyneet yli hylkyrajan kun myöhemmin paikkoja auottu ja mittailtu.
     
    Muokattu: 30.8.2016
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Olisko venyneet sen takia yli hylkyrajan kun on vedetty marketti momentilla, kasaan, ja mittarissa on ollut heittoa sen verran reilusti että on momenttiin tullut vähän lapin lisää?
     
  6. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ihan laatuvehkeillä mitattiin. Myöhemmin sitten venymämittari antoi oikealle venymälle momentiksi huomattavasti vähemmän. Asiasta oltiin kyllä arp:iin yhteydessä ja siinä nyt ei oikein muuta selvinnyt kuin että ei heidän jorinoita kannata kovin vakavasti ottaa. Tarjosivat sellaisia momentteja millä menee pultit kerrasta hylkykuntoon. Oli aika kummallinen keissi, no menee varmaan kyseisen teknisen neuvojan piikkiin, muuten kuitenkin asia firma.

     
    Muokattu: 30.8.2016
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Oho, onpa jännittävä tapaus. Hyvä tietää tämäkin. Ehkä racemmissa kokoonpanoissa on syytä olla erityisen tarkkana noitten kanssa sitten.
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ford 2.8 (171cid)

    https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPVtW7yST0CC37wFzV0
    Ostin ns sisään ajettuna mutta löytyä kaikenlaista pientä ongelmaa ja puristus on liian kova omaan makuun.... Momenttiavaimia ois ja rasvaa mutta mitään venymämittari ei oo. US-parts kauppas sellasta 300-400€ oli hinta liian kallis mun makuun.

    Turbo se oli aikaisemmin mutta liian pienillä ahdoilla, ja liian järeellä nokalla. Männissä 10,00 puristus joka on ihan liikaa.

    Vanhassa nyky moottorissa on 1.4-1.5 bar oli seuraavassa moottori suotavaa olla 1.6 tai enemmän. Vanhassa puristukset 8.0.

    Hmmm tiedä sitte millaset momentit laittais ekaks pitäis saada kone putsattua ja sitte mäntä homma ratkaistua... tuskin kukaan maksaa mitään tollaista 10.0 puristeisista männistä mitä on 7kpl... ja ei huvittais laittaa 1200-1400€ mäntiin kun on tollaset jotka piti pystyä sorvaamaan mutta nyt ei oo täyttä varmuutta.
     
    Muokattu: 31.8.2016
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Niin joo tätä moottoria on ollu erilaisia variaationa tehy 1965-2011.
    Mustang, Taunukset, Capri, Cortina, Sierra, Bronco, Granada, Aerostar, Pinto,
    Scorpion jne.

    Hmmm eikös tollaset HD ventiilinjouset pelaa yksinäänkin tuonne 6800-7000rpm asti?
    Vai tarviiko muka jo tuplajouset?
     
    Muokattu: 31.8.2016
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Minkähänlaisia jousipaineita sun käytössä olevalle nokalle suositellaan, ja mitkä noitten "HD"-jousten arvot on?
    Sitten vielä jos sulla nyt on keinujen vipusuhde vakiota suurempi ja ahtopainetta reilut puolitoista kiloo, niin jousiasiaa kannattaa vähän tarkastella siltäkin kannalta.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVhlz0K6b_Pc8yAeBv
    Tuossa V6T21 nokka ja siihen päälle keivuvipuakseleiden muutos
    1.47 => 1.6 Suhteeseen.

    Nostoa tulee lisää seuraavasti, Imu 10.08 ja Pako 10.03 => Imu 10.97 ja 10.92
    ja jouset http://www.larkspeed.com/index.pl?p=13VS25&a=i

    Nykyisin on sama nokka ja samat venttilinjouset. Nyt tosin rajoitin 6100rpm johtuen vakio kangista, jotka kestää max 6500rpm. Mulla on tuohon olemassa tuplaventtilinjousetkin, mutta
    ne on minusta aivan överit... Ilmoitettu tuplajousilla johonkin 8000rpm asti.
    Tarkoitus nostaa Soft limit 6100 => 6700 ja hard limit 6150 => 6900.
    Jos sais kestämään noilla. Kanget pitäis kestää kyllä tasapainotettuna nyt sen 9000rpm ja 900 heppaa joten tuskin niistä tulee ongelmaa.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mielenkiintoinen motti tulossa.
    Ajelin joskus vapari sbc:ssä noin 3mm männänlaen vahvuudella, ja se pelas kyllä. Siinä n. 1hp/cid.
    Tässä tapauksessa en edes harkitsisi niin ohuella laella ajamista, ahdetussa ja varsinkin noin isolla paineella ahdetussa paineet pytyssä ihan eri luokkaa.
    Venttiilijousiasiaan en muuta osaa sanoa kuin että puntaroi se jousi joka nokallesi on suositeltu, ja lisää siihen noston lisäys prosentteina(vs. alkup keinut) ja sitten lasket venttiilin pinta-alan ja lasket paljonko toi ahtopaine(ja oletettu drivepaine) lisää venttiilijousen tarvetta? Voi olla että tuplajousesi osuu kohilleenkin?
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ahtopaine vaikuttanee venoihin n. 6-9kg karkeasti arvioiden. Jos jouset on jo rajoilla muista muutoksista johtuen niin kamelin selkä katkeaa koska onhan tuo seetipaineista varmaan 10 - 15%. En jaksanut lähteä etsimään jousien ja asennuskorkeuden tietoja netistä kun kysyjä ei ole itse niitä ilmoittanut...
     
  14. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Kent Camsin HD jouset mittasin niin seetipaine oli n. 33kg ja aukipaine (jollain 12mm nostolla) vain 85kg luokkaa. Kent cams suosittelee ko jousia myös rajuimpaan v6t4 nokkaankin, paineen alla liian löysät omasta mielestä. Venttiilit on kuitenkin 38,1 ja 44,5 kokoiset. Ko. jousilla, 7000rpm rajoittimella, vakio keinuilla sekä 1bar paineella (alle 8puristuksilla) kävi näin:
    http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Cortina+-71+V6/20131218_184404.jpg
    http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Cortina+-71+V6/20131225_164212.jpg

    Retaineri halkesi ja venttiili tippui männän päälle. Vakio retainerit on heikkoja kyllä, mutta osasyyllinen oli varmasti myös liian miedot jousipaineet.

    Tästä syystä uuteen koneeseen tulikin seetipaine ~65kg ja aukipaine ~150kg (hieman ehkä ääripäästä toiseen mentiin) sekä cromo retainerit.

    ps. täällä siis allekirjoittanut joka Vermilionille myymän koneen rakensi ;)
     
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Siksi on parempi olla vähän liikaa ku liian vähän. Tämän opin itse kun 1 pyttystä nelaria virittelin liian löysästä jousesta johtuen 2 tuntia vanha pakoventtiili katkes jossain 8000 rpm kohdalla kansi paskaksi sylinteriputki halki ja titaaniveivi taittui
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Rupeeko se liian lötköllä jousella kellumaan, ja sit kun tulee ns vastapalloon nenun nosto vastaan niin jostain sitten yleensä pettää vai mistä toi liian löysän jousen kanssa vaurio johtuu?
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Osassa neloskoneita kuten pintossa on ainakin aika massiivinen nosto, race nokassa on 14 milliä. Joten yksi syy miksi vaatii tuplajouset. Ventiilien koolla on myös merkitystä.

    6800 rpm jos laitetaan hard cut ja oletetaan että ahtoja ois 1.8 bar niin ei se nyt ihan massiivinen ois tollasella 11mm nostolla. 2 Bar paineella tuon edellä mainitun venttiilin kohdalla voimaa tulisi 15.55 cm2 * 2 => 31kg + muut venttiiliin vaikuttavat voimat.

    Liekö noita löytyis pikkaisen vielä jäykempiä yksittäisi jousia? Noissa on aika iso porrastus.
     
    Muokattu: 1.9.2016
  18. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    11mm nostolla olisi auki paine 130kg kun tarkistin papereista. En pitäisi mahdottomana laisinkaan vaikka ajaisitte niillä tuplajousilla.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Laitappa mittoja jousista(max ulkohalk., asennuskorkeus, sisähalkaisija retskuun, ajateltu seetipaine ym) niin joku vois ehdottaa sopivaa vaikka sektorilta sbc, sbf, sbm tai ls?

    Aika hyvin vaikka Summitin sivuilta löytyy vaihtoehtoja kun laittaa jonkun mitan vaan hakukoneeseen. Ovat useasti tietty 16kpl sarjoja mutta se ei haitanne. Sillä tyylillä olen ainaki itse löytänyt sopivia, ja jos vaikka asennuskorkeus heittää niin nehän voi simmata sopivaan korkeuteen, kun noilla nostoille tuskin tulee coli bind äkkiä vastaan...
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noin karkeasti ottaen noin se menee. Liian löysällä jousella venttiili elää omaa elämäänsä pomppien irti seetistä ja pahimmassa tapauksessa kaikki venttiilikoneiston massat ovat menossa väärään suuntaan kun nokka yrittää avata venttiiliä -> tönäriä mutkallle tai muuta katastrofia odottettavissa.
     

Kerro tästä muillekin!