Äänenvaimentimen ruosteenestomaalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 9.9.2016.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Muokattu: 9.9.2016
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miten joku pakosarjamaali?


    Mitä noissa on sisällä?
    Melkein se vanha leikata auki ja kattoa sisäpuolelle

    Sit sopivaan kohtaa uuteen reikä ja maalia sisälle korkki reikään ja ravistelua/kääntelyä
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Löysin hyvän (?) artikkelin pakoputken maalaamisesta. Periaatteessa maalaaminen oikealla maalilla on hyväksi, sillä silloin pakoputki heijatsaa enemmän lämpöä ja näin pakokaasut poistuvat vilkkaammin (siis teoriassa).

    http://lanesplitter.jalopnik.com/painting-your-exhaust-why-how-and-what-it-looks-like-1717071689

    Tarviit hyvän maalin, “silica ceramic coating” sanoo tuo prätkän putket malannut jannu. Lämmönkesto pitää olla tosi hyvä, siis niinkuin edellä, pakosarjamaalit on hyviä, tosin tuo takapönttö ei ole niin kuuma, siellä pärjää miedommillakin.

    Marteliukselta saa pro-pinnoitteita:

    http://martelius.com/keraamiset-pinnoitteet/pakosarjapinnoitteet/

    Viimeinen mutta: Jos tuo pönttö on jo käsitelty. Unohdin jo poikani kommentit, kun hän teki slanttivaniin putken; osa ostamistani putken pätkistä oli käsitelty osa ei. Mutta millä, oliko ne sinkitty???
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Väittäisin, että pakosarjan jälkeisen putkiston voi maalata käytännössä millä tahansa lämpökestävyydeltään hyvällä maalilla, mutta pakosarjojen maalaamisessa kannattaa käyttää hyviä tököttejä.

    Itse luulin että VHT:n kuumakestoinen pakosarjamaali kestäisi, mutta sehän satoi hiutaleina lattialle jo 5min nokan sisäänajon jälkeen :D
    (Kyllä. Käsittely oli suoritettu tuotteen ohjeiden mukaan)
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mulla on käsitys et sisäpuolelta ois tarkotus maalata vai oonko väärässä

    Ikään en ole vielä nähnyt pönttöä joka ois sisältä kiiltävä ja ehjä, mutta ulkokuori kadonnut
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No ajattelin kyllä ulkopuolelta maalata, ja sen vuoksi kysyinkin että onko siitä mitään hyötyä vai jopa haittaa. Eikä tuo nyt niin vakava asia on, että siitä mitään isompaa projektia viitsi aloittaa.
    Taaimmainen pönttö se on yleensä joka autoista hajoaa. Varmaan juuri kosteuden takia, joka ei pääse haihtumaan kunnolla koskaan pois?
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä mulla ainakin on suola ja paskat sen pöntön ulkoapäin tuhonnut. Eihän se sisältäkään toki uusi ole mutta ei liittyne tähän.
     
  8. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Mun pöntöt kans ruostuu aina ulkoa ensin. Kaksinkertaista pelliä ne on monesti, niin kun ulompi ruostuu puhki niin sisempi on vielä ehjää. Mulla on pöntöissä pysyny kohtuullisesti alustamassakin, hidastaa varmasti sen pöntön päällä makaavan suola-, sohjo- ja hiekkakasan syövyttävää vaikutusta.
     
  9. GMies

    GMies Gearhead

    Tuskin kukaan muukaan, mutta sellaisia ovat nähneet, että ulkokuori on syöpynyt tohjoksi ja sisäosat vielä ehjät. Käytössä oleva vaimennin tuskin koskaan on sisältä kiiltävä, että siinä asiassa olet oikeilla jäljillä. :D
    Aloittajan kysymykseen, että lähes kaikki kuumankestävät maalit käyvät maalaukseen ja ei siitä maalauksesta mitään haittaa ole. Kovin ohuesta kerroksesta vain ei ole paljon hyötyä, sillä suolalitku menee siitä läpi.
    Hyvä puhdistus pinnalle ennen maalausta.
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Vastauksistanne viisastuneena vedän nyt kuitenkin pöntön CRC galvacolor maalilla. Samalla maalaan vetokoukun. Motonetistä löytyi mattamustaa spraypullossa. Pitäisi olla ihan hyvää kamaa?
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Sinkkispraylla ja kuumankestomustalla olen maalannut omatekoisia pakoputkia, on kestänyt kohtuudella jopa turbolta lähtien.
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    En ole koskaan moista käyttänyt, mutta noin yleisesti olen aikalailla menettänyt uskoni lähes kaikkiin paukkumaaleihin, mieluummin maalaan ruiskulla ja 2-K väreillä... Spraymaaleilla tuntuu että lopputulos ja ennenkaikkea kestävyys on aina pettymys, vaikka olis olevinaan laadukastakin maalia (esim. VHT)
     
  13. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Edesmennyt enoni taisi aikanaan sanoa, että poraa pöntön takaosaan matalimmalle kohdalle pienen reiän, jotta kosteus pääsee pois vaimentimesta. Väitti konstin auttavan ehkäisemään pöntön tuhoa. Muistaakseni joku pidemmän linjan korjaamon mies oli konstin neuvonut.
     
  14. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Joissakin pöntöissä tuo reikä on valmiina jo tehtaalta. Oisko ollut Chryslerin vaimennin missä tuon näin, en muista varmaksi...
     
  15. Bukero

    Bukero Gearhead

    nuo spraypullo värit on poikkeuksetta niin ohutta lientä että ainoastaan sinkkispray on toimivaa (ei tarvita vahvaa kerrosta) esim. noissa pakoputkissa siellä takaosissa. varsinainen pinta kerros pitäis olla huomattavan vahva.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö pöntön voi maalata ihan pensselilläkin kun se ei näy?

    Noi sprayt on vähän huonoja munkin mielestä. Vaikka kuinka monta kerrosta vetäis, lähtee ihan pienestä iskusta pois.

    Itte olen joskus hitsannutkin tollasen pöntön kun toinen pelti oli ruostunut ja sisäpelti vielä ehjä.
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Siellä se sinkkimaalattu pönttö ja vetokoukku jököttävät. Yllättävän suuri vaikutus kotteron ulkonäköön. Pienellä vaivalla peräpään alaosa nuorentui kymmenellä vuodella.
    Raportoin ensikeväänä miten tuo on kestänyt.

    [​IMG]
     
    KajS tykkää tästä.
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Hieno! Usein ne on ne pikkuasiat, jotka erottaa huolitellun jumalanhylkäämästä.
     
  19. JS78

    JS78 3rd gear

    Tässä on nyt reilu 6 vuotta odoteltu ko.raporttia..
     
  20. 528

    528 Gearhead

    Itse käsittelen pakoputkiston osat seuraavasti. Ensin dinitrol ml kotelosuojaa reilusti. Sitten hierotaan pintaan avohammastatasvaseliinia reilusti. Sitten ylläpidetään putki märkänä sumuttamalla siihen aika ajoin kotelosuojan ja moottoriöljyn seosta. Tarpeen mukaan voi lisätä avohammastatas vaseliinia. Itse tehty pakoputki on kestänyt vuodesta 2013 ympärivuotista ajoa näin. Putken tehtyäni hiekkapuhalsin pinnan karkeaksi ja siihen happomaali ja temadur 2K päälle. Toki tehdasputkia olen myös käsitellyt rasvalla ja kestää. Täytyy nimenomaan olla avohammaspyörärasvaa.
     
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!