remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. Catrik

    Catrik 3rd gear

    No tuo on M112 ahtimelle. En näkisi ruuviahdinta mitenkään vertailukelpoisena neljä kertaa isommalle rootsille.

    M112 liikuttaa 112 kuutiotuumaa ilmaa kierroksella ja ruuviahdin ahtaa ilman ruuvien välissä.

    6-71 on yleisnimitys ja "aidolla" tarkoitin vanhoja dieselkäytöstä poistettuja pumppuja, mutta niitä on tehty myös suoraan autokäyttöön eri valmistajien toimesta. 6-71 siirtää noin 411 kuutiotuumaa ilmaa kierroksella, ja siis nimenomaan siirtää eli paineen nousu tapahtuu vasta imusarjassa/sylintereissä kun sinne siirretään enemmän ilmaa mitä sinne mahtuu.

    Yhteistä noilla ei siis ole juuri muuta kuin nimitys, remmiahdin.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    M112 on Eatonin valmistama positiivinen roots. Ei ole kompressori eli ruuviahdin.

    Eräänlainen rootsin evoluutio.

    En ole nähnyt perinteisestä rootsista etsimääsi karttaa. Rootsin suorituskykyhän on muuttuvainen ulkoisista tekijöistä esim imusarjan voluumi ja nokka.
     
  3. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Aijaa, mistähän mulla on sitten jäänyt moinen väärä mielikuva.

    Miksi imusarjan volyymi ja nokka ei vaikuttaisi muilla kun rootsilla?

    Olen oppinut että rootsilla on huono hyötysuhde (korkea lämmöntuotto) suuremmilla paineilla koska se ei sisäisesti paineista ilmaa. Missään ei kuitenkaan kerrota miksi näin on. Olisko oikein päätellä tämän johtuvan ohivuodosta jota paineistavalla ahtimella olisi vähemmän? Koska tiukemmat toleranssit ja ahtimen sisällä on paine = kertaalleen ahdettu ilma ei pääse niin helposti imupuolelle?
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Roots todellakin vuotaa kuin seula ja siitä lämpiäminen osaksi johtuu. Suurin vuoto tapahtuu roottorien päistä.
    Kyllähän rootsista on tehty tehokkaampiakin versioita mutta ne ovat tarkoitettu kiplakäyttöön ja niiden huoltoväli on lyhyehkö.

    Ainut oikea kompressori on Lysholm-ruuviahdin. Se on tiivis ja puristaa paineen sisällään. Pyörintänopeuden muutos vaikuttaa voluumiin, ei paineeseen.
     
  5. T.

    T. 3rd gear

    Eaton m62:een pitäisi vaihtaa öljyt. Netistä saa tilattua, mutta kai sopivaa öljyä luulisi löytyvän kaupastakin. Mitä tuonne kannattaa laittaa? Myöskin öljymäärälle löysin kolme eri määrää; 100, 110 ja 115 ml. Mistä tietää oikean? Kuulemma ahdin ei välitä missä asennossa se on, mutta eikö se vaikuta kuitenkin vaihteiston voiteluun jos on "mahallaan tai kyljellään"?
     
  6. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    Tarvisi hieman neuvoa hihnapyörän valintaan Vortechin V2 ahtimeen. Koneena 5.3 LM7 trukki, kone täysin vakio valusarjoilla, nokka ainoastaan vaihtunut ls1:n 1721 loppuiseen eli todella mieto sekin. Ahtimessa ei nyt hihnapyörää joten minkäkokoinen hihnapyörä pitäisi hommata? Ahtoa haluisin noin 10psi. Olenko ihan metsässä jos 3.25" kokoisella lähtisi kokeilemaan?
     
  7. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    miekin voisin ostaa vortekin v2 ahtimeen hihna pyörän jolla sais ahdot lähemmäs 10psi nyt ahtaa 0,4 bar.auto on mustang 5,0 1994
     
  8. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    Minkä kokoinen hihnapyörä sulla nyt on siellä? Dampperim halkaisija?
     
  9. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    kannattaa aloittaa vaikka siitä että lasket ahtimen pyörimisnopeuden koneen max kierroksilla ettei ne ainakaan ylity, todennäköisesti saat pyörittää lähellä ahtimen max rinkejä että ahtaa tuon 10psi
     
  10. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    kamiakselilla noin 17senttinen ja ahtimella noin 8,5 senttinen hihna pyörä
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eaton M90:iin ostin aikoinaan South West Tradinginsta GM-Eaton ahtimiin tarkoitettua öljyä muutaman pikku purkin. Ilmaisia ei olleet mutta aattelin että kun laittaa kerralla oikeaa niin sit pelaa kans. Ja sen suhteen ei murheita ollutkaan.
    Öljymäärän laitoin noihin Fordin ahtimiin niin että täyttöropun ylärajaan oli pinta, kun ahdin siinä asennossa mitä se on Thunderbirdissä.
    Mullahan ne oli noin, ns. pystyssä ja toimi sillä samalla öljymäärällä:
    [​IMG]
     
  12. T.

    T. 3rd gear

    Ok! Pitää kysellä tuolta. Parempi varmasti laittaa öljyä mikä on tarkoitettu tähän käyttöön, kuin kokeilla jotain muuta. Kun ei nyt tosiaan mene kuin tuo desi tai vähän päälle.

    Tuossa näkyy parit venttiilit ahtimien jälkeen, niin onko nuo kaasuläpän sulkeutumisen takia olemassa vai miksi? Bensaa tuossa ei ole ilmeisesti läpi ajettu, joten mitään "pop-offia" ei kai tarvita?
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    3.8 tai 3.6.

    Onko s- vai t-trim?
     
  14. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    Ei hajuakaan, vähän outo tuo että kompura kotelossa lukee v-1 mutta kilvessä lukee v-2 ja sarjanumero 24068 sekä D-213-17. Mikä se nyt sitten on?
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mittaa imupuolen halkaisija.
     
  16. Puuma6

    Puuma6 2nd gear

    Noin 76mm.
     
  17. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Nimimerkki pajapiru löysi Street Supercharging kirjasta kyselemäni kartat 6V71 ja 6-71 pumpuille. Puolitosissani katselin laskelmia 6.2 dieselille ja tässä vähän pähkinöittää kun volumetrinen hyötysuhde (volumetric efficiency, VE) riippuu erityisesti pienillä kierroksilla niin paljon paineesta, ja paine taas riippuu siitä hyötysuhteesta. Miten se siis kuuluu laskea? Miten valitsen oikean VE:n tietylle kierrosluvulle laskettavaksi kun en tiedä painetta, koska en tiedä millä VE:llä laskea sen?

    Tuolta aiemmin linkkaamastani M112:lla ahdetusta 6.2 projektista löytyy kaava
    6V71:lle tilavuus on 334in3 eli 0.193ft3 per kierros. Jotain laskuja pyörittelin niin sain paineiksi 1600 kierroksille 0bar ja 3600rpm 0.8bar. Mut jos paineet on nolla, niin sillon VE on lähes 90%, jolloin paine on isompi, jolloin...

    [​IMG][​IMG]
     
  18. studio57

    studio57 Gearhead

    redlinen tehostin öljyä laitoin omaan eattoniin, sitä väittivät monien käyttävän.
     
  19. T.

    T. 3rd gear

    Siinä varmaan on joku öljytyyppivaatimus mikä öljyn pitää täyttää, mutta eipä taida eaton sitä missään erityisemmin mainostaa. Löysin itse oikeastaan vain maininnat eatonin ja gm:n öljystä mitä myynnissä on. Litrahintakin oli yllättäen sama... Periaatteessa se ahtimen vaihde on vain ratasvälitys joka on kuumassa, ja ottaa kierrosta reilusti. Kai siihen voisi etsiä jonkin muunkin sopivan öljyn. Pitää tutkia tuo redlinen öljykin.
     
  20. Hö

    1st gear

    Terve
    Onko järkeä porauttaa sbc 060? Onko odotettavissa kestävyys ongelmia blower käytössä vai etsinkö std /030 lohkon?
     

Kerro tästä muillekin!