Kommentteja Jenkkiautoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mr.Speed, 24.5.2003.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Silloinhan se on pakko, jos sillä lasketaan kulutusta.
    Varmaan helpompi suunnitella moottori toimimaan taloudellisesti rajatun kierrosluku alueen sisässä ja lisätä vaihteita kuin tehdä 1500-5000rpm välillä samalla taloudellisuudella toimiva mäntämoottori.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Auto tosiaan o monelle vaan kulutushyödyke ja paikasta a paikkaan b. Pitäs tehdä tutkimus onko nämä vai ketkä ihmiset niitä pään aukojia? Luulis jos auto on vaan auto niin ei kiinnostas oli se millanen vaan.



    Toisaalta kun miettii omalle kohdalle niin mitähän sitä mittarilla sitten kysyis jenkkikuskilta?




    Tuttava oli ostanut 05 boxerin (paku) ja suu vaahdossa kehui kun on ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Kerto mulle vielä miten se toimii. Mun vieressä seisovassa vanissa tottakai samat varusteet ja ylikin, toki se onkin 1990.


    Tavarankuljettimissa amerikkalaiset ehkä eniten epäonnistuneet. Pakut on pieniä verrattuna eurooppalaisiin nimenomaan tavarankuljetuskapasiteetissa. Harvemmin silti kuullut näistä kuittia missään.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyselykin on ihan OK ilman jeesusteluita.

    Varmaan itte menisin kyselemäään, hieno auto, onko hyvä ajaa miten on toiminut, kuluttaako nää niin paljon kun puhutaan, kulkeeko hyvin?
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kai ihmisellä on joku tarve perustella, ainakin itselleen, että on tehnyt oikeita valintoja...? Kinaahan jotkut tuolla siitäkin mikä jalkapallojoukkue tai jääkiekkojoukkue on parempi, en ymmärrä sitä lainkaan mutta siinähän väittelevät. Mä olen joskus oikein odottanut että joku tulee haukottelemaan jotain kulutuksesta niin että sais vastata jotain näsäviisasta, vaan ei. Viimeisin kommentti mitä muistan tais olla GMC-pickupin pakoääniin (liian koviin) liittyvä tokaisu "hyvät höpinät"... Ja kai sekin voidaan laskea kannanotoksi kun jalankulkija laittoi sormet korviin:) Eikä ollut edes juuri kuormaa, mitä nyt yksi Avant-kuormaaja trailerissa, ylämäkeen...:D

    Laatikossa joo momentinmuunnin periaatteessa muuttaa välitystä, mutta ei siinäkään ole järkeä, muuntimen luistohan lämmittää öljyä. Toisin sanoen, huonolla hyötysuhteella toimivan polttomoottorin tuottamasta liike-energiasta muutetaan vielä osa lämmöks luistavalla muuntimella... Onhan se järkevämpää olla enemmän vaihteita, parempi kiihtyvyys ja pienempi kulutus. Ja kun uudet askit vaihtaa vielä niin hienosti ettei huomaa kun kierroslukumittarista...
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ja sitten sen omistaja avautuu OD:lla että taas tuli yksi vekselivetoisen kuski kyselemään kulutusta. Yritti se sen naamioida jutustelemalla muita mukavia, mutta oikeesti halusi vain päästä ilkkumaan hillitöntä kuulutusta.
     
    yks toine mikko tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se voi tietty olla,


    Omissa tapauksissa noi kansanvalistajat ei yritä edes naamioida juttujaan mihinkään, kuten ei nää supermobilistitkaan jotka tulee arvostelemaan "aijaijai ei ole alkuperästä toi eikä toikaan, voivoi, näitä ei pitäs enää talvisin suolata yms.". Noi on vähän samaa kastia, joskin vähän eri juttu.

    Huipuin oli se kuka valitti ettei voi vaihtaa VJ kantta kun ei saa enää bakeliittista......huhhuh...
     
  7. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Mikäs tän keskustelun otsikko muuten on....?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mielestäni kommentteja jenkkiautoista on aika hyvin pysynyt viime sivuilla asian ytimenä.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ajelinpa aika mukavalla toyotalla viime viikon, ei nyt ihan huippua mutta keskimääräiseen toyotaan jo varsin mukava.

    12l/100km
     
  10. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Varmaan lande kruiseri?
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei ollut semmoinen. Mutta neljällä pyörällä vetävä tilaihme Previa.
     
  12. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Ei varsinaisesti kommentti, mutta Oulun torinrannassa ajelin viime lauantaina ja pysähdyin suojatien kohdalla, että kansa pääsee yli, paljoa muut noteeranneet, mutta vanhempi pariskunta köpötteli hitaasti yli ja äijä katsoi pariin kertaan autoni suuntaan ja suupielet kääntyi virneeseen, ilmeisesti auto oli mieleen :D
     
  13. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Kanssa harrastajan autosta sähkö loppu joten tarjouduin sitä luovuttamaan.
    Oma kulkineeni "hieman" korkeempi ja akku etukulmassa ojanpuolella.
    Akkuna redtoppi ja sivunavoissa piuhat kiinni akun takana eli päällä navat hattujen alla paljaana.
    Operaation aikana paikalla huseerasi vanhempi ulkopuolinen herrasmies joka huomatessaan akkuni päällä olevat navat ilman piuhoja totesi jotenkin näin, että näppärä tälläinen, kun mukana on vara akku.
    Hän ei huomannut auton korkeudesta johtuen ja oman pituutensa vuoksi akun takana olevia piuhoja... Selvensin herralle kyllä, että piuhat on akun takana kiinni kyljessä, koska sielläkin on navat johdoille.
    Hymyilyttihän tuo muitakin läsnäolijoita, mutta sattuuhan noita.

    Eli tälläistä hetki sitten turpakäräjillä ja oliha paikalle eksynyt aikalailla väkeekin.
     
  14. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Itse ajan pk-seudulla, niin kun sinäkin.
    Jos olen Cadillacilla liikkeellä, niin jatkuvasti kehutaan hienoksi, ja sen jälkeen kysytään kulutusta.
    En koe sitä ollenkaan vittuiluna, vaan ehkä se on keskustelun avaus.

    Oikeasti vittuilumielessä kulutusta kyselleitä ei ole sattunut kohdalle. Ne ei ehkä uskalla. :p
     
  15. Nyypäle66

    Nyypäle66 Gearhead

    ^ Sitähän he aina kysyvät. Luulen että he oikeasti haluavat tietää kun ei ole aavistustakaan.
     
  16. spinout

    spinout Gearhead

    Joku heebo kadulla vakavalla naamalla tiesi joskus kyllä paremmin full size-jenkkini kulutuksen kuin minä itse. "Vie siis ainakin 25-30 litraa maantiellä". Sanoin, että täytyisi olla jotain pahasti vialla, jos noin paljon vie ja oikea lukema on 14-15. Ei meinannut uskoa ja pysyi varmaan omassa käsityksessään..
     
  17. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Unohdin sen, että lähes aina Cadillacilla liikkuessani kysytään vuosmallia.
     
  18. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Minulta ei aktiivisen amerikanautoilun aikaan ikinä kysytty kulutusta. Sen sijaan w126 mese herätti kulutuskyselyä.
     
  19. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Bowtien teksti, viestissä #6084, osuu minusta kyllä aivan naulan kantaan.

    Toki mä nostan hattua, jos joku viitsii iäkkäämmillä amerikan ihmeillä ajella ympäri vuoden. Mutta kyllä mä huomaan itsekseni hymistelevän, että "joopajoo", kun näen jonkun selittävän amerikanlasit silmillä, miten joku 35 vuotta vanha raato on niin paljon parempi, eikä ikinä hommaa uudempaa pokemonia alleen. Ei siinä, saa sitä mielipiteitä olla ja muiden mielipiteitä kunnioitan...

    ...mutta mun mielipide on se, että vaikka kesäkäytössä mulla toi '70 GS onkin, niin nykyautoihin verrattuna se on ihan hirvittävä paska, joka suhteessa. Taloudessa oleva 2015 Octavia hakkaa ton GS:n ergonomiassa, ajomukavuudessa ja myös käyttökuluissa 100-0, eikä tartte montaa sekunnin tuhannesosaa miettiä, kummalla lähtisin ajamaan pidempää matkaa. Mutta GS:ssä on oma fiiliksensä, tuulahdus menneisyydestä, enkä ihan herkästi ole siitä luopumassa. Silti ei mulle tulisi mieleenkään jotenkin huijata itteäni, että tommonen tai tommoisen kaltainen pommikone olisi jotenkin hyvä normikäytössä.

    -JJ-
     
    jariha ja Bowtie tykkäävät tästä.
  20. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Mä VIITSIN erittäin hyvin ajella taka- tai nelivetoisella amerikan ihmeellä ympärivuotisesti.

    Se nyt vaan sattuu olemaan niin että yli 20 v. on näin jo ollut ja toivottavasti jatkuukin.
    Vaikka muutaman litran vie enemmän kuin joku oktaavia ja fobia niin on se fiilis vaan sen arvoista. Ostohinta noissa ajoautoissa pääsääntöisesti reilusti alle 10 donaa ja arvonalenemaa ei ole ollut, monesti päinvastoin kun jonkun ostanut projektina tms. ja myynyt parempikuntoisena.

    Elämä on valintoja ja jotkut tekee erilaisia kuin toiset.
     
    blt4spd tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!