Kommentteja Jenkkiautoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mr.Speed, 24.5.2003.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos penkkinä joku muu kun pelkkä etäisyyssäädettävä vanha sohva niin en kyllä moittis amerikkalaista pitkällä matkalla.

    Varsinkin joku sedan (ei se mattamusta caprice jossa oven tiivisteet kadonneet samana vuonna kuin raisa räisänen) niin melutaso on monesti paljon alempi kuin uusissa autoissa missä alustan ja renkaiden takia jo jyrisee.


    Lievän tutkimukseni mukaan muutenkin suurin osa joka vastustaa amerikkalaista johtuu ajettavuusasioista esim jousitus ja ohjaus.


    Saahan jollain uudemmalla hyvän tuntuman tienpintaan eikä kallista, tehoja on ba kulutus kolmanneksen.



    Ihan esimerkiks silti vani joita näkyy hurumykke myös talvella. En ihmettele miksi niillä ajellaan. Varsinkin statcraftissa penkki säätyy varmasti mieleiseksi, cruise hoitaa vauhdin ja pojat kanadassa on ihan topakasti fyllanneet korin niin että melutaso ei haittaa. Alusta ja ohjauskin amerikkalaiseksi aika napakka. Mikäs tollasella on ajaa auringonlaskuun?
     
    12345678910 tykkää tästä.
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo, kunhan vaan muistaa välillä hitsailla niitä läpimätiä helmoja, takaovia, sivuovia ja sivuikkunan ympäryksiä... :D

    Se ajoauton valinta on tosiaan ihan mielipidekysymys, itse en vaan jaksa tommosella muutaman tonnin pommilla ajella jota saa parsia joka leimalle... Ja kyllä kantti-Caprice suhisee niillä uusillakin tivareilla ihan pirusti, kiitos amerikkalaisen tarkan korityöskentelyn ja ovien sopivuuden.
     
    jariha ja jorkki107 tykkäävät tästä.
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mun kokemukset ja fiilikset 80-lukuisellakin amerikkalaisella talviautoilusta ei ole ollut niin positiivisia että tosiaan viitsisin ajella talvella... Autoilu uudella pökäleellä on vaan niin paljon vaivattomampaa, ja vanhoilla paskoilla ajelu maistuu sitten kesällä paljon paremmalta.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Pääsääntöisesti voisin olla samaa mieltä mutta viime talven pakkasilla kävi niin, että naapurin alle 10v TOYOTA :eek: ei vaan vaivattomasti lähtenyt mihinkään. Kyllä sitä nätisti yritettiin mutta ei auttanut kuin jeeppi startata ilman lämmityksiä -30°C pakkasesta kiskomaan toyotaa.

    Uusissa on puolensa, semmoista meillä ei ole mutta tämä ei ole periaatteellinen kysymys miksi.

    Minun puolesta jokainen ajakoon sillä, millä haluaa ja/tai mihin resurssit riittää.
     
  5. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Bowtie: Kokeile 90-lukua.
    TBI ja Vortec -varusteiset autot ovat erittäin käyttäjäystävällisiä kikottimia myös pakkasaikaan.
     
    |Lake| ja Karpov tykkäävät tästä.
  6. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Niin... 80-luvulla "harrastettiin" talvellaKIN:
    [​IMG]
     
    Rusty, juha745, FuryIII '71 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin se caprice kun ei kallis ollut muutenkaan amerikassa. 74 Cadillac missä karmittomat ikkunat oli helvetin hiljainen maantiellä. Ässämersutasoa täysin ja sekin on koettu.




    Olen myös sitä mieltä että talvella puntit kääntyy enemmän perinteisiä amerikkalaista vastaan. Tosin taas etuvedot olleet mainioita ja helppoja ajaa ja käyttää kenen vaan. Tosin fullsize 80-90 etuvedot aika harvassa täällä. Tollasen 3.8 buikin kanssa kun suorituskykykin oli ihan linjassa ja kulutus vastaavankokoisen eurooppalaisen tasoa. Niin ja lämmintä tuli tottakai mikä ei ole itsestäänselvyys nykyään.


    Parin tonnin pökälettä ei tartte ostaa.
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Täytyis varmaan kokeilla... Selvennyksenä sanottakoon että ei välttämättä kiinnostais ajella käsiryypyllisellä vanhalla euro-japsiautollakaan talviajoa enää. Yhtä 90-luvun SS Impalaa aikanaan ostattelin, se tosin olisi vähän mennyt siihen kastiin autoja joita ei välttämättä olisi enää halunnut kylvettää suolassa.
     
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ihan yhtä mukava noilla vanhoilla vehkeillä olis ajella talvellakin kuin kesällä, mutta ei vaan oikein raaski uittaa suolassa, eikä toisaalta viitti ostaa talvirenkaita. No Jeepillä on tietysti pakko välillä käydä päästelemässä mutta siinä onkin m+s:t aina alla:cool:
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä Buick farkku on ollut ehdottomasti mukavin käyttöauto....lämmin ja hyvä ajaa....eikä pitempikään matka painanut kun sai mukavasti köllötellä sohvalla....
    Ja kyllä sillä talvella mutkatielläkin 15 vuotta uudemman bemarin perässä pysyi ihan helposti....
     
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kyllä takaveto vaan on itelle talvella luontevampi.
    Mut pakon sanelemana joutuu nuilla vitun plotswaageneilla ajelemaan työmatkat.:mad:
     
  12. jariha

    jariha Double Gearhead

    kyllä nytkun pitää oma käyttö/työvehe hankkia jää pitkäkatot toiseksi(eukko pärjää kun lyhyt työmatka)? niillä vaan on ikää ja kilometrejä liikaa? meilläkin 350tkm? ei sillä enää 50tkm vuojessa suht huoletta ajele? nyt pitää joko neliveto hiase ostaa tai sit joku octavia jolla voi varmarina ajaa pakun ajot;) tikkaat pitää mahtua kyytiin ja jonkin verran rojuakin?? ja tosiaan onhan skoda hyvä ajaa? hiase ny on vaan ajaa:D
     
  13. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hiisi syö jo melkein saman ku pitkäkatto.;)
     
  14. jariha

    jariha Double Gearhead

    hiace syö tiiseliä ja pitkula bentseeniä ni kyl siinäkin nykyjään eroa tulee jo hinnassa;)
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ainakaan mitä itellä skoodia kohdalla ollut, niin kauheita ne on ajaa meteliä on riittävästi ja penkit muistuttaa kangaspäällysteistä hybridiä kirkosta ja 90 luvun ala'steesta

    Ja mitä tuttuja nelikkohiace kuskeja kuunnellu, niin soppa maistuu ihan riittävästi ja kulkeminen on sellaista, et mäissä tekisi mieli mennä työntämään vauhtia

    Eli kannattaa koe ajolla käydä, ennen hankintaa ja useempaa kokeilee
     
  16. jariha

    jariha Double Gearhead

    Niin siis en ole hankkimassa kasari/ysäri haisua jossa meteliä riittää vaan suht tuoretta tapausta jos hyvä sattuu kohalle? Sama pätee octavian kohdalla se tulee olemaan jokatapauksessa 2000 /uudempi? Molempia on koetetettu ja tiiossa minkalaisia ovat? Saattaahan se tietty olla että alle tulee volvo tahi hondaki? Saabistakin yks tietty malli käy;) Sori ootee
     
  17. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Noilla 1980-2000-luvun hiaseilla, 2- ja 4-vetoisilla paljon työpaikan ajoja ajaneena...niin...miten sen nyt nätisti sanois. Ihan karseeta kyytiä ja soppa maistuu vauhtiin nähden kohtuuttomasti. Ovat kestäviä mutta muuten ihan en ymmärrä niiden suosiota.
     
  18. TCowboy

    TCowboy 3rd gear


    Harmi että autovero suomessa pilaa autokannan. Kuka oikeesti ajais jollain sokoloodalla jos samalla rahalla sais oikeen auton. Ajoin kaverin 2009 srt Challengeria ja hakkas toisen kaverin uuden octavian joka osa-alueella. Miten skodasta on muuten saatu niin meluinen sisältä?

    Ymmärrän että uudella lähtee mielummin mutta että vw tai skoda :eek: Ne on ollu kyllä uudemmista niitä kauheimpia kokemuksia itselle...
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se melu on mullekkin ykköskriteerejä kun ajan pitkää siivua. Siksi en uusien autojen jatkuvaa puolustelua ymmärrä kun suurin osa hirveitä melutoosia.

    Tuntuu että joku penkkikin on tärkein asia valittaessa... Saahan sen penkin vaihdettua vaikka mihin.



    Hiacesoppaan: sama melkein hommata vani. Yhtä vähän tavaraa menee sisään. Ne jotka ajaa enempi tavaraa ajelee nykyään sprintterillä jossa on teho/kulutussuhde hyvä ja tilaa löytyy.



    Toki kaikki valitsee mitä itse haluaa.



    Koitan jatkuvasti hakea kokemuksia eri autoista jos vain mahdollisuuksia tulee, muutama kaveri vaihtaa autoja 10kpl vuositahdilla ja itselläkin on useita kymmeniä ollut. Ihan uusista ei ole tietoa kuin kaverin työsuhteen kautta.


    Miksi kerron tämän? Ettei kukaan luule että kokemukset liittyy yhteen leppäkylkeen ja yhteen euroon.

    Loppukaneetiksi mielestäni nykyään huippumallit ja kalliimmat autot on liian lähellä perusmalleja. Enkä tarkoita sitä sillä että perusmalli olisi jotenkin tullut niin hyväksi.
     
    KajS tykkää tästä.
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Itseasiassa meinasin kysyä että kuinka moni uusien parjaajista on ajanut uudehkolla autolla 2-300km mittaisen ajosuoritteen yhtä soittoa? Ja kuinka moni muodostaa mielipiteensä kymmenen kilsan lenkin perusteella? Esimerkkinä vaikkapa penkki, uusien autojen penkkejä moititaan usein koviksi mitä ne tietysti onkin vaikka kasari-Capricen sohvaan verrattuna, mutta jos siinä pitää istua muutaman tunnin yhteen putkeen niin mun ristiselkä ainakin sanoo itsensä irti pehmeällä sohvalla, tukea täytyy olla. Lyhyen istumisen perusteella pehmeä löllö sohva tuntuu mukavalta...

    Liekö suurin sisämeluun ja lähinnä rengasääniin vaikuttava asia se että perinteiset takavetojenkit on rungollisia, kun taas uudet autot itsekantavia? Toki renkaatkin vaikuttaa, 75-profiilinen donitsi on aika pehmeä verrattuna vaikka 55-profiiliin. En silti lähtis sanomaan että uudet autot on kauhean meluisia... No joo, kerran istuin taksissa jonkun hybridi-Toyotan takapenkillä ja se oli kyllä aika kumisevaa ja rämisevää kyytiä.
     
    KajS tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!