Mummolle pikkuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Bowtie, 28.9.2016.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Sukulaismummolle pitäis keksiä uudempi kulkupeli, ja pikkuautojen suhteen liikutaan sellaisella alueella mistä en ymmärrä oikein mitään... Eli, pikkukirppu hintaluokassa 5k€ pitäisi löytää, tuolla luulisi jo saavan 2005 tai uudempia. Mutta mikä? Henkilökohtaisesti vierastan ranskalaisia ja italialaisia, eli Sitikat ja Puntot jättäisin pois...? Uudemmat Micratkin taitaa olla aika pitkälle Relluja? Mitäs meille jää, Fiesta, Polo? Fiestat on ainakin ollut hyviä ajaa... Entäs joku Aygo, onkohan millainen kinneri? Halvat huoltokulut olis tietysti eduksi, polttoaineen kulutuksessa ei lienee valtavia eroja ja ajelu on muutenkin muutama tuhat km vuodessa nurkissa ajelua... Mielipiteitä/kokemuksia?
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No oleellista näissä mummojen autoissa on sen pienuuden lisäksi se, että ne on punaisia.
    Muulla ei taida olla väliä...

    Eikös aygo ole yhteistyöauto Peugeot/Citroen/Toyota eli 107/108, C1 ja aygo. PSA konsernin tehdas Tsekeissä tuottaa nuo.
    Yaris on aavistuksen isompi ja siinä ne vanhemmat on japanilaisia ja uudemmat ranskassa kasattuja, moottorit englannista.
     
  3. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Yaris lienee varmatoimisin vaihtoehto. Huoltaminen on halpaa, alustan osat lähes ikuisia. Samaa ei voi sanoa ranskiksista tai Poolosta.

    Jos semmoseen Jarikseen päädytte niin sen etsintään vois löytyä vielä lisävinkkejä/apuja, velipoika kun noita korjaa merkkiliikkeessä työkseen.

    Poikkea jutulla jos tarvetta.
     
  4. Damned

    Damned Gearhead

    Ääni Yarikselle. Ei ihan varmasti ole mukavin eikä hienoin eikä nopein, mutta jos mummo haluaa muutakin tehdä kuin juoda korjaamolla kahvia, niin valinta on Toyota. Corolla ei myöskään mikään valtava rohjo ole.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ayago/Corolla/Yaris vaihtoehdot tulis itelle mieleen.

    Ei jakohihnavaihtoja (ainakaan uudemmissa malleissa), Pikkusiskon Ayago on pelannu hyvin, kuulemma kytkin vähän alimoitettu joutuu usein vaihtamaan 150-200tkm ajettuna. 5-vaihteisissa Corolla/Avensis vaihdelaatikoissa on 5 vaihteen laakeri alimitoitutettu, toyotalla sille oma huolto ohjelma ja jollain 500€:lla ne korjaa sen jos et aja niin loppuu että laatikko menee jumiin. Sillä laakerilla ajaa noin 150-250tkm riippuen ajaako maantiellä vai kaupungissa. Muilta osin noi laatikot/autot kestää sen 350tkm ajaa. (tietenkin seuraavia joutuu vaihtelemaan, akku, jarrulevyt, palat ja laturi menee 250tkm kohdilla vaihtoon) Jakopää näissä oikealla öljyllä ja vaihdoilla kestää sen mitä sylinteritkin elikä 500-600tkm.

    Fiestassa on 1.0 ecoboostissa 10 vuotta ja 240tkm jakopäänremppa ja siinä vanhemmassa 1.25 fiestassa jakopäänremppa aina 150tkm ja 5 vuotta. Fiesta on parempi ajaa mutta pääasissa Fordin varaosapalvelu on 2x huonompaa kuin Toyotalla. Mutta jos pitäis valita Vw tai Ford ottaisin silti Fordin Vw palvelu on todella surkeaa takuun yms puolesta ja jakopää, vaihteisto ja öljynkulutus ongelmien takia en kosken kyseisen konsernin tuotteisiin. Ainut poikkeus on se alumiini korinen A3 Audi joka on melko hyvin onnistunut yksilö. Mutta A3 on liian kallis tässä tapauksessa.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin ja onhan se Auris vielä, tavallaan corollan pystyperäversio.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pitkälle Japanilaislogiikkaa, Korealaiset Huyndai ja Kia, mainettaan parempia, meillä kolmas hynynen peräjälkeen, 1 ylimääräinen huoltokäynti tehtaan takaisinveto turvavyön takia. Naapurinlikalla i 20, käytettynä ostettu, ei ongelmia vuoden aikana. Automaattilaatikko yleensä Warner aisin
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin pitääkö auton olla ihan mini aygo vai yaris vai käykö corolla kokoluokka? Toki onhan ne ton ikäset corollatkin esim jo isoja jos vertss mitä vanhoihin.
     
  9. fenix

    fenix 3rd gear

    Mulla oli sijaisautona Aygo viikon verran 3-syl 1.0.
    Oli varsin epämiellyttävä.
    Äänieristys huono ja ajaminen vaati totuttelua.
    Paikaltaan lähtiessä kaasupedaalin hipaisusta ryntäytti kierrokset helposti 3-4000rpm.
    Nollasin ajotietokoneen kulutustiedot saadessani auton ja palauttaessa keskikulutus oli n. 10l. ilman yritteliästä ajoa suuntaan tai toiseen.

    Yariksesta ja Fiestasta jäi vähemmän paska maku suuhun.
    4 sylinterisillä moottoreille, jopa ihan ajettavia ja järki kulutuksilla.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pari sanaa vielä Korealais/ Slovakialais/ tsekkimerkkeihin Huyndai ja Kia, ketjujakopää, perusversioissa ilmastoinnit ja sähköhärpäkkeet, ja imageltaan huono, joka näkyy hinta-laatusuhteessa. Olen omistanut aiemmin 2x Corolla, Golf, Opeleita, Nissanin, Peugeotin yms, joten vertailua löytyy.
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Vastauksia on tullut mukavasti, kiitoksia! Yleinen mielipide lienee että japanilainen/korealainen olisi paras vaihtoehto, Kiat ja Hyundait olin ihan unohtanut. Kokoluokasta sanoisin että pysytään mahdollisimman pienessä, eli Corollat sun muut jätetään nyt pois vaikka muuten hyviä vaihtoehtoja varmaan olisivatkin. Mummeli ajelee 99% yksikseen, ja kauppojen parkkipaikoilla pienuus on vain etu. Nykyinen kottero taitaa olla -99 Micra, joten varmasti kaikki 2000-luvun pikkuautot on ominaisuuksiltaan askel parempaan :D

    Tässä hintaluokassa kinneri lienee jokatapauksessa liki kymmenvuotias, joten merkkihuollon toimivuudella ei sinänsä ole suurta painoarvoa... Yaris alkaa kuulostamaan ihan viisaalta vaihtoehdolta, onkos Tojoissa ketju vai hinha sekopäässä?

    Valapatto, voisin tulla kyselee tyhmiä joku päivä!
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Paitsi, että alustan osat ei ole kaikissa Kio:ssa läheskään yhtä kestävät kuin toyotassa, pyörän laakerit yms ja ruostuu huomattavasti nopeammin. Naapurissa oli 2 kiaa Ceediä ja nykyään ajaa ihan erimerkkisellä autolla kun ne ruostu.... (noin 4-6 vuoden kohdalla ruoste ilmeni).

    Osa Mazdan malleista on hyviä myös Esim. Uudemmat Mazda 3 mallit, mutta liian isoja tässä yhteydessä. Mazda 6 2005-2008 on erityinen vikapommi auto siihen ei kannata koskea.



    Vähän epämiellyttävä auto Ayago on kyllä kovaääninen ja kapea raideväli tekee autosta ura herkän, mutta kyseessä onkin ns kaupunki auto jolla ajetaan about max 70-90km/h.... Mitä tulee kulutukseen pikkusisko ajannu 20tkm kyseisella autolla sekalaista kulutusta ja kulutusmittarissa 4.6l/100km.. joten kuskissa on nyt todella paha vika ajotavassa. Kun Ayagon käyttää ruostesuojattavana niin sisämetelikin tippuu yllättävän paljon taakse asentaa sisälokasuojat, niin ei keräänny taka rengaspesiin hiekkaa ja helppo putsata mössöt pois.

    Ayago maksaa uutena noin 18-20k€ Yaris 25-30k€ joten hintaeroakin on melkein 10k€. Tosin Yariksessa saa aika paljon lisää tilaa. 2003-2004 jälkeen olevat 1.6 ja 1.8 moottorit kestää huollettuna ajaa noin 400tkm.
    5-vaihteinen vaihdelaatikko saattaa aiheuttaa korjaus kustannuksia mutta samaa hintaluokkaa kuin jakopääremontti jota noissa moottoreissa ei tarvi tehdä.

    Ayagon 3cyl 1.0 moottorilla ajaa noin 300tkm jolloin se alkaa olemaan loppu. Kytkin remppa ehkä 150tkm jälkeen ajan kohtainen, riippuen ajotavasta tietenkin. 50-70tkm ajettuja Ayagoja saa noin 5-7k€ hintaluokassa ja näissä on automaattilmastointi melkein kaikissa, vai onko kaikissa?
    (Vuosimalli 2007-2011)
     
  13. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Samaa ongelmaa olen pyöritellyt, kun ketjun alottaja. Emännälle pitäisi homma tuollainen "käkätin". Kuulemma tuo Marsun W221 on iso ja epämukava käsitellä. Pitäisi vielä oleman tomaatti. Italialaiset, Renun ja Citruksen olen hyllyttänyt. Tällä hetkellä harkittavana: Aygo, Pökötin 107/1007, Suzukin Alto/Swift/Splash, Kia Picanto, Marsun A ja Smart bensana. Valitetavasti Fordin KA:ta tai Fíestaa ei tahdo juuri löytymän tomaattina. Meillä tulisi ihan kaupunki käyttöön. Pyörisi varmaan 5km säteellä kotoa, joten ajomukavuudella ei ole juurikaan merkitystä.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Suzuki Swiftin moottori on kyllä todella pirtea ja hyvä! Mutta siinä oli jotain tyyppivikoja joiden vuoksi itse hylkäsin kyseisen vehkeen osto vaihtoehtona (2012 koeajettu ja moottori oli kokoluokassaan ja tyypiltään todella hyvä).
     
  15. musta78

    musta78 Gearhead

  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitens Skodat, vaikka Fabia?
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Minkäkokoinen mummo on kyseessä. Usein mummot ovat kovin lyhyitä, jolloin hyvä näkyvyys ja ajoasento asettaa myös omat vaatimukset autolle.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Yariksen ottaisin. Työkaverin autoa katellut vierestä sen 10 vuotta ja siihen vaihdetaan lähinnä öljyjä ja jarrupaloja. 300t rullattu.
    Meidän 230t ajettuun 206 pösöön on vaihdettu öljyjen ja jarrupalojen lisäksi kaikkea muuta pientä, kuten koko taka-akselisto (toinen takapyörä taittui alle nurkka-ajossa, ei voi korjata), kansipahvi (ja tietty kansi oikaistu samalla), lämppärin kenno (vuosi lattialle), syylärin flekti (leikkasi kiinni), kaikki mahdolliset alustan nivelet, etutolppien yläpään laakerit, tyhjäkäyntisäädin kahdesti, imusarjan "muovitötterö" joka halkesi, vaihteensiirtäjät ja muutamalla tonnilla kaikkea pientä kulutusosaa. Auto ollut talossa neljä vuotta.

    Lisäksi takaovet kihnaa ja ne joutuu voimalla paiskaamaan kiinni. Auki niitä ei taas meinaa saada. Ajovalot sammuu jos kääntää rattia liikaa. Toisinaan syttyvät itsekseen keskellä yötä ja tyhjentävät akun jos on kostea ilma. Takaikkunat aukeavat itsestään ajan saatossa. Ajettavuus on kuin leikkuupuimurilla satasen vauhdissa ja sisämelu aivan hirveä. Muuten ihan kiva auto. Ja kaveri samanikäisellä Yariksella vaan ajelee, tankkaa ja kuuntelee radiota :D
     
    Jake-85, passerby ja jorkki107 tykkäävät tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Uusista en tiiä mutta niistä ykköskopan fabioista koneita lervonut.
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kuulostaa kaverin vaimon pösöltä. Viimeinen niitti oli kun oli jälleen tulossa pajalta kotiin, niin kotipihan portilla pakoputki irtosi ja taittui alle. Siihen se auto taisi jäädä puoleksi vuodeksi, kunnes laittoivat vahingon kiertämään. Eli kyllä Toyota lienee se luotettavin pikkuauto.
     

Kerro tästä muillekin!