Dodge Dart 1973 – ”Pyydys”

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Jokeri, 24.9.2016.

  1. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Muutaman vuoden tauon jälkeen tuli taas hankittua OMA harrasteauto. On tässä välissä ollut yksi käyttö caprice ja perheen toisen aikuisen harraste 80-luvun gm farkku joita on saanut roplata, mutta se OMA on puuttunut. Tuli sitten elämäntilanteen muutoksen ja muiden pikkujuttujen takia hetken mieleijohde että ”tänään hankin harrasteauton”. Niinpä nettiauto käteen iltapäivällä töiden jälkeen ja illalla oli autokaupat sovittuna. Hätäistä? Ehkä. Toisaalta olin ajatellut mennä Power Meettiin 2017 ja sopiva ajoneuvo puuttui.

    Ensin tietenkin katsoin läpi ne tutu turvalliset, eli chevroletit, oldsmobilet ja pontiacit. Kun ei sillä sektorilla oikein ollut mitään sopivaa, sopivassa hintaluokassa, piti katseet kääntää mopareihin ja niistä erityisesti dodgeihin. Mitään muuta vaatimusta ei oikein ollut kuin automaatti ja sohvapenkki, että on mukava ajella naisen kanssa. V8 olis tietenkin plussaa ja neliovisuus ei haittaa kun on noita lapsiakin päässyt kertymään.

    [​IMG]
    ”kasteessa poikalapsi sai nimen Pyydys”

    Noh. Tätä olisi nyt tarkoitus ruveta raisk.. rakentamaan mieleisekseen. Mitään tyylisuuntaa EI TIETENKÄÄN lyödä lukkoon. Tavoite on sellainen varmatoiminen kuminpolttaja, ulkoasu saa olla kohtuullisesti linttakuosinen, mutta teknisesti auton pitää olla kunnossa. Tarvittaessa laitteen tulee liikkua rivakasti ja olla kykenevä pyydystämään pahaa-aavistamattomia kanssa-autoilijoita

    Hyvää autossa on:
    360 kone, rempattu ja hiukan pirteytetty. Edelbrockin performer rpm nokkaa, airgappi-imusarjaa löytyy. Pellisarjat löytyvät tällä hetkellä olohuoneen seinään ripustettuna, asennetaan kun keritään.
    Tehoa on sen verran että ”hyvin sysää”
    [​IMG]

    Remontoitu 727 loota jossa on jonkunlainen shitkitti.
    Kori ei vaikuta aivan toivottomalta vaikka ruostevikaa löytyy
    Pakoputket on viitsitty rakentaa alusta loppuun uusiksi lähi aikoina. Hyvä, vihaan pakoputkiremppaa.
    Kaikenkaikkiaan laite toimii nöyrästi, ei tiputa nesteitä ja on ihan kiva laite ajella.

    Huonoa on
    korin takaosa, takakyljet ja kontin pohja vaativat paikkaamista reilulla kädellä
    Laite on aivan hirveä ajettava, etupään on joku päättänyt tiputtaa melko alas (joustovaraa ON jäljellä) ja tähän ympättynä tehostamaton ohjaus ja ralliratti. Lisäksi, koska kyseessä on minun omistama auto, niin ohjaus puoltaa oikealle. Autot, sillä hetkellä kun muuttuvat minun omistamiksi, alkavat puoltaa aina jompaan kumpaan suuntaan. Se on sellainen universumin perusparametreihin kirjattu sääntö.

    [​IMG]
    Kojetauluun on asennettu jopa 5 lisämittaria (polttoaine, öljynpaine, kierrosluku, lämpötila, lataus) sinne tänne ja alkuperäisistä mittareista mikään ei toimi paitsi nopeusmittari (jonka senkin näyttämä tuskin on oikein.)
    Perä on lukoton 8 1/4". Ei hyvä. Lukollinen akseli hankintalistaan

    Rojektin suunnitelman hahmotelman mietintöjä:
    Talven mittaan on tarkoitus teettää ruostekorjaukset jollain, itsellä ei ole tiloja eikä haluja niihin. Muutama heppu on jo ilmoittautunut halukkaaksi korjaajaksi.
    Tämän lisäksi keula pitää säätää ajettavaan korkeuteen, ratti hankkia vähän isompi, ja äänieristystä pitää asennella sinne tänne että autolla viitsii ajella pidempiä matkoja.
    Lukollinen perä on myös hankintalistalla.
    Pidemmällä aikavälillä auto tullaan läpikäymään pikkuhiljaa ja kaikki korjaamista vaativat kohteet laitetaan kuntoon. Niin ikään paikkoja tullaan siistimään vähän sieltä täältä, joskus tulevaisuudessa auto saattaa saada jopa hyvän kiiltävän maalipinnan (tuskin, vihaan vahaamista)

    [​IMG]

    Kuvien lisääminen ei toimi tai sitten en vaan osaa. Mutta linkeistä pitäis löytyä
     
    Muokattu: 26.4.2017
    Rotten, Pöllyttäjä-73, Naumasto ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. pesälä

    pesälä 2nd gear

    omasta valiantista oli tippunut reaktiotangon(mikä tulee alatukivarresta eteen vinosti) pusla pois kokonaan, laitoin uuden tuli hyvä ajaa. keulan korkeuden saat säädettyä ruuvista kohilleen.
    onko auraus pielessä vai simpukassa väljää kun puoltaa?
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Toinen "yleinen" vika moparin etuakselistoissa on alatukivarsien puslat. Menee yllättävän huonokuntoisinakin leimasta läpi mutta aivan pe...estä ajaa.
     
  4. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Liekköön minun darrasta menny puslat kun nyt on mennyt tosi levottomaksi ajaa. Välillä puoltaa ojaan ja välillä keskitielle hetken saattaa kulkea suoraan. Pallonivelet tarkistin ja niissä ei ollut väljää
     
  5. -kk-

    -kk- Gearhead

    No hitto.
    Ite yritin tätä ostatella mutta sain myyjältä "mielenkiintoisia" vastauksia kysymyksiini joten mielenkiinto kaatui välimatkaan...
    Täähän oli jossain Vaasan kieppeillä kaupan?

    Mutta onnea rojektiin!!!
    Yx hienoimpia Dartin korimalleja miusta!!!
     
  6. pesälä

    pesälä 2nd gear

    Eipä noi puslat ole kalliita onneksi tähän malliin.
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mielenkiintoista päästä seuraamaan toista Dart-projektia, itsellä työn alla tuo 69... Varsinkin kun ei Mopareita tunne laisinkaan niin näistä saa ihan hyviä vinkkejä, täytyykin varmaan tilata seuraavassa Rockauton kasassa vähän puslia itsellekin, en ole päässyt vielä ajelemaan mutta tuskinpa nuo vanhassa Suomiautossa ihan priimoja on.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Noissa late a-bodyissä myös repee alatukivarret sen puslan ympäriltä ja k-palki sen pultin kohdalta. Myöskään simpukan kiinnitys kohdan repeäminen puoliksi irti ei ole harvinaista.
    Itsellä oli -74 360+A999+ 7 1/4 lukkoperä. Aika lailla täysin läpikäytynä se kulki hyvin.
    Uretaanipuslat, Kyb iskarit yms, niin meni nätisti myös mutkasta rataa. Kyllä sillä pysty Calibroita ja Cossu Sierroja kiusaamaan ja jopa voittamaan. Vaikka painoa tollasessa -74 kaikkine turvapalkkeineen on aika reilusti.
    Koneessa Cranen joku 28x nokka, loiskelevy, peltisarjat, puristukset 9.5, kansissa teinitsejasäästin porttaus, rpm imusarja, 750dp, yms... 12.9 varttimaililla 3.23 perällä.
     
  9. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Täytyypi tarkistella tuo k-palkin kunto. Puslien hintoja jo katselin ja jos us-partsilla energysuspensionin puslasarja on luokkaa karvan alle 180€ niin eipä tarvitse montaa kertaa miettiä uusisiko vai eikö. Edellisen omistajan mukaan tähän on hiljan uusittu etupään niveliä ja iskarit, mutta tarkkaan en tiedä että mitä niveliä kaikenkaikkiaan. Tuli vaan mieleen että kun tuo puoltaminen on myös tienpinnasta ja kaltevuudesta kiinni niin varmaan tuohon voi vaikuttaa myös keulan korkeus. Täytyy nostaa keula ylös jossain vaiheessa kun kerkeää ja heittää koeajolenkki, muuttuuko paremmaksi vai pahemmaksi.


    Ai niin, ja perään on saatava lukko. Toisinaan tulee mieli sanoa "let me play you the song of my people" ja silloin soisi kahta raitaa piirtävän
     
  10. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Puoltamisesta vielä sen verran että tää selvästi haluaa kääntyä ennemmin oikealle kuin vasemmalle. Liekö poliittista vai mikä, mutta oikealle on tosiaan kevyempi kääntää
     
    falcon1 tykkää tästä.
  11. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Tehostamaton on ohjaus. Ja sen kyllä huomaa hartioissa
     
    ahdinmoppe tykkää tästä.
  12. 3964

    3964 3rd gear

    Kyllähän tuo kuulostaa pyörän kulma ongelmalle,mutta suosittelen ensin vaihtamaan ne puslat ja tarkastamaan nivelet.
    Sit kulmat kohdalleen ja kohti auringon laskua.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Perään lukkoa, jos nykyisessä on miellyttävä välitys ja se on muuten kunnossa niin helpoin ja halvin tapa on varmaan heittää sinne powertrax lukko.
     
  14. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Saako 7 varttiin lukkoa? Meinaan ku muuten on hyvässä kunnossa oleva perä mutta tympii kun jää joka rapakkoon sutimaan. Ei ole mikään hi perf kone. ihan vaan melko vakio 318 keulilla
     
  15. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Powertraxia olen itsekin ajatellut, tosin välitys pitää vaihtaa joka tapauksessa. Nykyinen 2.94 tuntuu olevan turhan pitkä, 3.55 tai 3.73 rattaita olen ajatellut. 3.55 perällä kierrokset 100kmh vauhdissa olisi 3000 luokkaa ja 3.73 perällä 3100 luokkaa, ja kiihtyvyys tietenkin jotain ihan muuta kuin nykyisellä perällä.

    Niin ja lisäksi nykyinen perä tykkää huutaa ajossa, liekkö välityksellä tulossa tunnit täyteen?
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joskus erittäin kauan sitten kun olis ostanut 73 mallisen neliovisen ja saanut heivattua siitä kutosen mäelle ja CARSista ostettuun aihioon pienellä budjetilla väännetyn 360:n tuli sit tietysti lähettyy kokeilee et mitä se menee. Laitteessa oli 2.73 välitys ilman lukkoa ja se meni mielestäni ihan hyvin, 175 renkailla 14.57/159. No, sit seuraavaan kisaan, eka tais olla Kauhajoelle mihin siis stadista pari kilsaa, ja toka Seinäjoella, otin mukaan salaisen aseen. Oli nimittäin käytettävissä 4.4 välitteinen lukkoklumppi. En viittiny sillä kuitenkaan siirtymää ajaa vaan ajattelin vaihtaa sen paikan päällä vasta. Eka tosin kävin neppaamassa ajan sillä lukottomalla ja se oli 14.4. Sit bärsse ylös, öljyt pois, vetarit pihalle, lukkoklumppi tiuhal välityksellä kii, vetarit ja öljyt ja takas radalle tekee enkkoi. Meni 14.4. Myöhemmin sit ollu sitä mieltä et oleellisempi asia kulun kannalta tollases puolkäyttövehkeessä on turbiini kuin perävälläri.
     
  17. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Niin no summitin kataloogi sanoo että tuon rpm nokan kanssa olisi hyvä olla 3000rpm stallinen turbaani. Noh. mites se noin käytännössä, käyttöominaisuudet tuollaisen karvan alta kolmosen perävälityksen kanssa? Tuleeko ajelusta mitään vai luistaako limppu jatkuvasti?

    Idean kyllä ymmärrän että löysällä turbiinilla saa koneen kierrokset heti alueelle kun laulattamaan ruvetaan. Ja kerkiäähän tuota perää myöhemminkin kattelemaan, josko vaihtaisi koko akselin 8 3/4 malliseen.. nopeiden välityksen vaihtojen toivossa.

    Ja vielä on helppo leikkiä kaikilla ajatuksilla kun penniäkään ei ole vielä osiin käytetty
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei kai noihin kukaan tee jälkiasennus lukkoa. Ainut taitaa olla jos metsästää alkuperäsen kartiolukon, tosin ne ei hirveän yleisiä ole.
     
  19. jersey87

    jersey87 3rd gear

    Mulla oli pari kesää b&m holeshott 3000stallin turbiini ja samalla välityksellä ku sulla tossa on. Kylhää se aika eloton meinas olla muuten paitsi kaasupohjassa ajellessa, luistaa vaan koko ajan. Tietty halppis turbiini kyseessä tiedä sitten miten vetäisi jollain laadukkaammalla turbiinilla.
     
  20. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Ok. täytyy vissiin ruveta peräkaupoille
     

Kerro tästä muillekin!