Cadillac de villeen lukkoperää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja GBS, 16.10.2016.

  1. GBS

    GBS 2nd gear

    Nonniin.
    Oisko kellään hajua että minkä sisuskalut kävis tuohon 1970 de villen murikkaan?
     
  2. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Muutama vuosi takaperin kun metästelin ex-kuusiysi devilleen perän rojuja niin en kauheesti tarjontaa löytäny.

    Kaivoin sitten nurkista yhden Chevyn pikkarin taka-akselin, ja liimasin Cadillacin akselista korvakkeet siihen.
    Sellaseen löytyy lukon osiakin paljon helpommin.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Optionahan tais niitä olla myös, tosin mistä löytyy purkuosaa?

    Talvella ainakin lukko kova, oma 74 jäi kokoajan jumiin suttaamaan yhtä rengasta.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on yks 8.875 ehjä lukkomurikka ylimääräisenä, otettu full size varkusta joskus.
     
  5. GBS

    GBS 2nd gear

    Sopivuudesta en osaa sanoa?
    Kai noihin jonkun gm laitteen kalut käy? Ei kait caddyyn ois ihan omaa tehty?
    Tai no mistä mä mitää....
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ton ajan käkkylässä tais olla se isoin 12bolt bebatin? Sama murikka löytyy full size vehkeistä vielä -80luvulla 10 tai 12 bolt perissä. Chevy vaneissa 10bolt perissä vissiin vielä -90luvulla.
     
  7. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    1970 - 1976 Cadillacin taka-akseli oli Cadillacille tehty, sitä ei käytetty muissa GM-tuotteissa.
    Tiivisteitä ja laakereita saa, mutta siinä se sitten onkin varaosapalvelu.

    Akselinvaihtoa suunnitellessa on syytä ottaa huomioon se, että auton lattiarakenteiden (mm. kardaanitunneli) suunnittelussa on huomioitu kardaanin liittyvän melkoisen alas takamurikassa. Suurimmassa osassa taka-akseleista tuo liittyminen tapahtuu ylempänä ja saattaa vaatia korkeamman kardaanitunnelin. Akselinvaihtoja on tehty ilman lattiamuutoksia, mutta pelivara pienenee.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tottakai ite aleksi oli siihen tehty vetareineen mutta vahvalla mutulla heitän että ite murikka on sama kuin muissakin.
     
  9. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Tiedän että Mudracer on nähnyt useampia taka-akseleita kuin minä, mutta tässä tällainen kuva akselistosta.
    [​IMG]
    Uskoisin että Cadillac-piireissä (ml. amerikkalaiset) mielellään otettaisiin vastaan tieto yhteensopivista osista.
    Tässä vielä kuva sisuksista (kilkkaamalla isommaksi):
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  11. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Ei tuossa pikkarin akselin sovituksessa tollasta ropleemaa ollu. Varsinkin kun viskasin sen oman kartaaninkin mäkeen ja rakensin senkin ite.
    Ongelmana orkkisperän kanssa oli hammaspeikko ja heikohko osien saatavuus siihen.
     
  12. GBS

    GBS 2nd gear

    Joo. Oon jenkkien voorumeilta koittanu ettiä mutta pari sanoo vaan laittaneensa suoraan jonkun truckin yms. hanurin. Olis ihan mielenkiintoista mittailla eroja että saiskos pienellä muutoksella jonkun yleisemmän kalut sinne sisää.
     
  13. big t

    big t Gearhead

    Olisko kellään mitään jippoa millä sais nuo alakiinnikkeet hitsailtua sillai suoraan tuohon vaihtoperään ettei perä olis vinossa?
    Ei oikeen tunnu olevan mitään mistä sais otettua mittoja vaikka vanha perä on vieressäo_O
    Kyseinen autohan on siis Cadillac Deville -70
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mikäs muuten se perä on mikä on vanhemmissa, se eteenpäin aukeava 60 luvun lopulta? Onko se sama bebander mitä jossain muussa tai onko siellä sama murikka mitä jossain muussa yms.?
     
  15. Eikös tuohon kannata rakentaa jonkilainen jigi, jonka mukaan hitsaa ne alatuet kohdilleen. Eli tekee sen vanhan akselin pohjalta sen jigin ja sitten vaihtaa uuden tilalle. Jotain tän tyyppistä?

    [​IMG]
     
  16. big t

    big t Gearhead

    Tukivarret tulee vinosti akseliin nähden ja alkuperäisessä perässä tuo kiinnitys on toteutettu "vääntämällä" kannakkeet "kierteelle" jota en saa kotikonstein tehtyä , joten joudun asettelemaan kannakkeet hieman vinoon perään kiinni että tukivarren käy kiinni niihin.
    Tulipa sekava selostus:oops:
    Mutta aiheuttaa ainakin jonkin asteisia haasteita jigin tekemiseen
     

Kerro tästä muillekin!