dragracing neitsyt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja M-ajuri, 8.7.2011.

  1. nysse1

    nysse1 1st gear

    Street on kyllä varmasti edullisin vaihtoehto kokeilla,jos vaikka pikku tai isolohko harrastepelinä niin pääsee jo streettiin kokeilemaan.Ja jos oikean kisa auton haluu niin varmasti noi pet/spet on järkeviä koska niinku luigi sanoi,vaatimattomalla kalustolla voi pärjätä jos mutterit ja kuski kohdallaan.Noihin ryhmiin jossa kilpa autosta puhutaan on varmasti hyvä vaihtoehto vuokrata esim jehvetilta kalusto niin näkee onko kivaa ja ja kuinka homma kuskina sujuu.
     
  2. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tää BBChevyn orkesteri on malliesimerkki siitä, miten homma Streettipuolella pitää hoitaa Nää kaverit tuli muutama vuosi sitten mun juttusille ja kyseli mukaantulosta ja autoista noin yleensä. Siinä jutusteltuamme tutustuimme ja siitä lähtien on pidetty yhteyttä enemmänkin. Aluksi hekin olivat miukana ihan "katukalustolla" mistä autoa sitten alettiin kehitellä. Isoin pomppaus varmaan tuli kun nää kaverit kävi tossa mun tallilla vakoilemasa ton mun Camaron alusta ym rakenneratkaisuja ja ottivat kuvia ja kuuntelivat niitä vähäisiä neuvoja mitä pystyin tarjoamaan. Siitähän se sitten heilläkin lähti. Vähän lisää tehoa koneeseen ja niinkuin BBChevy sanoi "pienellä budjetilla" ja senjälkeen he ovat olleet mitalikamppailussa joka vuosi. 2 mestaruutta ja yksi kolmospytty kertonevat paljon osaamisesta ja omistautumisesta tähän hommaan. Täytyypä alkaa kysellä heiltä tästälähin neuvoa miten pärjätään :rotfl:
     
  3. navettarenki

    navettarenki 3rd gear

    Itelle tuli hommattua tuo harrastepeli pitkän tauon jälkeen ja viimekesänä kävin Vaasassa koittamassa yhden kisan kertalisenssillä, että pystyy oikein luvalla kattomaan miten kulkee. USKOMATON fiilis koko kisan ja armoton jännitys päällä kun kaikki oli uutta kisatouhussa, mutta oli samalla hauskaa ja mukavaa. Sen verran touhu nappas pikkurillistä kiinni että nyt toukokuussa ajoin lisenssin ( D1 ). Tarkotus olis tos jossaki vaiheessa hommata jonkunlainen peli jolla ajelis "tosissaan" kilpaa. Nykyistä menopeliä ei raaski alkaa muokkaamaan pelkästään kisakäyttöön. Onneksi täältä foorumilta löytyy varmasti hyviä neuvoja kun se aika koittaa. Heivasin muuten puuliiteristä polttopuut mäkeen ja syksyllä tilalla on kahen auton talli :lol:
     
  4. tha022

    tha022 Gearhead

    http://www.sunrisecruisers.com/images/s ... sc2010.pdf

    Oranen valkosella vetellä kurvaili vakio autojen mestariksi WCSC:ssä.
    Kaveri ajaa kisapaikalle ruuvaa rallirenkaat alle ja kisan jälkeen ajamalla pois.
    Ja niinkuin näkkyy niin oli sielä 16sek. Fiestakin mukana.

    Eikutervetuloamukaan :mad: hajosperkelevälilyöntinappi :mad:
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    Enpäs tiiä mikä kämmi on tossa vakioluokan pisteytyksessä käynyt, mut ykköspytty kyllä löytyy meikäläisen kirjahyllystä.

    PS. Mä ajan kisapaikalla ja päästän M+S kuutritseistä ilmat pois, kisan jälkeen kuski joutuu täyttämään renkaat ja ajamaan auton pois,
    kun mä itte juon kalijaa molemmin käsin, pitäähän varikkotiimillekin jotain puuhaa olla. :rotfl:
     
  6. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tutulta kuulostavaa tarinaa. Joskus muinoin rakensin yhteen -63 vuotiaan herrasmiehen -64 Vetteen 355 cid moottorin ja kehotin häntä tulemaan mukaan kokeilemaan autoaan stripille kuunneltuani hänen ihmettelyään miten muka suoraanajaminen voi olla kivaa. Kommentti ekan vedon jälkeen oli hupaisaa kuultavaa: Viimeksi on tuntunut tältä kun täytin 17-vuotta. Sellaisen adrenaliinipaukun ja kinmmokkeen tää herrasmies sai. Hän sitten ajoikin 3-4 täyttä kautta FHRAn streetcuppia ja oli parhaana kautenaan pisteissä 2 8) Nykyään tämä herrasmies ajelee Histoiricluokan Alfaromeolla ratakisaa. Kipinä ei siis kadonnut mihinkään. Lelut vaan muuttui toisiksi :rotfl:
     
  7. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    Suuret kiitokset hyvistä vastauksista!
    tänävuonna en vielä viivalle tule mutta jos saan ensitalvena kalustoa edes tyydyttävään kuntoon niin lähden ainakin yhdet kisat koittamaan 8)
     
  8. tha022

    tha022 Gearhead

    :rotfl: voin kuvitella papan ilmeen kun pääs autosta pois.
    Mahtoi olla ukko yhtä hymyä :rotfl:
     
  9. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Kyllä oli. Ja kirmaa tääkin taatta edelleen kuin pikkupoika jos autoihinsa jotain tarttee tai kisoihin ollaan menossa :rotfl:
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kaivanpa tämän vanhan ketjun taas pintaan. Törmäsin tähän kun etsin tietoa aivan muusta asiasta.

    Onko vaatimukset autolle muuttunut näin paljon viidessä vuodessa?
    Itse tein katuvessan viime talvena ja nykyisillä säännöillä ei kyllä onnistu missään luokassa "vakio katuautolla" osallistua. Melkoinen pinkka euroja menee pelkästään sääntöjen mukaisiin polttoainelinjoihin sun muihin turvallisuuteen liittyviin asioihin.
    Huohotus/keruusäiliöt voi tehdä itse (jos on aikaa kaiken muun rakentamisen ohella) mutta ainakin minun aikataululla nekin tykötarpeineen nielaisi yhden kisaviikonlopun hinnan.

    Mutta pointti siis ettei vakiolla, tehdaskuosisella autolla voi nykyisillä säännöillä osallistua käsittääkseni mihinkään luokkaan. Eikä ainakaan perus käyttökunnossa olevalla harrasteautolla.
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Jos nyt ihan oikein muistasin niin noi tekniset yleissäännöt ei kyllä ole muuttuneet juurikaan viimisen kymmenen vuoden aikana, tai oikeestaan vois veikata reilusti pedempäälkin aikaa.
    Kaarisäännöt, huohottimet, soppalinjojen liittimet yms on kyllä ollu säännöissä samanlaisina helvetin kauan.
    Ihan normi katuautolla pääsee kyllä ajamaan, ainakin West Coast Street Cupissa Street Bracket luokkaan. Normi autossa pakkaa nykyään olemaan suljettu jäähdytysjärjestelmä, ja koneen huohotus järjestelmä on myös suljettu, ja vaikka ei oliskaan niin mahdolliseen ylivuoto letkuun kun laittaa purkin niin ei siinä ihan koko viikonloppua saa turattua.
    Kaaret, 4-5 piste turvavyöt ja muut ''kalliimmat'' turvavarusteet tulevat sekuntti rajojen mukaan.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Polttoainelinjojen vaatimukset ei taida juuri missään vakioautoissa täyttyä. Eli, ei kumipintaisia letkuja, ei klemmari tms liitoksia.

    Vyöt voi myös teettää kustannuksia näissä vanhemmissa harrastehärveleissä. Vyöt on oltava. Ja jos laitat 4-6pistevyöt niin ne on sitten laitettava sääntöjen mukaisesti.
    Kaari/kehikko tulee melko nopsasti nykyisillä katuautoilla vastaan, samoin sitten myös muut turvavarusteet.

    Ja minä lähinnä kirjoitan fyyran kisoista, omiin kokemuksiin perustuen... Muista kisoista en tiedä, musta lista tietty ainakin onnistuu millä kokoonpanolla tahansa, jos vain pääsee portinvartijasta ohi ;)
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä letkuisssa saa kumipinta olla, mut niiden pitää olal teräspunosvehvisteiset. Ja nykyään on myös kait nailonvahvisteista ja mutua hyväksyttyö käytössä.
    Kaariraja on muuttunut jon kinverran vuosien varrella, aiemminhan se oli muistaakseni 12.5 sekuntia. Nyt 11.5. Kehikkoraja on ollut 11.0, mut siinäkni on käytännössä nykyään poikkeus jos on alkuepräinen tulipelti jne, niin kaari riittää 10.0 asti.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Onko tuo 10s kaaripoikkeus oikeasti mahdollinen? Omaan vessaan on tarkoitus laittaa kehikko koska tuo 11 raja ahdistaa mutta jos pelkällä kaarella saa mennä kymppiin asti niin käyttökatuvessan kanssa olisi paljon helpompi elämä pelkän kaaren kanssa.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei sitä kauheesti mainostettu ole, mut mm. stockerit ja super stockerit sitä noudattavat. FHRA:n kisoissa on ollut mm Kauppilan Anteron Impala joka on hyväksytty noilla kriteereillä.
     
  16. gremlin

    gremlin Gearhead

    Oho, empäs ole moisesta kuullukkaan. Tartteekin tänään soittaa keskuskonttosiin ja varmistaa asia.
    Ei nyt toki kerätä kierroksia vielä, kuten on ainakin itä-suomessa ollut tapana, mutta kyllä ihmetyttää jos näin on.
    Me ollaan jouduttu WCSCssa vuosien mittaan toppaamaan lukuisia autoja kisaamasta kaarisäännön takia.
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo olisi mielenkiintoinen asia. Toki turvallisuuden kannalta täys häkki on paras mutta kun auto on ahkerassa katukäytössä ja takapenkkiäkin käytetään niin muutkin asiat painaa vaakakupissa.
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Pelkällä turvakaarellakin täytyy olla irroitettava väliputki, jotta pääsee takapenkille.
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Näköjään NHRA:n säännöissä tosiaan turvakaarella 10:00 asti jos lattia ja tulipelti on alkuperäinen, mutta FHRA:n säännöt on tiukemmat, niin tässä kuin muutamassa muussakin asiassa...:)
     
  20. gremlin

    gremlin Gearhead

    Toi on kanssa aika veteen piirretty viiva toi lattia homma, ainakaan yhdessäkään, (no okei, ehkä yhdessä) vanhassa suomiautossa ei ole alkuperästä lattiaa. Kaikki on parsittu ja korjailtu toinen toistaan hienommilla korjauspaloilla tai suorilla lattiapelleillä. :)
     

Kerro tästä muillekin!