440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tossa olis nyt muutamakin isolohmo joita tarvis aika perusteellisesti putsata. Yhdessä on viidenkymmenen vuoden paskat sisällä ja päällä, oikeesti aika mielenkiintoisessa kunnossa. Muut paljon puhtaampia.

    Tosta lipeäkylvystä lueskelin mutta en oo koskaan kokeillu. Mistähän tota itse ainetta sais tänäpäivänä helpoiten, ja siis sellaista valmiiks vahvaa eikä mitään kodinputkimiestä.
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kristallisooda on aika tehokasta. Sillä oman putsasin ja jestas, että sieltä tulikin tavaraa pihalle. Soodat sisälle, käytin lämpimäksi ja sitten kamat ulos. Otin kyllä tuolloin kaikki vesiproputkin vielä auki ja laskin sieltä rojut paineella pihalle.
    Samalla tavaralla lähti muuten kahvinkeittimen rosteritermospannu kristallinkirkkaaksi, vaikka meinattiin ensin nakata se jo roskiin :D Koitin ensin kaikkea mahdollista astianpesukoneen tiskiaineesta putkimieheen, mutta tuolla lähti kuin itsestään karstat livohkaan.
     
    Muokattu: 27.10.2016
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    [​IMG]

    Kiitos vinkistä, mutta nyt pahin lähtökohta on hieman erilainen sekä ei käyntikunnossa =)
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ymmärsin joo, mutta samaa kamaa lämpimään veteen ja mosa dipaten sinne, niin ihmettelen jos ei paska irtoa. Lipeää jos haluaa välttämättä käyttää, niin sitähän saa rakeina 100 prosenttisenakin kaupasta.
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ookkei, niinpä tietysti!

    Minkälaisella seoksella käytit tuota?
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    jaa-a. Kahvipannuun varmaan kourallinen kamaa kuumaan veteen. Moottorin sisään meni ehkä puoli kiloa. Jos koko lohkon dippaa, niin laittaisin varmaan 1:20-50 tai vastaavaa suhteessa. Kuumaa vettä niin että riittää ja jokunen kilon pussi sekaan. Kärkkäisellä oli 4€/kilo tai jotain ja motonetissakin aika halpaa. En mä tiedä, mutta itsellä hyviä kokemuksia. Parempia tuloksia kuin lipeällä. Silläkin koitin joskus tota putsaa, mutta tosiaan kun tota työnsi koneen läpi, niin ulos tuli ihan järjetön määrä paskaa. En ole koko lohkoa siinä dipannut itse koskaan.
     
  7. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    100% lipeää rakeina ruukas saada ainakin ennen muinoin lahtisen vahavalimosta 20kg säkeissä. Keitin oman 383:en 200l tynnyrissä about 5% lipeässä ja oli kyllä sen keiton jälkeen niin puhdas että olis voinu syödä vaikka lättyjä päältä. Lähtökohta oli vähintään yhtä karsea kuin 440magin kuvassa ellei vielä pykälää kurjempi.
     
  8. Tumppu

    Tumppu 1st gear

    Jos palataan alkuperäseen topiikkiin ja nimenomaan BUDJETTI moottoriin niin onko kellään kokemusta tollasesta setistä www.summitracing.com/int/parts/fem-mhp156-300/overview/make/chrysler
    tollahan pitäs saada esim. 75cc palotilallisilla e-streeteillä ruttu n.10 pintaan, hinta tuntuu vaan kovin edulliselta joten laadultakaan tuskin paljoo voi vaatia vai?
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei se laatu sinänsä juuri voimaa tee, ja niillä kilometreillä mitä tyypilliselle harrastepelille tulee ei laadulal siinäkään ole niin olellista merkitystä. Eikä sitäpaitsi noissa osissa laadullisestikaan mitään sen kummempaa vikaa ole. Toi setti on vanhoilla 2266F männillä jotk ajäävät n. 2.2 milliä tasin alapuolelle. Ite ottaisin lähtökohdaks setin jossa mäntinä on 2355F:t, eli ns six pack männät. Ne jää tasosta vajaa millin ja on helpompi sit nolladekata. Ja sit toinen olellinen ero "paremmilla" osilla tehtyyn on mäntien paino, tollaset männät tapin kanssa painaa sen 1100 grammaa kun sitten "paremmilla" pääsee helposti johonkin 800 gramman tuntumaan. Kuudella tonnilla ku vispaa sitä möykkyä edes takas sata kertaa sekunnissa, kulutetaan melkosesti hukkaenergiaa ja rasitetaan turhaan paikkoja. mut noi oli ainoita mitä oli tarjolla 70 ja 80 luvuilla, silloinki noi vehkeet toimi ja kulki. Mikään ei estä tapahtumasta niin nykypäivänäkään.
     
  10. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    70-80 luvulla osat lie tehtiin Usassa,nyt pääsääntöisesti vaikkapa Taiwanissa.Liekkö tällä
    merkitystä?
     
  11. Tumppu

    Tumppu 1st gear

  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tolla 2355 versiolla tulis 75 palotilalla pyöreesti reilu 10.5 runttu jo. Se asettaa hieman vaatimuksia muulle kokoonpanolle, mutta lähtökohtaisesti jos tuota settiä saa niin kannattaa mielummin ottaa se kuin noi 2266.

    Oon noita 2266 ite kyllä käyttäny, ja yhteen koneeseen tuli tehtyä sellanen budjettivirityskin noiden kans. Tuli siittä yllättävän pirteä ja oli just todellinen budjettimosa se. Nuo männätkin löysin silloin käytettynä kankineen jokusella kympillä, tosin ei niistä enempää olis viitsiny maksaakkaan. Lohkosta veistin reilun millin pois, 84cc eddyt ja peltitiippari niin oltiin siellä 10 pinnassa rutussa. Sit ehkä vähän liiankin raikas 250ast mekaaninen nokka siihen ja M1 ykstaso nii kyl se hyvin rokkas painavassa b bodyssa tiheen vällärin ja jonkun hi stall marketti turbiinin kans.

    Noi vena kolot on jälkeenpäin koneistettu.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    vihavainen ja Herje tykkäävät tästä.
  13. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Pitäisköhän jäähdytykselle tehdä jotain, kun nyt löytyy 5 lapanen orkkis flekti ilman syylärin taakse tulevaa kehystä? Syyläriks tulossa 3 rivinen Champion, Vesipumppu Sourcelta ja vesikanavat on nyt puhtaat. Hommaanko kehyksen, kehyksen ja 7 lapasen flektin, vai suosiolla sähköflektin missä olis kehys valmiina? Minkä asteinen termari kannattaa laittaa?
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kehys ehdottomasti mekaanisen flektin kanssa.
    Sähköflekti... vaatii vähän askartelua ja jos on paljon sähkövehkeitä niin laturin voisi päivittää tehokkaampaan.
    Itse menisin mekaaninen + kehys. Ellei sit ole joku race vehje, mihin ei mekaaninen mahdu tai haeta lisää tehoja, moottorin jälkijäähdytystä yms.
     
  15. Herje

    Herje Double Gearhead

    Itelle tuli laitettua eilen tommonen championi.

    http://www.jegs.com/i/Champion-Cooling-Systems/166/CC332/10002/-1

    Yksi flekti etupuolella.
    Tuossa on valmiina kiinnitykset tuulitunnelille.

    Tuntus jäähtyvän rautakantinen 451 stroukki.

    Pitää vielä tuumailla flekti hommia uusiks kunhan kerkee pikkuahtimen asentamaan.
     
  16. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Tommonen vastaavanlainen E-Bodyn Championi mullekin on tulossa. Pitää siis pistää vielä se kehys etsintään.

    Mites termari? Minkä asteisia teillä on käytössä?
     
  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    195 näyttäs nyt olevan eli 90c
     
  18. blacklabel

    blacklabel 3rd gear

    Noh, nyt tuli ostettua Compin 274 solid roller (23-700-9) tykötarpeineen nelinelikymppiseen jossa on Sorsan kannet, Torker 2 imusarja, pienet peltisarjat ja Edelbrock 800 AVS kaasari. Puristus n. 10.3:1. Ainakin luulisi tulevan ihan vahva katumotti, katsotaan jos saisi lähiviikkoina asennettuakin.
     
    440Mag tykkää tästä.
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mulla on yks setti compin kovia rullanostajia jouten, uudet, joten myös uuden hinta.
     
  20. Herje

    Herje Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!