TBI lean cruise- totta vai tarua??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 3.11.2016.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Chevy 305 kasarin lopusta. Myyttiset legendat kertoo että kyseisestä moottorista saisi kulutusta pienemmäksi pistämällä jonkun asetukset tietokoneesta päälle jotta saadaan kone käymään laihalla. Onkohan orggis suomi autossa kyseinen asetus päällä vai pois ja onko tässä maassa vekottimia millä asian saa katsottua?
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Laita vastus nakutusanturin johdon väliin niin saat sen autos menee pieeeneellä pienellä aineella kun matkassa vähän nakuttaapi.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Leikkaan lattian irti niin menee vielä pienemmällä kun saa jaloilla vetää vauhtia.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Toi vaikutti spämmiltä.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Amerikan palstoilla ihmiset höpöttää tollasesta.....kuten myös että LT1 koneessa olisi vastaava toiminto.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eiks se joku voortin kone käy niin laihalla kun vaan kykenee käymään, siinä muistelisin et polttoaine suihkutetaan aivan niin myöhään kun venttiili on vielä karvan verran auki

    Sit joku pikkukoneinen mikä kykeni ihan mahdottomiin bensakulutuksiin suihkutti puristus tahtiin bensan
    Sitä en osaa sanoa miksei se tullut isommin markkinoille vai oliko sitten jotenkin epäonnistunut tai suutin ongelmainen
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla on toi lean cruise. Kuluttaa tasan 0 litraa missä vaan yksikössä.
     
  9. Rytari

    Rytari Gearhead

    Tunerpro:n #42 määritystiedostossa on ainakin tbi:hin lean cruise patch valmiina minkä voi nakata sinne lastulle, olisko ollut 30 sekunnin tasakaasuajon jälkeen maantiellä kun heittää seoksen laihalle, johonkin 16 tienoille
     
  10. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Joissakin tbi-koneisissa autoissa on lean cruise, joka heittää seokset laihalle tasaisessa ajossa. Aina välillä se heittää seokset normaaleiksi jotta voi tarkistaa blm:t lambdalla ja sitten taas pistää laihalle. Uudemmissa LT1:ssä tuota ei ole, koska se kulutuksen pienenemisestä huolimatta huonontaa päästöjä, eikä sitä ilmeisesti niihin saa oikein mitenkään. Sitten taas vielä uudempiin LS-aikakauden vehkeisiin sen ilmeisesti saa jotenkin ohjemoitua jälkikäteen.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Asiasta en mitään tiedä mutta toi nakuanturi lykkää sytkää myöhäselle kun taas laiha seos tarvii aikaista sytkää. Jossain vehjeksessa ennakko voi olla 50° huituvilla kun seos on laihalla.
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Emmäkään mitään tiiä mutta jotkut on menestyksekkäästi saaneet moottorin käymään enempi "äärirajoilla" juksaamalla tota ecua nakuanturista mutten asiaan sen enempåä perehtynyt
     
  13. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Tämmöiset nakutushuijaukset on aika vaarallisia neuvoja.. Nakuttaminen missään muodossa ei ole hyväksi. Se että ei välttämättä mitään riko, ei tarkoita sitä että paras sylinteripaine osuisi optimaalisessa kohtaa suhteessa moottorin pyörimiseen kun laitetaan vaan "helvstisti syttyä!"

    Enempi ei ole parempi aina. Laiha seos tietysti vaatii enemmän ennakkoa, mutta siksi koska laiha seos palaa hitaammin -> paine kehittyy hitaammin -> pitää saada palamaan aikasemmin, että paine nousee "oikealla" hetkellä männän alaspäin lähtöä varten.

    Se että seosta laihennetaan ja ennakkoa lisätään, vaatii kokonaiskaasunvaihtoa enemmän, vrt "normi" seos ja pienempi ennakko... Vaikea todeta ja mitata, kumpi oikeasti taloudellisempaa.
    Eli suomeks pitää kaasua painaa suhteessa enemmän, kun himpun rikkaammalla seoksella.


    Sama juttu kun laitetaan kilpabensaa, kilpabensat palaa hitaammin kun pumppukamat, tästä syystä niihin JOUDUTAAN lisään ennakkoa, että tulee sama voima, vrt normi bensa. EI siksi että se kestää enemmän ennakkoa, vaan juurikin tämä että se optimi sylinteripaine pitäisi saada osumaan tietylle kohtaa suhteessa moottorin asentoon.

    Tietysti jos on "ennakkorajoitteinen" kone ja laitetaan kilpabensaa, niin saadaan lisää voimanpaskaa pihalle samalla (suomeksi dynaaminen rutistus on kovempi kuin normi pumppukamat kestää..) TÄMÄ siis vain pääpiirteittäin ja yleistäen.

    Mitä olen asiasta ymmärtänyt, niin nää "laihaseos" kikkailut tuntuu olevan jäänyt nykymoottoreista historiaan, tähtäävät uudet autot ymmärtääkseni siihen 14.5-15 väliin seosta kokoajan. Korjatkaa, jos väärässä.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikä ois kulutushyöty tässä lean cruisessa jos otetaan perus fullsize/vani kopaksi?
     
  15. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Chevyllä oli 80-luvun lopulla muutamissa TBI-malleissa malleissa lean cruise -ominaisuus manuaalivaihteistoilla (tietyt 86-87 pickupit, ehkä myös 88-91 k5 blazer manuaalilla, mahdollisesti jotkut 88-gmt400 pickupit, ei tietoa s10 blazerista). Vaihteistossa on katkaisin pisimmän vaihteen kohdalla, joka ilmoittaa eculle isoimman pykälän päälläolosta, jolloin ecu vaihtoi laihaseostilaan. Näitä löytyy ainakin SM465 askeista tuotannon loppuvuosilta. Gmt400 pickupit saivat 88--> New Venturen valmistaman 5-v manuaalin, mutta en muista yhtään oliko näissäkin em. toimintoa.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Laihaseoskikkailut lienee sen vuoksi historiaa kun laiha seos teki jotain päästöä niin paljon ettei mene määräyksistä läpi.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Insinöörikollega "korjasi" HC vaivaisen japsin rakentamalla 1,5V paristosta ja potentiometristä lambdan johtoon "huijausboxin". Ei ole monimutkainen. Sehän harhauttaa ECUa just kuten tuo lean cruise, jos sen rakentaa samoilla reunaehdoilla menemään päälle. Miks patteri? Sillä sai sopivan "maasta erotetun" virtapiirin aikaiseksi yksinkertaisesti. Sopivilla vastuksilla tommonen virtalähde kestää vuoden ja jos ajoa on minkään vertaa, niin sen pariston 50c saa moneen kertaan takaisin.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Emmäkään suostuisi kenenkään autoon tommosta nakutushuijausta tekemään, en ainakaan ellen olis asiaan kunnolla perehtynyt jota en ole.

    Mutta saatiinpahan taas keskustelua aikaan, ja senhän on tänkin keskustelupalstan idea :)
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kyylhän toi kiinnostaa jos sillä koneen keston sallimissa nykyhinnoilla niistää maantielle vaikka litrankin pois kulutuksessa

    Jossain 5-7L/100km kotterossa se on sama, mutta joku 12L/100km ja siitä saa vaikka 2 pois, niin se onjo 3e ja jos ajelee matkaa vaikka 10k vuodessa, niin kyyl mulle se 3000e säästö polttoainessa kelpaa, sillähän ostaa jo melkosen kasan kaljaa tai syö perheen kanssa kerran kuussa ravintelissa tai maksaa 3kk elämisen
     
  20. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    tais tulla säästöön nolla liikaa.
     

Kerro tästä muillekin!