Perän krymppiholkkia ei saa varaosana, mikä neuvoksi kun perä pitäisi saada kasaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jaanika, 20.10.2016.

  1. jaanika

    jaanika 1st gear

    Hep, kävipä ilmi että laakerit porsivat ameriikan johtotähden (mb r320cdi etuperästä ja krymppiholkkia ei saa uutena.

    Ilmeisesti perä on purettu jo kerran aiemminkin, en tiedä miten pitkälle. Nyt kun laakerien esikiristys pitäisi tehdä samalla (?) krymppiholkilla kolmannen kerran, lienee suuri riski että menee liian kireälle. Mikä siis neuvoksi?
    a) googletuksen perusteella lada- ja pajeromiehet tempoo lekalla krymppiholkin "vekkiä" sen verran että holkki pitenee aavistuksen ja hoitaa taas kiristyksen virkaa
    b) toisen koulukunnan miehet laittaisivat krymppiholkin perään ohuen shimmin (kuinka ohuen?)

    Holkin pituus kasassa on 21,5mm, joten ei tuota lie vallan paljoa tarvitsisi saada venytettyä?
    Kiitos jo etukäteen :)
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Shimmin lisäystä meinasin otsikon mukaan tarjota, mutta olit sen jo keksinyt. Sen holkin uudelleen muotoilu voisi olla minusta pois laskuista. Samaten varmaan kovin paksun rikan lisäys, ettei se holkin muoto vaan puristu liikaa. Ihan mutulla, en ole peräspelialisti.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Itse olisin tässä kohtaa B-mies.
     
  4. jaanika

    jaanika 1st gear

    Se holkki kuulema useimmiten venyy hieman takaisin, mutta eppäilenpä ettei kolmannella kirrauksella ole enää ihan alkuperäisessä kuosissa. Holkin muoto antaa toivoa shimmaukseen sillä se on molemmista päistä saman muotoinen ja helma keskellä:
    https://www.dropbox.com/s/5fvf8pytpw6j40y/20161020_190914.jpg?dl=0

    Luulisi ettei toi ihan ketuiksi mene shimmaamalla mutta olisi kiva tietää minkä pituinen holkki on alunperin ollut :D
     
  5. El 60

    El 60 Gearhead

    Tehäänhän näitä kovallakin holkilla ja shimmeillä.. vierintävastus määrää. Ei muuta ku 0.5mm shimmiä ja nippuun.
     
  6. jaanika

    jaanika 1st gear

    No juu, oon asiaa opiskellut aika paljon männä päivinä ja toi krimppiholkki taitaa olla sellanen laiskan miehen helppo ratkaisu kokoomalinjoille? Silti, minusta olisi kohteliasta jos noinkin yleiseen etuperään saisi varaosia mutta ei, merkkiliikkeestä ei saa edes laakereita :D

    Jotta jotain kontribuutiota minäkin saisin tuotua tänne foorumille niin sanonpa että älkää helvetissä ostako mihinkään vakavaan tarkoitukseen vanhaa isoa mersua. Eli kiertäkää ainakin ML, GL, R _kaukaa_ jos sielunrauha on kallis. Ugh.

    Ja kiitti El60 vinkistä :)
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä itekki foordin kasituumaseen tilasin kovan krympin noitten kertakäyttöpaskojen tilalle, ei tartte joka kerta vaihtaa kun aukoo..
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    ite oon tuumannut että millälie mitotuksilla ja matskuilla tehtyjen tarvikerymppien ja kovien shimmattavien holkkien sijaan tulee hyväjottei vähiten heittoa kun laittaa vanhan orkkiksen ja jättää mutskun pikkasen ohjearvoa löysemmälle, sillä niinku myötää rympin aiempaa myötäämistä ja pikkasen koittaa haistella vierintävastusta sillä, että onko siinä mitään järkiä,
    sitte ku se tahmaa tefan lisäksi ihan pikkusen niin ollaan melko tontilla.

    Edit: oon tosn väärä mies sanomaan mitään varmaa tuosta kun harrastepohjalta vaan periä kasaillut, mut koitin tossa tarkottaa et jos krymppiä ei saa mistään niin kasaan vanhalla sitten, kyl siinä pännivaraa niin paljon vielä jäljellä on, että pinjonin mutteri kiinni pysyy, jos tuntuu ettei pysy niin shimmiä väliin sitten
     
    Muokattu: 21.10.2016
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ei missään nimessä pienempää laakerien esikiristystä kuin tehtaan ohjearvo. Mä olen kymmeniä periä kasannut, enkä väitä olevani mikään asiantuntija tässä, vaikka koulutuksen olen saanutkin aikanaan. Mutta, suurin osa peristä jotka mulle on tullut remonttiin on asiakkaiden sanoilla alkanut lauseella "perä vuosi öljyä, ja vaihdatin pinjonin stefan vähän aikaa sitten, nyt se vuotaa taas ja huutaa." Kyse on siitä ettei pinionin etulaakeri ole riittävän kireällä, ensimmäinen viite vikaan oli se alkuperäinen öljyvuoto. Laakerit+koolit kuluvat vuosikymmenien saatossa, ja ohjeet "käännä mutteri yhtä pitkälle kuin se olikin" eivät toimi. Krymppiä pitäisi päin vastoin kiristää alkuperäisestä hiukan, olettaen että laakerit ovat vielä käyttökelpoiset muuten. Monessa tapauksessa perän purku paljasti muita vakavia ongelmia, jotka vaativat täydellisen remontin. Toisaalta, jos autolla ajetaan muutama tuhat kilometriä vuodessa eikä perä äännä vielä harva on valmis sijoittaa isoa rahaa "oikein" rempattuun perään.
     
  10. jaanika

    jaanika 1st gear

    ....lopulta päädyttiin siihen että korjaamo takoi tuon vanhan holkin pidemmäksi. Useampi yritys niin tuli hyvä :) Vanhalla ei kannata yrittää ilman shimmejä tai takomatta. Siksi toi varmaan oli levinnytkin kun oli tehty aiemmin persiilleen.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    mähän tarkoitin nimenomaan laakerien esikiristystä tossa kun käskin vierintävastusta tunnustella ja kysyjän perään on nimenomaan tulossa uudet laakerit, eli sää puhuit aika eri asiasta ja sillehän me emme mahda mitään jos joku kolmas tefanvaihtaja jättää mutun ulommas kun ei piskusella räikällä jaksa vääntää yhtään piukempaan, kun tosiaan kuluneilla laakereilla saiskin kiriä sen esmes viideosakierroksen syvemmälle.

    krympin varsinainen tehtävähän on vaan se, että mutun saa/joutuu vetämään niin saatanan piukkaan, sopivan laakerin esikiristyksen ja vierintävastuksen aikaansaamiseksi, ettei se varmasti itekseen aukea.

    tämmönen skenaario, eli mennääs ääripäähän ja pannaan uudet laakerit mutta jätetään rymppi kokonaan pois, sit vetäset laakerin esikiristyksen tehtaan arvoihin, siis sen joka puntarilla vierintävastuksena mitataan, niin eihän se mutteri saa olla ku murto-osan kiristettynä siitä mitä krympin kanssa, melkein sormin aukeaa,
    jenkaliiman kanssa jos ton kasaa niin periaattees sekin vörkkii, mutta ei tietenkään voi suositella.

    eli mitä tukevampi krymppi niin sitä piukempaan joutuu pinjonin mutun vetämään, että saa aikaseks tarvittavan laakerien esijännityksen
     
    Muokattu: 6.11.2016
  12. DX

    DX Double Gearhead

    useampi yritys, kui?

    jos rymppi jää pikkasen lyhyeksi niin mutu jätetään eineen höllempään ja jos se venutetaan liian pitkäksi niin vedetään piukempaan, että saadaan sopiva pänni laakereihin, jos sille tielle lähtee että alkaa rymppiä arpomaan, että tietyllä kiristysmomentilla saavuttaa oikean esijännityksen niin se vaatii kokeilua, mut se on kyllä aikaslailla turhaa, ei laakeri ittessään sitä tiedä minkälainen rymppi siellä välissä on.

    sehän on vaan sisäkoolien välissä haittaamassa laakerivälyksen poistamista, että ei sen tarkka pituus ja tarkka mutterin kiristysmomentti ole mikään onnistumisen edellytys, oikea laakeripänni on onnistumisen edellytys.

    esmes shimmi on ihan hyvä idea, mutta ei onnistumisen edellytys kunhan krymppi on säilynyt niin pitkänä, että mutterin kärsii vetää kunnolla kiinni, että se myös pysyy kiinni.

    voishan sen rympin asentaa vaikka leppäkyljen etupyörän laakerien sisäkoolien väliin ja sit joutus kirimään mutterin pää punaisena että välyksen saa veke, mutta eipähän tarvitte sokkaa
     
    Muokattu: 6.11.2016
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    En jaksanut tosta hölynpölystä vertauksineen etupyöränlaakereihin sun muihin enempää viitata tässä, mutta ei todellakaan a) krymppiholkki saa jäädä "pikkasen lyhyeksi" eikä b) mutteria jätetä aavistuksen löysempään jos kasataan syystä tai toisesta vanhalla osalla, vaan krymppi on saatava puristumaan tiukasti pinjonin laakerikooleja vasten. Jos se vaatii tehtaan pinjonin pyörimisvoiman lievän ylittämisen, sekin on parempi kuin löysä krymppi laakerien välissä. Jokainen valmistaja on määritellyt minimiarvon pinjonin mutterille kiristysmomentille, joka pitää saavuttaa mutteria kiristettäessä (ja ylittyy reilusti uutta krymppiä käyttäessä) kun laakerien esijännitystä eli pinjonin pyörimisvoimaa säädetään kohdilleen. Ja sille minimiarvolle on ihan muut syyt kuin pelkkä laakerien esijännitys.

    Mut eipä tästä sen enempää, omat ratkaisut jokainen tekee. Siinä vaiheessa kun niistä ratkaisuista veloittaa asiakkaalta rahaa ja tarjoaa kuitin tulee tehtyä asiat yhdellä tavalla.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead


    aika tyypillistä, mut tavallaan totta,
    sitten kun ei jakseta keskittyä sen vertaa toisen tekstiin, että olisi se järkikin följyssä, niin sittenpä vittuillaan.

    jos olisi viitsinyt keskittyä, olisi havainnut, ettei kirjoitukseni ollut miltään osin ristiriidassa omiesi kanssa, vaan päinvastoin, aloit vain heti alussa tulkita kirjoitustani ihan eri kontekstissa saamasi negaation kautta, eli jonkun randomin stefanvaihtajan esimerkissä joka ei ole tiennyt mitä pitää tehdä ja sovelsit ajatusmallia mekäläiseen, aika tyypillinen ennakkoluuloihin perustava kämmi, mutta ei siinä mitään ihmeellistä, näitä sattuu kaikille joskus.


    minähän sanoin, että kyllä sen mutun piukassa pitä olla,
    mutta laakerien oikea jännitys kuitenkin menee krymppimomentin edelle, krympille riittää että se on riittävä,
    jos joutuu vetämään laakeripännin liian piukaksi, että saavutetaan minimimomentti niinku ite mahdollistat, niin siitä kyllä irtisanoudun ja laitan uuden krympin, shimmin tai venutan

    ja niinku itekin sanoit, että uudella krympillä todentotta pitää vetää mutteri tiukempaan, että oikea laakeripänni saavutetaan,
    eli se momentti on lähinnä seuraus tavoitellusta laakerijännityksestä ja mielestäni sangen erinomaisesti toisen esiin myös sen seikan ja tuon taas, että sen mutterinkin pitää saavuttaa riittävän kireys,
    niin sinä aloit tulkita kirjoittamaani luomallasi skenaariolla jossa riittävää kireyttä ei ole saavutettu.

    joten esmes shimmin käyttö käytetyllä krympillä on perusteltua jos aisaa ei jaksa/osaa tarkistaa,
    mutta ei missään nimessä minkään edellytys, mulle riittää täst edeskin aivan mainiosti,
    että jos käytetyllä krympillä pystyy kiristämään mutun esmes kolmeenkymmeneen kiloon ja pyynti on 25+ , tuo siis minimiluku joka epäsuorasti antaa krympin hylkymitan,

    tossa kohtia ei ole perän toiminnan ja kestävyyden kannalta enää merkitystä jos rymppiä venuttaa, että joutuu nahistelemaan sen mutun esmes 50 kiloon.

    sanon vielä kerran, että laakeripänni edellä mennään ja mutterin kiristysmomentti on seurausta siitä ja on sitten mikä on,
    kunhan on riittävä, eli esmes tehtaan minimiarvo ja joka tavallaan määritteleekin krympin hylkymitan.


    heippa
     
    Muokattu: 7.11.2016
    Nikuzai tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!