Hiilikuidun laminointi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jopas_jotakin, 8.11.2016.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Lasikuituahan laminoidaan niin, että tehdaan muotti, vaikkapa auton konepellistä.
    Elikäs mehiläisvahaa pellinpäälle, siihen pohjageeli, sitten vaan laminoimaan käsin kuitua ihan reilusti vaan. Polyesterihartsi ei oo nykyään kovin kallista, rakennetta täytyy sitten jäykistää tukirimoin. Kun kuitu on kuivunut on muotti valmis, sinne muotin sisään vaan laminoidaan samoilla periaatteilla lasikuitua.

    Mietin, että tommosen muotin sisään kun laminoisi kaksi kerrosta 200g m^2 hiilaria, niin rakenne olisi varmasti jäykkä.

    Täytyykö hiilaria laminoidessa käyttää sitä toista hartsia, paljon kalliimpaahan se on, vai käykö perus polyesterihartsi.

    Sen tiedän, että tuota hiilaria hioessa täytyy käyttää suojaimia ja timanttilaikkoja.
    Mutta niin täytyy lasikuidussakin.

    Problema tulee siinä, että onnistuuko samanlaisella rullatelalla puristaa hartsi tiiviisti lujitteeseen, osa tulee kuitenkin neljästä kulmasta kiinni ja siinä on kaarevaa muotoa, luulisi tuon kestävän.

    Alipainetta ei noin isossa osassa voi käyttää.

    Sitten vielä semmonen, että mitenkähän tuo mahtaa taipua esim pienen pokkauksen yli, pieni eikä kovin jyrkkä, mutta kuitenkin.

    Painonsäästö on merkittävä.
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Kyllä se polyesterilläkin onnistuu, epoksilla tulee vaan paljon lujempi.

    200g matto on liian paksua tiukkoihin kurveihin.
    Tai, mikä on tiukka kullekkin.....
     
  3. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ei meinaa oikein polyesterillä onnistua siten että hiilikuidun parempi lujuus tulisi esille esim keveytenä. Lujitemuovirakenteessa on tärkeä saada kuidun määrä suureksi ja hartsin määrä pieneksi.

    Hiilikuidun hiominen ei ole sen kummempaa kuin lasikuidun, mutta se sideaineena yleensä käytetty epoksi on se joka tekee hiilikuitulaminaatien hiomisesta hyvää suojausta vaativaa. On se hiilikuitukin jonkiverrrna vaaarallisempaa pölynä, mutta suurin ero on tuossa hartsissa.

    Rullatelalla ei saa ilmattua tarpeeksi.

    Sanoisin että paras systeemi ns. kotikonsteilla on hyvä laskuitukangas ( ei siis silppumatto ) Peelply ( repäisykangas ) polyesterihartsi ja alipaine. Veneen runkojakin laminoidaan alipaineella, en oikein saa kiinni miksi kappale olisi liian iso alipaineeseen?

    Yleensä hiilikuituun ei kannata ainakaan lujuus/investointimielessä siirtyä ennen kuin osaa tehdä hyviä ja kevyitä Lasikuitu-polyesterihartsirakennelmia. Yleensä siirtyminenkin kannattaa aloittaa epoksista ja tehdä ensin epoksi-lasikuitu ja vasta sitten epoksi-hiilikuitu.

    Oleellisin ja vittumaisin ero on se, että kunnolla tiivistetyä hiilikuitua / epoksia on todella paskamainen hioa, jolloin muotitustekniikan pitää olla ns. kohdallaan. Jos muottitekniikka on vielä hakusessa niin polyesteriä ja lasia.
     
    MadMike tykkää tästä.
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Täh ? Tehdäänhän sitä veneitäkin alipaineella...jopa täysin hiilikuidusta ja epoxihartsilla.
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jonnet ei tajuu...https://www.instagram.com/p/B1yVuyJHxvj/


    +1
     
  6. BloodyPray

    BloodyPray 1st gear

    Ilman alipaineutusta hiilikuidun käyttö on melko turhaa jos painon kannalta ajattelee.
     

Kerro tästä muillekin!