Lincoln mk V/ vinyylinvaihto + muuta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja EsaH, 7.12.2016.

  1. EsaH

    EsaH 1st gear

    Eli nyt jos aloittelisi tuon Lincolnin (-77) puolivinyylin vaihtoa..
    Ensimmäisenä heräsi kysymys, mikä on sopivin liima uuden vinyylin asentamiseen?
    Väliinhän tulee vielä pehmuste. Se ajattelin tehdä vettä imevän vaahtomuovin sijasta ohuesta laminaattilattioiden alle tarkoitetusta kopinanvaimennusmatosta (2mm). Onko järkeä?
    Jos jollain jotain projektiin liittyviä vinkkejä, laittakaa ihmeessä ;)
     
  2. Bukero

    Bukero Gearhead

    kaiken mitä sinne vinyylin alle laittaa täytyy kestää kovia lämpötiloja (musta katto) abaut
    yli 60 C* auringossa.
    kiilto- kontaktiliima ilmeisesti kestää mutta voi olla muitakin.
     
  3. Bukero

    Bukero Gearhead

    taitaa liueta noihin tolueeniliimoihin ne pehmusteet...
     
  4. EsaH

    EsaH 1st gear

    Muokattu: 8.12.2016
  5. juhapih

    juhapih Double Gearhead

  6. 220seb

    220seb 3rd gear

    rautakaupan kontakti liima tiksolla olen monet vinyyli katot liimannu ja johan pysyy kun vain noudattaa käyttö oheita tollaseen varmaanki riittää vähän yli litra. En kyllä suosittele laittaan mitään pehmustetta alle jos haluaa pitkäikäisen vinyylin jos on jotakin kysyttävää niin voin antaa konsultti apua Puh 0400/477063
     
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    No mitäs järkeä siinä vinyylissä sitten on, jos ei pehmustetta laita?

    Eikös se ole nimenomaan sen idea.
     
  8. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Kannattaa muuten tehdä koeliimaus johonkin, ennenkuin levittää liimat auton katolle.
    Minulla oli vastaava työ, joka tehtiin liikkeessä. Ei tehty koeliimausta ja käytetty liima muodosti kuivuessaan kaasua ja mihin se kaasu pääsee vinyylin alta? Tuli muuten hieno kun vinyyli kun oli täynnä ilmapalloja.... Taisi mennä takuuseen se työ.
     
  9. EsaH

    EsaH 1st gear

    Taisi 70-luvulla tulla muotiin nuo toppaukset. Mulle annettiin ymmärtää, että siellä on välissä vaahtomuovi. Ei ollut. Vaan enempi se muistuttu kuitumaista vanua.
     
  10. PetriN

    PetriN 3rd gear

    Joo Tixolla olen minäkin laittanut, se kun on hyytelömäistä, niin on helpompi levittää tasainen kerros.
     
  11. EsaH

    EsaH 1st gear

    Tänään sain vanhan vinyylin irti, purkamisessa puhdetta riittävästi.
    Tuo valkoinen vanu oli reunoilla ja keskellä mustaa kumimattoa.
    Ruosteen vähyys yllätti, odotin skeptisenä paljon pahempaa. Vaikka onhan sitä tuossakin riittämiin.
    Seuraavana pitänee putsata liimajäämät sekä ottaa oopperaikkunat vielä irti.
    Sitten hiekkapuhallukseen ja maalarille..
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Mä olen kans ajatellu tuota katon päällystämistä, mulla vaan on noi listanreijät hitsattu umpeen... Saiskohan noita reunalistoja jotenkin muuten järkevästi tuohon kiinni?
     
  13. EsaH

    EsaH 1st gear

    Onko sulla listat vielä tallessa? Myös se takalasin kehys, joka jää vinyylin alle?
     
  14. 220seb

    220seb 3rd gear

    Ei minulla ainakaan ole mitään kaasu palloja jäänyt vinyylin alle taitaa olla että on kyseessä hätäinen asentaja jos semmösia jää .
     
  15. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Muokattu: 10.12.2016
  16. EsaH

    EsaH 1st gear

    Ei siihen taida olla muuta konstia tehdä reiät?
    Kiinnikkeet ovat muuten tuollaisia:
    [​IMG]
     
  17. EsaH

    EsaH 1st gear

    Nyt edistytty maalausvaiheeseen. Hiekkapuhallettu ja kitattu. Kuvan jälkeen jo ruiskutettu pohjaväri ja hiottu..

    [​IMG]
     
  18. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Mulla verhoilija laittoi sisäkaton kankaan ja sen kanssa superlon toppauksen kiinni Casco kontaktiliimalla ruiskuttaen. Ei sulattanut mitään, eikä tullut kangaskaupan kankaasta läpi, eli hyvin sujui... Toppauksen toisella pinnalla oli "nylon"-kangas... Annettiin kuivua kosketuskuivaksi ennen kiinni painamista. Ett sillee...
     
  19. EsaH

    EsaH 1st gear

    Muutin otsikkoa, kun tämä homma näköjään lähtenyt hieman lapasesta..

    Pikkasen hommassa maalauksen jälkeen edetty, keula kasattu

    [​IMG]

    Vinyylikatto tulee tuolta: http://www.newstalgiaparts.com/
    Onneksi tilasin näytepalat, tietokoneen näyttö kirkasti sävyjä kummasti.
    Eli katto nyt tilauksessa.
    Purin kylkilistoista muovit (oli muuten sitkeästi liimattu) ja värjäsin näytepalan mukaiseen tummanpunaiseen sävyyn. Joka on taasen napattu alkuperäisestä kyljen pinstripestä.

    [​IMG]
     
  20. EsaH

    EsaH 1st gear

    Vinyyli tullut. Kovin väljältä näyttää ilman pehmusteita..

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!