Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    http://vihreakaista.fi/fi-fi/article/kaasu/gasum-tarjoaa-kolmen-kuukauden-ilmaiset-kaasut/395/

    Kaasuautoilija 2016 - kampanjaan osallistumalla kaasuauton hankkija tankkaa kolme kuukautta veloituksetta.

    Gasum kannustaa kaasuautoiluun lanseeraamalla Kaasuautoilija 2016 - kampanjan, jonka etuutena kaasuauton hankkija pääsee tankkaamaan kolme kuukautta ilmaiseksi kaikilla Gasumin hallinoimilla asemilla.

    Kampanjaetuus koskee kaikkia ajanjaksolla 1.3.–31.12.2016 solmittuja yksityishenkilöiden (mukaan lukien käyttöetuautoilijat) kaasuautokauppoja, poislukien Gasumin henkilöstön autot.

    Kampanjan piiriin kuuluvat kaikki autoliikkeestä ostetut kaasuautot, käytetyt autot mukaan lukien, sekä kampanja-aikana jälkiasennetut kaasulaitteistot. Kampanja koskee myös yksityishenkilöiden maahantuomia kaasuautoja, mutta ei yksityishenkilöiden välistä autokauppaa. Esittelyautot kuuluvat etuuden piiriin.

    Etuuden arvo on sitä suurempi, mitä enemmän ajoa kertyy.

    Kampanjaetuus on sidottu Gas Cardiin. Korttihakemus tulee tehdä auton luovutuksen yhteydessä (jälleen)myynti – tai jälkiasennusliikkeessä. Kaasulaitteiston jälkiasennuksia suorittaa Terra Gas Finland Oy, jonka asennus- ja huoltopisteet löytyvät yrityksen verkkosivuilta.

    Etuus on luonteeltaan 100 % määräaikaisalennus ja täten aikaan sidottu.

    Lisätietoja kampanjasta Gasumin verkkosivuilta ja kaasuautojen jälleenmyynti- ja jälkiasennusliikkeistä!
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000004872749.html
    Kai se on kohta ihan pakko alkaa tekemään kaasuautoa tai etanolimuunnosta.
     
  3. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Jos pensaa ei saa, niin pitää tehdä ite korviketta... tai silloin olen jo eläkkeellä, muutan siis ulkomaille! Vaikka Ameriikkaan autoja tekemään... uus-Barris :p
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Voihan siitä, ja saakin: käyttövoimaveron maksulapun.
     
    Bukero tykkää tästä.
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Käyttövoimavero

    Maa- ja biokaasukäyttöisille henkilöautoille tuli käyttövoimavero vuoden 2013 alusta. Käyttövoimavero metaanitoimisille ajoneuvoille on 0,031 €/ päivä/ alkava 100 kg ajoneuvon kokonaismassaa eli henkilöautolla veron suuruus on noin 200-250 euroa/ vuosi. (Diesel-autoilla tuo sama vero on 0,055 euroa/päivä/alkava 100 kg ajoneuvon kokonaismassaa.)

    Maa- ja biokaasukäyttöisille pakettiautoille tuli vuonden 2013 alusta alkaen samantasoinen käyttövoimavero kuin dieselkäyttöisilläkin on eli 0,009 €/ päivä/ alkava 100 kg ajoneuvon kokonaismassasta. Maa- ja biokaasukäyttöisten kuorma-autojen verokohtelu säilyi samana kuin dieselkäyttöisillä.


    http://www.biokaasuauto.fi/tiedotusvalineille/verotus

    Maakaasun edut
    Maakaasun puhtaus tekee siitä laadukkaan liikennepolttoaineen, jonka käytöllä on lukuisia ympäristöetuja. Maakaasua käyttävän ajoneuvon pakokaasut eivät sisällä lainkaan hiukkaspäästöjä ja lisäksi useimmat päästökomponentit vähenevät yli 90 %. Maakaasun liikennekäytössä ajoneuvon hiilidioksidipäästöt alenevat noin 25 % verrattuna bensiinin käyttöön.

    Maakaasu on turvallinen polttoaine, koska sen syttymisalue ilman seoksena on kapea. Myös sen itsesyttymislämpötila on hyvin korkea. Ilmaa kevyempänä kaasuna se haihtuu nopeasti eikä valu tai jää kolaripaikalle leijailemaan.

    Maakaasu on myös edullinen liikennepolttoaine. Tällä hetkellä maakaasun käyttö suunnilleen puolittaa polttoainekulut verrattuna bensiinin käyttöön.

    Noin sanotaan Biokaasuauto sivuilla ja yksi kaverihan noiden kanssa touhuaa.
    Ei tuo maakaasu / biokaasu ole mitenkään pois suljettu vaihtoehto, mutta jakeluverkosto on varsin suppea tässä maassa ja asettaa haasteensa sen käyttöön.
    Jos joutuu ajamaan pääasiassa bensalla ja vain välillä mahdollisuus tankata kaasua, ei kannattane hommata.
    Flexfuel-auto johon lisäksi tuo kaasu olisi sen sijaan kiintoisa vaihtoehto...olisiko se sitten TriFuel-auto :rolleyes:
     
  6. AnttiN

    AnttiN 1st gear

    Moikka.

    Mitkä firmat näitä laitteita asentaa? Itse en löydä kuin yhden toiminnassa olevan (Terra gas oy) ja yhden maahantuojan (cnghouse oy). Kuinka moni täältä on käynyt Virossa asennuttamassa ja kuinka moni täällä on itse asentanut laitteensa ja hoitanut tarkistuksen maksua vastaan? Kuka tällaisia tarkistuksia tekee?

    Pointtina mun kysymyksessä on, että mistä ja miten tee-se-itse-mies saisi tällaiset romppeet halvimmalla autoonsa?
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No tällä hetkellä ne firmat on just noi. Ongelmaksi voi muodostua ulkomailla asennettaessa saada tarvittavat dokumentit että voit sen muutoskatsastaa.

    Itse lähestyisin kyseisiä yrityksiä ja kysyisin mitä he tarjovat. Terragasilta voit varmaan myös ostaa komponentteja. Olen molemmilta ostanut laitteita ja itse asentanut ne. Koska Terragas on asennusyritys niin hän ne myös voi tarkastaa. Kysy myykö vehkeet, itse asennat kaikki paikoilleen viet tarkastukseen ja säätöön.

    Tällä hetkellä mulla on tuossa silveradossa terragasilta ostettu landi renzon sarja ja yksi 60l säiliö lavan alla vararenkaan tilalla ja yksi 115l säiliö lavalla. Kaasua mahtuu n.25kg ja sillä pääsee n. 250km
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  9. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    Oletettavasti - päättäjämme ajatuksenjuoksun tietäen - hyöty olisi ilmeisesti se, että pääsisi maksamaan kolmet erilaiset päästö-/haittamaksut ja -verot. JOS ihan oikeasti haluttais Pelastaa Maailma, luulisi, että sille ympäristöystävällisimmälle versiolle annettaisi jos ei palkkiota, niin ainakin vapautus veroista, mutta ei. Ei sinnepäinkään! Kannustus luokkaa "nostetaan vuotuista käyttö-/päästö-/ajoneuvoveroa 2 euroa vähemmän ku muilla..." :mad:
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  10. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kaverilla on Virosta tuotu auto, jossa kaasuvehkeet. Se vaan, että ei onnistu täällä kaasua tankkaamaan, kun ainakin liitin on eri. Siellä käytetään kuulemma eri kaasua, kun täällä.

    Soitti siihen tankkausaseman numeroon, niin sanottiin, että pystyvät muutoksen tekemään.
    Tiedä sitten, mitä pitää muuttaa.
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Toi ongelma on liian yleinen kun amatööri tuo kaasuauton muualta euroopasta. Kaverillasi on luultavasti nestekaasu auto ja se tarkoittaa että niistä vehkeistä ei oikein käy mikään jatkojalostukseen.

    Cng on 200bar järjestelmä ja nestekaasu 15bar.
     
  12. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Hyvä tietää toi paine-ero. Etsittiin nimittäin adapteria tuohon!
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joo ä
    Joo älkää perkele vaan tehkö tai käyttäkö mitään adaptereita !!!

    Toi nestekaasu säiliö kun muistuttaa normaali kompurat säiliötä ja CNG säiliö esim. seoskaasu pulloa. Tulee melkoinen räjähdys jos onnistuu tankkaamaan.

    Ottakaa yhteys terragasiin niin se osaa auttaa.
     
  14. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Niin ja kumpikaan meistä ei tiedä näistä kaasusysteemeistä hölkäsen pöläystä.:D
     
  15. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Juu, just soitin kaverille.:)

    Olis voinut olla avomersu huonos hapes. Ja me kans!:eek:
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No siis periaatteessa nestekaasu systeemistä pystyy käyttämään kaikki paineenalentimesta eteenpäin mutta tarvittavien dokumenttien saanti ja säätäminen voi muodostua ongelmaksi. Tankkausliitin, säiliö, putki ja paineenalennin on erilaisia ja isommalle paineelle.

    Cng tankkausliitin on standardoitu ja se on NGV1 liitin,
    kun nestekaasuliittimiä on monia erilaisia ja jos lähtee sellaisella kiertelemään maailmaa pitää olla adaptereita mukana.
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko tietoa kenen valmistajan se järjestelmä on ? Valintanapissa voi lukea tai olla logo ja ecussa pitäisi lukea se.
     
  18. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ei tullut katottua. Tällä hetkellä se on Säilössä n.260 kilometrin päässä, niin ei voi tarkistaakaan.
     
  19. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Eli toi on samaa, mitä esim. asuntovaunujen kaasupullot? Pystyykö tota suomessa tankkaamaan/täyttämään, vai joutuuko virossa käydä täyttämässä?
     
  20. JKF

    JKF Gearhead

Kerro tästä muillekin!