Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. BBC

    BBC Guest

    Voi olla, en mene väittämään. Itse kuitenkin katson että huipputiivis uretaanieristetty talli ei voi juuri tuon pienemmällä energialla pysyä lämpimänä. suurin osa tallin energiasta menee voimavirtakoneissa ja valoissa.

    Talo: poltan joka päivä puita talossa ja väitän että aika pieneksi olen saanut lähes sata vuotiaan talon lämmityskulut. Valojen määrää en vähennä ja vanhaan taloon ei tule yhtäkään led valoa niin kauan kuin hehkuja on saatavana. Samoin kylpyhuone, wc ja saunan lattialämmitykseen en koske, ne on aina päällä ja lämpimänä oli kesä tai talvi.

    Jos tuo 20 000kw olisi talo yksistään, uskon että on mahdollista saada 5000kw pois, mutta talon osuus on jotain tuosta potista ja siitä lämmitys on osa, johon ilmalämpöpumpulla pystyisi vaikuttamaan. Kaikkeen voi vaikuttaa, se on totta.

    En muuten pysyisi 1n hlön taloudessa pitämään taloa, 6 autoa, mp, kärryt ja traileri, kiinteistö ja irtaimistovakuutkset jne, jos en olisi vääntänyt joka toinen vuosi hinnat kohdalleen. Rahat riittää jos niitä ei juo eikä polta ja pistää hintatason tiettyjen rajojen sisälle per asia.
     
  2. Mulla on talossa(60-luvun) 200 neliötä jossa vesikiertoinen patterilämmitys sähköllä+ilmalämpöpumppu joka asennettiin 4 vuotta sitten .Autotalli(erillisrakennus 2000-luvun) vain sähköllä lattialämmitys 54 neliöö.Sähkönkulutus putos 5000 kw pumpun asennuksen jälkeen,nykyisellään 21000 kw kulutus talo+talli yhteensä.Mutta mähän en tallissa ole niin ahkera kuin sinä.
     
  3. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mulla -53 rakennettu talo suorasähköllä 194m2 ja tuo 49m2 talli -89 ja molemmissa pumppu
    talliin asenettu viikko sitten
    23tkw meni viimevuonna, katotaan paljonko tallin pumppu pienentää vuosikulutusta
     
    Satellite70 tykkää tästä.
  4. jenkula

    jenkula Gearhead

    Olen sitä mieltä että ilmalämpöpumppu ei ole rahallisesti kovin hyvä sijoitus,mutta mukavuutta se tuo.Ilma on sopivan kuivaa ja vaihtuu myöskin.Kesällä voi sitten viilentää jos tarvista.
     
  5. Satellite70

    Satellite70 1st gear

    Voitko perustella hieman?
    jos saat viisi kilowattia lämmitystehoa, yhden kilowatin hinnalla niin miksi ei?
     
  6. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    edelliseen mökkiin laiton mitsun niin 7000kw tippu kulutus ja asuin siinä 18 vuotta ja pumppu 5 vuotta
     
    Satellite70 tykkää tästä.
  7. jenkula

    jenkula Gearhead

    Et sitä huippupakkasilla saa semmosia tehoja ulos siitä ja pakkasilla ne kulutukset on kovimmat.Mulla on pumppu mutta en sitä säästönä näe,mukavuutena enempi.


    Sähkölämmitys pumpulla tai muuten on hyvä peruslämpöön,mutta pakkasilla pitäs saada apuja esim.puulämmityksellä.Leikkaa kummasti sähkölasku tuo.
     
  8. Satellite70

    Satellite70 1st gear

    Ei varmaan saakkaan, mutta montako päivää niitä paukkupakkasia on vuodessa? Jos noin 15 asteen pakkasessa saa kolme kilowattia yhteen hyödyn, niin eikös se ole aika hyvin? ja tämä luku oli ihan hatusta. mutta jotain nuita luokkia tuo halppispana tais työntää.
     
  9. speedy

    speedy Double Gearhead

    Onhan sillä myös sisäilmaa puhdistava hyöty.
     
  10. jenkula

    jenkula Gearhead

    Joo ja se että ilma ylipäänsä vaihtuu oikeesti.Minulle ei ykkösasia ole säästö vaan että ilma on kuivaa hyvää ilmaa.
     
  11. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Muuan Jämsäläinen kuuluisa huoltoasema/varaosaliike haki aikoinaan työntekijää, niin vaatimukset oli että näkee pimeessä ja tarkenee kylmässä.
     
  12. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mahtaako lämpöpumppumiehet ottaa huomioon että jos laite maksaa 2000 euroa ja kestää 10 vuotta niin sillä 200 eurolla vuodessa saa muutaman kilowatin.

    Terv. Sähköpatteri
     
  13. callu

    callu 1st gear

    piti ihan kaivella arkistosta sähkölaskuja, äkkiseltään näyttäis laskut pienentyneen talvikautena (loka-maaliskuu välillä) n.30-50e/kk pumpun asennuksen jälkeen, tosin säädöt saatu kohdalleen vasta tälle talvelle kun mittari tuli väliin niin todellisuudessa mennee jopa yli tuon haarukan, vuoden päästä viisaampi.. ja pumppu maksoi mulle tonnin ja asennus ei mit kun itse sen oon laittanu eli takaisinmaksuun ei kyllä 10v mene..
     
  14. jenkula

    jenkula Gearhead


    Nestekaasulämmitin sisätiloissa? Eikös tuosta tule kosteutta?
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on toisessa 120m pienessä tallissa 1kw patteri jolla pidän sitä jossain 8 asteen tienoilla läpi talven vaikka ei siellä tule mitään tehtyä. Kyllä noin pieni tila lämpiää 9kw puhaltimella äkkiä pakkasellakin et iso pitää tallin olla jos ei 25a sulakkeet riitä lämmitykseen. Se on kuitenkin noin 20kw. Kaasuhommat on kalliita käyttää saman hintaista ku sähkö.
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Lattia lämmitys on myös hyvä jos tekee uutta tallia. Sähkökaapeli tai neste kierto kannattaa laittaa. Onhan siinä työ sitoa ne mutta mukava työskennellä ja edullinen pitää vaikka 10 asteen perus lämpö josta vaikka nostaa sähköpuhaltimella.
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Laitoin sähkökaapelin, ei voi kuin suositella. Mukavinta lämpöä kun tulee laatasta koko alalta, yhdistelmätermostaatilla eli lämpöä haistellaan laatasta ja huoneilmasta, vaikka keli vaihtelee niin lämpö pysyy tasan 11c.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuo on hyvä näihin autotalleihin. Edullinen ja helppo. Kaverilla on oikea halli se on yli 600m2 siinäkin on lattialämmitys ja mukava se on jalan alla.
     
  19. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    No juu, 600m2 halliin kannattaa laittaa jo vaikka maalämpö.
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyllä näin. Pieniin alle 150m2 talleihin sähkökaapeli on hyvä ja varma valinta. Johonkin 60-80m2 talliin en muuta laittaskaan kun sähkökaapelin.
     

Kerro tästä muillekin!