Uusi auto Vs. vanha auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja peto, 20.11.2016.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Aattelin nyt miettiä mitä käyttöautoltani vaadin........(nyt on liikaa aikaa.....:D)
    Pieni käyttövoima-aineen kulutus. (3000km/kk).
    Kulkee tuhansia kilometrejä ilman, että tavis muuta, kuin ajaa. Silti toimintavarma.
    Ainakin hyvä kuskin penkki, penkin lämmittimellä.
    Halvat osat (mieluusti purkuosia)
    Pitää pystyä vetämään 1600kg:n kärryjä.
    Keppivaihteet. Toimiva, kevyt vivusto (rullaan paljon vapaalla)
    Kaikki hallintalaitteet helposti käsillä.
    Esteetön näkyväisyys joka puolelle.
    Hyvät, edulliesti puhtaana pysyvät valot.
    Lohkolämmitin, tai muu edullinen moottorin lämmitin.
    Vakionopeudensäädin
    Taakse näyttävissä peileissähäikäisyn vähennys.
    Pieni peili takana, jostan äkee peruuttaa koukkuun (tai peruutuskamera)
    ABS jarrut
    Sähköikkuna repsikan puolella.
    Sähkösäätöiset, jalämmitettävät ulkotaustapeilit
    Lämmitettävä tuulilasi, ja takalasi
    Etulasin pyyhin
    Takalasin pyyhin
    Pissapoika
    Äänitorvi
    Kaukovalovilkku
    Sivuvilkut
    Keskuslukitus
    Radio
    Navigaattori, joss iso nopeuden näyttö (nopeusmittaria tarvin vain tunnelissa)
    GPS-Autokamera (myös taakse, takaa on tullu parhaat otokset)
    Edullinen rengaskoko, 15-16"
    Pitäs mennä kevyellä ohjauksella just sinne, mihin ratti näyttää.
    Tarvittaessa 4 henkeä matkustamoon.
    Kunnollinen/toimiva käsijarru takapyöriin
    Varoitusvalot nestemäärille, ja sammuneille polttimoille
    Polttoaine mittari
    Lämpömittari
    Öljynpaineen, ja latauksen merkkivalo
    Ei saa olla känniväylänen
    Olen omani jo löytänyt, tai oikeestaan kaks samanlaista (toinen seisonnassa varalla kunnostettuna).

    Harrasteauto on sitten ihan toinen juttu
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Yksi asia pisti silmään, miksi ihmeessä rullaat vapaalla yhtään mihinkään? :D
     
  3. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kaikenlaiset varusteet ja ominaisuudet käyttöautossa on kivoja mutta yks ylitse muiden mistä ei pysty missään olosuhteissa tinkimään on automaattivaihteet.
    Yli 10v tauon jälkeen tullut nyt hetki ajeltua harrasteella missä manuaalikeppi ja vaikka se välillä ihan hauskaa onkin, niin en kyllä jaksais jokapäiväisessä käyttöautossa niitä renkata. Enkä kyllä sen puoleen harrasteessakaan kovin usein, onneks niistäkin muut on tomaatilla.

    Toinen mihin on jo vähän liikaa tottunut on neliveto
     
    RAL9005 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Minä tykkään molemmista vaihteistoista, mulla onkin molempia, mutta ymmärrän taksia ajavaa kaveriani, joka oli raivoissaan ajeltuaan manuaalilla satoja kilsoja kaupunkiajoa vuoronsa aikana -kun se on aina omistanutkin automaattiautoja. Asuinpaikka ja auton käyttötarkoitus määrittelee varmasti ne omat tarpeet kullekin. Pirun paljon eri asia ajella Hesassa kaupunkiajoa, kuin vetää peräkärryä Kuusamossa. Ja esim. nuo pirun peltipoliisit myös vaikuttavat "pakollisiin" asioihin ainakin itselläni! Cruise on kiva, tehoa ei enää tarvi minimi 400 hv, 307 cid voimakone kasvattaa tämän maan liikenteeseen.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vakionopeudensäädin on musta tärkein varuste jos ajaa paljon. Ei puudu paikatkaan niin nopeasti kun voi jalkoja lepuutella eri asennoissa.

    Manuaalissa vakkaria voi pitää huolettomammin päällä vähän huonommallakin kelillä.


    Kaupunkiajoon automaatti kyllä kova jos ei ole tosi letkeä manuaaliloota ja kytkin millä voi ampasta vaikka kakkosella liikkeelle (1.9tdi).
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    Perhe tai ei: tilankäyttö.. Omalla kohdallakin asiat muuttuvat jatkuvasti!
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Näillä wanhoilla en aja cruisella liukkailla, on hitusen levotonta..
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo ja moni uusikin tuntuu automaatin kanssa. En tiedä oliko joku vika mutta 2001 v70 iski vakkari päällä mäkeen 4000rpm ja hyvin veteli. Takavetosella ois tullu paska housuun.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Kokeileppas, mitä vaikuttaa polttoaineen kulutukseen.....
    Vaika polttoaineen syöttö loppuu, kun nostaa kaasun näissä uudemmissa, mutta ainakin mun volvo rullaa noin 7 kertaisen matkan vapaalla, verrattuna moottorijarrutukseen vitosella. Rullatesssa 80 nopeudessa polttoainetta kuluu noin 0,2 litraa/100km! Tampere Hämeenkyrö välilla vapaalla ajaen aina alamäissä, muuttuu kulutus 5:stä 4:ään litraan sadalla (jos viittii kepittää, ja mitäs siinä muutakaan tekis suoralla tiellä). Nopeus pysyy silti suunnilleen samana. Vuodessa se tekee jotain (minulle melkein ajoneuvoveron verran), muuttamatta mitään muuta.
    Jos jarruun joutuu ajaessaan koskemaan, on aina sattunut ennakointi virhe. Vaihteella jarrutus pitäis yleensä riittää. Sanooko joku, että ajoneuvovero on iso?;)
    Sen verran on paikat kuluneet, että kytkinpolkimesta väsy tappi poikki, jonka kautta menee voima kytkimen irroitukseen. Tulee samalla kaksoispoljentakin pidettyä hengissä, eli vois ilman kytkintäkin vaihdella.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Entäs jos ajat yksin niin polet kaasua alamäessä jä hölläät ylämäessä sopivasti miten käy polttoaineen kulutuksen.
     
  11. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mun takavetoisessa käyttöautossa lähtee vakkari pois päältä jos sutaisee tai meinaa lähteä sladiin eli liukkaus ei haittaa.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Se on varmaan joku tuoreempi?
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    2004, eli ei kauhean tuore.
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tossa Valppaan luettelossa on monta hyvää asiaa jotka on jo "pakollisia" . Itte haluan ehdottomasti automaatin. UAZ:n manuaali menettelee kun on synkronoimaton ;) .
    Riittävän suuri tankki kompensoi V-8 koneen energiankulutusta. Takalasin voi laskea sähköisesti alas jos on huurussa :eek: . Gruisea en käytä koskaan sillä tunne ajamiseen tulee kaasupolkimesta.Halvat osat joo. Pihassa kolme jenkki farkkua ja varakoneita/automaattilaatikoita muutamia, kolme ylimääräistä taka-akselia ja epämääräinen kasa peltiosia. ABS turha,Radio turha, keskuslukitus turha (en edes tiedä missä ovien avaimet on), moottorin lämmitys muulla kuin ajaen sähkön haaskuuta. Älkää ottako minään Trollauksena sillä nää on mun ajatuksia auton käytöstä.
     
    valpas tykkää tästä.
  15. starcraft

    starcraft Gearhead

    En minäkään. Haluaisin mieluummin 2017 cadillacin... Ja jos raha ei edelleenkään ois este, ostaisin teslan kaupunkiautoksi ja kakkosautoksi.
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Meillä on mietmin kanssa hyvä juttu, kun voidaan olla eri (omaa) mieltä ihan hyvässä sovussa.:)
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Just näin :cool: :)
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Taas varmaan oftopikkia, mutta... Länsi-Saksan valtiolla ja Porschella oli 1980-luvun alussa projekti: das Langzeitauto. Porsche perusti laitteen jonnekin 924-944-välimaastoon, kehitti matalaviritteisen 2,5 l suoran nelosen jnejne. Autossa oli takaveto. Projektista luin 1980-luvulla Auto, Motor und Sportista.

    Projekti haudattiin 1983 niin hyvin, ettei netistä löydä mitään. Tuollaisten autojen tekeminen oli täysin mahdollista. Ne olisivat vaan pilanneet autoteollisuuden bisneksen liian kestävinä (25v+) ja valtion mahdollisuuden verottaa uusia autoja.

    Mutta niistä mooottoreista. Eikös suora kuusi (varsinkin BMW:n suorakuusi) ole fysiikan lakien valossa tarkasteltuna optimimoottori. Joku autoinsinööri joskus Fordfoorumilla perusteli tuon väitteen aika pätevästi. Tuota parempihan olisi sitten suora 12, mekaanikon painajainen jostain 20-30-luvuilta....

    Paitsi että Mazda MZR-perua oleva Ford Duratec 110hp/110 cid on kanssa ihan kiva. Sillä päästiin jouluna Borgåseen ja takas, eikä edes kehäkolmosella oltu kiireisimpien tukkona.
     
  19. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Rivikutonen on luonnostaan parhaiten tasapainossa, sen kerrannaiset eli V12 ja bokseri 12 myös. 72 asteen V10 taisi olla toinen yhtä hyvä. Rivi-12 ei ole auton moottorina mahdollinen, siinä varmaan hanaa annettaessa etummaiset pytyt ottavat varttikierroksen etumatkaa kun kampiakseli kiertyy korkkiruuville. Voiman voi tetysti ottaa ulos keskeltä, jolloin tuo ongelma ratkeaa, mutta ei sellainen moottori muutenkaan sovi autoon, eikä liene edes yritetty koskaan. Laivoissa taitaa olla jopa 16 pyttyisiä rivikoneita, mutta siinä käytössä juttu on eri kun moottorin painolla ei juuri ole väliä ja voi tehdä riittävän järeän.

    Ei autosta kannata liian kestävää tehdä senkään takia, kun tavallinen ihminen haluaa pysyä kehityksessä mukana ja muutenkin kyllästyy muutamassa vuodessa ajamaan samalla autolla.
     
    KajS tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö 3 pyttynen 2t kone ole myös tasapainossa?
     

Kerro tästä muillekin!