Niken Camaro-projekti, Valiant ja Volvo 760

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja -nikke-, 25.12.2016.

  1. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Tehdäämpäs paluu tälle foorumille pienen hiljaiselon jälkeen. Vaikka harrastus on jatkunut kaikenaikaa niin kiinnostus siitä jauhaumiseen internetissä loppui jostain syystä. :D Pääprojektini on siis -88 vuoden Iroc-Z Camaro. Ostin auton siis osiltaan vaillinaisena ja tietoisena että tää tehdään juurta jaksaen yhtään kiveä kääntämättä. Vastaavanlaisella autolla ennenkin paljon ajaneena tiesin tasantarkkaan mikä näissä autoissa on vialla ja mitä aion sen perusteella tehdä uusiksi.

    [​IMG]

    Ruostevaurioita oli tiedossa ja myös muista muutoksia jotka edellytti pohjan puolella touhuamista joten korigrillin rakentaminen tuli eteen. Grilli tuli tehtyä 70mm ja 80mm palkista, 240 Volvon navoista ja etutolpista, Puuilon peräkärryakseleista, Bilteman venevinssistä, Husqvarna SM125:en vanhoista ketjuista ja rattaista ja kokonaisuus rullaa tietenkin 240 Volvon pyörien päällä. Kori kun oli purettu tyhjäksi hylsyksi, nostelin sen moottorinosturin avulla pääty kerrallaan kiinni grilliin. Seuraavana oli edessä monen päivän hikinen urakka massojen kaapimisen muodossa. Bilteman monitoimityökalu lastaterällä osoittautui huippuhankinnaksi tässä kohtaa! Kuin ihmeen kaupalla grilli koreineen mahtui muutaman sentin varoilla kylän isoimpaan vuokrattavana olevaan autotraileriin ja kokonaisuus muutamine irto-osineen hinattiin naapurikylälle pohjan hiekkapuhallukseen. Sieltä päästyä käytin huolella aikaa paineilmapistoolin ja kumivasaran kanssa puhallellen ja paukutellen jotta sai kaiken hiekan koteloista pois. Tämän jälkeen sitten epoksipohjamaalit pintaan ennenkuin kerkeää vetämään pintaa ruskeaksi uudelleen. Etupalkki, olka-akselit ym osia saivat tämän jälkeen jo lopullisen puolikiiltävän mustan pintaansa.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Siitä sitten alkoi mittavat hitsaustyöt joita oli hieman vielä enemmän mitä odotin, mutta siihenpä olenkin jo omien autojen kohdalla tottunut... Paikkoja on pohjassa paljon enemmän kuin mitä olen kuvia lisännyt mutta kaikki on varmasti ruostehitsauksia nähnyt... :rolleyes:

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Osahankintojakin on tullut tehtyä mm LS1 Camaron etulevyt ja satulat, orkkis takajarrusatulat rumpujen tilalle, LS1 Camaron bensatankki, lukollinen murikka tiuhemmalla välityksellä yms.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Nyt on ollut tämän auton kanssa vähän hiljainen vuosi mutta tavoite oli että saisi tämän talven aikana aloitettua ruostehitsailut jälleen ja tehtyä ne valmiiksi. Tämän jälkeen olisi sitten aikomus alkaa suunnittelemaan korin jäykistämistä hitsaamalla apurunkojen välille palkit sekä tekemällä tehtaan saumoja uusiksi jotka on paikoin aika luokatonta tasoa... Nämä kun on tehty niin voisi alkaa mahdollisesti jo suunnittelemaan modernimman tekniikan hankkimista rapakon takaa... :rolleyes:

     
    Muokattu: 13.8.2017
    Rotten, timopajala, Roc ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Volvoja kun on aina ollut ja pitää olla niin vois kai niistäkin mainita. Pari kesää on ollut ajossa ja yhtäaikaa rakenteilla vuoden -85 760. Alunperin 2.3 Turbo, punaisella nahkasisustalla, automaatti-ilmastoinnilla ja varmasti lähelle kaikilla mahdollisilla herkuilla. Kaveri osti tämän itselleen vain moottorin takia ja meinasi laittaa loppuauton osina myyntiin. Itse silloin näin jotain piilevää potentiaalia vaikka varmasti yksi maailman rumimmista yksilöistä olikin sillä hetkellä. Moottorivalinnaksi tyhjänä ammottavaan konehuoneeseen päätyi muun auton vastaisesti vähän modernimpi ratkaisu, eli -95 960:in alumiininen 3.0 rivikutonen ja automaatti jonka löysin sattumalta yllättävän läheltä. Isoin työ oli 960:in moottorin johtosarjan erittely ja karsiminen johon meni muutaman illan aika kevyesti... Työ palkittiin ja kone lähti vaivatta toimimaan ja sillä on nyt pari kesää ajeltu melko huolettomasti. Tällä hetkellä tallin lattialla odottaa M90 manuaaliaski automaatin tilalle siirtyväksi.


    [​IMG] [​IMG] [​IMG]


    [​IMG] [​IMG] [​IMG]


    Visiona oli katua viistävän stancen omaava 80-luvun aikakone. Vannevalinnaksi osui Melberin Pentat, joita valitettavasti ei leveämpinä ja 16" versioina löytynyt mistään. Ne kuitenkin alle päätyi kun hyvät yksilöt löytyi 15x7 kokoisena. Päälle kietaistiin vähän kapeampaa ja matalampaa kumia tulevaa madallusta ja spacereita silmällä pitäen. Madallus tuli alkuun toteutettua raa'asti laikalla, mutta erityisesti etupäästä tuli aivan järkyttävä ja coiloverien rakennus tuli kyseeseen nopeasti. Taakse tuli perä 940 Volvosta josta löytyi Eatonin G80 liikkeellelähtölukko. Asiaan hetken perehdyttyäni toteutin lukkoon muutoksen jolla se toimii myös korkeammissa nopeuksissa potkaisematta lukkoa pois päältä.


    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]


    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]


    Ulkokuoreen ei valtavia muutoksia ole tullut vaan lähinnä ehjempien osien vaihtoa ja yleistä siistimistä. Ja toki Talmun huomiovalot. Maalipinta on kohtuu rujo ja ovet mädät joten maalaus ja ovien vaihto siintää lähitulevaisuudessa edessä. Paljon isompaa ja pienempää muutosta on suunnitteilla, mutta tavoitteena on pitää kesät liikenteessä.

    [​IMG]

    Sitten on vielä todellinen ikuisuusprojekti -82 Volvo 242. Tästä on ollut määrä rakentaa vähitellen kaaritettu karu katuauto ilman kompromisseja. Autoa on vuosien varrella jo hitsailtu aika paljon, sekä tekniikkavaihtoehtoja pyöritelty suuntaan ja toiseen. Valinta vakiintui lopuksi yhdistelmään ahdettu 2.3 16v punalohko pystyyn asennettuna ja BMW M3:n ZF vaihteisto. Vaihdelaatikon sovitin lohkoon itsetekemälläni välilaipalla. Loppukesästä sain tekniikkapaketin kannakkeet alustavasti tehtyä, mutta tämä projekti jatkuu keväämmällä tallitilan vähyydestä johtuen.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]


    Pidemmät sepustukset tulee löytymään blogistani: http://tallille.blogspot.com/

    Lisää projekti ym. kuvia löytyy osoitteesta: http://nikke.nn.fi/kuvat/
     
    Muokattu: 26.12.2016
    mikkis83, Dusturecarn, timopajala ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Blogiin pääsee vain kutsutut? :oops:
     
  4. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Oli näköjään jääny tauon myötä yksityiseksi...nyt pitäs päästä lukemaan. :D
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu nyt pääs lukemaan! :p
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Komiat on projektit.
    Meikä ei uskaltais ees kokeilla istuttaa moista uudempaa kuuspyttyistä volvoon, kun jo omassa autossa on sähköjen kans tekemistä, ja siinä ei oo sähköosista vaihtunu ku isommat suuttimet ja st200mallin ecu, nuo on ihan bolt-on juttuja.
     
  7. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Hyvillä ja selkeillä sähkökaavioilla pääsee pitkälle, jotka Volvoihin löytyy onneksi. :)
     
    jrasi tykkää tästä.
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    onko tuosta koneen pystyyn asennuksesta muuta hyötyä kuin että mahtuu isompi turboo_O:D
     
  9. jrasi

    jrasi Gearhead

    Ja sähköhän on yksinkertaista vielä näissä, joko se kulkee tai sitten ei, kun ei ole mitään väylähässäköitä.
     
  10. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Jep, työtä se vaan teettää.

    Olet asian ytimessä. :D Toisekseen kun lohko on ihan alkuperäinen 16v versio(740GLT/940GLT) niin sille ei valmiita kannakkeita olis ollutkaan 200-sarjan koppaan vaan ne joutui tekemään uusiksi jokatapauksessa. Miellyttää silmää myös enempi noin :rolleyes:
     
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Jos vinokoneen asentaa pystyyn, niin meneekö vaihteisto "vinoon"?
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eikös tuolla lue että tulee bmw:n askilla ja adapterilla ;)
     
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    Nämä volvo rakennelmat aina kiinnostaa. 90-luvulla tuli 16V vinokone 2.8 litraisena tutuksi juurikin -82 242:ssa
    Sen aikainen hybriditurbo syntyi muistaakseni 411 valmetin ja 9L scanian ahtimista soveltamalla.
    Vaihteisto 280 getrac 700bemarista...oi niitä aikoja
     
  14. 401

    401 2nd gear

    Eipä oo tainnu paljo nuo turbo hommat siitään muuttua.ihan samat alunperin valmettiin tehdyt kompurapuolet vieläi olla parasta mitä saa ja se pakopesä sitten siitä 9l scaniasta.tosin se voi tässä 16v rakennelmassa piisata pienempikii.
     
  15. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Ruotsista ois saanu valmiiin adapterin tälle kokoonpanolle mutta siinä ois tosiaan jäänyt loota vinoon...Nyt tulee lohko ja loota vaateriin omatekoisella laipalla.

    Kuulostaa sellaiselta rakennelmalta että on mahtanut olla tuona aikana aika kovan luokan laite? :cool: Mitens polttoainepuoli oli rakennettu?

    Tulevasta ahdistimesta ei vielä varmuutta ole kuin että taidan noita amerikan joen kehumia kiinakopioita testata tässä kohtaa. :rolleyes:
     
  16. Bukero

    Bukero Gearhead

    nojoo vinokoneen ja getracin sai silloinkin yhteen luokitellulla alukopalla joita käyttivät ainakin 2oosarjan ratavolvoissa.
    soppapuoli olikin tuossa ko. laitteistossa hieman haastava. olis toki pitänyt olla se hestec.
    mutta toimeen tultiin voimakkaasti muokatulla K-jetronic perustaisella ruutalla 911 turbo porschen määränjakajalla lähemmäs 7bar pa-paineilla ja sähkö/ahtopaine ohjatulla lisärikastus piirillä.
    yksi pikku perusvika oli ettei 2.sylinterin seinämä kestänyt betonoimatta oikein kunnon ponnistusta. muutama lohko meni harjoitellessa.
    silloin ei KVG ollut ratkaisu asioihin vaan joutui kokeilemaan.
    ja ahtimessa valmettia oli pakopuoli ja scaniaa komp.puoli muokatulla kompura siivellä ja isolla hukkiksella ja tupla bypass:eilla.
    kyseessä siis ihan täysvarusteinen kesäkäyttöauto jolla oli kiva heittää pidempääkin reissua.;)
     
  17. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Jotain tuollaista vähän ounastelinkin...hattu päästä teille ketkä noiden K-Jettien kanssa tosiaan ennen internet aikakautta on menestyksellä voimaa ottanut turbovehkeistä. :D
     
  18. Larry

    Larry Double Gearhead

    Mitenkään niken projekteja väheksymättä, tuosta Bukeron Volvosta kyllä olisi kiinnostava lukea lisää, ja nähdä kuviakin.
     
  19. Bukero

    Bukero Gearhead

    en sano etteikö se olisi mahdollista...joskus...pitäis muutenkin kaivella noita arkistoja
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ehdottomasti lisää projektikertomuksia!
     

Kerro tästä muillekin!