Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tiiäkkö mikä on jenkkiauto?
     
  2. gatorman

    gatorman 1st gear

     
  3. gatorman

    gatorman 1st gear

    Niin ja sekin chevy oli lisenssillä valmistettu
     
  4. pas2

    pas2 Gearhead

    Valmistusmaan perusteella Suomen Kaiserit, jotkut 55 Chevyt jne muualla kun jenkeissä kasatut jenkkiautot eivät ole jenkkejä, taasen monet jenkeistä löytyvät kuplavolkkarit ovat jenkkejä, heh.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jenkeissä on tehty jokunen satamiljoonaa toyotaakin. Sais niilläkin melko ison jenkkiparkin täyteen:rotfl:.
     
    hantta tykkää tästä.
  6. -rautis-

    -rautis- Gearhead

  7. Toope

    Toope 2nd gear

    Melko väärin kaikki tajusitte pointin tuosta, merkkinä/mallina amerikkalainen,ja siellä tai muualla kasattu on jenkki. Lähinnä outoja on nää firenzat/corsicat jne jotka ei perustu jenkkisuunnitteluun,eikä kyseistä mallia tehdä siellä. Mut ei ole multa pois,miten kukin minkäkin mieltää,joten jatkakaa.
     
  8. JTP100

    JTP100 3rd gear

    [​IMG]
    Kyllä minun mielestä näyttää harrastejenkiltä, joku toinen voi olla toista mieltä. Ihan sama.
     
    impala67 ja helvetinkat tykkäävät tästä.
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Ei ole.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin munkin mielestä näyttää harrastusvälineeltä josta puuttuu jenkki. Jos olisin harrasteautotapahtuman porttinatzi niin päästäisin alueelle mutta jos siellä on erikseen jenkkiparkki niin en sinne.
     
    Karpov tykkää tästä.
  11. arskazone

    arskazone Double Gearhead

  12. JTP100

    JTP100 3rd gear

    Melko ryppyotsaisesti tunnutaan täällä pohjan perukoilla suhtauduttavan tähänkin harrastukseen verrattuna vaikkapa alkuperäismaahan. Harrastuksessakin voi erotella karkeasti eri rakentelutapoihin suuntautuneet tyypit. On "mobilistinatsit" joiden ainut oikea tapa rakentaa auto on saattaa se täsmälleen alkuperäisasuun ja rankaista ankarasti niitä jotka uskaltavat pilkkoa sen 50 vuotta vanhan kansallisaarteen. Ansioksi luettakoon monien alkuperäisautojen tallentaminen tuleville sukupolville, joka ei ole pieni ansio. Sitten löytyy näitä "aina on näin tehty asiantuntijat" jotka kopioivat kymmeniä vuosia sitten keksittyjä rakentelusuuntauksia tai nimekkäitä jenkki-rakentelijoita ja naureskelevat pilkallisesti muille eri tavoin harrastaville. Heille kunniaksi on menneiden sukupolvien ideoiden tuominen nykypolvien nähtäväksi, ei huonompi juttu tämäkään. Kolmas suunta voisi olla "menköön vaikka vituralleen onpahan kokeiltu" tuunaajat, jotka tekevät mitä sattuu päähän juolahtamaan ja usein moneen kertaan. Nämä ovat katsastumiesten painajaisia mutta tulevien harrastajien kiittelemiä edelläkävijöitä, joiden onnistuneet tekeleet elävät edelleen vuosikymmeniä ja parhaat ideat ehkä jopa otetaan käyttöön ns. massatuotantoautoissa. Aika hyvin hoideltu tämäkin.
    Eli lyhyesti sanottuna: Antaa kaikkien (ruoste)kukkien kukkia, siitä saattaa seurata jotain hyvää itsellekin. Hyvää Uutta Vuotta kaikille ikään, sukupuoleen, naamanväriin ja autoon katsomatta.
     
    helvetinkat, Latvis ja ville400 tykkäävät tästä.
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kyllä se jenkkimeininki siitä karisee kun käynnistät sen ja lähdet ajamaan. Siinä ei edes liekit auta.
     
    Karpov ja Fleetline tykkäävät tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuon hinnalla kun vielä saa oikean jenkin niin miksi sitä säälimään. Ei kaikkiin harrastuksiin tarvi kaikilla olla varaa / rahkeita.
     
  15. Toope

    Toope 2nd gear

    Voisko tuota nyt juuri paremmin sanoa. Rakentakaa mitä ikinä teettekin,lapa nousee kun vastaan tuutte. Vaikka sillä goggomobililla.
     
    Muokattu: 1.1.2017
    impala67 tykkää tästä.
  16. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Tuttu tilanne prätkä/mopo maailmasta. Nuorisolla hienosti puunattuja kilpureita parkissa. Sitten kun porukka vaihtaa maisemaa, niin pörinä paljastaa kaksipyöräisten todellisen eroavaisuuden.
     
  17. maverick999

    maverick999 Gearhead

    En tuomitse kenenkään muun mielipiteitä, jokaisella on omansa, mutta itselleni "jenkkiauto" meinaa auton luonnetta. Sen tietää kun näkee tai viimeistään kun käynnistää. Tämä on siis henk. koht. oma hämärä rajanveto. Kuten tässäkin on monesti mainittu: Jos ajattelisi merkin mukaan, niin nyky-Daewoot olisivat jenkkejä. Jos ajattelisi valmistusmaan mukaan niin oma Kanada-Capriceni ei olisi jenkki jne...​
     
    Muokattu: 1.1.2017
    Jussi289 tykkää tästä.
  18. ata

    ata Gearhead

    On tämäkin taas taistelua. Mutta aihe sinänsä tutuksi tullut. Minulla kun on harrasteautona, jolla tosin tällä hetkellä joutuu ajelemaan käyttöajotkin kun varsinainen käyttöauto on vielä hankkimatta, 90-luvun alun Opel... sillä ei tunnu tai kehtaa mennä moniinkaan harrasteautotapahtumiin, paitsi ehkä Opel-kokoontumisiin... 25 vuotta silläkin ikää kuitenkin. Toisena harraste/käyttöautona (joka tällä hetkellä seisoo pressun alla tallissa ensi kesään saakka) taas kun on 2000-luvun tuote. Sitäkään ei moni "jenkkiautoksi" hyväksy, vaikka on takavetoinen ja amerikkalaisella V8-moottorilla varustettu ja amerikkalaismerkkinenkin. Kun on liian uusi (tuota uudemmat Mustangit, Camarot tai Challegerit toki ei ole liian uusia) ja liian eurotyylinen ja tehty "down under" eli Australiassa. Joissain tapahtumissa ei ole harrasteparkkiin päässyt, joissain on, mutta jotkut eivät ole pitäneet. No on minulla sellainen pre-71 2d ht V8-jenkkiautokin, ja ihan USA:ssa Detroitin kupeessa Michiganissa tehty vielä, täytynee sillä ainoastaan käydä tapahtumissa vissiin sitten. Tosin varmaan niin tulee ensi kesänä tehtyäkin suurimmaksi osaksi.

    Mutta tuollainen "oikea jenkkiauto"-nimitys on omasta mielestäni ihan turhanpäiväinen. Toki joissain tapahtumissa voi olla harrasteparkille selkeitä sääntöjä, kuten vaikka ikäraja, siinä ei ole mitään pahaa, järjestäjän valinta. Esim. Classic shown tai Vintage Dragsin harrasteparkki, siellä on vain vanhoja autoja jotka mahdollisesti sen lisäksi täyttävät järjestäjän muut vaatimukset. Sitten taas on sellaisia tapahtumia, joissa on esim. valmistusmaarajoituksia, en päässyt itse esimerkiksi jenkkimerkkisellä aussiautolla brittiautotapahtuman tapahtuma-alueelle, vaan piti ajaa yleisöparkkiin, vaikka auto on "British Commonweathin" tuotantoa... :) Ei haitannut. Se mikä minua haittaa on, että joillekin on eri säännöt kuin toisille. Jos on joku sääntö, niin sen pitää sitten koskea kaikkia samalla perusteella, eikä vain jollain auton nimeen perustuvalla perusteella tai jollain mitä ei pysty perustelemaan. Itse sain porttarin erääseen "urheiluautotapahtumaan" kun kehtasin arvostella heidän kaksinaisssäännöstöään, joka koskee joitain teknisesti täysin vastaavia autoja ja toisia ei johtuen vain yleensä esim. auton merkin tai mallin nimestä tai väitetystä takapenkin koosta tms. joka ei sitten koskekaan muita kävijöitä...

    Kun itse harrastaa sekä eurooppalaisia, australialaisia ja amerikkalaisia autoja, niin ei osaa oikein profiloitua ehdottomiin rajoihin ja rajoituksiin. PT Cruiserkin voi olla harrasteauto tai sitten ei ole, riippuen siitä onko se sitä vai ei. Se riippuu omistajasta. Tuommoinen uudempi auto vaatii siinä joko automallin erikoisuutta, tai että siitä on tehty erikoinen. Onko sitten vaikka uusi neloskoneinen Mustang harrasteauto tai jenkkiauto, ehkä on, ehkä ei. Itsellä kun on etu-, neli- ja takavetoisia autoja, neloskoneisia ja kasikoneisia, manuaaleja ja automaatteja, uudempia ja vanhempia, en osaa olla niin ehdoton. Tykkään monipuolisuudesta. Itelläkin on kuitenkin omat autot saman konsernin tuotteita kaikki, vaikka on tehty kolmella eri mantereella... :)
     
    impala67 tykkää tästä.
  19. pas2

    pas2 Gearhead

    Mua ottaa eniten kuuppaan, että piti jenkkiautoja himoita kun olis pitäny ostaa pelto ja kerätä se täyteen volkkareita.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Melko hyvin laitettu. Tosin tuolla kaavalla pääsee jopa lähes mukaan 60-luvun Tojota Crownikin...
     

Kerro tästä muillekin!