225 kaasari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jsp, 12.9.2015.

  1. grantorino

    grantorino Gearhead

    Ei tuo mikään ihme ole jos röpöttää, saa reilusti liikaa bensiiniä, onhan 318 kasi kokonaiset 1,5 litraa isompi tilavuuksinen moottori kuin 225 kuutonen.
    Mutta tämä on kai sitä harrastamista.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

  3. KajS

    KajS Gearhead

    Tuolla on tulkittu menestyksekkäästi rebuildkitin ohjeita:

    http://board.moparts.org/ubbthreads/ubb ... /site_id/1

    Terminologia on hakusessa tuollakin: There is no bowl cover, the instructions should say dust cover.

    Luulen, en siis tiedä, että Jsp:n röpötyspulmat ratkeaisi sulkeisilla kaasutin irti-pura-ja-kokoa. Ainakin mun Carteria rempatessa oli tarkkaa seurata ohjeita just oikeassa järjestyksessä. Sisukalut ensin järjestykseen. Sitten kun on 100% varma niiden oikeellisuudesta, kaasari kiinni ja sääteleemään. Kuten olen kertonut, niitä seos ja läppäruuveja voi sitten ruuvata järjellä ja ilman, lopuksi kuitenkin tuli oikein hyvä ja päästöistä läpi kunniamaininnalla.
     
  4. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    Omaa mainostaen :lol: Se vani on hyvä! Täytynee ite hitsata ne muutama reikä niin jos se helpottais myyntiä...tuo hitsaushan kun kuitenkin on se helpoin homma näissä autohommissa...
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Taitaa bensapulasta kärsiä kun kerran paukkuukin. Korjaussarja vaan peliin ja huolellinen kaasarin puhdistus, mieluusti ultraa hyödyntäen.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Osaisko joku slantsix expertti selittää et miks slantti kävis rikkaalla jos siihen laittaa 318 kaasarin? Mitä jos siihen laittaa vaikka 600 holleyn ni paljonko tarvii laihentaa? Kerrotaanks sille kaasarille jollain muotoa et nyt sä oot menossa ton ja ton kokoseen mottiin, susta menee tollanen määrä ilmaa läpi et roiski sinne sit ny vähän enempi bensaa? Kaasarit perustuu siihen että ne toimittaa moottorille sen haluamaa polttoaineseosta sen mukaan miten niistä menee ilmaa läpi. Sit niissä on usein rikastuspiiriä jota moottorin alipaine, tai sen puute ohjailee. Mut se paljonko optimioloissa bensaa sekoittuu ilmaan ei juuri vaihtele, on kyseessä sitten 1.2 litranen corolla tai 500:n veekasi. Sen takia niihin voidaan myydä tollasia universaali kaasareitakin kuten 600 holley. Holleyn ohjeessa lukee et jos joudut muuttamaan OTB suutinkokoa yli neljä pykälää, niin kannattaa alkaa etsiä vikaa jostain muualta, seossuhteena toi tarkoittaa n. 6% jota esimerkiks 10 l sadalla kuluttavassa vehkeessä rupee olee aika vaikee todentaa "kulutuksen pienentymisenä".

    Juu, ja ite tosiaan laitoin joskus slanttiin 1.2 litrasen corollan kaasarin. Toimi "suoraan paketista", ei kuluttanut sen vähempää, oikeestaan ainoo ero oli siinä et kaasari oli aivan liian pieni eikä siitä mennyt tarpeeks ilmaa läpi. Huippunopeus jäi johki vähän reilu sataseen '80 Aspenissa. Aspenissa oli kevyesti viilattu kutonen, 904 loora ja 2.95 perävälitys. Motista oli kantta höylätty ja kanavia muotoiltu, siinä oli MP:n miedoin virinokka, 2 bbl kaasari ja 2.25" putki turbo vaimentajalla. Laite kellotettiin 200 metrillä ja se meni 12.006/96.57 km/t. Myöhemmin samaan katiskaan heitettiin halvemmalla tehty kutakuinkin samaa vireysastetta oleva 318. Kulku parani "hieman", 200 metriä 9.71/123 km/t. Kulutuskin kasvoi, keskikulutus työmatkanurkka-ajossa nousi 15.9 litrasta 19.1 litraan. Osa siitä selittyy varmasti että 318:lla kaasu viitti painaa vähän enempi kun tapahtu edes jotain.
     
  7. Jsp

    Jsp Gearhead

    Siis tämä kaasari on upouusi. Ei upouutta kaasaria pidä korjaussarjalla rueta vekslaamaan kun se on 2015 valmistettu niin luulis että sisukalut on 2015 mallia eikä 35 vuotta vanhaa paskaa mitä cartterissa.


    Noh neulat on säädetty täysille niin ihmekkään jos röpöttää. Pitää säätää tässä seosneula 100% rikkaalta laihemmalle ja kahtoo että vaikuttaako mitenkään.. kiihytyspumppukin on täysillä niin sekin vaikuttaa..


    Turha sitä nyt heti rueta spekuloimaan että joo ei toimi kun ei oo säädötkään kohallaan.. Se oli säädetty toimimaan 318sessa tehtaalta tullessaan joten totta vitussa sitä pitää laihentaa.


    Tässä tuli sit eilen sählättyy ja arvailtuu kun ei ollu tietoo mitä kumpikaan ruuvi etes teki.. Luulin että neulat säätää tyhjäkäyntiä :lol:
     
  8. Jsp

    Jsp Gearhead

    Joopajoo on jo kaks päivää säädetty tota paskaa ja nyt on pikkuhiljaa löytymässä oikeita säätöjä.. Sain sen nyt säädettyy niin että röplötys on ihan vähäinen korkeilla kierroksilla.. Pitää vielä huomenna jatkaa säätämistä mutta ei millään enää jaksa kiinnostaa.. Vittuku suomessa ei oo ketään kuka taitais cartterin säätämisen..


    Noh onkohan tuosta haittaa jos ajelee hieman rikkaammalla seoksella? Kuhan ei polettele niin että röplöttää.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On niitä taitavia Carterin säätäjiä. Niiden ei vaan tarvitse tulla julki koska niillei ole ongelmaakaan....

    Mistä päättelet, että moottori menee rikkaalle? Bensa on tavattoman anteeksiantavaista viturallaan olevan seoksen alueen suhteen. Saa lykätä mustaa putkesta ja silti tulee voimaa. Voi olla niin laihalla ettei kapeakaistalambdasta tule voltin kymmenystäkään ja silti käy ja kukkuu.

    Bensanhajuahan tulee silloinkin jos laite jättää seoksen polttamatta. Ja senhän se voi tehdä muustakin syystä kuin seoksista. Jättää sytyttämättä kuormalla jolloin tulpan jännitekesto on suuri. Tai muu syy.

    Mut onnea vaan säätämiseen. Vanhoissa BBD kaasareissa neulat liikkuivat alipaineen voimalla eli vähän kuin powervalve. Uudemmissa neulat on jotenkin kytköksessä kaasuläpän asentoon eli toiminto on erilainen.
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No, etpä tuota sitten voinut aluksi mainita että upouusi :mad:
     
  11. Jsp

    Jsp Gearhead

    Noh se oli out of the box sellanen että kierrokset ei päässy yli 3000rpm koska rupes vaa röpöttämään ja kaasun lisääminen vaan pahenti röpötystä..

    Nyt on miten sattuu säädelty ilman mitään ohjeita kun vaan perse tuntumalla ja nyt näyttäs nousevan kierrokset mutta silti pientä röpötystä on kun polettaa lattiaan asti.. Eli kaasupolin 0-70% toimii niinkun pitäs mutta sit se kun rupeet ohittamaan tai kiihyttämään sataseen niin hirmu laiskaa ja hidasta koska ei voi laittaa pohjaan asti..


    Vanha kaasari toimi niin että kun poletti lattiaan niin hyvin hurahti kierrokset yli 5 tonnin ja kiihty kun ampiainen. Ei jääny jalkoihin ja nollasta sataan kyllä oli rivakkaa.. Mutta tyhjäkäyntiä ei ollut ollenkaan.. Jos pysähyt risteykseen niin sammu välittömästi..



    Tää uus kaasari toimii tyhjäkäynnillä hyvin eikä sammuile risteyksiin mutta tuo on tuo korkeitten kierrosten eli se merkittävin kiihytyksissä joka vaan sanoo röprpörpö ja ei anna kierrosten nousta ylöspäin..

    Ei kyllä mitään mustaa savua tule ja luulis kyllä kun on 318selle tarkotettu kaasari että olis jo tehtaalta hitusen rikkaammalla mitä 225selle tarkotettu.

    Mut säätämällä sai jotenkuten toimimaan.. Huomasin myös sen että kun se röpöttää ja löysäät kaasua. Jos löysäät vain vähäsen niin rupee kiihtymään jonkun aikaa.. Eli kun bensantulo vähenee niin kiihtyy mutta kun polkee lisää niin sit sammuu.. Siitä vaan päättelin että onko liijan rikkaalla?

    Jos laitan täysin samoihin kohtiin säädöt mitä oli vanhassa 225sen cartterissa niin tuleeko samat ja toimii vai onko se sitten rikkaampi koska eri metering rod ja accel pump koko? Puhumattakaan jeteistä?


    Tuo tosiaan toi pientä toivoo että ilman ilmanputsaria toimi sillee semi ok. polin 90% asti toimii mut 100% viel pikku rpöpörpröprpö

    Mutta kun laitti sen pannun päälle niin putos polkimen tehot 70%lle.. Jos painat enemmän polinta kun 70% matkastaan niin röpöttää.. Tos parkkipaikalla vielä viimesen säädön tein ja laskin metering rodeja ihan vähäsen alaspäin niin anto painaa polinta 75% eli 5% pidemmälle..

    en nyt osaa paremmin selittää kun prosenteilla mutta siis kyl vähäsen syvemmälle anto polkee polinta ennenku röpöttää.. Pitäs sit tota kiihytyspumppua varmaan säätää kun kerran sitä rikastinta on säädetty...
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Mä laitoin ne kuvat edelliselle sivulle, jotta sieltä selviää, miten sen kaasarin pitäs olla säädetty. Käytti sitten korjaussarjaa tai ei. Ja ohjeen mukaan samat säädöt /6 ja V8. Ihan kuten C-Barge sanoi, ei se kaasari tiedä, mille moottorille se soppaa syöttää. Tehtaan jäljiltä tuo voi olla lähinnä kasattu, ei säädetty.

    Just se Float Level adjustment tehdään kaasari ylösalaisin. Itse katsoin vierestä, kun kaasutimen korjaaja nuo säädöt teki, seurasi tuota sarjakuvaa kuin raamattua.

    Käsiryyppy on varmaan hyvä, mullakin tuli sitä ikävä viime talvena, kun ei ollu auennut tuo BBD:n koko säätämisen kirjo. Joku joskus täällä kyllä sano, että se automaattiryyppy on hyvä laittaa kuntoon. Uskoin, siinä pitää sitten hoitaa se bimetallijousen virransyöttö ja katsoa, ettei niitä rodeja ole taivutettu miten sattuu. Automaattiryypyn toimiessa slanttivani lähtee yön yli seistyään ripeemmin käyntiin kuin efi. Parin kolmen päivän seisokki vaatii vähän veivaamista jostain syystä.

    Jsp on kyllä käynyt jo pidemmän kurssin Carter BBD:n säätämiseen, että eiköhän ne säädöt sieltä kohta löydy.
     
  13. Jsp

    Jsp Gearhead

    Noh en ole kehdannut uutta mennä aukomaan että niitä floatteja rueta säätämään joten rukoilen että ne ois säädettynä.. Jos ei ala aukeemaan viikon säädön jälkeen niin pakko se on perkele aukasta.. Mut tosiaan jos molemmat on samat säätää niin pitää vaan uskoo että tuo teidän "raamattu" säätää sen kuntoon.. Kokeilen nyt ihan aluks vielä ite pyöritellä aina millin eteenpäin ja testata.

    täl hetkel on siinä ja siinä naftisti että ihan pikkuriikkistä säätöö kaipais että toimii.

    Tuo on vaan kun tuo manuaali vaatis ne tuumaviivottimet ja se ristin näkönen mittaaja sille pumpulle.. Taidan vielä kuitenkin laittaa samat settinkit kun vanhassa cartterissa oli mutta 5% laihempana ja kahtoo millasen äijäyksen antaa..
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kannattas varmaan heti aukaista ja tarkistella säädöt ja ettei ole jätetty vaikka poranlastuja kanaviin. Ei olisi ensimmäinen kerta kun tulee uudesta kaasarista vastaan. Toimiva 318 kaasutin kyllä toimii ihan hyvin sellaisenaan 225:n päällä.
     
  15. Jsp

    Jsp Gearhead

    Laitin tehtaan säätöihin ja ei toimi kun röpöttelee vaan ja sit huomasin että kun vetää ryyppyä päälle niin sit toimii ja kyl rivakkaan kiihtyy.. rikastin vähäsen ja laitin ryyppyvivun väliin speisserin että ei mene ihan pohjaan asti eli ei aukase ryyppy läppää ihan täysin auki.

    Nyt toimii niinkun vanhakin toimi mutta tyhjäkäynti palasi.


    Pitäis ilmeisesti rikastaa että ei tartteis ryyppy olla päällä kokoajan mutta tää nyt välttää. Pitää pitää vähäsen taukoa jo tosta säädöstä..


    Jos enää pistää rikkaammalle neuloja niin pitäis sit jo kiihytyspumppua lisätä.
    Nyt on siinä 1/2" kohalla suurinpiirtein ei nyt ihan millin tarkkaan mutta kuitenkin toi kiihytyspumppu ja neulat on keskivälissä säätöaukkoa.

    Toimii ryypyn kanssa loistavasti. Kiihty jo 120km/h kun testailin. En uskaltanu kovempaa ajaa.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Rupesin pohtimaan slanttivanin carter bbd:n elämää ja heräsi muutamia kysymyksiä. Siis onhan se slanttivani toiminut ihan hyvin, mitä nyt kostealla ja kolealla kelillä lämpimäksi ajaminen kaupungissa ei ole kivaa.

    Joten, kysymys yksi: saastelaitteet poistettu, bowl vent tube tulpattu, normaalisti tuosta ventistä lähtee letku hiilikannuun. Kuitenkin SlantSixDan sanoo: " The bowl vent port (top front) needs to be open to atmosphere." Siis onko tulppauksesta haittaa vai pitääkö sen putken saada ilmaa?

    http://www.slantsix.org/forum/viewtopic.php?t=58895&sid=2e8e4d1a63c1b482724216ec53cf48fa

    Kuvassa tuo kirkas putki vasemmalla alhaalla:

    [​IMG]

    Toinen päivän kysymys on ryyppyä pois päältä työntävän bimetallijousen sähkönsyöttö. Ventiilikopan kyljessä on se choke modulator, "haistaja", jonka pitäisi päästää enemmän virtaa läpi sinne jouselle, mitä lämpimämpi se haistaja on. Mulla se haistaja ei kuitenkaan koskaan päästänyt virtaa läpi, joten ohitin sen ja näin ollen ryyppy lähtee pois aika lujaa, kun se bimetallijousi saa virtaa heti startista.

    Joten, metsästänkö uuden haistajan ja säätelen ryyppyä vai tyydynkö "fiatismiin" eli hieman ala-arvoiseen välilämpökäytökseen? Ihan kesällä ei ole tosiaan mitään haittaa ja onhan se niin, että parempi, että ryyppy lähtee pois liian aikaisin kuin että ei lainkaan (sekin tuli slanttiharrastuksen alkuvaiheessa koettua).
     
  17. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Koita ensin ilman sitä palikkaa. Ryyppy aukeaa melko hitaasti se kytkettynä.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Auki sen kohokammion tuuletuksen pitää olla. Vanhemmissa BBD kaasareissa oli tangon päässä kumilätkä joka avasi kammion joutokäynnillä ja sulki kaasua painettaessa.

    Ei se vältisisti vaikuta märällä kelillä ajamiseen. Jäätyykö sulla kaasutin? Alkaa olla ruiskupelien aikana unohdettua kansanperinnettä laittaa viinaa tankkiin.

    Mittaa ohmipuntarilla sen lämmittimen vastus ja laita esim 40% mitatusta arvosta oleva vastus väliin. Teho putoaa puoleen ja ryyppy hidastuu ... paljon.
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    No johan otan tulppauksen pois. Onhan siinä venttiili. Voiko sen bowl ventin jättää ihan noin auki ilman mitään letkua? Vaikuttaako tuo tulppauksen poisto seoksen rikkauteen/laihuuteen? Oli muuten edellisen omistajan toimesta tulpattu se bowl vent.

    Kaasuttimen jäätymisestä ei ole havaintoa. Tosin lopetin slantismin marraskuun alussa, kun se eka talven yritys tuli. Lähinnä mahdollisten liukkaiden kelien vuoksi. Mullahan on 100% cold air intake (ilman mitään esilämmityksiä) ja viime talvena -5 C:hen asti toimi hyvin.

    Noin se on ollut 1,5 vuotta, siis choke modulator on ohitettu, 12V ignition feed suoraan siihen bimetallijouseen. Ei avannut ollenkaan ryyppyä, joten slanttivani oli kuin puolustusvoimien savuverhoharjoituksesta.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eniten kaasutin jäätä tekee pikkuisen plussan puolella. Ihan pihalle ja ilman suodattimia ne hengitti vanhoissa kaasareissa mut jos laitat semmosen pienen urheilumallissen filtterin, niin johan se viritysosasta käy. Mun Dartissa se piippu oli ihan auki silloinku mulla vielä supersix-kaasari siinä oli. 318 mosan kaasari on pikkuisen isompi ja sekin piristää 225:ttä kummasti.
     

Kerro tästä muillekin!