Vieläkin 4l80e ongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Vasaramies, 7.1.2017.

  1. Vasaramies

    Vasaramies 1st gear

    Terves!

    Tässä on nyt kohta puolivuotta ihmetellyt vanin laatikon mystistä vikaa.
    Laatikko meni hajalle viime huhtikuussa ja on sen jälkeen uudelleenrakennettu allekirjoittaneen toimesta.
    Laatikko vaihtaa ja toimii nätisti mutta menee vikatilaan joka ajolla.
    Joskus voi ajaa pitkänkin matkan ettei mitään ilmene ja toisinaan tekee sen melkein heti.
    Eilen taas testattiin ja toimi ajossa hienosti, pysäytettiin auto ja sammutettiin ja heti liikkeellelähdön jälkeen ei vaihda enää kakkosta isommalle. Auto parkkiin, päävirrat pois ja parin minuutin odotus jonka jälleen päävirrat päälle ja auto käyntiin ja laatikko toimii taas niinkuin pitää. Tämän jälkeen taas parkkiin ja auto sammuksiin ja uudelleen startti ja vikatila taas heti päällä?

    Mikä tällaista voi aiheuttaa? Olen vaihtanut laatikon sisälle kaikki sähköjohdot ja anturit, myös nopeusanturit ja TPS anturi on vaihdettu. Myös virtalukko ja virtalukon pohja on vaihdettu.

    Voiko ecm olla sökö?
    Onko muita antureita jotka asiaan voi vaikuttaa?

    Auto on 1994 g30 6.2d
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    lukulaite kiinni autoon mitä koodia lykkää, miten fluid pressure switch,se lituskainen osa,onko putsattu tai vaihdettu.
     
  3. Vasaramies

    Vasaramies 1st gear

    Pressure switch on vaihdettu.
    Koodeja en nyt muista mutta viittaavat nopeusantureihin.
     
  4. north

    north Gearhead

    Voi,mulla Cadillac teki samaa ja korjaantui kun vaihdoin ECM-poksin.
     
  5. Vasaramies

    Vasaramies 1st gear

    Avasin tuossa boksin enkä nähnyt äkkiseltään muuta arveluttavaa kuin yhden keltaisen vastuksen jossa oli jotain mustaa, kuin nokea päällä.
    Lisäksi mitattaessa ohmilukema oli pienempi kuin toisessa samanlaisessa.
     
  6. Vasaramies

    Vasaramies 1st gear

    Mittasin ne vastuksen ja toinen antoi lukeman 3.32 ja se jossa oli nokea antoi lukeman 2.94.
    Mittari oli väännetty 20kO kohdille.
     
  7. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    käytännössä sama arvo
     
  8. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    mikäli auto olis turpo sanoisin, että vika olisi muualla kuin laatikossa..
    irrota laatikon kyljestä sähköpistoke ja kyttää suurennuslasin ja hyvän valon kanssa, että yksikään pinni ei ole painunut syvemmälle kuin muut/poikki/vääntynyt
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä noita luotettavasti voi mitata levyssä paikallaan. Arvo saattaa olla ihan mitä vaan, riippuen muista osista ja kytkennän toteutuksesta. Oikeaan tulokseen on vähintään toinen pää mitattavasta osasta juotettava irti. Ilman kuvia ei kokenutkaan välttämättä näe, voiko paikallaan mittaukseen luottaa.
     
  10. Vasaramies

    Vasaramies 1st gear

    Jos jollain on jäänyt nurkkiin pyörimään TCM boksia koodilla 16196390 niin olisin kiinnostunut ostamaan.
     
  11. jyrsis

    jyrsis 3rd gear

    Lainaan "rumasti" tätä ketjua niin ei tarvitse turhaan aloittaa uutta.
    Eli ongelma olisi seuraava: Kylmänä kun auton käynnistää ja vetää vaihteen päälle niin ei tapahdu mitään. No kierroksia peliin ja auto lähtee liikkeelle kuin purkka tukasta. Jonkin matkaa kun on ajanut niin vaihtaa ihan ok, aluksi toki vedättää pikkuisen korkeammalle kierrokset kuin normaalisti. Jos auton antaa käydä startin jälkeen paikoillaan vaikka 10-15min ja vetää vaihteen silmään niin toimii niinkuin pitääkin. Ja muutenkin loota vaihtaa ihan ok kun vain lämpiää. Öljyt+suod. vaihdettu, ei ollut palaneen hajuiset eikä muutenkaan vanhat/likaiset öljyt. Eli mistä aletaan etsmään vikaa??? Ei millään viitsisi luopua muuten hyvästä autosta, mutta alkaa pikkuisen jo kupoli leipomaan tämän kanssa :mad:
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi on yleensä merkki siitä että lootalla rupee olemaan tunnit täynnä. Ööli vuotaa tiippareiden ohi kun tyhmäkäynnillä pumpun tuotto on pienempi. Kaasuttaessa tuotto lisääntyy ja painaa tiivisteen/t silleen että paine pysyy.
     
  13. jyrsis

    jyrsis 3rd gear

    Eli loota alas ja remonttiin...? Meneekö jollakin master rebuild kitillä? Kannattaako laittaa samalla joku shift kit? Auto on ihan normi arki käytössä, joskus voi traileri roikkua perässä. Nyt ollaan sellaisella alueella mistä ei ole kokemusta eikä mitään hajua :(
     
  14. downtown

    downtown 3rd gear

    jos minäkin tähä nalle laitan omanprboleemani, kaikkea muuta häröä on ollut vuosien varrella mutta tämä nykyinen ominaisuus täysin uutta..

    elikkäs: tämä esiintyy kun loota on lämmennyt hieman eli ajettu joku about 5-10km.. eli kun lähdet pysähdyksistä tuntuu nykäisy joka on tavallaan niinkuin vedettäis löysät pois???(sama nyppäsy tuntuu kun jarrua vasten painat hieman kaasua) ja kuumana vaihtaa turhan aikasin kakkoselle= kun ryämität autoa niin tyrkkää kävelyvauhdista kakkosen sisään? vaihtaa muuten napakasti kun survoo vaan kaasua syvemmälle, laatikko ei luista ja kaikki pykälät löytyy, turbiinilukkokin toimii...

    elikkäpä mikä mulla on rikki tuolla? solenoidi, paineeseenliittyvää vai voisko venakoneistossa olla vaan paskaa ja siellä lämpimänä joku jumittaa? scannerillakin on kokeiltu eikä kuulema näkyn mitään erikoista...
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Minäkin lainaan,paljonkos tuosta öljypohjassa olevasta öljyssä on autolla ajaessa ns lootassa kierrossa?
     
  16. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    lasket sen helposti mittatikusta. öljypinnan korkeus moottori sammuksissa miinus öljypinnan korkeus moottori käynnissä kaavio läpikäytynä kertaa öljypohjan ala = tilavuus
     
  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kaipa sitä ööliä on jo siellä kierrossa valmiina kun kone seisoo.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä ne on periaatteessa kaikki kierrossa koko ajan kun lootan pumppu pyörii. Montaa eri reittiä sitten palaavat öljypohjaan, osa voitelun tehtyään, osa jo suoraan paineensäädöstä ja tietty servoistakin sit palaa, kun työ on tehty. Mutta turbaani vajuu akselin tasolle seistessä, ja sinne sit menee osa takas, kun laitetaan kone tulille.
     
  19. weripuo

    weripuo Gearhead

    Lainan otan minäkin tästä topicista, -91 6,2d ja 4l80e laatikko, olenko ihan väärässä vai pitäisikö lukon toimia myös kolmosvaihteella. Nelosella toimii ja tuntuu kun lyö lukon päälle n. 80kmh
     
  20. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kyllä sen pitäis kolmosella toimia.
     

Kerro tästä muillekin!