E85/98

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 3964, 11.1.2017.

  1. 3964

    3964 3rd gear

    Jos otetaan tuommoinen perus 350 ameriikan moottori joka tuottaa 98 bentsiinillä 10.5 puristeisena 230/0.05 asteisella nenulla perus n.400 hp. Käyttö alueella 2000-6000rpm

    Jos kaikki muu pysyy ennallaan paitsi purkka nostetaan e85 käytettävälle tasolle 13 vai mitä se voisi olla.

    Mitä tuommoinen patti tuottaisi ulos vai tapahtuuko heposissa muutosta?
     
  2. Keme

    Keme Gearhead

    E85 seokset ja sytkä kohdalleen, niin varmaan tulee tuntuva muutos.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Varsinkin vääntöä voi tulla lisää E85:n puristuskestävyyden ja puristussuhteen noston myötä.

    Jos tarkoituksena ei ole tuntuva tehon nosto, vaan polttoaineen vaihto, niin ei se puristusten nostokaan mikään välttämättömyys ole.
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Hmmm olisi kiva saada vertailua, miten sytykset eroaa 98E5 ja E85 välillä, sama moottori samat puristukset yms. mutta eri polttoaineella. Samanlaiset tulpat molemmissa tapauksissa.
    Toki jos tulppien sopivuudesta saa tietoa sekin olisi mukava tieto.

    Turbo-ahdetussa autossa, vaikka puristukset eivät nousisi, ilmeisesti E85 antaa lisää tehoa samalla ahtopaineella kuitenkin.
     
  5. 3964

    3964 3rd gear

    En huvikseen polttoainetta vaihtaisi,vaan jotain hyötyähän siitä pitäisi saada.
    Hinnan ero ei riitä syyksi koska sitä kuluu niin paljon enemmän.
     
  6. 12345678910

    12345678910 Gearhead

  7. 3964

    3964 3rd gear

    Jos mulla kertyy tuohon mosseen se max.5000km vuoteen ni säästö noin 100€.
    Paljonko menee tavaraa vaihtoon polttoaine puolelta +moottorin puristukset pitäis saada nousemaan joten alakerran teko uusiin puihin summa on jossain 2-3k€ kohdalla joten kauan pitää ajaa ennen kuin se on maksettu
     
  8. Keme

    Keme Gearhead

    Esimerkiksi T7 ja T5 koneisista Saabeista ton sytkäeron saa katsottua. Molempia on softattu Suomessa niin pirusti sekä E85 että 98 käyttöön, että valmiita sytkäkarttoja on saatavilla. Myös 2.3 vapari tonnarerihin on tehty E85 muutoksia. Teoreettisesti pelkällä polttoaineen vaihdolla 98 -> E85 pitäisi saada 8% tehonnousu. Luonnollisesti seos pitää olla kohdallaan.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Hmmmm, mulle väitettiin, että saisin kunnon säädöillä KMS eculla siirryttäessä 98E5 (huonosti ehkä säädetty) noin 1.5 bar ahdoilla siirryttäessä E85:lle sporttiauton puheiden mukaa noin karvan alle 20% teho nousu nostamatta ahtopainetta. Kuulemma palaa viileämmin ja sen vuoksi pakokaasut virtaa paremmin ja kestää tehon puolesta parempaa sytkä ennakkoa.
    Ristovirtala taas puhui, että E85 kulutus tälläisessä muutoksessa ois heidän tekemien kokeilujen mukaan 38% kasvu polttoaineenkulutuksessa keskimäärin.
     
  10. Mopar

    Mopar Gearhead

    Minkä takia ne puristukset pitää nostaa? Toimii se 85 tuollakin puristussuhteella.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kait edellä oleva viittaa siihen, että E85 kestää paremmin puristuksia ja antaa paremman hyötyösuhteen moottorille, siis vähemmän polttoainetta/enemmän tehoa riippuuen toki säädöistä yms. Toki pelaa ilman muutoksiakin varmaan mainosti mutta tehoa tuskin tulee kauheasti lisää ehkä 5% tjs... marginaalisesti varsinkin kun kyse on vapaasti hengittävästä.
     
  12. saresks

    saresks Gearhead

    Perus 350 400hp ameriikan moottorissa ei oo turpoo. tommosessa vaparissa ei perse juurikaan tunne tehoeroa siellä 6000 jenkan maksimitehoilla kun muut palikat ja virtausnopeudet rajoittaa tehonkasvua.
    Vääntöö tulee lisää tuntuvasti ja siksi että seosmassaa on on samalla röörivöljyymillä enempi viinan jäähdyttävän vaikutuksen takia.

    Noin niinkuin ilman mitää muita modifikaatioita.
    Kait.
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Juu ja kannattaa vaihtaa ne rosteri venttiilit samalla kun nostaa niitä puristuksia....
    Ja ennen talviseisotusta kannattaa käyttää vaikkapa kakstahtibensalla vähän aikaa...

    Oli kesän ajetussa koneessa venttiilit ruskeet...ja oletan että oli ruosteessa....
    Ja kustannuksiin voi laskea tihentyneen öljynvaihtovälin....erityisesti jos ajelee viileillä ilmoilla...
     
  14. elky

    elky Gearhead

    Mulla oli 10.5 staattisella puristussuhteella oleva E85:llä jo pari vuotta ajettu letukan 383 dynossa mäntien uusimisen yhteydessä kolme vuotta sitten. Moottorista haettiin paras mahdollinen teho noin 15 dynovedon aikana. Kaasutin oli E85:lle tehty.

    Lopuksi kokeilun vuoksi vaihdettiin polttoaine bensaksi ja kaasutin Quick Fuel 750:ksi. Ensimmäisellä vedolla teho ja vääntö bensalla oli ihan sama kuin E85:llä hevosvoiman ja parin Nm:n tarkkuudella.

    Päätin sitten tuon perusteella siirtyä takaisin bensaan, kun E85:llä oli kadulla ajettaessa muutamia epämukavuuksia, kuten kylmäkäynnistys. Päättelin dynohommasta ihan omissa päissäni, että jos haluaa ajaa katua ja rataa E85:llä, niin oikea tie olisi huomattava puristusten nosto.
     
    PauliR tykkää tästä.
  15. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Saisko jotain numeroita niistä tehoista?
     
  16. 3964

    3964 3rd gear

    Kyllähän se siltä kuulostaa että jos alakerta on iskussaan niin bensassa pysytään.
    Enempi se taitaa olla noiden ahdettujen juttu.

    Ennakko rajotteiseen vapariin sillä vois myös löytää jotain
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Meinaatko että ihan kesäkäytössä oli kylmäkäynnistysongelmia, ei kai sentään?

    Varsinkin kaasarivehkeessä on helppo kiihdytyspumpulla annostella sopiva ryyppy, ja sitä saa etanolilla olla tosiaankin aika reippaasti bensaan verrattuna.
    Kaasarin ollessa tyypiltään sellainen että kiihdytyspumppu antaa aika pienen ruikkauksen, saa sitä pumppailla kylmälle koneelle jopa toistakymmentä polkaisua, ja sitten vasta lähtee avainta heilauttamalla käyntiin.

    Käynnistysvaikeudet tulee etanolilla oikeasti vastaan vasta kun ollaan reippaasti pakkasella, eikä moottorinlämmitintä ole käytössä.


    Tuossa 3964:n tapauksesta olen samaa mieltä, että jos kone toimii hyvin ja ongelmitta sillä bensalla niin ei taida olla syytä vaihtaa polttoainetta.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitään lisättävää ei oo tähän mut kommentoin kuitenkin. Toi avattaren ajokki on mennyt ruiskuslantilla nelisen vuotta ja pääosin nykyisin kesäkautena. Joskus meni talvellakin. Ei kertaakaan bensalla koska on varsin kovakoodattu tenulle. Sama kovakoodaua tapahtuu, jos valitsee E85 kaasuttimen. Modasin ajokauden päätteeksi imusarjan ja läppärungon adapteria ja toistin saman havainnon minkä tein suuttimia vaihdellessa. Imusarjassa kasvaa jotakin ällöä. Semmosta hyytelöä seinillä. Finjectorissa vahvistettiin tämä ja kuulemma lähtee kun ajaa välillä bensalla. Salamatkustajia?
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joo ton saman tahmeen hyytelön oon kans havainnut kun vaihtaa volvon strömper kaasariin syksyllä bensa-neulan niin pinnat on tahmeita luistin jälkeen viinan jäljiltä, talvella sit ajetaan E10 ja tahma lähtee pois.
    Perstuntumalla tehoa tulee lisään kun viinalle vaihtaa kun ainoa muutos koneeseen on toi luistin neula, sytkä ennakot pidetään samassa, ahtoja on bensalla 0.2 ja viinalla sit lisäillään 1,0 huitteille.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Samoja geelimäisiä kertymiä havaittu myös jos ajellu pelkällä etanolilla.
    Hieman bensaa sekaan ohenteeksi, niin sit ei muodostu mitään ylimääräistä. Varsinaiset alkkis-lisäaineet ajanee saman asian.
     

Kerro tästä muillekin!