Ford 306 rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Sultzi, 14.1.2017.

  1. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Laitetaan projektin tynkää tommosesta pikkulohko fordista, tulee olemaan hurja stroukkeri eli 306. Tähän lähinnä rajoittaa auton konehuoneen koko, kone täytyy saada mahdollisimman alas joka rajoittaa käytettävän iskun vakioon 3". Polttoaineena luonnollisesti pelkkä e85, rajoitin pyritään saamaan 9000rpm.

    Kone periaatteessa näin:
    -Dart SHP lohko
    -RHS 205cc kannet jotka itse porttaan ja laitetaan kunnolliset venat (2.02 ja 1.6) 58cc palotiloilla (hommattu jo)
    -Scat 3" Pro Series kampiakseli
    -Ross Racing pattimännät (17,3cc pattia, ~14-14.5 ruttu)
    -Todennäköisesti Po-Metal h-profiili kanget ja vauhtis
    -7.25" kakslevyinen quartermaster kytkin (hommattu jo)
    -Sopiva nokka puristuksille, dcr luultavasti 9.5-10 tietämille
    -Quaife 69G 6lovinen seqventiaaliloota (hommattu jo)
    -kiinalainen läppärunkosetti (hommattu jo)
    -Jesel belt drive jakopää (hommattu jo)
    -Peterson Fluids R4 ulkopuolinen märkäsumppulle oleva pumppu (hommattu jo)
    -Muokattu öljypohja itse tehdyllä an12 ulkopuolisella pickupilla (tehty jo)
    -Peterson Fluids suodatinjalka 1,5" suodatinkierteellä (hommattu jo)
    -48,3x1,5 rosterista pakosarjat, nämäkin tehdään itse (primäärit n. 65-70cm)
    -Elmer Racing billet rosteri kollektorit 3" vpannalla (hommattu jo)
    -LS puolat (hommattu jo)

    Moottorinohjauksen hoitaa todennäköisesti Link Thunder.

    Sitten läjä kuvia ihmeteltäväksi tähän astisista hommista

    Läppärungot, nämä rahteineen tulleineen ~1600e kun muut vastaavat jenkeissä +6000e
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Käyriä pakosarjoihin, 14kpl r70 ja 14kpl r100
    [​IMG]

    69g ja kytkinkoppa sille
    [​IMG]
    [​IMG]

    Peterson Fluidsin märkäsumpun pumppu
    [​IMG]

    Suodatinjalka
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    RHS 205cc kannet ja venakopat
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Peterson fluids spline drive ja ati dampperi
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jesel Belt Drive
    [​IMG]

    Virranjakaja pois ja tilalle nokka-anturi seqventiaaliruiskutusta ja sytkää varten
    [​IMG]

    Moottorinkorva aihiot
    [​IMG]
     
    teippi-mikko, sepi-ukko, jknR ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Öljypohjaa
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Elmer Racing billet kollektorit
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tigilla surautellaan suurin osa hitsauksista, nämä tekee VooDoo täältä foorumilta.

    Päivitellään kun jotain tapahtuu..
     
    FUKK tykkää tästä.
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Pistä ny koko tuhnuksestaki koko kuva
     
  4. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Saako Cortinan kilpiin kasilla?
     
  5. foxkiller

    foxkiller 2nd gear

    Eikö tanarin ainaki oo saanu....mite lie säännöt muuttunu...?
     
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mitä sitte..... Saahan autoja rakentaa
     
    FUKK tykkää tästä.
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Toki ja on suotavaa. Pidän kuitenkin tärkeänä, että autolla voi ajaa aina ja joka paikassa missä nyt yleensä autoilla ajellaan.

    Hieno laite on tulossa joka tapauksessa.
     
  8. T.

    T. 3rd gear

    Menee se tilavuuden suhteen kilpiin ihan ok. 306 taitaa olla tosin jo lähellä?

    No nyt selvis kuka on eka. (iso peukkuhymiö)
     
  9. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Aussi mallit kun nykyään kelpaa vertailuun niin saa kyllä kilpiin. Ahdettua voisikin olla jo hankalampi saada (toki ei varmaan mahdoton). Tämä tosin leimataan täys valurautaisella koneella, punnitsin keulan olevan tyhjänä 330kg ja maksimi etuakselimassa on 760kg. Pitäisi mennä juuri rajoihin.

    Koko kikotin:
    [​IMG]
     
    teippi-mikko, janihei, sepi-ukko ja 17 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. foxkiller

    foxkiller 2nd gear

    Komia korttiina;)
     
  11. 3964

    3964 3rd gear

    NYT kuulostaa asialliselta tekniikka paketilta.
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tästä tulee kyllä kohtuu perverssi moottori.
     
    Hexodus tykkää tästä.
  13. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Hieno projekti ja rahaakin varmaan palanu mukavasti:) Mahtuuko syyläri olemaan omalla paikallaan? Jouduitko muokkaamaan etupalkkia/kardaanitunnelia paketin linjaamisen kans?
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hieno projekti! Vaihteisto vaikuttaa asialliselta mitä sitä kuuklettelin, ja juuri oikea valinta tuollaisen moottorin perään.
    Millainen venttiilikoneisto moottoriin tulee jos 9000rpm olis tarkoitus pyörittää?
    Tuleeko öljypohjaan vielä jotain levyjä/luukkuja estämään öljyn liikkeitä kurveissa ja jarrutuksissa?
     
  15. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Kone on sen verran pitkä että syyläri täytyy laittaa lukkopellin alle ja se rajoittaa kennon kokoa. Allisportilta kyselty custom kennoa koossa 400mm korkea, 600mm leveä ja 88mm paksu, tämä ihan järkihintainen jos vaikka vertaa pwr kennoon sarlinilta (1500-1700e!).

    Kardaanitunnelia suurennettu jo edellisen Bemarin GS6-53DZ lootalle, katsotaan mitenkä tuo quaife mahtuu. Vkl sovittelin lohkoa höpötilleen ja kytkinkoppa ainakin mahtuu paikoilleen tunneliin. Yläpultit täytyy laittaa uppokantaisiksi ja kytkinkoppaa ei tarvitse irroittaa ilman koneen autosta pois nostoa. Kelkkaa saatan hieman muokata että saa tuon sierran tehostetun tangon pikkaisen vielä alemmaksi (Paljoa ei voi, muuten alkaa menemään raidetankojen kulmat vituilleen)

    Venttiilikoneistoon koitetaan valita kevyttä ja laadukasta osaa jotta saadaan pyöriviä kestämään. Venttiilit tulee todennäköisesti Ferrealta, keinuvivut Compilta. Nokkaa olen hieman katsellut lunatilta, arvoilla
    • Duration @ .050 (Int/Exh): 278/288
    • Gross Valve Lift (Int/Exh): .683/.683
    • LSA/ICL: 108/102
    Lunatilta kyselin nokkasuositusta niin tämän antoivat koneen spekseille joka antaa korkeahkon dcr.
    • Duration @ .050 (Int/Exh): 273/281
    • Gross Valve Lift (Int/Exh): .683/.683
    • LSA/ICL: 104/98
     
  16. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tää ukkeli tekee myös jäähdyttimiä mittojen mukaan, hintatasosta ei oo mitää hajua.
    http://ceecee.fi/
     
  17. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Jossain törmäsin samaan, täytyy kysyä millaista kennoa löytyy, muulle kun ei ole tarvetta. Jäähdytin tehdään itse niin saadaan sellainen kun halutaan.
     
  18. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ...Tai sattuu tulemaan :D
     
  19. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Pientä päivitystä, jäähdyttimen kenno tuli ceecee.fi:ltä. Homma toimi hienosti, voin suositella jos custom kennoa joku on vailla! Hinta hyvinkin järkevä omasta mielestä. Tämä kenno siis 450x600x88 ja yläosa 18fpi ja alaosa 14fpi tiheydellä.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Atin dampperiin piirtelin 24hampaisen triggerin ja sorvari sovitti keskireiän kohdilleen ja pyyhkäisi ulkokehän pyöreäksi samalla
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  20. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    HEMMETTI ? Kyllä kumarran tämän työn edessä SYVÄÄN, vaikka olenkin itse vannoutunut BBF-harrastaja ! Eurovoortti pikkulohkolla on kuitenkin näiden paskasäännösten mukaan MIEHEN TEKO !!! MAHTAVAA !!! Näitä lisää rajoitesuomeen ja Sulzille EMÄ-ZEMPIT meikältä !;):cool: Hätänen hoppa tulossa !
     
    Ismoskosmos, Herje, Sultzi ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!