Mystinen jarruvika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja ChargeDodger, 15.1.2017.

  1. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Noniin, alkaa ideat olee vähissä, joten kyselläänpäs täältä lisää...

    elikäs `69 Cutlass:n alkuperäiset tehostetut eturummut tuli päivitettyä SSBC:n tehostetuilla levyjarruilla jossa 2-mäntä satulat, 9" tehostin, uusi pääsylkky ja proportion valve.

    Nyt kun ensimmäistä kertaa käyty kokeilemassa, niin ilmeni sellainen oire, että jarrut tuntuu aluksi normaalilta, mutta 3-4 jarrutuksen jälkeen poljin vajoaa melkein lattiiaan ja jarrut häviää lähes kokonaan.
    Kun pari kertaa pumppailee, niin taas palautuu vähäks aikaa normaaliksi. Myös jarrujen merkkivalo palaa taulussa kokoajan.

    Jarrulinjat tarkistettu, eikä näyttäis vuotavan mistään. Pääsylkky ja linjat ilmattu ties kuinka moneen kertaan - ei vaikutusta.

    Eilen vaihdettiin pääsylinteri ja ilmattiin koko systeemi viellä pariin otteeseen, mutta sama oire jatkuu edelleen, eli ilmeisesti vika ei siis ole pääsylinterissäkään.

    Kokeiltu myös säätää tota jarrusetin mukana tullutta "proportion valvea" suuntaan ja toiseen, mutta eipä auta sekään. Mitäs seuraavaks? :confused:
     
  2. mikka

    mikka 3rd gear

    Onko polkimen "tangon" liike tarpeeksi pitkä?
    Itse tappelin joskus, kun polkimen työntötanko ei painanut tehostajaa täysin sisään ja tehostajan työntötanko ei painanut pääsylinterin mäntää loppuun asti, oli jäänyt ilmaa.
     
  3. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Chevellessä jarruja päivittäessäni jouduin siirtämään polkimessa tankoa ylemmäs. Polkimessa on siis useampia vaihtoehtoisia paikkoja tangolle. Kiinnityspiste vaikuttaa tangon liikkeen pituuteen. Itselläni paloi myös jarrujen merkkivalo. Sen hoidin irrottamalla sähköjohdon etu/taka jakotukista.
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mikäli proportioning valven päädyssä on painiketappi, niin se kannattaa lukita niille sijoilleen ennen ilmaamista. Esim jollain pienellä puristimella, tms.
    Silloin estetään se, ettei proportioning valve sulje avoinna olevaa takapiiriä ilmaamisen aikana.
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Joo ei mulla näistä oo mitää hajua, mut täältä lukennu et sen anturin tilalle kun laittaa pötikän mikä lukittee sen karan propovalvesta sieltä piirein välistä ni ilmaus onnistuu varmana. Saa valmiina mut kai sen itekki voi tehä. En muista mistä ketjusta luin tästä... Onhan tää nykyaikaa tää virtuaaliarvaaminen vioista.....
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Komppaan Mr_MilleR:n oletusta. Jos pääsylinterin mäntä liikkuu väärässä kohdassa tai väärän liikeradan pituuden, voi se tehdä outoja juttuja jsu sen pääsylkän täytön suhteen. Onko siinä pääsylkän ja polkimen työntötangon pituudessa jotain säätöä?
     
  7. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Jos propon kara liikkuu jommassa kummassa piirissä olevan vuodon takia, niin maadottaa jarrujen varoitusvalon. Etulevyt kun ei toimi niin rumpujarrut takana hiipuu kun lämpenee useammasta jarrutuksesta.[​IMG]
     
  8. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Mites jos painaa ilmat pois vastakarvaan,eli nipalta pääsylkylle,niin aukeeko propovalve??
     
  9. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Oho, tännehän onkin ilmaantunut vastauksia enmmäkin. Kiitoksia vaan vinkeistä.

    Tossa polkimessa on joo kaksi paikkaa tolle tangolle ja SSBC:n ohjeessa sanotaan, että tanko pitäisi tehostajan kanssa asentaa tohon alempaan ja jos tehostamattomat, niin ylempään. Tangon pituus on tosiaan säädettävissä, joten pitääpi yrittää vähän pidentää sitä.

    Koska kyseessä on `69 malli ja tehtaalta lähtenyt tehostetuilla rummuilla, niin tossahan ei mitään alkuperäistä propotioning valvea käsittääkseni ole, vaan ihan perus jakoblokki eli distribution block.

    Viikonloppuna tuli toi jakoblokki irrotettua lähempää tarkastelua varten, kun ilmatessa ilmenee sellanen jännä juttu, että kun jomman kumman takanipan aukaisee, niin pedaali menee ihan lerpuks, eikä siihen saa minkäälaista tuntoa, ennen ku ilmaa etujarrut.

    Onko mahdottoman huono idea, jos heitän tolla alkuperäisellä jakoblokilla vesilintua ja korvaan sen ihan perus T-haaroilla? Ja takalinjaan tietenkin tuo säädettävä proportioning valve. :confused:
     
  10. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kavereiden impalaa tuli ton ssbc sarjan mukana tavallinen teekappale etupiiriin ja taakke säädettävä. Kato sitä tangon mittaa sielt tehostimen/pääsylkän välistä, ettei ainakaan kun sylkän pulttaa kii ni heti jo paina mäntää. Ilmasitko sylinterin ensin pelkästään ja sitte vasta liitit jarruputkiin? (kysyttils toi jo en muista)
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead


    Tuolla systeemillä saat toimivat jarrut. Vielä jos maltat vielä jarrudynolla säätää takapään kohdalleen.

    Ja sullahan oli levyjarruille tarkoitettu pääsylinteri? Meinaan ettei ole tullut toimitusvirhettä SSBC:lle. Tsekkaa nyt ainakin.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuo etujarrujen "ilmaamistarve" takajarrujen ilmaantumisen mahdollistamiseksi perustuu tuossa siihen, että etusylinteri estää pääsylkän mäntää menemästä tarpeeksi pohjaan takajarrujen ilmaantumiseksi. Saattaa olla kyse siiträ pääsylinterin männän liikeradasta myös.

    Tuos saattaa mahdollisesti selittää sen ongelman siten, että takajarrupiiriin jäisi ilmaa kaikesta huolimatta.

    Kannattaa kokeilla niin, että avaa etusylinterin jomman kumman puolen nipan vuotamaan vähän kun ilmaa takajarruja. Sitten lopuksi ilmaa etujarrut.

    Yhdessä jälkiaseteisessa jarruswapissa jouduttiin tekemään noin ennenkuin takajarrupiiri ilmaantui. Kyllä tuon propovalven pitäisi toimia tuossa, kannattaa ainakin ensin yrittää löytää muut mahdolliset aiheuttajat.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Lainataanpa topikkia, kun osaajat koolla

    Mikähän lie vikana kun hilux;issa ongelmana, et tehostin vetää jarrut alipaineella päälle

    Menee etujarrut päälle tyjäkäynnillä rotkotellessa ja helppas jarrut, kun otti alipaineletkun irti, mutta jarrut kuulemma tuli todella takapainoisiksi
    etupiiristä putkesta pääsylkyn vierestä nesteen laskeminen kanssa päästää jarrut pois
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Päivän toinen tyhmä täältä maalta: Onko jarrunestesäiliössä liikaa jarrunestettä? (jos se nyt on hiluxissa mahdollista).

    Mulla slanttivanissa jäi etujarrut laahaamaan etulevyjen vaihdon jälkeen. Jumppasin jarrusatulan mäntiä eestaas, kaikki tuntui toimivan, mutta laahas. Lopuksi imin jollain sukalla jarrunestettä pois etupiiristä. Tuli hyvät jarrut. Säiliötä ei pidä täyttää "to the neck" niinkuin Haynes sanoo.

    Jossain Ford Rangerissa oli miltei umpeen turvonnut jarruletku taka-akselilla syypää "hillholder"-efektiin. Nestettä meni jarruille, muttei tullut takas.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Asia on selvinnyt siihen asti että pääsylkyssä on jotain vikaa

    käytin kourassa ja etumäntä ei palannut riittävästi, siihen auttoi prikka lisäämään jousivoimaa

    Hetken pelasi hyvin, mutta alko taas temppuilemaan

    Toisaalla epäilivät, että ois kuulemma suhteellisen tyypillinen vika ja tukossa se palautus kanava, jonka koko on millin osia

    Pitää seuraavan kerran kun ihmettelee sitä putsata se kanava jollain

    Jossei auta, niin entisöimään vanhemman sylinteristä syöpymät pois

    Jossois sorvi ei ois vaikeetakaan, kovajuotetta pirrattuun rokkoon ja sorvissa oikeeseen kokoon
    Nyt pitää ettiä osaava sorvari, yks on tiedossa, mutta postittelu tympäsee
     

Kerro tästä muillekin!