Roloc-hiomakiekko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Remmiveto, 28.11.2012.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Menee taas Rolokista ohi....
    Ostin sähkösen Nauhahiomakoneen Puuilosta, Alle viiskymppiä.
    Takuuta kassan mukaan vuosi, ja käyttöohjeissa kaks vuotta. Tamperelainen maahantuoja.
    Parin kuukauden sisällä selviää, tekeekö sillä mitään.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itse käyttänyt Boschin nauhakonetta "raspiroopea" ainakin 20 vuotta. 13x457 nauhalla. Tässä oli se hyvä että tuli 3 eri vaihdettavalla kärkiosalla. Suora, kolmipiste, vaikka putken hiomiseen ja 6mm kapea suora. Kahdesti ole jo korjannut rullaa joka nauhaa pyörittää. Kutistesukkalla.

    Tuon niitäkin keraamsena #36, #60, #80, #120 mutta kun kysyntää ei ole ollut niin lähinnä käyttänyt itse. Nyt varastossa vain vähän. Pirun hyviä.

    Helposti saa nauhakoneellakin epätasaisesti hiottua mutta se ei kai ole kaikille ongelma.

    Myös paineilmakone 10x330 ollu käytössä. Sekin toimii. Siihenkin omat keraamiset nauhat. Tietty.
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Kyllä epätasaisuus on ongelma!
    Ja kyllä tuo rolokkikone varmaan siinä ihan viimeistelyssä on ihan ok, mutta alkuun tarvii tehdä nopeemmilla koneilla. Kun kunnolla kuumana hitsaa MIG:llä, niin hiottavaa tahtoo väkisinkin tulla. Kylmä tärppimällä tehty hitsi tahtoo olla kova, ja hauras. Kyllä minä ainakin joudun hitsikohtaakin vasaroimaan, kun muodot haluan oikeiksi. Nyt kaikki lattiapellit on tehtynä Datsuniin, mahdollisimman isoista paloista. Kohta alkaa se hitsailu, ja loppusovittelu.
     
  4. Batman

    Batman Gearhead

    Kyselin vähän noita 10x330 nauhakoneita, ovat merkkituotteena aika arvokkaita mutta sähkömallia tai huonoa paineilmalla toimivaa en kuitenkaan halua. Pitää varmaan odottaa ainakin yks palkkapäivä kun kampura jonka odotin tulevan vasta maaliskuussa tulikin jo nyt.

    Takas rolokkeihin: Vieläkö Remmiveto myy 2 tuumasia pieniä eriä? Testaisin mieluusti erimerkkejä ja karkeuksia jos löytyis joku mun käyttöön sopiva. En ole vielä kokeillut kun läjän broidin duunista tuomia tuntemattoman merkkisiä sinisiä ja pari bilteman punaista, joista jälkimmäiset ei ainakaan oo kovin kestäviä.
    Karkeita lamellimallejakin tarttisin veneiden lasikuituhommiin.
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyllä myyn.

    2"roloc karkein 36 ja
    2"roloc lamellien karkein on 60

    info@ceecee.fi tai
    Nolla 4 viis 8007009 8-17
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Helkkari, kyllähän se rolokkikonekkin kädessä pysyy. Ostin sen Wuthin koneen. Siinä minn kokeilukoneessani oli laikassa pienen pieni korkeusheitto. Se haittas.
    Nyt vaan Remmivedolta odottelen parempia laikkoja, kuin mitä nuo Biltemalaiset on.
    Alkaa oleen pinta pellitkin hakattuna muotoonsa, ja seuraavaks TIG:n asetukset kohdilleen 0,75 sähkösinkitylle pellille.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt on kaiken näkösiä laikkoja uuteen Rolokkikoneeseeni. Ei ole vielä kohde kunnossa kokeiluun.
    Vertasin uusia laikkojani aikaisemin hankkimiini bilemalaisiin. Uudet on aavistuksen kupilla vapaana, ja niissä on paksumpi pohjapahvi. Näyttää hyvältä! Varmaan arvaatte, mistä Joutsenosta nuo uudet on.:)
     
  8. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Noita pieniä paineilma kulmavinkuja löytyy joka paikasta, mutta onko kenellekään tullut vastaan sähkökonetta mihin kävis rolocit?
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Ihan toimiva kone. Yhden nauhan katkaisin, kun väärään suuntaan ajoin terävään pellin reunaan.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    En tiedä, mutta Wurhiltä tuli se alusta kuuden millin tapin kanssa, joka piti irroittaa kierteestään, että sai alustan koneeseen kiinni.
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ruotsissa näin MetalMan Swedenillä käytössä Boschin 10.8V sähkökoneen. Kehui kovasti
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tappi tulee koska paljon kulmavinkuja joissa 6mm normi kiristysholkki kara ei niinkun Würthin koneessa.
     
  13. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Ei nyt Rolocceihin liity, mutta onko joku nähnyt näitä jossain suomessa myytävänä? Ebayssä näkyy vain jenkeissä myytävänä, postikulut tulevat mahdottomiksi sieltä tilatessa. Etralta en viitsi kysyä, sieltä tarvis varmaan ostaa 100kpl pakkaus että vaivautuisivat tilaamaan. Eli 3" vähän paksumpi laikka hitsisaumojen hiontaan on kyseessä

    http://www.3m.com/3M/en_US/company-...ld-Grinding-Wheel?N=5002385+3293194014&rt=rud

    Jaa täällä olikin samassa ketjussa ollut moisista jo juttua aikaisemminkin
    Ja lisää edittiä : Ylöjärven ykkösväristä tilattu laikkoja 5kpl, hintaa tuli 39,90e + pk. Suolainen hinta on, mutta tuskin suomesta sen halvemmalla mistään saa, jenkeistä ei jaksa rahteja odotella
     
    Muokattu: 17.2.2017
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Minä olen käyttänyt noita 125mm:n, miltei loppuun käytettyjä katkaisulaikkoja suorassa karalaikkakoneessa. Keskireikä vaan on isompi, mutta siihen saa tuen tehtyä. Mulla niitä on varmaan kolmesataa, enkä ole heittänyt niitä menemään. Ajaa ihan asiansa.
    Mulla on monta keskiötappia eri halkaisijalla oleville laikoille Joskus voi käyttää isompaa halkaisijaa, ja joskus pitää olla ihan pikkunen.
     
  15. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Oon noita rälläkkään sopivia green corpseja käyttänyt, Etrasta tilasin ja mitään toimituskuluja ei tullut ollenkaan, viisi 125 mm laikkaa hankin ja hintaa taisi tulla jotain 40 euroa. Kalliita olivat, mutta ei mulla noin kestäviä rällän hiomalaikkoja ole ikinä ollut. Vasta yhden olen loppuun saanut ajettua. Normaaleita kivilaikkoja olisi varmaankin mennyt kolme samalla hiomismäärällä.
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Valpaksen kanssa samalla linjalla. Loppuun ajettuja125x 1mm, 1.4mm ja 6mm laikkoja.

    Sorvattu adapteri johon laikat käy suoraan ja keskipultilla kiristys.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Mites tehokkuus kivilaikkoihin verrattuna? Toki niissä kivilaikoissakin on isoja eroja. Ostin kerran Lidlistä sarjan (Parkside) hiomalaikkoja, ja ne heitin menemään, kun ne ei poistanu ainetta, vaan pelkästään kuumensi. Tahtoo vaan olla kivilaikoissa niin, että jos on tehokas, niin tahtoo suht nopeesti kuluakkin. Olis jollekin lehdelle testin paikka. Hiomiseessa menee peltihommissa monella paljon aikaa, jos MIG-saumojaan haluaa siistiä.
     
  18. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Meillä on töissä noita 125 Green Corps laikkoja ja ne poistaa ainetta kyllä uskomattoman tehokkaasti ja todella kestäviä ovat. Pitkin hampain tässä siirrytään osittain takas mig-hitsaukseen, tigillä tekis mieli vetää melkein kaikki, mutta nuo suomen järkyttävät Argonin hinnat kyllä pistää mietityttämään..Woikoskella 90e Awosylin pieni vaihtopullo ja sillä ei hirveen kauaa hitsaile vaikka virtauksen laittas mahdollisimman pienellekin.
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tuliko jo ehdotuksena nämä "läpinäkyvät" octopuslaikat? Meillä kaupparatsu tuonut niitä hallille, ja toimineet hyvin... Hintoja en osaa sanoa, kun en hoida ostoja. Enkä nyt perkele löydä kooklaamalla kuviakaan, mutta niissä on siis ulkoreunoilla 3 suht syvää koloa, mistä tulee se efekti että näkee läpi. Hiomalaikkoja siis kokoa 125mm
    [​IMG]

    Löytypä, ei sinänsä mitn ihmeellistä, mut jos jollain tarkempaa hiomista, niin ehkä sit?
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    On pitäny monesti tuommonenkin kokeilla, mutta ei ole silloin tullu mieleen, kun on ollut kaupassa.
     

Kerro tästä muillekin!