eberi ei käynnisty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja pertsa08, 14.11.2007.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Haloo anttip mitä pyydät sellaisesta kellosta??
    Ja mitä ne kaksi tunnistinta siellä vesitilassa touhuilee, kun takimmaisesta eli aivolaatikon puoleisesta on eriste sunanu johtojen päältä pois :eek: . Voikos se aiheuttaa hehkun toimimattomuuden??
     
  2. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Ne on lämpötilatunnistimet! Tai enklanniks overheat sensor ja temperature sensor... Kylmänä pitäs antaa vastuksia abaut 40 Kohm ja lämmänä noin 2.... Voihan nuokin tietys vaikuttaa... Ei se lähe syttymään jos kojeen mielestä on ylilämpöne tai lämpötila ero tunnistimien välillä on yli 25 astetta....
     
  3. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    Noita on pirun hankala mitata tai ovat aika ronkeleita mittarille. Töissä joku hyvä fluke ei antanut kunnon arvoja mutta himassa joku halpis sattu antaa. :mad:
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Löyty kuvatus ja se mikä mulla on kärsinyt on toi lämpötilasta kertova. Luin troubleshooting listasta sellaista että liekkivahtikin saattaa olla syyllinen, mitä arvoja sen pitäis sitten näyttää??

    Tuolla on vikajuttua! http://www.pfjones.co.uk/advice-centre- ... guide.html
     
  5. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Näköjään 50-3400 ohmia noin, kylmänä pienempää ja kuumana suurempaa arvoo... Nuo manuaalit saa mutten ladattuu tuolta www.espar.com sieltä löytyy ainaski yleisimmät viat....
     
  6. Antti P

    Antti P Gearhead

    Helou.
    Töitä niin pirusti nykyään ollu ettei koneelle aina ehdi.
    Mutaraaserille ja muille tiedoksi että puhelin numero 044-5599615 tai sitten www sivulta firman numeroon mut huomisen ja perjantain oon kurssilla jyväskylässä.

    Se kello 65 alvi nolla jolla mahdollisuus vikakoodeja lukea.

    Antti P
     
  7. TKu

    TKu 1st gear

    Tuli tällä viikolla ostettua eberillä varustettu bensa-Golffi ja olen nyt useampaan otteeseen taistellut sen (eberin siis...) toiminnan kanssa vaihtelevin tuloksin.

    Ongelmana on, että volkkarin climatronic automaatti-ilmastointi ei lähde käyntiin eberin kautta auton ollessa kylmänä pistipä sen käyntiin sitten käsin taikka ajastimella ja eipä se kojetaulun lämpömittarin mukaan näytä konettakaan lämmittävän. Kylmällä Eber itsessään kyllä tuntuu pörähtävän käyntiin ja naksuttelee/puksuttelee muutaman kierroksen ja kuulostaa kuinka vesi lotisee putkissa, mutta lopettaa sitten toimintansa ajastinta lukuunottamatta. Jos taas autolla käy ensin ajelemassa pikku lenkin jotta paikat hieman lämpiää, niin eberin käytössäkään ei ole mitään ongelmaa vaan sekä ajastettu että manuaalinen käynnistys toimii ongelmitta ja climatronickikin alkaa heti puhkumaan.
    Netistä lukemani ohjeet ilmastoinnin asettamisesta käsisäädölle ei vaikuta asiaan. Kun laite on kylmä se ei toimi ja kun se on lämmin niin ilmastointi pelaa olipa asetus automaatilla taikka manuaalilla. Kuitenkin vain lämpimässä autossa toimiva "lämmityslaite" ei oikeen ole tarpeellinen. :)

    Olen käsittänyt että eberspärcherin täytyy ensin lämmittää vettä jonkun tietyn rajan yli ennen kuin se alkaa lämmittämään sisätiloja. Näillä noin -10 pakkasilla ei kuitenkaan 45min kierroskaan vielä saa aikaan mitään auton sisällä. Ikään kuin koko värkki olisi niin kohmeessa ettei saa mitään järkevää aikaan kylmällä ja päättää lopettaa leikin kesken.
     
  8. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    etsi jostain (ehkä konehuoneesta) se eberin kennopuhaltimen rele,,lähellä on kolme sulaketta, kytke lämmitin päälle ja katso/mittaa vetääkö rele kun lämmitin on käynnistynyt.jossain vanhoissa hydronickeissa oli ominaisuus että se alkoi puhaltamaan sisälle ilmaa sitten kun vesi oli hieman lämmennyt, ei välttämättä toimi tuollaisessa automaatti/EEC/CLIMA systeemissä jos se ohjaa sähköistä hanaa,
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oisko jollain tietoa tai kaaviota mitä pitäsi minkäkin navan takaa tulla eberissä, kun nyt puhallin pyörii akun kiinni ollessa

    Ja piuhoitus on erimallilla kuin muissa älybox;eissa

    Sit huoltoon on turha soittaa ja kysellä, 80 lukusista laitteita tietävät on ollu eläkkeellä jo 10 vuotta ja kaaviot sun muut menny roskiin 20v sitten
     
  10. tst

    tst Gearhead

    Mikä malli?
     
  11. Toope

    Toope 2nd gear

  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mallihan on d4l-u tosta u;sta en ole ihan varma

    Mitä kaaviota katellut ja viiverelettä, niin en oikeen ymmärrä miten se viive rele voi toimia, kun puhaltimen johdotus ei kulje sen kautta

    Johdotuksen saan oikein, kun värit täsmäävä kaavio ja samanlaisen ohjekirja löytyy, mutta pitäisi tietää mitä mistäkin navasta pitäisi tehdä, sen tiedän et 3 on ulostuleva jatkuva virta ja se menee puhaltimelle ja katkaisijalle

    Mutta asiaa hankaloittaa että kyseinen webasto on ollut kuorma-autossa joten sille on ollut 2 katkaisijat
    Ja jostain syystä +/- näyttävällä virtakynällä mitatessa ruskeaan tulee virta, kun akun miinusta ei ole kytketty ja virtakynä on akun miinuksessa. Vai onko se normaalia

    Mun mielestä jotain tosiaan on väärin, kun molemmat viive ja tehonsäätö rele on irti ja katkaisija irti, niin puhaltimen ei kuuluisi pyöriä, kun älyboxin virta ja maa piuhan kytkee akkuun
     
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    siis vanha pierunkierrättäjä eli ilmalämmitinkö kyseessäkö vai..ko mikä
     
  14. Bukero

    Bukero Gearhead

    ja niillä led näyttöisillä virtakynillä ei saa oikeita tuloksia kun eivät yhtään kuormita mitatessa...
    ruskeat piuhat on sakemannien tekeleissä yleensä miinusta.
    ja jos se on tosiaan kasari vehjes niin siellä alumiini lootassa on ihan mekaanisia releitä ja toki elektroniikkaakin mutta siis joku kärkipari hitsannut kiinni niin pyörii vaan aina sen takia.
    tai sitten luulee että liian kuuma ja tekee loputtomiin jäähdytyskäyttöä. pikkuvikoja-
    heleppo korjata:odwink:
     
    Muokattu: 28.1.2017
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli teippi pois ja sisälle kurkistus?

    Mutta lähinnä kuuluuko rasiasta tulla virtaa aina kun akku on kytketty, kun luulisi et jostain pitäis tulla virtaa ulos katkaisijallekkin, vai pitäiskö se virta tulla vasta kun keltainen on virroitettu?

    Sit johtoja mittaillessa sekin hämää rankasti ettei oikeen ole tietoa miten katkaija kuuluisi toimia, siis se eberin käännettävä puhallin-0-1-2 katkaisija
    Virtalukko toimii hyvinkin loogisesti 1sisään ja loput ulos, mutta tää katkaisija näkyy tahtovan maadoitustakin johonkin napaan josta se sitten ohjataan toiseen, ja napanumeroinnit ei helpota hommaa kun kaavio kuvakin on taiteilijan näkemys sen katkaisija sisuksista
     
  16. Bukero

    Bukero Gearhead

    niissä kolmiasentoisissa kytkimissä yleensä alareunasta painettiin lämmitys ja keskellä off
    ja yläreunassa oli tuuletus. mutta joissakin malleissa oli sitten myös puoliteho. sellaisen lämmittimen tunnisti muistaakseni paloilmaputkessa olevasta mutikasta jolla jotain säädettiin.
    mutta ei varmaa oliko tuota 4:ssa saattoi olla vaan isommissa.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tää on kierrettävällä katkaisijalla

    Ja on siinä se lämpötila tunnistus joka puolittaa polttoaineen pumppauksen
     

Kerro tästä muillekin!