Mikä kanta ARP pultissa, mikä hylsy?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja T., 29.1.2017.

  1. T.

    T. 3rd gear

    Pitäisi asentaa vauhtipyörä paikalleen uusilla arp:n pulteilla. Mikä kanta noissa on? Joku 12-kulmainen, mutta onko sillä joku nimikin? Tuohon summitin sivulle kun menee, niin siinä näkyy kuvassa tuo kanta aika hyvin.

    Motonetissa olisi tuollaiset hylsyt, mutta ei minun silmään oikein ole samanlainen. Melkein saisi olla vielä konehylsy niin saisi joskus irtikin.
     
  2. fennia

    fennia Gearhead

    Eikös tohon ihan tavallinen tuumanen hylsy käy???
     
  3. T.

    T. 3rd gear

    Ei mitään hajua... Minulla ei ole kuin millisiä, ja nekin 6-kulma.
     
  4. fennia

    fennia Gearhead

    Tuumasissa yleensä tuplakulmat. Ainakin arpin pultit mitä multa löytyy vääntyy ihan tavallisella tuumasella hylsyllä tai lenkkiavaimella.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    12-kulmaisia perushylsyjä.

    12-kulmaisia konehylsyjä ei taida pahemmin myynnissä olla.
    Mitä olet kiinnittämässä?
    Itse en ainakaan moottorihommissa ole tarvinnut konehylsyjä, varsinkaan oikein kiristettyjen kanssa.
     
  6. T.

    T. 3rd gear

    Ford ohc vauhtipyörä pitäisi saada kiinni. 95nm on noissa momenttia oltava, ja locktitea kierteisiin. Irrottaessa on kätevä pöräyttää irti paineilmalla, niin sentakia konehylsyjä ajattelin.

    Pitää katsella joku tuumainen hylsysarja kun ei sellaista vielä ole. Tuleehan sille varmasti käyttöä myöhemminkin.
     
  7. T.

    T. 3rd gear

    Oletteko käyttäneet multihylsyjä? Vähän epäilyttää että kun käy kaikkiin, niin käykö 100% mihinkään. Biltsun satsi oli 6-kulmainen, samoin on moni muukin sarja mistä kuvia on löytynyt. Ikh:n sarjasta ei näkynyt hylsyjä, pitää käydä katsomassa. Heycon sarjassa olisi 12-kulmaisena, mutta on vähän hinnakkaan puoleinen satsi...
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei se 95nm niin tiukassa ole että tarttis voimahylsyä.
     
  9. ilei

    ilei 3rd gear

    .
    ihan hyvä ote multihylsyssä on.ostin itelle ikh:lta
     
  10. T.

    T. 3rd gear

    ^^Jooei, mutta kun tiedän että päräytän sen seuraavan kerran auki mutterinvääntimellä, niin olisi ollut kiva jos olisi sopivat hylsytkin, ja tuleehan noita käytettyä muuhunkin. Mut tosiaan se voimahylsy 12-kulmaisena voi olla vähän harvinaisempi.

    Puuilossa on näköjään hyvä valikoima. Tuumaiset näytti tosin olevan sielläkin 6-kulma.
     
  11. kalle.1

    kalle.1 3rd gear

    12 kanttinen normi tuuma hylsy. Etrsta saa ainakin sopivasti Bahcon halpis merkkiä eli IRIMO.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    En kyllä ymmärrä mikä noissa voimahylsyissä on oikein muutenkaan idea? Vai onko ne just pulttimopolle tarkotettuja kun oikeesti sitten rämistellään jollain isolla koneella kaikki mikä lähtee jotain auki?

    Käsipelissä kun väännelly varmaan sen 500nm+ ellei ylikin (reilusti yli metri jatkovartta) ni ei kyllä Bilteman hylsysarjan kaa ollu mitään ongelmaa minkä joskus ostin.

    On tossa itelläkin kyllä perus sarja voimahylsyjä, lähinnä kyllä sen takia kun pitkiä ovat.
     
  13. T.

    T. 3rd gear

    Jotain tuollaista sarjaa mietin kun tulee aina vastaan kaikenlaisia e-torxeja, jotain "tähtikantoja", ja vaikka mitä, niin olisi avain mikä nyt istuisi niin ettei kannat pilaannu. Ikh:lla pitää käydä, niin pitää katsoa samalla millaisia sarjoja siellä on.

    Tuollahan noita on hyvin tarjolla. Myykö etra yksityisille?

    Ite oon käsittänyt niin että pulttimopolla se iskun voima millä se aukaisee on todella suuri, verrattuna käsikäyttöiseen vääntimeen. Voi olla kyllä että olen väärässäkin...
     
    xarper tykkää tästä.
  14. SBM

    SBM 2nd gear

    Olen itse nähnyt kun tavis hylsy menee rikki. Se suorastaan räjähti. Kaikkia irronneita paloja ei milloinkaan löytynyt. Sen jälkeen on suojalasien käyttö lisääntynyt. Koneena oli "vain" Hiltin iskevä akkuruuviväännin. Tosin tehokkaitahan nuo on nykyään.
     
    xarper tykkää tästä.
  15. Ck

    Ck Gearhead

    Musta voimahylsy ei oo niin kovaa vaan sitkeämpää tavaraa joten kestää iskua paremmin. Olen kans muutaman tavallisen merkkihylsyn halkaissut mopolla mutta ne on vaan yhdestä kulmasta haljenneet ja sen jälkeen lyöneet tyhjää, ei dramaattista.
     
    xarper tykkää tästä.
  16. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Kone hylsyt kestää sitä iskua paremmin. Normi hylsyt hajoo/ kuluu herkemmin. Joskus halkee joskus jopa räjähtää aika palasiksi.

    Tosin kyllä kone hylsytkin hajoaa mut kestää yleensä kauemmin. Ja yleensä vaan halkee.

    Molemmissa on isoja eroja
     
    xarper tykkää tästä.
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Taas vähän viisaampi sit vaikka kyllähän tuota melkein järjellä päättelikin jo, onpahan varmaa tietoa nyt, vai onko? :D
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Itse aloittajan tilanteessa unohtaisin noi multihylsyt...

    Ostoskoriin edullinen setti tuumaisia ja niitä E-hylsyjä jos niitä joskus tarttee.
    Ellei tietty lompakosta puutu se satanen millä ne ostetaan.

    Ebaysta kannattaa myös katsella, edullisesti on vähän käytettyä merkkityökalua
     
  19. BBC

    BBC Guest

    "Ford ohc vauhtipyörä pitäisi saada kiinni. 95nm on noissa momenttia oltava, ja locktitea kierteisiin. Irrottaessa on kätevä pöräyttää irti paineilmalla, niin sentakia konehylsyjä ajattelin."

    Tarviiko sinne panna suuren lujuuden lukkoliimaa? Pysyy kiinni vähemmälläkin ja jos käyttää lukkoprikkaa niin unohda lukkoliimat. Itse en käytä missään kuin loctite soft lock -liimaa. Toki kilpahommissa tahtoi olla että kaikki piti liimata, mutta normikäytössä ei kyllä irtoa oli liimaa tai ei.

    Ja lue vielä uudestaan mitä Mikkis yllä kirjoitti.
     
  20. xp

    xp Gearhead

    Mutta onkos Ford OHC:ssa tuumaiset pultit, vai millikamaa. Vai tuleeko se tuumaisuus sitten ARP:n mukana?
    Noita MTX jokaruuvin hylsyjä en käyttäisi mihinkään, kuin hätätilassa. Kokemusta ei kyllä niistä paljoa ole. Jotain 30 mm hylsyä tutkin joskus mutterin kanssa, joka toinen väli hylsyssä on muotoiltu eri mallilla, eli toinen hylsy/mutteri asento on tiukempi, ja kun käännät 1/12 kierrosta hylsyä mutteriin nähden on välys suurempi.
     

Kerro tästä muillekin!