Seka(la)ista rakentelua ja konservointia tjn.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja DX, 26.1.2016.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    mulla on tosta tietoa, mä puhuin tossa oikeestaan jo kanavien siirtämisestä, jopa lievästä pienentämisestä,
    materiaali vaan tahtoo loppua kesken,
    ethän neuvo seuraavaa 5A kansien viilajaa vastaavassa tilanteessa puhkomaan kansiansa c-kansista saamiesi jokseenkin erilaisten kokemusten perusteella
     
    Muokattu: 10.2.2017
    Herje tykkää tästä.
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mähän siirsin kaiken vastuun lukijalle puhuessani c kansista. En siis vastannut kysymykseen

    Jotkut on tehneet niinkin että ovat tahallaan vetäneet tönärin reiän puhki asti ja sitten vaan holkittaneet sen reiän.

    En tiedä onko 4A ja 5A materiaalivahvuudessa eroa mutta yhden 4A kannenkin olen kaivellut ja kyl siinäkin materiaalia riitti.
     
    Muokattu: 10.2.2017
  3. DX

    DX Double Gearhead

    en pidä suositeltavana neuvoa tollasissa asioissa joissa homma voi mennä peruuttamattomasti pieleen ja jos itellä ei oikeasti ole käryä asiasta,
    nimittäin asiasta vielä tietämättömämpi tulkitsee tollasen herkästi todellisena tietona,
    jos sattuu tulkitsemaan asian siten, että c ja 5A on lähes tai täysin toisiaan vastaavat kannet kun itse ei tiedä ja muutakaan ei sanottu, eli luottaa sanojaan.

    4A ja 5A kanavatkin on keskenään jokseenkin erimuotoiset jo lähtökohtaisestikin, joten työstökohdissa ja matskuvaroissakin on oleellisia eroja, tönärin patti on ehkä vähiten merkitsevä alue, kun sitä sitä pystyy tehdessä kaikenlisäksi tarkastelemaan seinämän molemmin puolin ja puhkominenkin on täysin vapaaehtoista.

    8 ja 4A on melko liki toisiaan jos jotain pikkulohkon kansia haluaa vertailla keskenään, taitavat painaakin suunnilleen saman verran, 3A mennee vielä samaan kategoriaan, ohkosempi taitaa sekin olla.

    -------------------------

    5A kannet on valuteknisesti oldsin viimestä sukupolvea ja esmes vesikanavat on jo saatu suhteellisen laajoiksi, kääntäen seinämät ohuiksi ja lämmönsiirto hyväksi,
    lisäksi käsittääkseni pontiakki teki osan valuista kiiruapuna ja niissä on ollut halkeemisongelmaakin, valunumerotkin ovat samat, joten tuon eron voi oikeestaan huomata vain puntarissa.
     
    Muokattu: 10.2.2017
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Olen pahoillani väärästä tiedosta. Nostan käteni virheen merkiksi
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    kääk
     
  6. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    mä mistää mittää tiiä mutta eikö niitä ollut olemassa 5A ja "5A" kansia.. eli kahta eri kantta jokka periaatteessa merkitty samoilla numeroilla. ?

    eli eri vuosina tehtyjä erilaisia kansia.. joissa toisessa ("5A") tuo "A" on stanssattu eri riville/korkeudelle kuin numero "5". ja vanhemmissa/paremmissa 5A kansissa numero ja kirjain ovat samalla rivillä?

    eli niissäkin voi olla eroavaisuuksia.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    on kuuskytluvun 350cid 5 ja kaheksakytluvun 307 5A kansia

    sitten on olemassa 7, 7a ja 7A

    kaks ekaa on sama kansi -70 luvun taitteesta mut jälkimmäisessä karkastut seetit lyijytöntä varten, vika on sit -80 luvun lopun eli vikan 307 koneen pyörrekanavakansi, eikä oikeen voi verrata 5A kanteen.

    oldsilla ei ollut kovin montaa numeroa ja aakkosta käytössä kun se noita versioitaan nimesi ja ovat jatkuvan sekaannuksen kohteena,
    veikkaan että uudet koodit kysyttiin aina pääjohtajan papukaijalta.
     
    SauliK tykkää tästä.
  8. SauliK

    SauliK Gearhead

    tuohon seetien kairaukseen liittyen kommenttia tai lähinnä työmäärään niin omakin koneistajani totesi että oli kova homma työstää kun isonnutin venttiiit ja höyläytin kansitiivisteen pinnan ja otatin vielä 2mm imupuolelta pois, C kannet nekin

    liekkö nykypäivänä totuttu niin hyvin köykämiinin työstämiseen
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mulla on villejä ideoita joita muiden mielestä voi/kykene toteuttaa, mutta millainen ois oikeen optimaalinen kanavan muoto?
     
  10. palontie

    palontie Double Gearhead

    optimaallinen.
     
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ....melko ylivoimainen argumentti:p:rolleyes:
     
    Naumasto, Herje, DX ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. DX

    DX Double Gearhead

    maksimitehon kannalta varmaankin pyöreä ja suora ja venttiilin varren suuntainen,
    taloudellinen kanava taas aiheuttaa mahdollisimman paljon pyörrettä.

    mut käytännössä optimiin pyritään käytännön sanelemien rajotusten ja käyttötarkotuksen mukaan ja yleensä se on kaikkea muuta kuin kumpikaan yllämainittu ja
    kun noi sotivat osin toisiaan vastaan, niin optimiksi voitaneen esmes katurallailuun sanoa sellasta johon on saatu edes mukamas kaavittua hyvät ominaisuudet molemmista.
     
  13. palontie

    palontie Double Gearhead

    mutta väärässä en ole.
     
    Naumasto tykkää tästä.
  14. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Jätkä ottanu kuppia ku naishormonit ottanu vallan. :poff:

    Edes etäisesti aiheeseen littyen, olis kyllä kiva nähdä joku videonpätkä DX:ltä missä suora pelti ottaa muodonmuutoksen esim. lokasuojen kaareksi tms.

    Ainakin kuvat mitä täällä od:lla bongaillu noista peltihommista, on kyllä mykistävän komeita, varsinkin kun olen ymmärtänyt että kappaleet tehdään lähinnä polvea ja alasinta vasten, ilman mitään "hipostelukoneita" kuten enkkupyörää jne.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    olis kiva tehdäkin joku sellanen videonpätkä, mut matskuu tarttee kuvata tuntikausia (ei mulla oikeen oo vehkeitäkään sellaseen) ja samoin editointiin pitää varata vähintään litra pari viinaa. mutta ehkä joskus.

    kairasin noi cross overit tyhjiksi ja valoin uudestaan, tällä kertaa väänsin kierretangosta U-sinkilät jotka pujotin imarin suunnasta kanaviin ja hitsasin väliseinään kiinni, köykämiini pääsee kunnon krymppin tohon tankoon ku kanavastahan se pikemminkin kutistuu irti.

    vois haaveilla ettei valut enää tämän jälkeen lähde koskaan milloinkaan liikkeelle.


    toholla hyvissä ajoin esilämpöä kanteen,
    tossa sulatushommelissakin kävi pieni äksidentti, pitkään palvellut pakkelipurkista tehty sulatuskippa heittäytys sukkelaksi ja otti ja repesi kun aloin nostaa jalustalta kaataakseni, sula köykämiini livahti sit livahti merkittävissä määrin tonne jalustana toimineeseen vanteeseen, onneks ei napannut kiinni kuristusotteella ja siten lähti kevyesti napauttamalla irti, tein sitten uuden vanhasta mistälie salaattikipasta.

    [​IMG]

    porakoneella isommat veke, pakoputkenkin suunnasta vähän ristiinporaa niin aika helpolla lähtee sit isoin ylimäärälöntti taltan kanssa lyömällä irti

    [​IMG]

    vinkulla kalvamiseen ekakas sellanen isolla töivälillä oleva jyrsintappi on pop, ei mee heti tukkoon,
    lopuks sit silottelee snurralla tai kivellä

    [​IMG]
     
    Muokattu: 16.2.2017
    Herje, helvetinkat, Roberto ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    seuraavaksi kun kalvat/viilaat köykämiiniä niin kokeile pudottaa persreikävingun pyörintänopeutta niin terä ei tukkeudu läheskään yhtä helposti eikä mahdollinen tukos jää tiukkaan vaan irtoaa vaikka ruuvarilla koputtelemalla.
     
    DX tykkää tästä.
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    Toimiiko muuten jyrsinterään sama kikka kuin poranterään köykämiiniin poratessa,eli kastaa sinoliin niin ei tukkeudu.
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    kalvan niin pienillä kiepeillä ku onnistuu, sais olla isompihalkasijaisella roottorilla, että oikeen hyvä olis kun pikkusnurra vinkasee hysteerisesti vähänkin liikaa kevittäessä ja taas on nokka tukkees,
    ja kyllä sinoliin dippaaminen jeesaa aika paljonkin.
     
  19. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    ok. semmoset kiepit et kone melkein "hakkaa" lastua, mut ei ihan hakkaa.
    juu viina on hyvästä!
    kunnon vinkut maksaa maltaita ja rahaa pitäis säästää viinaankino_O
     
  20. sbf

    sbf Gearhead

    Olikohan bahco vai wursti mutta jommalla kummalla on vinku suunnanvaihto ominaisuudella saatavilla.
     

Kerro tästä muillekin!