3gen Hemi a body mopariin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Swinger71, 23.2.2017.

  1. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^^0,7 on vain idän "viisaiden miesten" oma kerroin ja ne ovat vetäneet sen jostain hatusta jonkun laturin ja vesipumpun tappaman tojotakorollan moottorin lukemista:wc:
    Minkään tojotaa suuremman moottorin ilmoitettu SAE brutto ja DIN ei täsmää tuohon kertoimeen mitenkään.
    Virallinen DIN hepoisten ja SAE neton kerroin on 0,986, mutta trafi on kääntänyt senkin jopa toisin päin 0,9 eli SAE net olisi jopa suurempi lukema kuin DIN.
    Esim. Saksassa 707 SAE net hp:n Hellcatin tehoksi ilmoitetaan 717 PS, mutta trafin laskutavalla se olisikin 636 hv.

    Olisiko tuossa homman pelastus, kun uuden Hemin tehot on ilmoitettu jenkeissä SAE net, niin eikö siinäkin voisi (=täytyisi) käyttää trafin omaa kerrointa, eli 326 hp olisikin 293,4 "trafi hv"?
     
    Muokattu: 24.2.2017
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    3gen Hemejä on Jenkeissä mainostettu tehtaan toimesta SAE Netto. Silloin lain mukaan

    326 hv SAE Netto x 0,9 = 293,40 hv DIN
    340 hv SAE Netto x 0,9 = 306,00 hv DIN

    Noi tehojen muuntokertoimet on ollut laissa jo 90-luvulta lähtien...

    Lisäksi polttoaineen suihkutuksen asentamisen katsotaan lisäävän vähintään 10% tehoa ellei muuta todisteta. Kääntäen? Ruiskun vaihtaminen kaasariin vähentää tehoa vähintään 10% ellei muuta todisteta? Muuta todisteta = dynolappu?

    Netissä 440 Barracudista löytyy tehtaan dokumentteja, 440 Darteista ei juurikaan mitään. Molemmista löytyy maininnat Mopar Performance Chassis alustakirjasta.


    Linkkejä tehtaan dokumentteihin

    440 Barracuda

    440 saatavilla ja takuu
    http://www.hamtramck-historical.com/dealerships/_1969AdvanceInfo-01.shtml?load_img=55
    http://www.hamtramck-historical.com/dealerships/_1969AdvanceInfo-01.shtml?load_img=56

    3,91:1 perävälitys
    http://www.hamtramck-historical.com/images/PIBs/1969/PIB 12 p1.jpg
     
    Herje tykkää tästä.
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Eli 340hp hemi kaasarilla onkin suomessa vain 275hv moottori, mitään ongelmaa ei pitäisi olla.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Työläät jarrumuutokset voi ohittaa noiden lippulappusten avulla. 440 KANSSA EI SAANUT LEVYJARRUJA. Jos katsurin otsassa välähtää tässä kohdassa, ettei auto olisi siksikään tarkoitettu tieliikennekäyttöön, niin vastaava levyjarrut poissulkeva ehto löytyy esim early-a-kopan perävaunuoptiosta.
     
  5. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Löytyhän se lopulta Street&Race vuodelta 91 jossa on juttu Dart GTS 440:stä. Pitäs vaan nyt löytää joku esite tai vast netistä jossa lukee että 5.7 Hemissä on 340 sae net hevosvoimaa. Tietty voihan se olla että tuollanen lehti ei ole enää trafin mielestä luotettava lähde..
    [​IMG]
     
    Muokattu: 26.2.2017
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^FCA:n sivulla Chrysler Groupin tiedote 5.7 Hemistä, 10 kesäkuuta 2004: media.fcanorthamerica.com/pdf.do?id=522
     
  7. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    No nythän tämä näyttää jo paljon paremmalle. Eli 370 * 0,7 * 1,2 = 310,8 ja vastaavasti 345 * 0,9 = 310,5... Eli sitähän sais laittaa tuon mukaan vielä 0,3 hevosvoimaa tehokkaamman moottorin mitä tuo Hemi on..
     
    MJF, tooke ja Herje tykkäävät tästä.
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Toi tehtaan myöntämä takuu kertoo myös tieliikennekäyttöön tarkoitetuista malleista. Hemi Dartit ja Hemi Barracudat tehtiin vain kilpailukäyttöön eikä niihin siksi saanut takuuta.
     
  9. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Onko kenelläkään kokemusta omavalmiste (vapari) moottorin tekemisestä leimalle? Riittääkö imu/pakosarjan vaihto, vai mitä muuta vaaditaan? Kuinka leimat jatkossa, jos menetkin eri konttorille leimaamaan ja inssillä eri näkemys omavalmistemoottorista :D.
     
  10. jknR

    jknR Gearhead

    Oliskohan niin, että jos ruiskumoottorin muuttaa kaasarille niin menee omavalmisteena? Ja sit dynolappu leimalle.
     

Kerro tästä muillekin!