Onko sinulla LA-puhelin autossa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Kampikammio, 21.3.2004.

  1. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    58? Myy mulle se! Mulla on nyt laite autossa mallia mini size. Ei mikkiä, virtajohtoja eikä antennia. Mutta hyvin istuu, näkyy, vaan ei kuulu..
     
  2. capri30S

    capri30S 1st gear

    Sorry rebeli, ei oo myynnissä..
     
  3. M

    M Gearhead

    toimiiko jenkkimallin la-puhelin täällä?
     
  4. spinneri

    spinneri Gearhead

    Toimii. CB-puhelimien kanavataajuudet ovat yhteneväisiä LA-puhelimien kanssa. Ja CB-puhelin on nykyisin jopa laillinen Suomessa.

    LA-puhelin on 23-kanavainen AM/FM-radio, CB-puhelin taas 40-kanavainen AM/FM/SSB-radio. Lisäksi laillisia ovat 40-kanavaiset (FM) PR-27 radiot.

    Tehorajoituksissa on maakohtaisia eroja, eli Jenkeistä ostetun CB-radion käyttö Suomessa ei välttämättä ole laillista.


    Kahdella metrilläkin operoinut

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  5. Savis

    Savis Gearhead

    Onko kellään myydä la puhelimen mikkiä? Pluki on kuusipiikkinen.
     
  6. mikka

    mikka 3rd gear

  7. Savis

    Savis Gearhead

    Kiitos mikka☺
    Löysin oman la puhelimen mikin.

    Tuleeko auton tupakansytyttimen keskinapaan virta,vai?
    Minulla on aikomus laittaa la kotiin ja ottaisin virran muuntajasta tuolaisella tupakansytyttimeen
    menevällä pistokkeella, onnistuuko?
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Riippuu paljon muuntajasta tulee amppeereita ulos, että riittääkö se/ne ja kuinka paljon muuntaja tuottaa häiriötä

    Mutta kyllä keskinastaan tulee virta ja maadoitus on reunoilla.
     
  9. Savis

    Savis Gearhead

    Kiitos Nikuzai

    Amppeereita tulee ulos 0.5 A. Riittääkö?
     
  10. nuffield

    nuffield Gearhead

    Vähintään 2 amppeeria sais olla tehon kesto.
     
  11. Savis

    Savis Gearhead

    Kiitos nuffield.

    Ei riittänyt 0,5A herättämään lälläriä henkiin.
    Tarvittiin kunnon akku.

    Tarviiko anteenia maadotta jotenkin radion kanssa?
    Antenni on mangnetti kiinteinen 30cm pitkä, joka
    on ikkunalaudalla kotona. Noin 3m johdon päässä.
    En saa SWR:ää kohdalleen. Puh. on President Harry
    Classic.
    Taitaa tuo antenni epäkelpo? En saa sillä yhteyttä kehenkään. Välillä kuuluu heikosti joitain epäselvää
    puhetta, voimakkaan rätinän kanssa.
    Olen yrittänyt kuunnella kanavaa 19 koska asun 8 km päässä Vuosaaren satamasta,linnuntietä.
    Siellä on paljon rekka liikennettä. Heillä on varmaan hyvät pulinat.
    Minkälainen antenni täytysi valita kotia, budjetti sellainen.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Minkä mittainen antenni sinulla on?

    Muistelisin, et omaa magneettijalka antennia viilalla säätelin pituudesta sopivaksi
    Tosin ei ollut auto-La vaan käsimallinen vhf-puhelin

    Googlella löytyy hyvin tietoa, jos kolme neuvoa on samanlaisia, niin silloin ollaan kohdalla



    Mites onko olemassa vai jaksaisko joku kirjoittaa tänne ohjeita LA käytöstä ja etiketistä
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ethän oo lyhentänyt antenni piuhaa? Jos sulla on kaupasta ostettu autokäyttöön tarkoitettu orkinaali antennijohto niin sitä EI SAA LYHENTÄÄ!!!! Muuttuu johdon vastus ja kaikki on mettässä. Hanki antennin swr tai mikä se mittari onkaan ja vakio pituinen johto ja sitten säädät antennin kohdalle. Nykyään ei LA:aasta kuulu juuri mitään (täälä maalla) kun kukaan ei enää käytä LA-koneita. Sääli! Meillä vannareilla on 80% LA-puhelimet autoissa koska pyrimme ajella porukalla miitteihin. HIANO kones ja paljon järkevämpi käyttää kuin joku fasebuukki tai watsuppi.
     
  14. Savis

    Savis Gearhead

    Kiitos vastuksista, molemmille.

    On ilmeisestikin autokäytöön tarkoitettu antenni, koska on mangneetti jalalla? Olen vienyt antennin niin pitkälle radiosta kuin antennijohto riittää.

    Onko tuolantennille lyhennys tai pidennys mahdollisuus? Itse antennin piiska on kierteellä kiinni
    mangneetti jalassa ja siinä antennin piiskassa on sellainen "tulppa" päässä. Onko sen siirtämisellä mitään säätömahdollisuutta. En ole tutkinut onko antennin sisällä joku "karva" jota voisi pidentää tai lyhentää?

    Asun kerrostalossa.

    En ole lyhentänyt anttennijohtoa.
    Olen säätänyt swr mittarilla sitä.

    Olettaisin,että antennille tulee maadotus radioon kun se kiinitetään auton katolle mangnettijalalla, onko näin?

    Miten se tehdään tässä tapauksessa jos antennia pitäisi pidentää?

    Miten tuo viilaamalla
    lyhentäminen onnistuu La puhelimen anteenin kanssa?
     
    Muokattu: 4.3.2017
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mulla on parissa autossa kiinteät antennit ja sitten on yksi magneettiantenni. Magneettiantennin mukana tuli sellainen kumilärpäke joka pannaan magneetin ja auton katon väliin kokeilin ilman ja lärpäkkeen kanssa ja sekin vaikutti kuuluvuuteen. Toi magneettiantenni on mallia vakiosäätöinen. Kiinteissä antenneissa saa siirrettyä antennin päätä ja vaikuttaa välittömästi jos on väärässä kohdassa. Liikkeissä jotka myy Laa tavaraa löytyy oikeanlaista koaksiaalikaapelia josta voi tehdä pidemmän johdon.
    Tuolta varmaan voisit kysellä neuvoja http://www.koneita.com/erikoistuotteet/
     
  16. Savis

    Savis Gearhead

    mietmi-3 kiitos.

    Huomasin juuri,että minun SWR mittarissa onkin säätö liukupotikassa asento SWD ja toinen REF. Onko normaalisti näin muissakin mittareissa?
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tuttu on parkkiksella mahdollisimman kaukana ja huutelee säännöllisesti

    Ite istun auton konepellillä viilan kanssa sentin kyseisen puhelin malliin liian pitkän antennin kanssa ja viilailen pituudesta pois ja missä kuuluu parhaiten on antennin pituus kohdallaan

    Tosin antennin jalka tuli puhelimien kaupasta ja ite antenni oli teräspiiska puuilosta joka piti katkaista sopivaan mittaan (jota en enää muista)

    Se kuminen päätynuppi mikä on autoradioihin tarkoitutussa teräspiiskassa vaikutti kanssa kuuluvuuteen

    Tosin sitä en osaa sanoa millainen antenni sinulla on, ne lyhyet kumituppiantennit joissa antennin johto kierretty, että saadaan pituus oikeaksi ei varmastikkaan toimi ikkunalaudalla kaupungissa, kun ne ei tahdo toimia metsässäkään.


    Vilkasin uudestaan ja nyt huomasin et sun antenni on 30cm mittainen, ja lyhyin myytävä mitä nopeesti löysin oli 33cm erikoislyhyt

    Eli motonettiin tai vastaavaan ja sieltä autoihin tarkoitettu teräspiiska ja pidempää antennia kehiin.
    Jos hinta on sopiva eli parineuron luokkaa niin ottaa 2 ja jos tarvetta ees lyhentää, niin lyhentää sitä toista ja jos kuuluvuus heikkenee jonkun mitan jälkeen. Merkitsee sen pituuden ylös ja lyhentää vielä parikertaa jos kuuluvuus ei parane katkaisee sen uuden sopivaan mittaan ja kuuntelemaan mitä satamassa höpistään.



    Mites oliko muuten et LA-puhelin piti säätää antenniin sopivaksi? Tosin suomessa en ole yhtään sellaista nähnyt missä ois ne siihen tarvittavat napit, mutta onko niissä joku automaattinen säätösysteemi vai huoltoliikekeikka
     
  18. Savis

    Savis Gearhead

    Nikuzai kiitos.

    On todellakin niin, että mangneetijalan kassa mitattu minun antenni on todellakin 33cm pitkä.

    Tuo viimeinen kommettisi La puhelimen säädöstä ei olkein auennut minulle?
    Olen varmaankin sotkenut asoita? Kysymys on kumminkin antennin säädöstä.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eiku kattelin ameriikkalaista videota missä rekkakuski selittää mitä pitää tehdä saadakseen eri mittaiset antennit kuulumaan, kun autoissa on antenneissa eroja ja rakenteissa on eroja

    Etin äsken sen videon ja monet oli sitä mieltä, että videon äijä puhuu paskaa, et ota siitä ny sitten selvää.


    Tähän keskusteluun ei hirveesti aktiivisia näy olevan

    Mutta kokeile sitä antennia pidentää, mitä ite muistan niin jalkaa ei lasketa antennin pituuteen ja sentin tarkkuudella oli mun muistin mukaan tosiaan se antennin pituus

    Tossa jotain mistä nopeesti vilkaisin niitä antennien pituuksia
    http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=antennit_cbantennit&sivu=cbantennit


    Niijjoo mitään asiasta en oikeen tiedä, muuta kuin sen mitä aikanaan tuli opittua
     
  20. Ranee

    Ranee Gearhead

Kerro tästä muillekin!