Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kun nestekaasu palaa se muodostaa kosteutta ts vesihöyryä. Kun ilman kosteudensitomiskyky llämmittäessä kasvaa enemmän kuin nestekaasu tuottaa vesihöyryä, ei ilmiötä huomaa ennen kuin lämpötila tippuu ja vesihöyry tiivistyy vedeksi ja tiivistyy pinnoille
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Jep, asiaa. Minulla on ilmanvaihto, ja tarvittaessa ilman kuivain (sitä en ole tänä talvena käyttänyt). Kosteusmittarin lukema pysyy helposti 50%:n alle. Eli kosteus ei ole ongelma minun hallissani. Ulkoa tulee pakkasella kuivaa ilmaa.
    Nestekaasulla lämmityksen jälkeen Ilpu, ja LTO-kone on koko päivän päällä.
    Pelkällä nestekaasulämmityksellä kosteus jäähtyessä on helposti ongelma varsinkin, jos ei ole tuuletusta, tai kuivatusta jäähtymisen aikana. Kohta joku sanoo, että vaikeeks on yksinkertanen asia tehty......;) Ei se niin vaikeeta ole, jos tietää asioista edes jotain?
     
    Muokattu: 16.2.2017
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Onko se jatkuva lämmön pumppaus hyvästä. Mulla on tallissa 16c läpi vuoden ku jaksa nyt säätää.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Kaikessa pitää yrittää säästää, missä vain osaa, kun on rajalliset rahavarat, jotta saa talouden pysymään tasapainossa. Neljän euron lottovoittokaan ei paljo auttanut....
    Lämpötilan pumppaamisesta ei sanottavaa haittaa ole, kunhan ei päästä pakkaselle, eikä nosta liian paljoa kerralla. Eikä lämpötilan laskiessa mene liian kosteaksi.
    Parastahan se on, jos pitää vakio lämmöt, ja pussi sen kestää. Minä tässä vaan itelleni testailen, miten jatkossa kannattaa toimia. Olen sitten tännekkin jotain tietoa laittanut, jos on tiedosta kiinnostuneita. Jos joku hermostuu siittä, niin pidän omana tietonani.;)
    Olen vaan huomannut, että monella on asiasta lisää tietoa, ja se auttaa, jos jaksaa säätää......... Minähän jaksan.
     
  5. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Oma talli sähköllä +11 koko talven, aivan riittävä perus remppahommiin joissa tulee hiki joka tapauksessa Maalaushommien ajaksi nostin 9kw sähköpuhaltimella lämmön +25. Tosin tallikin on alle 50m2, joka myöskin oli tietoinen valinta sen takia että raaskin varmasti pitää sen jatkuvasti lämpimänä.
     
    Satellite70 tykkää tästä.
  6. Satellite70

    Satellite70 1st gear

     
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Lattialämmitys sähköllä, talli etelä-karjalassa. Sisämitat 7,8x6,8 ja kulmassa on varastokoppi joka lohkaisee muutaman neliön. Villaa seinissä 175mm, katolla puhallusvillaa 30-40cm riippuen mistä kohtaa mittaa. Lattian kanssa kävi moka ja siinä on ainoastaan 100mm styroksit, keksin lattialämmityksen vasta siinä vaiheessa kun täyttö oli tehty ja eristeet laitettu. Tallissa ei ole omaa mittaria joten en osaa sanoa kulutuksesta mitään, koko "ranchi" kuluttaa 11500-12500kwh vuodessa, talossa on maalämpö.
     
    Muokattu: 17.2.2017
  8. rb

    rb Double Gearhead

    Kai tossa loppujenlopuksi kysymys on tarpeesta.

    Jos joka ilta tulee viihdyttyä tallissa, ei lämpöjen pumppaamisessa ole mitään järkeä, mutta sit jos esimerkiksi viikonloput, niin silloin on varmaan fiksua tiputtaa peruslämmölle ja nostaa sitten taas viikonlopuksi lämmöt ylös.
     
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    Munmielestä toi 100mm styroksi ei ole suurikaan moka.
    Kun lattialammön menoveden max lämpötila on kutakuinkin 25C ja perusmaan +5 ei 20C lämpötilaeron eristämiseksi tarvita mitään 200mm. Toki paksumpi on parempi mutta säästääkö eristepaksuuden kasvattaminen siihen käytetyn rahamäärää koskaan takaisin.
    Katossa ne lämpöohukat on ja 10cm lisää puhallusvillaa saattaa olla paljon parempi investointi kuin lattian alla 100mm lisästyroksia
     
    valpas tykkää tästä.
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    No joo, niin minäkin ajattelin ettei sitä toista 100mm kerrosta tienaa ihan helpolla sähkölaskussa. Alunperin oli tarkoitus lämmittää ilpillä joten lattian eristäminen tuntui sivuseikalta siinä vaiheessa.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Just noin. Nyt, näin lämpimillä keleillä jätin Ilpun FP-toiminnolle (eli 10 astetta) viikonlopuksi.
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Just näin. Katorajassa se lämpö viihtyy, ja siksi siellä kannattaa olla kunnon eristeet. Keräsin yläpohjaan kaikki loput eristeet. 50-100mm. Sitten selluvillaa vähintään 500mm perään, autosta kunnolla puhallettuna. Kattotuoleihin ruuvasin 32x100 laudat (kattotuolien suuntaisesti), ja niiden päälle toiset laudat, jotta puhallusvillan yläpuolella pääsee tarvittaessa liikkumaan.
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Tuli laitettua betonin alle styroksia 150mm, ja lisäks Finnfoamia 30mm, jotta pääsi kävelemään eristeiden päällä, kun valu tapahtui paljon myöhemmin. Sen teki, että valusta ei juurikaan mennyt kosteutta eristeisiin, vaan kaikki kerty pintaan. Muutaman päivän oli valussa vesi pinnassa muovin alla. Lattiamiesten mukaan pakkasella ei olis kuulemma voinu ilman lämmitystä valaa sen veden erottumisen takia. Mastertopin vuoksi piti olla seinät, ja katto.
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Joo......... noin kannattaa duunata.

    Puolimetrisen puhallusvillan seassa on hankala kahlata......

    Mul on hyllyt vielä toisella puolella kulkuväylää. Nyt ne on täys kamaa, eli pitäs tehdä toisellekin puolelle hyllyt, kun vaan sais aikaiseksi....
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Tuo lämmitysvaiheessa nestekaasusta tuleva kosteus ei ole niin paha, kuin muistaakseni panteran varoittelema jäähtymisessä tapahtuva suhteellisen kosteuden nousu.
    Tuossa on laskuri, jolla sitä kastepistettä voi tutkia.
    http://kastepistelaskuri.fi/
    Ihan noin se ei mene, koska tilassa on paljon semmoista materiaalia, joka sitoo kosteutta, mutta suuntaa antava tuo on.
    17 asteen lämpötila, kun suhteellinen kosteus on 45%. Lämpötilan laskiessa viiteen asteeseen, on suhteellinen kosteus 100%, eli kastepiste! Kun annan lämpötilan laskea, niin jätän yleensä ilmankuivaimen päälle 60% asetukselle. Lähtee toimimaan sähkökatkonkin jälkeen.
     
  16. GBS

    GBS 2nd gear

    Minkäslainen kuivain sulla on? Ilppi ei lähe kuivaamaan alle 16 asteen niin ajattelin jotain lisäjuttua ehkäpä. Lisäks tarttis joku poistoimuri duunaa kun tuo painovoimainen ei mitään käryjä poista.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Claes ohlssonilta ostin.
    http://www.clasohlson.com/fi/Pr365205000/Pr365205000
    Olen ollut tyytyväinen.
     
  18. HRTP

    HRTP Gearhead

    Täällä taas on alkannut nyt ns.nälkä kasvaa syödessä tilanne:DPihapiirissä kun on entuudestaan 133m2 kokoinen halli josta vain 40m2 lämmintä tilaa niin tuossa alkuviikosta laskin tarvikekuluja että jos tuon ns.kylmän puolenkin muuttaisi ensi kesänä lämpöiseksi niin kulut jäi vielä inhimilliseksi ettei tarttee alkaa pankin suuntaan hattu kourassa menemään joten täytyy alkaa haalimaan rakennustarpeita nyt sitten kesää varten kasaan:)Mulla ei tuohon mene kuin pääasiassa rautaa,styroxia,villaa ja kipsilevyä enää niin ei pitäisi olla mitenkään mahdoton ajatus että ensi talveksi olisi sitten enemmän lämmintä tilaa "aarteille" Eninten rahaa tulee viemään ovet kun ajattelin nyt sitten samoin tein pistää kaikkien vanhojen ovien tilalle nosto-ovet jotka vievät enemmän rahaa kuin itse muut romppeet(ovien koot kun on niinkin pieniä kuin 3m*3m,3 3,45m*3,45m ja 3,08m*3,58m)
     
  19. pile

    pile Gearhead

    Tään päivän normien mukaan eristepaksuuret on hyvinki riittävät , mutta jotenki tuo höyrynsulku muovi/paperi sitä ei vieläkään osata arvostaa ja tehdä sitä niin kun kuuluu.
    Se vaan pitää teipata joka saumasta kiinni ( siihen tarkoitetulla höyryn sulku teipillä, ei millään jeesus teipillä)ja kaikki läpimenot myös. Ei auta vaikka katolla olis 500mm puhallusvillaa jos höyrynsulku vuotaa. Pienikin reikä on hormi josta vetää.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Näinhän se oikeesti on. Sen verran tuosta teipistä, että jos pelkän sen varaan laittaa, niin kymmenen vuoden sisällä siittä on liima kuivunut, ja kiinni pysyminen ei ole aina varmaa. Itse olen saumat laittanut aina juoksujen, ja jonkun ruuvauskohdan väliin. Läpimenot venyttämällä, ja varmuudeksi uretaanimassaa.
     

Kerro tästä muillekin!