Vetokoukun valmistaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Fleetwoodisti, 5.3.2016.

  1. Fleetwoodisti

    Fleetwoodisti 3rd gear

    Saako tänäpäivänä vetokoukun valmistaa itse? Tarkoitus olisi löytää joku sopiva koukku, jonka pystyisi modifioimaan omaan 50 lukuseen sopivaksi. Mutta tuleeko leimalla ongelmia jos on muutettu?
     
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    50-lukuisessa ei varmasti tule mitään ongelmia, kunhan et ota ite aihetta esille;)
     
    Saetkae tykkää tästä.
  3. Jorrma

    Jorrma Gearhead

    Ristiinkytkentäkatsastustahan ei ole enään vuosiin tehty.....
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä kävin tuohon mun avatarin autoon kyselemässä koukunteosta muutamia vuosia sitten. Luki katsastajan opasta tais katsoa lakikirjaakin ja lopuksi veti yhteenvedon sisällöltään suunnilleen näin : "muistini mukaan autossasi on jo koukku". No, mulla on nyt jemmassa jostakin muusta a-kopasta purettu vanha tee-se-itse koukku, jonka tarvittaessa kunnostan riittävällä määrällä uutta metallia. En menisi uutta omatekoista tarjoamaan konttorille.
     
  5. Jorrma

    Jorrma Gearhead

    Eli uudelleen, ei tarvitse näyttää konttorilla koukkua nykyään!
     
  6. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Kannattaako aina kysyä mitä saa tehdä?

    Eiköhän ne tuon ikäisiin ole jo melko kotikutoisia olleet ne "alkuperäisetkin" eikä nämä nykyiset kotimaiset uusienkaan autojen koukut kovin vakuuta materiaaleiltaan , hintaa on että tuntuu ja metallikin unohtunut.

    Tekee pahvisapluunat runkoaisojen päästä ja poikkipalkki johon nakertaa koukun kiinni ja kempinliimaa saumoihin että saa nippuun kyllä ne näkee onko ammattimaisesti tehty , uutta koukkua kerran tuhotessa muuhun käyttöön ihmetytti ettei saumoja ollut seevattu ollenkaan vaan nätti sauma hitsattu siihen päälle ei vakuuttanut hitsit vaikka oli kotimaista tuotantoa.
     
  7. T&S

    T&S Gearhead

    Taisi olla rajana ettei 2005 uudempiin saa tehdä itse, vanhempiinkin pitää olla tehdastekoinen nuppi.
     
  8. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Vanhempaan jenkkiin saa varmaan helposti tehtyä Japsi pickupin koukusta sopivan. Laitoin ite Nissanin nelivedon koukun korvakkeet toisin päin ja meni paikoilleen Matadoriin. Tosin otin jo poiskin, kun ei ole tarvetta...
     
  9. jarona

    jarona Gearhead

    En tarkkaan muista mutta saatto olla vanha mersun kuokku
    josta muokattiin chevyyn sopiva, hyvin on
    tuon 25 vuotta kestänyt.
    Silloin tarkastettiin vain silmämääräisesti jykevyys ja sähköt.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Jos autossa on tehdastekonen koukku, mutta se kilpi on kadonnut siittä. On vain kilven kiinnityseiät.
    Pitäsköhän siihen hankkia kilpi?
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Multa ainakin puuttuu noita kilpiä. Ongelmat ilmenee VARMASTI kolari/vakuutus tapauksissa ei muulloin.
     
  12. autoilija

    autoilija Gearhead

    Moskvitch 1500 vetokoukku vuodelta 1980 ainakin menee Caprice Classiciin 1989 pienellä muutoksilla.Aika helppo tehdä eikä kukaan kysellyt mitään.Sillä vedettiin jopa kahden tonnin painoa perässä eikä ollut moksiskaan.Oli siinä joku kilpikin,ei sitä kukaan koskaan sen enemmän tarkastellut.Laitoin sen vain raakasti runkopalkkien päähän kiinni.Sitä sentään katsastettiin monta vuotta,made by Konela tms.luki siinä.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Yritin tuolla pikkis/subbe keskustelussa kysellä mutta en saanut vastausta niin kokeillaan nyt täälläkin.

    Mun pitäisi kanssa hommata tai tehdä 2003 silveradoon vetokoukku siis se runko joka pultataan runkoon.
    Auto on kuorma-autoksi rekisteröity eli sillä saa vissiin vetää 3500kg, mutta tarvisi koukun joka kestääkin sen. Kuulan ja sen mihin kuula tulee kiinni ostan kaupasta jos teen itse muuten.

    Orkkis ei käy kun takapuskuri poistettu ja laitettu roll pan tilalle.

    Minkälaisesta jöötistä teidän koukut on ja paljonko niillä saa vetää ?
     
  14. autoilija

    autoilija Gearhead

    Olisko viisainta etsiä jostain vaikka käytetty joka mitoiltaan on vähän sinnepäin ja sitten siitä muokata. Silloin tulee tyyppikilvet sun muut mukana..
    Mossen koukusta rakensin ihan vain kun laittoi keskituen poikki ja lyhensi kummastakin päästä. Päähän hitsasin 5mm lattaraudasta pitkät latat ja laitoin runkopalkeista läpipultein kiinni.
    Laiton kaiketi tuo oli, mutta hyvin toimi ja tietenkin omalla vastuulla vetää sitten...Jotain 5mm tavaraa tuo kaiketi saisi olla kauttaaltaan.
     
  15. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Se vaan että tyyppikilvestä kyllä selviää mihin se koukku on tarkoitettu ja hyväksyntä ei muihin kelpaa. käytännössä sitä tuskin koskaan tarkistetaan.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Samaa mieltä että se tyyppikilpi menettää kyllä merkityksensä jos se oikeasti tarkastetaan ja se on eri autossa. Miten monessa yli 10 vanhassa autossa on edes kilpi jäljellä ?

    Konttorilta kun kysyin katsastuksen yhteydessä niin sanoi vaan että 3500kg vaikka ei ollut joukkua kiinni.

    Ajattelin tuollaisen tehdä itse.
    http://www.bigchevyhitch.com/product/behind-roll-pan-receiver-hitch/

    100x100x10mm kulmarautaa löyty omasta takaa ja kaverilta saan palkin joka on 70 - 90mm neliöpalkkia ja 6mm seinämällä.

    Kyllä sen pitäisi kestää.
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Silloin ennenvanhaan kun itsetehdyt koukun kiinnikkeet piti vielä hyväksyttää konttorilla tein pitkäkatto Capriseen koukkujutskan itse. Ostin pultti kiinnikeisen kuulan ja siitä eteenpäin hitsailin ja sovitin rautaa (siis RAUTAA ei pelliä) riittävästi ja pulttiliitos runkopalkkeihin valmiisiin reikiin. Inssi siinä katsastus tilanteessa katteli teostani ja kysyi että paljonko tarttee saada vetopainoa johon vastasin että niin paljon kun pystyy antamaan. Silloin raja oli 1500kg ilman lujuuslaskelmaa. MUTTA pultit jotka oli 8mm9.8 piti vaihtaa 10mm 8.8 pulteikisi. Paksuutta lisää ettei ruostu. Rekkariin tuli 1500kg pulttien vaihdon jälkeen.
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No mulla taitaa olla jotkut 14mm reiät pulteille ja alkuperäisiin kohtiin meinasin pultata kiinni. Ne toki voi vielä porata vaikka 16mm:ksi jos haluaa ja laittaa kovemmat pultit.

    Meinasin ostaa sen pudotus osan ja kuulan sitten.

    Miten se ruostuminen loppuu jos laittaa paksummat pultit :rolleyes:
     
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Se oli silloin 1900 luvulla pultin paksuudesta kiinni että paljonko oli ruostumisvaraa :confused: ja "kova"pultti ei välttämättä kestä iskuja taso suunnassa niin paljon kuin pehmeämpi.
     

Kerro tästä muillekin!